Brokeback?

Fysioterapia - Manipulaatiohoidot - Muu kuntoutus - Kirurgia - Lääkkeet - Luontaishoidot - Elmotinin fysioterapiavinkit

Brokeback?

ViestiKirjoittaja Vaivaisakka » 31 Touko 2009, 11:29

Mitähän Brokebackille kuuluu? :? Toivottavasti kaikki on mennyt hyvin. :)
Vaivaisakka
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

Re: Brokeback?

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 31 Touko 2009, 20:30

Vaivaisakka kirjoitti:Mitähän Brokebackille kuuluu? :? Toivottavasti kaikki on mennyt hyvin. :)

Ei ole mitään kuulunut. Mutta yksi mahdollisuus on se, ettei BB ole halunnut perjantaina kotiutua. Häntähän hiukkasen kauhistutti ajatus lähteä niin nopeasti sairaalasta, ja oli puhetta, että ei ole pakko lähteä, jos haluaa olla vähän pidempään seurannassa. Ja jos hän on päättänyt perjantain jälkeen vielä jäädä sairaalaan, ei sieltä viikonloppuna edes kotiuteta. Seuraava mahdollinen kotiutuspäivä on silloin maanantai.

Tää nyt on tietty vaan arvailua, mutta veikkaisin, että näin on saattanut käydä. Silloin BB:stä saattaisi kuulua maanantai-iltana, mä ainakin muistelisin, että silloin aikoinaan Töölöstä kotiutettiin iltapäivällä. Lääkärinkierto oli silloin ainakin iltapäivällä, ja taisin itsekin hipsiä ulos Töölöstä iltapäivällä joskus kahden-kolmen tienoilla.

No, ei auta kun odottaa. Oletkos muuten huomannut itselläsi, Vaivaisakka, vielä minkäänlaisia leikkauskipuoireiden lieventymistä? Ja vaikuttiko sulla leikkaus minkä verran puheääneen? Mullahan siinä vähän äänihermot kärsivät, ja puhe oli leikkauksen jälkeen pitkään pelkkää kuiskimista...
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Vaivaisakka » 31 Touko 2009, 22:11

Leikkauskivut ovat hellittämään päin. Koko ajan mennään parempaan suuntaan. Oikeastaan hankalin asia on tuo painon tunne tuossa kurkulla, tai siis se palan tunne. Luulen kyllä että sekin helpottaa jahka perjantaina saan tikit ja haavateipin pois. Nehän omalta osaltaan kiristävät.

Puhuminen on tosiaan vaikeaa. Pystyn puhumaan muutaman lauseen kerrallaan. Jos yhtään liikaa yritän, alkaa sattumaan.

Tämä seikka menee kovin hitaasti perhepiirissä jakeluu. Yllättäen kaikilla on minulle koko ajan jotain asiaa vaikka olen n. miljoona kertaa sanonut, etten pysty selittämään mitään koska sattuu.

Toivottavasti ääni tosiaan palautuu. Opetan työkseni, joten voi olla alanvaihto edessä, jos ääneen jää jotain ongelmia. :?
Vaivaisakka
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 31 Touko 2009, 22:36

Vaivaisakka kirjoitti:Toivottavasti ääni tosiaan palautuu. Opetan työkseni, joten voi olla alanvaihto edessä, jos ääneen jää jotain ongelmia. :?

Eiköhän se sullakin palaudu. :D Mulla oli poikkeuksellisen pahasti saaneet äänihermot takkiinsa leikkauksessa, yleensä niin pahasti ääni ei kuulemma mennyt, kun mä en alkuun pystynyt kuin kuiskimaan. Hitaasti ja varmasti se kuitenkin palautui. Parissa kuukaudessa taisin pystyä normaalisti puhumaan ja puolessa vuodessa oli voima ja kestävyys äänen osalta palautunut ennalleen. Eli eiköhän se siitä... :P
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Brokeback puhuu

