Kaularankaleikkaus takana

Fysioterapia - Manipulaatiohoidot - Muu kuntoutus - Kirurgia - Lääkkeet - Luontaishoidot - Elmotinin fysioterapiavinkit

Re: Moi Vaivaiakka!

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 02 Kesä 2009, 23:37

Vaivaisakka kirjoitti:
tahdonvoimaa kirjoitti:tervetuloa takaisin. :) Hieno homma, että män hyvin! :)
Kiitos, kiitos. :D

Olen todella huolestunut Brokebackista. :( :( Toivotaan nyt kovasti, että kaikki on sujunut kuitenkin hyvin ja lepuuttelee nyt kotonaan.
Laitoin BB:lle sähköpostia ja pyysin vastaamaan edes lyhyesti, onko kaikki ok. Kerron heti, jos saan vastauksen.
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Vaivaisakka » 03 Kesä 2009, 23:16

Soitin tänään polille kun nuo kivut ovat niin hankalat, että on vaikeuksia olla missään asennossa. Kipua on molempien lapojen seutuvilla + hartioissa ja käsivarsissa. Öisin en saa nukuttua kuin lyhkäisiä pätkiä ja se kipulääkitys, jonka sain sairaalasta lähtiessäni, oli tosiaankin aika joutava.

Noh, polilla puhelimeen vastannut lääkäri totesikin heti kättelyssä, että lääkitys vaikuttaa kyllä heikolta ja korjasi tilanteen. Huomenna saan hakea resptit: pitkävaikutteista Tramadolia ja jokin toinen lääke - en muista mikä.

Lisäksi sain kuulla ymmärrettävän selityksen näihin leikkauksen jälkeisiin kipuihin: kun välilevy on ollut vuosikausia tursahtaneena, ovat nikamavälitkin luonnollisesti madaltuneet. Nyt tämä asennettu implantti korottaa sitä nikamaväliä ja aiheuttaa vielä jonkin aikaa venymiskipuja.

Kaikille näitä kipuja ei tule, se riippuu siitä miten paljon tuo nikamaväli on ollut madaltunut, eli miten paljon implantti sitä "venyttää".

Olisi ollut mukavaa, jos olisin jo osastolla saanut tällaista tietoa aiheesta, mutta siellä informaatio oli kyllä aika vaatimatonta.

Tai no - mikä kenellekin riittää. Itse olen sitä sorttia, että pidän siitä, että saan paljon täsmällistä tietoa. Se auttaa mm. ymmärtämään kipua ja kipukokemusta paljon paremmin ja poistaa mm. turhia pelkoja ja huolestumisia.

Mukavia havaintoja: minulla on vielä pikkuisen painon tunnetta kurkun ja kaulan alueella, mutta nieleminen ei satu enää. :D

Oli HIENO tunne mennä jääkaapille ja syödä mitä mieli teki, kun viimeksi olen syönyt kiinteää ruokaa tasan viikko sitten. Paastohan pit aloittaa leikkauspäivää edeltäneenä iltana ja leikkauspäivänä en saanut mitään ruokaa ja vasta seuraavana päivänä leikkauksen jälkeen soseutettua ruokaa. Ja sen jälkeen on nieleminen sattunut niin paljon, että vellilinjalla on oltu.

Mutta nyt on metwurstivoileipää nenän alla isot pinot. :D
Vaivaisakka
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

Täällä ollaan..

