Kaularankaleikkaus takana

Fysioterapia - Manipulaatiohoidot - Muu kuntoutus - Kirurgia - Lääkkeet - Luontaishoidot - Elmotinin fysioterapiavinkit

Re: Tervehdys!

ViestiKirjoittaja BROKEBACK » 07 Kesä 2009, 11:36

[]Voi johtua verenpaineen heittelystä. Kun kuitenkin olet aika pitkiä aikoja vielä lepotilassa, siis normaaliin nähden, niin pumppu ei aivan ehdi perässä kun nousetkin pystyasentoon.

Niin varmaan muuten.. mulla on muutenkin tosi alhaiset paineet ollu aina..
110/70.. alapaine joskus allekin tuon..

Mulle jäi muuten siitä intubaatioputkesta kieli jumalattoman kipeäksi. Olivat survoneet kielen niin tiukkaan putken väliin, että kieli on ollut melkein viikon toiselta laidalta ainakin kolminkertainen. Nyt siinä on turvotus laskenut jo.[/quote]

Mulla ei ole kielessä mitään tuntemuksia.. nieleminen on sujunut alusta alkaen myös ongelmitta, paitsi nyt viime päivinä se palantunne kurkussa on tullut, varsinkin jos pääni on kääntynyt sivulle päin ja yritän siinä asennossa jotain nielaista.. paras "nielaisuasento" on pää hiukan eteenpäin työntyneenä..

mitens sun kiputilanne ?
BROKEBACK
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja BROKEBACK » 07 Kesä 2009, 11:39

Jaaha ja mä en näköjään osaa edes kunnolla noita lainaus- juttuja tässä pastalla.. eli tosi noviisi olen.. :oops:

eli kyselin Vaivaisakalta miten hän voi..
ja Tahdonvoimalle kiitos vesiliikuntaohjeista.. :)
nyt ulos lenkille..
BROKEBACK
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Vaivaisakka » 07 Kesä 2009, 23:20

Kiitos kysymästä, valitettavasti olo on taas aivan karsea.
Olin kiertämässä parin kilometrin luontopolun ja polku on sen verran vaihtelevaa maastoa, että olin lenkin jälkeen aivan loppu ja nukuin kotiin päästyäni pari tuntia.

Uskomatonta miten lyhyessä ajassa kunto rapistuu ihmisellä.

Nyt särkee lapojen välistä niin mehukkaasti että luulenpa, ettei ensi yön nukkumisestä tule mitään.

Lääkäri sanoi, että nämä venymiskivut voivat kestää parikin kuukautta. On tapauskohtaista. :(
Vaivaisakka
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja BROKEBACK » 11 Kesä 2009, 17:44

Tulin poikkeamaan ja kertomaan kuulumisia..
paraneminen edistyy mielestäni hyvin.. olen jaksanut jo 6 km kävelylenkkejä ja vauhti on mielestäni aika hyvä ( aikaa menee n. 1h tuohon 6km).. ainoa miinus on se, että kaulassa on arven kohdalla aina vaan kuristava tunne ja palantunne edelleen kurkussa muutenkin..
yöt nukun hyvin ja kipulääkettä en ole ottanut enää ollenkaan..
:) mitens Vaivaisakka sulla sujuu kuntoutuminen ? Toivottavasti olet päässyt kivuista eroon jo...
BROKEBACK
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Vaivaisakka » 13 Kesä 2009, 14:33

Hei vaan.

Täälläkin toipumista ilmassa. Sain järkevämmä kipulääkeyhdistelmän ja nyt kivut ovat hallinnassa ihan ok. Aamuisin särkee kun asennon löytäminen yöllä on vielä hankalaa, mutta päivisin ei paljon vaivaa muu kuin juuri tuo mainitsemasi kuristava tunne kurkulla.

Sekin vaihtelee vuorokaudenajan mukaan. Illalla tunne on pahempi. Olen pohtinut, johtuuko se jotenkin nesteen kertymisestä tai jotain.

Mulla on vielä tuossa haavan ympärillä reilusti arkuutta ja vähän paisuksissa tuo puoli kaulaakin. Onko sulla, Brokeback, jo laskenut kokonaan haavan seudun turvotus?

Itse pääsen toivottavasti ensimmäiselle kunnon sauvakävelylenkille maanantaina. Silloin on viimeinen lääkärikäynti tämän jalan suhteen ja saan jo toivottavasti astua ihan pitkällä askeleella jalan päälle. Tähän asti on pitänyt vielä välttää vauhtia.
Vaivaisakka
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja BROKEBACK » 13 Kesä 2009, 18:15

[quote="Vaivaisakka"]Hei vaan.