ViestiKirjoittaja BROKEBACK » 04 Kesä 2009, 11:14

Moi..
kirjoitinkin tuonne toisaalle jo, mutta tähän vielä että mulla ei mennyt ääni ollenkaan .. mutta palan tunne kyllä on kurkussa.. vieläkin.. tänään tulee 1 vko leikkauksesta! sen haavateipin otin pois ja seur.pnä.. olen pitänyt sitä vain ulkona ollessani.. onko sullakin Vaivaisakka sellaiset ihanat kiiltävät hakaset ? kuin niitit.. sanoinkin jollekin, että olen aivan kuin Tuska-festareille menossa.. sinne niittiporukan joukkoon sovin mainiosti! :lol:

Ylläri oli se, miten totaalisesti tuo leikkaus vei kaikki voimani! aktiivikuntoilijana olen turhautunut, kun en pysty edes kunnolla kävelemään tuolla.. (tosin nyt sataa ja tulee täysillä ja on pirun kylmä, joten ehkä tämän päivän lenkki jää välistä).. 1 km kävelyä ja sen jälkeen pitää levätä kyllä aika pitkään! nukkumisasento on myös hakusessa ollut.. mulla on semmonen Tempurin niskatyyny, jota olen käyttänyt ja jossain vaiheessa yöllä vaihdan tavallisen tyynyyn.. kipuja on yhä.. kuinkahan kauan ne jatkuu ? DirtyDeeds.. hei.. 1 vuoden tauko urheiluun ? ei kai? mulla on kontrolli 15.7. eli röntgen ja tapaan sen kirurgin silloin..
to fysioterapia ei kyllä ollut erikoistaTöölössä..( =sitä ei ollut).. kukaan ei näyttänyt mitään liikkeitä mitä voin tehdä.. tms.. :cry:

sairaslomaa mulla on 6vko! oliko sulla 8 vko Vaivaisakka ?
BROKEBACK
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Vaivaisakka » 04 Kesä 2009, 11:26

Moi Brokeback!
:D :D :D

Tervetuloa takaisin! Luinkin sun kertomuksesi jo tuosta toisaalta.
Mulla on myös niittejä kaulassa, tosin niiden päällä on paksu teippi. Huomenna menen omaan tt-huoltoon otattamaan ne pois.

Sairausloma on mulla 8 vkoa. Jälkitarkastusaikaa ei ole vielä tullut, mutta se on mulla 3-4 kk:n kohdalla, jolloin myös kaularankakuvat. Aika kauas menee ja sitä ennen ei mitään lääkärikontaktia ole sovittu, ellen itse hakeudu kontaktiin.

Mä olen myös käynyt kävelemässä 1,5 km:n lenkkejä. Mulla tahtia hidastaa vielä se, että jalkaleikkauksen jäljiltä kuljen vielä kepeilläkin. mulla on lenkillä vielä toinen keppi mukana ja on totta, että tuo matka vetää aivan uuvuksiin.

Minulle fyssari sanoi seuraavaa:
leikkauksen jälkeen olkapäitä pitää pyöritellä molempiin suuntiin monta kertaa päivässä, jotta rinnan ja kaulan alueen verenkierto pysyy hyvänä, eikä synny arpikudoskiinnikkeitä. Sen lisäksi suosittele sauvakävelyä heti kun kivut antaa myöden.

Mä saan nuo kepit pois ehkä kahden viikon päästä kokonaan, joten pääsen aikaisintaan sitten sauvakävelemään. Pikkuisen kyllä kokeilin, mutta jalka ei vielä kestä astua niin paljon.