ViestiKirjoittaja BROKEBACK » 04 Kesä 2009, 11:05

Sorry ettei musta ole kuulunut , nyt kuitenkin kerron että kaikki ok,
mun netti ja näppis ovat ihan syvältä mutta kerron lyhyesti oman kokemukseni Töölöstä
menin siis t 28.5 sisään ja suoraan labrakokeisiin ja sydänfilmiin.. sieltä kävelin osastolle, jossa sanottiin että vielä ei ole vapaata paikkaa sulla( sänky) jote istu tuossa käytävällä.. siinä istua kökötin sit 2h.. ja kuten tunnettua, ilman ravintoa iski mulle myös kauhea päänsärky.. jonka kanssa kärvistelin.. kirurgi pyyhälsi siitä ohi ja palasi kohdalleni ja kysyi olenko XX.. ja sanoi että 2h kuluttua leikataan.. hoitaja joka otti mut vastaan oli aika töykeä, kerroin pelostani, mutta ei ottanut sitä kuuleviim korviinsakaan, osastolla tuntui olevan kova kiire koko ajan ja kova meteli..
n .klo 14 töykeä hoitsu toi mulle sairaalavaatteet ja käski mennä puku/suihkuhuoneeseen ne vaihtamaan.. kysyin että vaihdetaanko kaikki, siis omat alushousutkin..( mistä olisin voinut tietää, en ole koskaan ollut sairaalassa).. johon hoitsu sanoi että noo, jos tahdot, ihan miten vaan, en minä ala tutkia niitä sinun housujasi!!!???? :shock: menin vaihtamaan ja sitten sain punkan huoneesta, jossa oli vain 1 asukki entuudestaan.. ( 4 hengen huone).. anestesialekuri tuli n. 15 maissa ja kysyi jotta jos mentäsi saliin ilman esilääkitystä.. minä sanoin että jos ei kuitenkaan, kun vähän niinkuin pelottaa, johon Nukkumatti sitten jotain mumisi ja häipyi.. hetken päästä tuli toinen hoitsu ( mukava!) joka antoi mulle 10mg Diapamin.. se varmaan hiukan rauhoitti koska n. klo 16 kun mua alettiin kärrätä saliin, oli pelko poissa ja tahdoin vain unten maille..
salissa oli mukava hoitaja vastassa, kiireinen Nukkumatti tökkäsi kanyylin vasempaan kämmensellään, hengittelin happea pari kertaa syvään ja oikeaan käteen laitettiin verenpainemittari.. sitten kuulin sanat: nyt lähtee tulemaan.. ja sen jälkeen nukuin ihanasti..
heräsin happinaamari kasvollani ja tunsin kipuja niskassa.. kuulin takaani äänen, että potilaalla ( minä) taitaa olla aika paljon kipuja.. sain lääkettä suoneen ja pakaraan piikin myös.. saturaatiot eivät olleet ihan kohdillaan, olin heräämössä 3h kaiken kaikkiaan.. 21 maissa rullattiin osastolle.. vähän mehua ja vettä ja 2 panacodia ja 2 buranaa ja unta palloon..
vessassa kävin sitä ennen saattajan kanssa.. onnistui ok. vaikka vähän heitätti..
seur.aamuna kävi 2 tuntematonta lekuria ja viipyivät korkeintaan 1 minuutin.. kysyivät: onko kevyet kädet, eihän ole kipuja.. kun sanoin että kädet on ok ja ei tunnu nyt kipua,niin sanoivat että eikun kotiin..
kirurgi kävi myös ja kysyi että onko kädet ok?? no hemmetti, kyllä ne nyt oli ihan ok,mutta samantien sitten lehahti tämäkin mies pois..
klo 14 pääsin veks, sitä ennen kävi hoitaja tuomassa lääkereseptit ja "kotihoito-ohjeen" , fysioterapeutti kävi kääntymässä jatoi A4 paperin jossa sanottiin että ei saa tehdä mitään.. aijoo ja kirurgi oli sitä mieltä että 1 vuoden tauko jumppiin/kuntoiluun!!1 vuosi!!!??

