Kaularankaleikkaus takana

Fysioterapia - Manipulaatiohoidot - Muu kuntoutus - Kirurgia - Lääkkeet - Luontaishoidot - Elmotinin fysioterapiavinkit

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 22 Kesä 2009, 22:55

Moikka taas, VA ja BB!

Laitan viestiä tähän ketjuun, jotta teille tulisi suoraan sähköposti-ilmoa asiasta. Palstalle on tullut uusi tulokas, menossa samanlaiseen leikkaukseen kuin tekin jo ensi viikolla ja kaipailee vähän tietoja ja kokemuksia. Teillähän se on tuoreinta laatua...

Ketju on siis tämä: Leikkaus pelottaa!
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 26 Loka 2009, 22:01

Moi!

Taas ajattelin kysellä voinneistanne ja tän hetkisestä tilanteestanne, kun ei taas vähään aikaan ole kuulunut mitään. Onkos kaikki mennyt hyvin ja kuntoutumisprosessi mallillaan? :?: :D :?:
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja BROKEBACK » 04 Marras 2009, 10:06

Heippa vaan DD ja muutkin!
Mulla on leikkauksesta nyt siis kulunut sen 5 kk ja olen käynyt 5 kertaa OMT- fyssarilla omilla rahoillani.. kuntoutuksesta EI voi kyllä oikein puhua ainakaan mun kohdallani..
kuten ehkä olen kertonutkin ?? Töölöstä ei sitä kuntoutusta annettu, vain lähete yksityiselle fyssaripuolelle..
mulla ongelmia tuottaa lähinnä lihakset jotka ovat edelleen aikamoisessa jumissa ( niska, hartia, lavat).. ja luulenpa että seuraavaksi täytyy suunnistaa suoraan kunnon hierojalle. Jumppaan melkein joka päivä ja olen ottanut ohjelmaani myös pientä kevyttä punttia ja HUOM! itseäni kuunnellen..

kivut, joiden takia menin leikkaukseen ovat onneksi taaksejäänyttä elämää! Nyt ei ole murheena muuta kuin tuo jäykkyys ja lihaskivut, mutta niiden kanssa on vaan opittava elämään.. :( jotkut ovat vain tämän " sorttisia".. luulen.. lihashuollossa pitäisi ravata alvariinsa!

Mitenkähän VA ?
Olisi kiva kuulla myös hänen kokemuksiaan ja tuntojaan tänään!

Hyvää marraskuuta kaikille!
BROKEBACK
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Pandora » 04 Marras 2009, 11:41

DirtyDeeds kirjoitti:
Vaivaisakka kirjoitti:Suomihan on kivunlievityksen kehitysmaa. Täällähän pelätään joka tilanteessa sitä, että kipupotilaat ovat nurkilla ostelemassa ja kaupittelemassa. Kipu ilmeisesti jalostaa? :roll:

No, tosta olen kanssasi ihan samaa mieltä. Liian varovaisia täällä ollaan siinä, eikä uskalleta hoitaa kipuja. Pelätään liikaa sitä riippuvuus-peikkoa, vaikka virallinen kanta onkin, ettei kipuun otettuna huumetasonkaan kipulääkkeet aiheuta riippuvuutta.

Mun mielestä kipu pitäis ensin tosissaan hoitaa, ja miettiä sitten vasta toissijaisesti sitä mahdollista riippuvuusongelmaa.

En voisi enempää olla samaa mieltä kanssanne. En ymmärrä, miksi ihmisen pitäisi kestää kipuja, tietysti niskavammoissa usein ne ovat sen merkki, että on tehnyt liikaa, jolloin kipu rajoittaa vaurioittamasta itseään, mutta esimerkiksi minulla on pari kertaa ollut niin voimakkaita kipuja, että se lyö koko elimistön täysin lukkoon, kuluttaa voimani ja masentaa mieltäni.

Siinä tilanteessa ainoa neuvo jota olen saanut, mene terveyskeskukseen saamaan kipupiikki, jossa on samoja aineita kuin 1 mg panadolissa, jota nyt voin ottaa.