Mullehan ei myöskään kukaan kertonut näitä leikkauksen jälkeisistä kivuista. Eilen soitin polille ja siellä ollut lääkäri sentään kertoi mistä ne johtuu ja kirjoitti asialliset lääkkeet. Ylipäänsä tietoa sai niukasti. Kun osastollakin jotain kysyin, sain puolinaisia vastauksia niin että tuli sellainen olo, että mitä sieltä on leikattu vai onko mitään? :roll:
Vaivaisakka
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Vaivaisakka » 04 Kesä 2009, 11:31

Mulle ei ole muuten sanottu mitään tuosta urheilutauosta. Varsinkaan noin pitkästä. :shock:

Mulle rajoitukset on, että
- nosto- ja kanniskeluraja 2-3 kg. Tosin mitään ei saa nostaa alaviistosta eikä yläviistosta. Eli ei kauppakasseja tms.
- ääriliikkeet kielletty (taaksetaivutus, leuka rintakehään) kaksi kuukautta
- autolla ei saa ajaa kuukauteen (kyydissä saa olla)
- peräänajokolareita pitää välttää :roll:

Ihme homma on se, ettei mitään fysioterapiaa ole sovittu enää tästä eteenpäin. Tästä jalastani olen käynyt jo kaksi kertaa sairaalan fysioterapeutilla ja kahden viikon päästä menen taas.

Ai niin sen verran sanottiin, että saliharjoittelun saisi syyspuolelta unohtaa. Samoin laskettelun ja kaikki missä tulee nopeita päänkääntöliikkeitä tai voimakkaita nostoja tms.

Että sauvakävelyä vaan!

Sillä ei kyllä kauheesti kadonnutta lihasmassaa metsästetä takaisin.
Vaivaisakka
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 04 Kesä 2009, 11:44

Vaivaisakka kirjoitti:Minulle fyssari sanoi seuraavaa:
leikkauksen jälkeen olkapäitä pitää pyöritellä molempiin suuntiin monta kertaa päivässä, jotta rinnan ja kaulan alueen verenkierto pysyy hyvänä, eikä synny arpikudoskiinnikkeitä. Sen lisäksi suosittele sauvakävelyä heti kun kivut antaa myöden.

Oho! Tollasta ei kyllä myöskään mulle muistaakseni kerrottu... Mulla kyllä fyssari kävi ja antoi paperilla jumppaohjeet, saattaisin ne jostain jopa vielä löytääkin...

Tervetuloa, BB, tosiaan takaisin! Ehdittiin jo vähän huolestuakin, mutta hienoa, että kaikki on kunnossa! :D Ja tohon vuoden jumppataukoon mä en oikein usko. Mutta odottele rauhassa, että niska on luutunut ja kaikki on sen suhteen ok. Jos neuro senkin jälkeen höpöttää vielä jostain vuoden jumppatauosta, niin kysy syytä! Ja jos ei selitykset tyydytä, mene fysiatrin erikoislääkärin vastaanotolle, ne ymmärtää kuntoutuksen päälle. Neurokirurgi ei välttämättä kuntoutuksesta niin valtavasti tiedä, niiden päähommahan on leikellä ihmisiä tarkasti ja huolellisesti. Ja sitten voit vaikka fysiatrin ohjeiden mukaan ja fyssarin ohjauksessa alkaa asteittain jumppaamaan.

Ja leikkauskertomusta/epikriisiä eivät varmaankaan automaattisesti lähetä, sun pitänee soittaa Töölöön ja pyytää, että lähettävät leikkauskertomuksen. Samoin voit pyytää halutessasi epikriisin, joka kertoo sun osastolla olo ajasta ja niistä tapahtumista.
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Vaivaisakka » 04 Kesä 2009, 11:54

Tuo hartioiden pyörittely muuten auttaa kipuun aika hyvin. Ei se sitä tietenkään lopeta, mutta kun itse olen aamuisin nyt aivan tosi kipeä, olen pyöritellyt hartioita ja saanut lihakset lämpenemään. Nehän menevät muuten aivan totaalijumiin kun kivun vuoksi jännittää joka soluaankin.

Ja tosiaan fyssari sanoi, että hankalia tapauksia ovat just ne kiinnikkeet joita voi kasvaa ja tämä estäisi sen.