Mulla on vielä tuossa haavan ympärillä reilusti arkuutta ja vähän paisuksissa tuo puoli kaulaakin. Onko sulla, Brokeback, jo laskenut kokonaan haavan seudun turvotus?

Moi
turvotus on laskenut melkein kokonaan, arpi on muuttunut melkein huomaamattomaksi.. palan tunne edelleen kurkussa.. mutta olen huomannut että pääni kääntyy aika jouhevasti vasemmalle, oikealle.. toki varon kääntämistä liian rajusti.. mutta jotenkin "liukkaamin" tuntuisi kääntyvän.. epikriisiä odotan kotiin, soitin pari pv sitten sairaalaan ja kyselin sen perään, siitä puuttui kuulemma vielä toisen lekurin allekirjoitus..muuten se oli siellä jo valmiina.. eiköhän se sieltä sitten pian tule..
mä en syö siis lääkkeitä enää ollenkaan.. olen lenkkeillyt joka pv sen 4-6 km mutta ilman sauvoja.. kun kerran se fyssari sanoi että sairasloman ajan pitää malttaa mielensä, niin olen tottelevainen potilas :)

aika hyvällä mallilla siis..
täytynee olla tyytyväinen.. vieläkö sulla äänen kanssa ongelmaa ?
BROKEBACK
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 13 Kesä 2009, 18:53

Uteliaisuudesta kysyn, että mitenkäs teillä VA ja BB sitten tilanne on niiden "alkuperäisten" kipujen suhteen? Eli niiden, joiden takia leikkaus alunperin tehtiin? Ovatko ne kivut olleet häviämään päin? :P
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja BROKEBACK » 14 Kesä 2009, 08:46

DirtyDeeds kirjoitti:Uteliaisuudesta kysyn, että mitenkäs teillä VA ja BB sitten tilanne on niiden "alkuperäisten" kipujen suhteen? Eli niiden, joiden takia leikkaus alunperin tehtiin? Ovatko ne kivut olleet häviämään päin? :P

Mulla ainakin käsioireet hävinneet kokonaan.. ei säteilyä, puutumista..
niskan liikkuvuudesta on vaikea vielä tässä vaiheessa sanoa mitään, se
varmasti tulee esiin sitten kun sairasloma ohi ja voi aloittaa kunnon treenit pikkuhiljaa..
rautaa ei vielä nosteta vähään aikaan varmastikaan mutta voisikohan sitä sairiksen jälkeen aloitella vaikka käsipainojen kanssa.. siis tosi kevyiden.. ja varovasti.. en tiedä, täytysi kysyä joltain fyssarilta..
nyt aamulla heräsin kyllä jäykkänä.. voi kyllä osittain johtua tuosta nukkumisasennosta.. en ole tottunut selälläni nukkumaan.. ja kyljelläni en vielä pysty nukkumaan, tai se tuntuu vähän ikävältä.. ja pelkään että se jotenkin tekee hallaa niskalle..?? :shock:

haava on tosiaan parantunut hyvin.. tuo lievä turvotus vielä siinä on, mutta ei haittaa ainakaan kosmeettisesti ..olkoon! pääasia ettei ole keskellä naamataulua! :wink:
BROKEBACK
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Vaivaisakka » 15 Kesä 2009, 23:23

Koko ajan menee olo parempaan suuntaan.

Tänään olin jalkani vuoksi viimeisellä fysioterapiakäynnillä ja fyssari neuvoi myös lisäliikkeitä ylävartalolle. Olinkin jo aivan tuskissani kun kuvittelin, että saan ainoastaan heilutella käsiä eteen ja taakse, mutta ei juuri muuta.

Laitan nyt tähän ne liikkeet, jos tästä on iloa vaikka Brokebackillekin:

- Kädet saa nostaa kohtisuoraan ylös ja tehdä pumppaavia liikkeitä ILMAN painoja. Eli vuorotahtiin toinen käsi ylös suoraksi ja toinen käsi koukkuun rinnan päälle jne.
- Hitaita nyrkkeilyliikkeitä kädet eteen ojennettuna saa tehdä.
- Ylävartalon kieroliikkeitä saa tehdä. Esim. kädet rinnalla koukussa ja "tönit" kyynärpäillä vuoroin oikealle ja vuoroin vasemmalle. Liikkeen lähdettävä lantiosta ja pään on seurattava vartaloa EIKÄ niskaa saa kuitenkaan taivuttaa.