kotona olin perjantaina ip ja ihan huumeissa, ei tuntunut kipuja..
lauantaina rekyyli iski.. otin lääkkeitä ja kummastelin kun ei tehoa..
mulle määrättiin 1xpanadol 500mg ja 1 burana 800mg ja nämä otetaan 3 kertaa pv tarpeen mukaan!siis haloo!!! mä otin jo ennen leikkausta 1000mg panadolia.. soitin sairaalaan ja kysyin miksi näin vähäinen lääkitys, ei pure muhun.. voinko ottaa Panacodia.. hoitsu sanoi ota vaan.. mutta sepä aiheuttikin mulle hengitysvaikeuksia ja puristusta rintaan.. joten lopetin ja tuplasin nuo panadolit.. nyt menee paremmin..
olen kävellyt joka pv n. 1km.. tosin huilannut penkillä istuen välillä..
mulla on 14 metallihakasta kaulassa.. ne otetaan huomenna veke terveysasemalla, jos sieltä löytyy henkilö niitä ottamaan..
summa summarum: leikkaus oli ok kokemus, vähemmän pelottava, kivun määrä sen jälkeen oli yllätys josta lekurit eivät mitään puhuneet etukäteen! myös Töölön kiireinen touhu oli karmeata, kukaan ei selittänyt kunnolla mitään, kirurgi ei kertonut leikkauskesta mulle mitään.. eikä kukaan kertonut miksi olin niin kauan heräämössö. saanko kotiini automaattisesti jonkun sairaskertomuksen/rapotin/epikriisin,vai pitääkö se sieltä erikseen pyytää ?
kuka osaa sanoa ?
sorry tämä putkeen kirjoitus, mutta nyt tuli jo hiki ja tätyy levätä..
palaan vielä kyllä.. kiitos
BROKEBACK
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

Tervehdys!

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 05 Kesä 2009, 14:15

Tervetuloa takaisin! :) Hyvä, että leikkaus meni ok. Aikamoiselta tehotoiminnaltahana tuo kuulostaa joo... Sisään, lavetille, ulos ja hoplaa! Otahan nyt sitten rauhassa, vaikka olo onkin parempi.

Just juttelin oman fyssarini kanssa kaularankaleikkauksen jälkihoidosta viime viikolla, kun yks kaveri on kans joutumassa puukolle. Puhuiko fyssari sulle mitään vedestä? Mun fyssari ainakin suosittelee kaikille kaularankaleikatuille vesiliikuntaa. Siis heti, kun haavojen parannuttua voit veteen mennä. Ihan kevyttä vesikävelyä paikallaan, hartioiden pumppausta yms. Siinä ei ranka tärähdä, niinkuin kävellessä, mutta vesi antaa tukea rangalle ja toimii tehokkaana vastuksena, että saat lihasta. Toinen vinkki häneltä oli, että pitää useamman kuukauden pehmeäpohjaisia kenkiä, mitä ikinä tekeekään, eli sisälläkin. Ilmatyynylliset Lenkkarit tai sisäpelikengät on parhaat.

Kiva kuulla, että kaikki meni hyvin! Ja aina voit varmaan olla yhteydessä omaan fyssariin tai lääkäriin, jos kysyttävää tulee. Pidän peukkuja kuntoutumisesi puolesta! :)
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija

epikriisi

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 05 Kesä 2009, 14:18

En tiedä Tölikän käytännöistä, mutta Tays ainakin lähettää epikriisit automaattisesti suoraan himaan vähän myöhemmin.
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

Epikriisi

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 05 Kesä 2009, 14:21

AInakin Taysista tulee sit perässä automaattisesti himaan epikriisi.
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja Vaivaisakka » 06 Kesä 2009, 09:55

Vesiliikunta on varmasti hyvä kuntoutusmuoto. Otankin ohjelmaan heti kun haava antaa myöden.
Kävin nimittäin poistattamassa nuo sulkimet perjantaina, mutta pikkuisen olikin vielä haava auki. :? Nyt pitää vielä varoa sitä ensi viikolle asti.

Tällä hetkellä mulla on kauhea olo. Heräsin n. 1,5 tuntia sitten ja otin särkylääkkeet, mutta vieläkin on niin kipeä, että tekisi mieleni huutaa.
:x
Vaivaisakka
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Vaivaisakka » 06 Kesä 2009, 10:22

Tuosta arpijutusta vielä, kun Dirtydeeds sitä kyseli. Työterveyshoitajani sitä eilen täsmensi.