Ja sanoi, että näitä liikkeitä voi tehdä oikein olan takaa kivun rajoissa, eli laajoja kaaria etc. Ja nämä eivät käy kaularangan päälle, koska näissä liikkeissä liikku ainoastaan olkanivel, eikä se kaularanka.

Jännästi muuten käytännöt vaihtelee: minä en saanut nousta ollenkaan leikkauksen jälkeen sängystä kuin vasta seuraavana päivänä ja Brokeback pääsi jo illalla avustajan kanssa ylös.
Vaivaisakka
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 04 Kesä 2009, 11:59

Vaivaisakka kirjoitti:Ja tosiaan fyssari sanoi, että hankalia tapauksia ovat just ne kiinnikkeet joita voi kasvaa ja tämä estäisi sen.

Hmmm... mua kiinnostaisi tietää, mihin niitä kiinnikkeitä tossa leikkauksessa sitten syntyisi? Muuta kuin niihin pehmytkudoksiin, joiden läpi on menty? :shock: :?: :shock: Eli mitkä paikat mulla nyt sitten on täynnä kiinnikkeitä? :shock:

Muistelen, että mäkään en olisi saanut nousta ylös sängystä leikkausiltana. Vuoteen viereen tuotiin muoviankka tarpeita varten, ja vasta seuraavana päivänä nousin ekaa kertaa vuoteesta.
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Vaivaisakka » 04 Kesä 2009, 12:59

Pehmytkudoksiin.

Lisäksi ainakin näin naisihmisen kannalta olisi suotavaa, ettei tuohon kaulalle muodostuisi kovin jyhkeää arpikudokasaumaa.
:wink:
Muuta en osaa sanoa.
Vaivaisakka
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja BROKEBACK » 04 Kesä 2009, 14:21

Kiitos tervetulotoivotuksista! :lol:
Vaivaisakka: sinä sait sentään jotain ohjeita fyssarilta.. mä en saanut mitään.. muuta kuin että kävellä voit.. mutta että oikein saa sauvakävellä!! luulisi että se ottaisi ikävästi juuri niskaan, hartioihin.. joten ainakin alkuvaiheessa moinen kuulostaa aika hurjalta.. :roll:
arvosanani Töölölle on vielä "hakusessa".. mua ihmetytti kyllä tuo "liukuhihnatoiminta" siellä.. mutta kirurgi mulle suoraan kertoikin jo huhtikuussa tavatessamme, että valtiovalta on asettanut kovat uhkasakot HUS:lle jos leikkausjonoja ei saada purettua. Mun leikkaus oli ns. jononpurkuleikkaus.. ja heti vaan kun potilas saadaan tolpilleen, ei kun ulos ja seuraava sisään ja leikkuriin! Se kova härdelli siellä ihmetytti.. potilashuoneiden ovet olivat selällään käytävään.. eivätkä kaikki ovet edes pysyneet kiinni vaikka niitä joku yritti välillä sulkea..
kotiututuspaperissani lukee kirurgini nimi ja 2 hoitavaa lääkäriä! mietin että mitäs ukkoja nämä ovat.. ja sitten muistin,että leikkauksen jälkeisenä aamuna klo 7.30 sänkyni viereen parkkeerasi vajaaksi minuutiksi 2 valkotakkista miestä jotka kysyivät juuri nuo legendaariset " heiluuko kädet"ja "eihän ole kipuja"... ja kun vastaukseni olivat "oikeat", lehahtivat iloisesti matkoihinsa.. he siis olivat ne minua HOITANEET lääkärit!! :wink:

DirtyDeeds: ok, mun täytyy soittaa siis osastolle ja pyytää heiltä sieltä leikkauskertomusta.. eikö se kuulu potilaan oikeuksiin sellainen saada ?

Joo ja hartioita pyöritän nyt kuin tuulimyllyjä.. kiitos vinkistä Vaivaisakka! :P
BROKEBACK
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 04 Kesä 2009, 14:35

BROKEBACK kirjoitti:DirtyDeeds: ok, mun täytyy soittaa siis osastolle ja pyytää heiltä sieltä leikkauskertomusta.. eikö se kuulu potilaan oikeuksiin sellainen saada ?