Kaikkien liikkeiden on oltava hitaita ja joustavia, eli vastustetaan omilla voimilla sen verran, ettei tule mitään äkkinykäisyjä.

Näihin luvan saatuani olenkin tänään jumppaillut ahkerasti ja a vot kun lähteekin veret kiertämään! :D

Sauvakävelemässäkin olen nyt käynyt 4 km:n lenkin ja meni ihan hyvin. Aika väsynyt kyllä olin sen jälkeen.
Vaivaisakka
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Vaivaisakka » 15 Kesä 2009, 23:27

DirtyDeeds kirjoitti:Uteliaisuudesta kysyn, että mitenkäs teillä VA ja BB sitten tilanne on niiden "alkuperäisten" kipujen suhteen? Eli niiden, joiden takia leikkaus alunperin tehtiin? Ovatko ne kivut olleet häviämään päin? :P
No mulla on ainakin lähtenyt kokonaan sormenpäihin asti tuntunut sähköttävä kipu. Ja mikä yllättävintä, oikean käden KÖMPELYYS on kadonnut. :shock:

Vaikka olen nyt muuten kankea kuin puuhevonen, pysyvät tavarat käsissä kun ennen lentelivät pitkin ja poikin. :shock:

En meinaa todeksi uskoa, sillä lääkäri sanoi, ettei tunnottomuuden yms. palautumisesta voi antaa takeita ja että paraneminen tuosta vaivasta kestäisi joka tapauksessa aika kauan.

Mutta jotain on tapahtunut, koska olen nyt parin viimeisen viikon aikana mm. roikkunut koneella enemmän kuin koskaan ja normaalisti käsi on aivan koppura pitkän naputtelun jälkeen ja nyt ei ole mitään ongelmaa. :shock:

Sen verran peruskyyninen kuitenkin olen, että katsonpa vielä vähän aikaa ennen kuin uskon silmiäni/tuntoaistiani.
Vaivaisakka
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Vaivaisakka » 15 Kesä 2009, 23:46

Ai niin. Sellaisenkin sain tänään kuulla, että kaularankaleikkauksen jälkeen meillä päin (TYKS) ei ole enää mitään fyssarin konsultaatiota.

Mielestäni perinjuurin outoa, versus koipeni, jonka johdosta olen päässyt sairaalan fysioterapiaan jo kahdesti ja kolmas kerta on odottamassa.

Kannattaa siis ehdottomasti ruinata jälkitarkastuksen yhteydessä lääkäriltä lähete, ellei sitä muuten ole saatavilla.

Ja fyssari sanoi myös, että ennen jälkitarkastusta fysioterapeutit eivät mielellään ota käsittelyynsä vaan haluavat, että potilaalla on puhtaat paperit, ennen kuin mitään isompia liikeharjoitteita ryhdytään tekemään.

Mulla oli nyt tuuria, että sain tuolta ihanalta ortopedian fyssarilta myös kaularankaohjeita. Ao. fyssari on itse aiemmin ollut töissä neurokirralla, joten tiesi tilanteen.

Mutta, mutta .. pointtini oli siis se, että minkähän vuoksi hommat ikään kuin jätetään kesken, eli kuntoutuminen on sitten herran huomassa. Uskonpa että aika monella kaularankatyräpotilaalla on väkisinkin monesti vuosienkin sairastamisen jälkeen sen verran isoja ongelmia yläkroppansa kanssa, että ne kannattaisi korjailla pois heti pian leikkauksen jälkeen.
Vaivaisakka
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja BROKEBACK » 16 Kesä 2009, 08:11

Vaivaisakka kirjoitti:Koko ajan menee olo parempaan suuntaan.

Laitan nyt tähän ne liikkeet, jos tästä on iloa vaikka Brokebackillekin:

- Kädet saa nostaa kohtisuoraan ylös ja tehdä pumppaavia liikkeitä ILMAN painoja. Eli vuorotahtiin toinen käsi ylös suoraksi ja toinen käsi koukkuun rinnan päälle jne.
- Hitaita nyrkkeilyliikkeitä kädet eteen ojennettuna saa tehdä.
- Ylävartalon kieroliikkeitä saa tehdä. Esim. kädet rinnalla koukussa ja "tönit" kyynärpäillä vuoroin oikealle ja vuoroin vasemmalle. Liikkeen lähdettävä lantiosta ja pään on seurattava vartaloa EIKÄ niskaa saa kuitenkaan taivuttaa.