Eli joillakin ihmisillä on taipumusta keloidiarpiin:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Keloidi

Pitämällä haava-alueen verenkierto vilkkaana esim. juuri niillä hartialiikkeillä, voidaan keloidista muodostusta jonkin verran estää (toisaalta niillä, joilla on selkeä perinnöllinen taipumus ei auta pirukaan) ja lisäksi vilkas verenkierto edistää haava-alueen parantumista vilkkaampaan tahtiin.

Kiinnikkeet tarkoittavat sitä, että arpi muuttuu kireäksi ja nämä kiinnikkeet saattavat sitten repeillä, jolloin koko arpi repeää. Näin voin tapahtua kaulan osalta esim. tiukassa taaksetaivutuksessa (esim. kun harrastaan jumppaa tai jotain voimistelua, tanssia jne).

Ja sen lisäksi kiinnikkeet voivat aiheuttaa kipua, tässä tapauksessa rinnan ja kaulan alueelle, mikä ei tietenkään ole suotavaa, kun sillä leikkauksella juuri pyritään pääsemään näistä kivuista eroon.

Lisätietoa voi etsiä googlella "leikkausarpien kiinnikkeet" tms.
Vaivaisakka
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

Re: Tervehdys!

ViestiKirjoittaja BROKEBACK » 06 Kesä 2009, 11:31

tahdonvoimaa kirjoitti:Tervetuloa takaisin! :) Hyvä, että leikkaus meni ok. Aikamoiselta tehotoiminnaltahana tuo kuulostaa joo... Sisään, lavetille, ulos ja hoplaa! Otahan nyt sitten rauhassa, vaikka olo onkin parempi.

Just juttelin oman fyssarini kanssa kaularankaleikkauksen jälkihoidosta viime viikolla, kun yks kaveri on kans joutumassa puukolle. Puhuiko fyssari sulle mitään vedestä? Mun fyssari ainakin suosittelee kaikille kaularankaleikatuille vesiliikuntaa. Siis heti, kun haavojen parannuttua voit veteen mennä. Ihan kevyttä vesikävelyä paikallaan, hartioiden pumppausta yms. Siinä ei ranka tärähdä, niinkuin kävellessä, mutta vesi antaa tukea rangalle ja toimii tehokkaana vastuksena, että saat lihasta. Toinen vinkki häneltä oli, että pitää useamman kuukauden pehmeäpohjaisia kenkiä, mitä ikinä tekeekään, eli sisälläkin. Ilmatyynylliset Lenkkarit tai sisäpelikengät on parhaat.

Kiva kuulla, että kaikki meni hyvin! Ja aina voit varmaan olla yhteydessä omaan fyssariin tai lääkäriin, jos kysyttävää tulee. Pidän peukkuja kuntoutumisesi puolesta! :)

Kiitos! :) Eilen kävin terveysasemalla poistattamassa hakaset ja ainakin hoitajan mukaan siellä oli kirurgi tehnyt "tosi siistiä työtä".. veikkasi että arvesta tulee aika huomaamaton.. no, sitähän on vaikea mennä sanomaan vielä..
eilen otin vikan Buranan ja tänään en ole ottanut toistaiseksi mitään särkylääkettä.. olen pyöritellyt hartioitani kevyesti ja dallailen täällä sisällä ees taas hissukseen.. tarkoituksena kyllä lähteä ulos lenkille vielä..
mistähän johtuu ajoittainen kuvotus.. esim. eilen iski muutamaan otteeseen sellainen kuvottava olotila ja päässä heitätti.. se meni kyllä sitten ohi kun istuin ja hengittelin kotvasen..
mulla on paha tapa muutenkin pintahengittää ja joudun komentamaan itseäni hengittämään "normaalisti".. oliskohan siinä nukutuksessakin ollut jotain häikkää juuri tuon mun hengitystapani takia.. olen pintahengittänyt niin kauan kuin muistan ja monta kertaa saan itseni" kiinni" siitä että melkein pidättelen hengitystäni..?? :shock:

joo, tosta vesiliikunnasta olen kuullut positiivista juttua, täytynee varmaan mennä läheiselle hallille kyselemään neuvoja..
BROKEBACK
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja BROKEBACK » 06 Kesä 2009, 11:33