Joo ja hartioita pyöritän nyt kuin tuulimyllyjä.. kiitos vinkistä Vaivaisakka! :P

Totta kai se kuuluu sun oikeuksiin, ei se muuta vaadi kuin että pyydät sen!

Äläkä nyt ihan tuulimyllyksi kovin aggressiivisesti rupea, sulla on kuitenkin niska vielä luutumatta... :D
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Vaivaisakka » 04 Kesä 2009, 15:05

Tuolla TYKSissä oli samanlainen meininki, eli ulos ja seuraavaa putkeen. Mulla on vielä pari kanaa kynimättä tuosta asiasta.

Kirjoitin tuonne toiseen ketjuun jo ylimalkaisen selostuksen leikkauksestani, mutta jahka jaksan, runoilen vielä tarkemman raportin.

Minähän en nähnyt leikkaukseni jälkeen yhtään ainoaa lääkäriä. Vasta seuraavana päivänä meikäläisenkin vuoteen ääreen heilahti kaksi todella nuorta likkaa, joista kumpikin oli LL, ei siis erikoislääkäreitä, ja ainakin toinen aivan oppityttönä vielä. Eikä toisellakaan ollut kokemusta juuri minkään vertaa, koska kun valitin palan tunnetta kurkussa, tämä tyttö kyseli ilmiöstä hoitajilta, jotka olivat selvästi pätevämpiä kuin kumpikaan näistä tyttösistä.

Ne olivat ainoat lääkärikontaktit leikkurin jälkeen ja ehkä siksi lähdinkin kotiin aivan joutavan kivunlievityksen kanssa (Panadol, minulle, joka olen joutunut syömään jo vuosikausia Tramalia etc).

Mutta tuosta fysioterapiaohjeista vielä: mun fyssari nimenomaan kehotti tekemään hartioiden pyöritys ja ylös - alas -liikkeitä "niin että oikein rutisee". Tietysti nyt järki sanoo, jos sattumaan alkaa.

Ja usein, pitkin päivää. Itse teen heti aamulla herättyäni ja sen jälkeen kerran tunnissa n. kymmenen pyöritystä eteen, kymmenen taakse ja jonkin verran ylös - alas -liikettä. Ja erityisesti käski kiinnittämään huomiota siihen, että hartiat ovat rennot. Eli koko ajan pitää kiinnittää huomiota siihen, ettei ala jännittämään hartioita.

Sauvakävelylenkille sain luvan heti kun olo antaa myöden. Ja ensin lyhkäisiä lenkkejä hitaasti ja pikkuhiljaa enemmän voimaa.

MUTTA: kovin jumalattomia nousuja ei kannata sauvoilla vielä alkaa puskemaan, eli tasamaalla.

Fyssari korosti tässä nimenomaan sitä, että kaularangalla ei ole sauvakävelyssä mitään hätää, koska se pysyy suorassa kävellessä, eikä taivu liikaa mihinkään suuntaan.
Vaivaisakka
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 04 Kesä 2009, 15:14

Vaivaisakka kirjoitti:Minähän en nähnyt leikkaukseni jälkeen yhtään ainoaa lääkäriä. Vasta seuraavana päivänä meikäläisenkin vuoteen ääreen heilahti kaksi todella nuorta likkaa, joista kumpikin oli LL, ei siis erikoislääkäreitä, ja ainakin toinen aivan oppityttönä vielä. Eikä toisellakaan ollut kokemusta juuri minkään vertaa, koska kun valitin palan tunnetta kurkussa, tämä tyttö kyseli ilmiöstä hoitajilta, jotka olivat selvästi pätevämpiä kuin kumpikaan näistä tyttösistä.

Toivottavasti eivät olleet samat, jotka leikkasivat sut... :D :D :wink:
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Seuraava

Paluu Hoidot ja kuntoutus