Sauvakävelemässäkin olen nyt käynyt 4 km:n lenkin ja meni ihan hyvin. Aika väsynyt kyllä olin sen jälkeen.

Kiitos neuvoista.. olen pumppaillutkin käsiä ja hartioita hitaasti vähän väliä..ja kun kumartua ei saa niin olen varpailla nostellut kamaa lattioilta ( vatsalihakset aktivoituu myös) ja mennyt reisilihaksilla kroppa suorana alas kyykkyyn nostaakseni jonkun HUOM! kevyen pudonneen kaman..
BROKEBACK
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja BROKEBACK » 16 Kesä 2009, 08:18

Vaivaisakka kirjoitti:
Kannattaa siis ehdottomasti ruinata jälkitarkastuksen yhteydessä lääkäriltä lähete, ellei sitä muuten ole saatavilla.

Mutta, mutta .. pointtini oli siis se, että minkähän vuoksi hommat ikään kuin jätetään kesken, eli kuntoutuminen on sitten herran huomassa. Uskonpa että aika monella kaularankatyräpotilaalla on väkisinkin monesti vuosienkin sairastamisen jälkeen sen verran isoja ongelmia yläkroppansa kanssa, että ne kannattaisi korjailla pois heti pian leikkauksen jälkeen.

Juuri näin!! :roll: Aivan kuin itse leikkaus olisi se ainoa ihmeitätekevä operaatio jonka jälkeen KAIKKI vaivat olisivat taaksejäänyttä elämää! Kyllähän kuntoutusta tarvitaan/saadaan minkä tahansa muun leikkauksen jälkeenkin, miksei kaularankaleikkauksen jälkeen?
Tosiaan aion jälkitarkastuksessa pyytää lähetettä fyssarille! Ihminen, jota leikellään ekan kerran elämässä ei tosiaan voi tietää mitä kaikkea tähän kuuluu, ellei lääkäri/joku muu sitä hänelle kerro..
ja kuten jo olen aiemmisssa postauksissa sanonutkin oli toiminta Töölössä kyllä harvinaisen niukkasanaista! Epikriisiä odottelen vieläkin :x vaikka viime keskiviikkona siitä soitin ja lupasivat "hoputtaa" sitä toista lekuria allekirjoittamaan..
BROKEBACK
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja BROKEBACK » 17 Kesä 2009, 22:29

Epikriisi tuli tänään.. siitä vaan puuttui anestesialekurin oma epikriisi..
vaikka kirurgin paperissa luki "liitteenä xx.."
hmm.. :? noh kai täytyy soittaa sinne ja kysyä sen perään..

vointi ollut suht ok.. aamulla hiukan jäykkyyttä , mutta lenkin jälkeen ok olo.. illalla kuitenkin huomaan väsyväni herkästi.. ja sitten tulee myös kipua..ihme ja kumma vasemalle puolelle (niska, hartia) vaikka oikealta puolelta operoitiin.. :roll:
tekisi mieli niin tehdä edes jotain jumppaa.. mutta en uskalla vielä..
mulla on 15.7. rtg ja kirurgin tapaaminen.. kai pitää malttaa mielensä siihen asti ja tyytyä noihin kävelylenkkeihin, jotka ova kyllä jo vauhdikkaampia ja pidempiä kuin alussa..
BROKEBACK
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja BROKEBACK » 18 Kesä 2009, 11:05

Taas heräsin jäykkänä ja vasen hartia ja niska kipeä... :evil:
aloin miettiä josko olen tehnyt liian rajuja kävelylenkkejä.. jospa se tärinä kuitenkin mikä kävelystä aiheutuu on kipeyttänyt niskaa/hartiaa?
kengät pitäisi mulla olla ihan hyvät, ovat uudet mutta jos olen rehkinyt nyt liikaa ? en tiedä.. tällaiselle kärsimättömälle ja nopealle luonteelle on aika koettelemus ottaa vain iisisisti.. :(

otin yöksi 2x Panadol 500mg ja aamuyöstä heräsin kipuun ja otin Panadol Forte 1 g.. ja edelleen jumittaa..
BROKEBACK
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

EdellinenSeuraava

Paluu Hoidot ja kuntoutus