Vaivaisakka kirjoitti:Vesiliikunta on varmasti hyvä kuntoutusmuoto. Otankin ohjelmaan heti kun haava antaa myöden.
Kävin nimittäin poistattamassa nuo sulkimet perjantaina, mutta pikkuisen olikin vielä haava auki. :? Nyt pitää vielä varoa sitä ensi viikolle asti.

Tällä hetkellä mulla on kauhea olo. Heräsin n. 1,5 tuntia sitten ja otin särkylääkkeet, mutta vieläkin on niin kipeä, että tekisi mieleni huutaa.
:x

Voi vitsit Vaivaisaikka, toivottavasti sun kipusi pian hellittävät! Mä olen hengessä mukana täällä tsemppaamassa sua!
BROKEBACK
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Temssi » 06 Kesä 2009, 12:15

BROKEBACK kirjoitti: oliskohan siinä nukutuksessakin ollut jotain häikkää juuri tuon mun hengitystapani takia..

Ei varmaan nukutuksen aikana mitään ole tapahtunut, koska olet ollut intubaatioputken avulla kiinnitettynä hengityskoneeseen. Eli kone on huolehtinut hengityksestäsi leikkauksen aikana.
Jouduitko osastolla puhaltamaan letkun kautta pulloon, jossa oli vettä? Tämä on hyvä hengitysharjoitus, jossa keuhkoja vahvistetaan pitkän leikkauksen jälkeen veden vastuksen avulla. Tätähän voi tehdä kotonakin, jos tuntee tarvetta siihen.
Viimeksi muokannut Temssi päivämäärä 06 Kesä 2009, 14:33, muokattu yhteensä 1 kerran
Temssi
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja Vaivaisakka » 06 Kesä 2009, 13:57

BROKEBACK kirjoitti:mistähän johtuu ajoittainen kuvotus.. esim. eilen iski muutamaan otteeseen sellainen kuvottava olotila ja päässä heitätti.. se meni kyllä sitten ohi kun istuin ja hengittelin kotvasen..
mulla on paha tapa muutenkin pintahengittää ja joudun komentamaan itseäni hengittämään "normaalisti".. oliskohan siinä nukutuksessakin ollut jotain häikkää juuri tuon mun hengitystapani takia.. olen pintahengittänyt niin kauan kuin muistan ja monta kertaa saan itseni" kiinni" siitä että melkein pidättelen hengitystäni..?? :shock:

joo, tosta vesiliikunnasta olen kuullut positiivista juttua, täytynee varmaan mennä läheiselle hallille kyselemään neuvoja..
Voi johtua verenpaineen heittelystä. Kun kuitenkin olet aika pitkiä aikoja vielä lepotilassa, siis normaaliin nähden, niin pumppu ei aivan ehdi perässä kun nousetkin pystyasentoon.

Mulla on tuota kuvotusta ollut huhtikuusta asti kun jouduin kulkemaan keppien varassa ja alkuaikoina jalka turposi pelkästään pystyasennosta, joten jouduin lepuuttamaan ahkerasti.

Mulle jäi muuten siitä intubaatioputkesta kieli jumalattoman kipeäksi. Olivat survoneet kielen niin tiukkaan putken väliin, että kieli on ollut melkein viikon toiselta laidalta ainakin kolminkertainen. Nyt siinä on turvotus laskenut jo.
Vaivaisakka
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

Vesiliikuntaohjeita ja muita rentoutusjuttuja fyssariltani

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 06 Kesä 2009, 15:32

BROKEBACK kirjoitti:mulla on paha tapa muutenkin pintahengittää ja joudun komentamaan itseäni hengittämään "normaalisti".. oliskohan siinä nukutuksessakin ollut jotain häikkää juuri tuon mun hengitystapani takia.. olen pintahengittänyt niin kauan kuin muistan ja monta kertaa saan itseni" kiinni" siitä että melkein pidättelen hengitystäni..?? :shock: joo, tosta vesiliikunnasta olen kuullut positiivista juttua, täytynee varmaan mennä läheiselle hallille kyselemään neuvoja..