Kipukohtauksia on kuitenkin harvoin ei edes kerran viikossa, jos niihin käyttäisin jotakin vahvempaa aiheuttaisi riippuvuutta ja minä en todellakaan lähde kivuissani automatkalla kuuden kilometrin päähän, se on sulaa hulluutta rasittaa itseään silloin.
Pandora
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 04 Marras 2009, 17:50

BROKEBACK kirjoitti:kivut, joiden takia menin leikkaukseen ovat onneksi taaksejäänyttä elämää! Nyt ei ole murheena muuta kuin tuo jäykkyys ja lihaskivut, mutta niiden kanssa on vaan opittava elämään.. :( jotkut ovat vain tämän " sorttisia".. luulen.. lihashuollossa pitäisi ravata alvariinsa!!

Moi! Kiva kuulla, että noin muuten asiat on hyvin! :D Ja jåå, VA:nkin vaiheista olis kiva kuulla...

Mitä sitten tulee noihin sun lihaskipuihin ja jäykkyyteen, niin suosittelisin jälleen kerran, että harkitsisit vakavasti sitä klassista osteopatiaa. Mulla se tosiaan laukaisi noi ylimääräiset jäykkyydet, ja siksi sitä suosittelenkin. Olin jo vuoden juossut säännöllisesti kiropraktikolle, mutta se laukaisi vain pahimmat nikamalukot. Selkä ei kuitenkaan kunnolla pehminnyt, ja kylkimakuu oli liian kivuliaan ja inhottavan oloista, että sitä olisi minuuttia kauempaa voinut kokeilla.

Eksyin sitten fyssarille, joka sattui olemaan myös klassinen osteopaatti ja kaveri puhui paljon mm. "kalvojen" pehmityksestä. No, nyt tiedän, että ilmeisesti kyse oli lihaskalvoista, joita on jokaisen lihaksen ja lihasyksikönkin ympärillä. Muutaman kuukauden jälkeen selkä alkoikin olla ennen kuulumattoman pehmeä, ja kyljellään makaaminen olikin yhtäkkiä nautinnollista aikaisemman kivuliaisuuden sijaan... :P :D :P

Olen tämän tarinan monta kertaa jo aikaisemminkin kertonut, mutta tulipahan taas kerrattua. Uskoisin, BB, että se helpottaisi tota sinunkin tilannettasi paremmin kuin moni muu käsittely. Hierontakin vois olla hyvä, mutta luulisin, että ensin kannattaisi käydä muutama kerta klassisella osteolla ja sitten mennä hierojalle jatkopehmitykseen...

Onkos sulla, BB, niskassa ollut sitten minkäänlaisia tuntemuksia? Ja kääntyykö molempiin suuntiin yhtä pitkälle ja yhtä hallitusti?

Ja Pandoralle täytyy sanoa, että tätä se ikävä kyllä tuntuu olevan tämä kivunhoito Suomessa. Vähän niinkuin yritettäisiin kiivetä perä edellä puuhun... :evil: :roll: :evil:
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Re: Kaularankaleikkaus takana

ViestiKirjoittaja moonlight » 20 Maalis 2015, 14:03

Täällä kotiuduttu kaularangan luudutusleikkauksesta viikko sitten.

Leikkaukseen mennessä tilanne oli se että oikean käden pikkurilli ja nimetön puuduksissa, ajoittain myös vasemman käden. Jalkojen kömpelyyttä, pistelyä ja "nyppimistä". Kävelylenkit pahensivat tilannetta ja aiheuttivat usein sietämättömän levottomat jalat. Kivuista en joutunut kärsimään.

Kotiutuminen meni mielestäni yli kaikkien odotusten. Ei juuri kipuja eikä edes pahaa lihasjäykyyttä. Sormet tosin ovat edelleen samoin puutuneet. Pistelyäkään ei alkuun esiintynyt, mutta nyt mitä enemmän olen lisännyt liikuntaa tuntuu siltä, että kaikki vanhat oireet palaavat, jalkojen levottomuus ja raajojen pistely. Luulin todella että kookas prolapsi C5-6 välissä aiheutti yhdessä liikunnan kanssa nämä oireet, mutta nyt tuntuu että oireet ovat likimain samat. Saattaa olla että jalkojen kömpelyys on sentään hävinnyt. Niin ja tärähdykset aiheuttavat ihan saman efektin kuten ennen leikkausta, eli voimistaa puutumista ja pistelyä. Ehkä olen vaan turhan hätäinen tässä toipumisvaiheessa ,mutta on vaikea ymmärtää että tilanne on sama vaikka "ongelma" on fixattu.

Kuulostaako tutulta ?
moonlight
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Edellinen

Paluu Hoidot ja kuntoutus