Vesiliikuntaohjeita ja muita rentoutusjuttuja fyssariltani

Tässä muutama guru-fyssariltani saamani liike/ohje/neuvo kaularankapotilaille. Ehkä näistä voisi jotain soveltaa oman kunnon ja fiilisten mukaan. Fyssarilla on paljon kaularankaleikattuja potilaita vaikka itse en ko. satsiin kuulukaan. Nämä harjoitukset kuulemma sopivat kaiken tyyppisille kaularankapotilaille.

Hartialiikkeet kannattaa aluksi tehdä ihan pelkästään ja sitten myöhemmin, kun koordinaatio ja voima kehittyy ja keho elpyy leikkauksesta, yhdistää mukaan jaloilla polkeminen vedessä - paikoillaan.

Rintalastan rentoutus

Tämä vois auttaa, ehkä. Joka ilta ennen kuin menet nukkumaan, pyörittelet koko rintalastan sormillasi läpi. Aloitat ihan alimpien kylkiluiden kohdalta ja pyöräytät muutaman kierroksen myötäpäivään. Sitten nostamatta kättä irti rintalastasta siirryt vähän ylemmäs vähän kerrallaan, kunnes olet ihan kaulalla. Huom! Tota saa tehdä vasta, kun haava on kuosissa. Ja hei, "voima" on VAIN n. 5 grammaa, eli hyvin kevyttä hermohierontaa.

CST-hoitajalta opittu liike, auttaa ainakin mulla rentouttamaan kylkilihakset siellä väleissä, jotka osallistuu hengitykseen ja ovat varmaan olleet aikamoisessa jökissä tuon vammasi takia. Kokeile varovasti. Itse teen tota aamuin ja illoin ja siitä on ollut pitkällä aikavälillä paljon apua. Rentouttaa ruokatorvea ja saattaa auttaa nielemisongelmiinkin.

Vesiliikuntaa/ muutama liike omalta fyssariltani:

Kannattaa tehdä vesijuoksuvyön kanssa, niin ei tartte mennä liian syvälle killumaan ja jännittää koko ajan jalkojakin siinä samassa.

- Kevyt hartioiden pumppaus sivuttain, kädet kyynärpäistä 90 asteen kulmassa. Pumppaus tehdään siis sivuttain, eli ihan kuin tekis salilla lavan lähentäjiä/loitontajia mutta tekeekin sen vedessä. Tärkeää on olla vedessä niin syvällä, että leuka on ihan vesirajassa. Silloin vesi antaa suurimman tuen ja vastuksen. Hartioita ei saa venyttää, kun vie kädet auki sivulle. Eli viet vain siihen asti, mihin luonnollinen liikerata sallii tai vähemmän. Jos avaat käsiä liikaa se vaan venyttää hermokudosta hartioiden kohdalta ja saattaa ärsyttää leikattua kohtaa.

- Hartioiden pumppaus eteenpäin: teet samaa liikettä kuin mitä käsi tekee juostella mutta n. 100 kertaa rauhallisemmin ja yksi käsi kerrallaan. Eli sama juttu, aloitusasento on käsi noin 90 asteen kulmassa. Ota loivempi, jos tuntuu paremmalta. Ja siitä sitten pumppaus suoraan eteenpäin veden alla. Tässäkin on tärkeää olla kaulaa myöten vedessä.

- Kun alkaa turhauttaa, hankit vesikäsineet, niin saat lisää vastusta. Mutta älä tee vastuksella aluksi, koska siinä saattaa tehdä itselleen vaan hallaa, jos aloittaa liian kovaa.

Vedessä paikoillaan polkeminen/marssiminen

- Kuvittele itsesti kahden seinän väliin vedessä. Eli vatsa litteaksi.
- Älä ala vesijuosta sillain perinteisesti harppomalla eteenpäin - ainakaan heti aluksi - vaan tee vesikävelyä paikoillasi.
- Se perinteinen vesijuoksu venyttää hermokudosta ja saattaa ärsyttää paikkoja aluksi.
- Eli marssit vedessä paikallasi, vaikka se näyttääkin ihan dorkalta ja mummot tulee kuitenkin kommentoimaan "teet ton ihan väärin". Been there. ;)

Ja niinkuin Temssikin sanoi, pulloon puhaltelu on hyvää

- pillillä tai jollain muulla alle 1 cm:n halkaisijaltaan olevalla n. 15-senttisellä putkella (paras ois tietty puheterapeutin valitsemana resonaattorilasiputki mutta pilli tai ontto kukkakeppi esim. kelpaa)
- 0,5 l pulloon lämmintä vettä n. 1/3
- ota hyvä ryhti esim. istu jakkaralla seinä selkää vasten, että niska on suorassa, älä nojaa/lösötä seinään päälläsi (huono niskalle)
- ota pullo kämmenellesi jotenkin kevyesti, eli ei kovaan PURISTUSOTTEESEEN, koska se jännittää hartioita + rintalastaa
- pilli pulloon max 1 sentin syvyydelle (ettei tuu liian kovaa painetta)
- ota ilmaa keuhkoihin ja sitten vain "lasket" ilmat pihalle eli et aktiivisesti puhalla sen suuremmin, vaan annat vaan keuhkojen tyhjentyä
- tee mahdollisimman pitkiä, tasaisia puhalluksia esim. MATALA U-äänne.
- kun otat lisää happea, älä hauko henkeä, älä pinnistele, kaikki tehdään tosi rauhassa
- 2 x päivässä ja max 3-5 puhallusta aluksi

Voin joskus vaikka kuvata videolle, miten se pitäisi mennä oikein, että olisi tosi tehokasta. Nyt ei pysty, sorry.

Toivottavasti oli jotain apua. Saa kysyä tarkemmin, jos jotain jäi epäselväksi. Vaikea selittää ilman kuvia. Voin tsiigaa niitä jostain.
Viimeksi muokannut tahdonvoimaa päivämäärä 07 Kesä 2009, 11:34, muokattu yhteensä 1 kerran
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja BROKEBACK » 07 Kesä 2009, 11:29

Temssi kirjoitti:
BROKEBACK kirjoitti: oliskohan siinä nukutuksessakin ollut jotain häikkää juuri tuon mun hengitystapani takia..

Ei varmaan nukutuksen aikana mitään ole tapahtunut, koska olet ollut intubaatioputken avulla kiinnitettynä hengityskoneeseen. Eli kone on huolehtinut hengityksestäsi leikkauksen aikana.
Jouduitko osastolla puhaltamaan letkun kautta pulloon, jossa oli vettä? Tämä on hyvä hengitysharjoitus, jossa keuhkoja vahvistetaan pitkän leikkauksen jälkeen veden vastuksen avulla. Tätähän voi tehdä kotonakin, jos tuntee tarvetta siihen.

En joutunut moista pulloon puhaltelua tekemään, ihan uusi juttu mulle! :? Ok, täytynee testata
BROKEBACK
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 07 Kesä 2009, 11:33

Juu, puhetyöläiset käyttää paljon tuota vesivastusta hengityssysteemin kohentamiseen ja hengityselimistön rentouttamiseen. Kannattaa kokeilla. Ei ne mitään one-night-wondereita ole mutta pitkällä tähtäimellä toimii. :)
tahdonvoimaa

EdellinenSeuraava

Paluu Hoidot ja kuntoutus