BROKEBACK kirjoitti:Moi taas, nyt olen himassa kotikoneella ja kiitos taas kun kirjotit.. tuntuu ette ole niin yksin pelkoni kanssa kun on joku joka tietää mitä se on
Tässä muuuten Töölön kirurgin tekstiä:
Potilas on kontrollissa. Kaularankamagneetti otettu ja C V/VI tason löydös aiheuttaa stenoosimuutoksen kyseiselle tasolle todennäköisesti fleksiossa tulisi medullakompressiot. Edelleen potilaalla yläraajaan säteilevää vaivaa ja hartiavaivaa oikealla. Provokaatiossa tulee vähän odottamalla peukaloon,etusormeen,peukalohankaan oikealle puutumimem ja kihelmöinti ja paineentunnetta ja tuntemusta valuen olkavarteen ja kyynärvarteen. Magneettikuvissa V/VI taso ahtauttaa spinaalikanavaa, likvortilat ovat hävinneet tältä tasolta.
Suunnitelma: NAG40 decompressio anterior V V/VI et dekompressio radicis C VI dx.
Diagnoosi : M47.2m M47.1, spondylosis cervicalis et prolapsus cum compressio radicis C VI et stenosis canalis spnalis cervicalis C V/VI
(Mitä likvoritilat on ?? miten niin hävinneet ?)
Stenoosi on selkäydinkanavan ahtauma. Tässä tapauksessa se tarkoittaa vaan sitä, että sulla se välilevy pullistuu suoraan selkäydinkanavaan ja se ahtauttaa sitä. Eli ymmärtääkseni sulla ei ole luista selkäydinkanavan ahtaumaa, joka sitten taas olis ikävä juttu.
Eikä sun tarvii olla kovin huolissaan tosta likvorijutustakaan, se liittyy siihen samaan juttuun. Likvori on aivoselkäydinnestettä, jossa sekä sun aivos että selkäytimes "lilluu". Sun tapauksessa se prolapsi työntyy sen verran selkäydinkanavaan, että se painaa selkäydintä suojaavaa duurapussia sen verran ettei selkäytimen ja duurapussin väliin mahdu enää likvoria. Duurapussihan on siis täynnä likvoria ja selkäydin kelluu siinä. (Tuolta "Artikkelit, linkit jne"-osiosta voit käydä katsomassa lisätietoa likvorista.)
No, joka tapauksessa sen verran reippaasti se painaa se prolapsi selkäytimen suuntaan, että tosiaan luulen, että leikkaus on kyllä ihan paikallaan. Kun se välilevy prolapseineen on poistettu, likvoria mahtuu taas selkäytimen ympärille silläkin puolella. Ja toi "anterior decompressio" tarkoittaa vaan sitä, että leikkaus tehdään etukautta ja poistetaan sen prolapsin aiheuttama kompressio eli se, että se painaa muita kudoksia.
Kun duunissakin kerran "makaat" ja sulla vähän painaa tota duurapussia toi prolapsi, niin esittäisin kysymyksen että väsyykö sulla alaselkä? Onko se iltaisin väsynyt pystyssäolosta?
Entä onko sulla jaloissa ollut mitään tuntemuksia tai ylimääräistä väsymystä?
BROKEBACK kirjoitti:huh huh! ekat magneetit otettiin lokakuussa Medimagneetissa ja lausunnossaan luki silloin: lievästi degeneroituneesta C5-6 diskuksesta pullistuu kaulaydinkanavaan ja oikean C6-hermojuuren kanavaan oikeanpuoleinen lateraalinen prolapsi. Se aiheuttaa oikean C6-hermojuuren pinteen. Prolapsia myötää pienet spondyloosivallit nikamapäätelevyjen reunoilla...
jos ne leikkaa mut klo 15 ,olenko jo "valmis" kotiin seuraavana päivänä ? Kiva ettei tartte niskatukea, sitäkin olen pitänyt .. mun pään liikkeet ovat todella rajoittuneet, ei pää käänny kunnolla, vaan kropalla pitää kääntää..
haavena olisi päästä urheilemaan taas suht normaalisti, eli punttia ja sauvakävelyä yms.. ja vaikka ISTUMAAN normaalisti! sekin olisi jo jotain!

No, toi Medimagneetin lausunto kertoo siis ihan samasta. Ja spondyloosivallit - luulen, en oo ihan varma, mutta luulen, että se tahtoo sanoa, että siinä on luun pinnalla hiukan luun lisäkasvua. Ei haittaa mitään, koska todennäköisesti leikkauksessa hiovat niistäkin vähän ylimääräisiä pois.
Sä voit olla valmis kotiin seuraavana päivänä, mutta ei sun oo pakko sieltä lähteä, jos et halua. Sanot vaan, ettet uskalla vielä, että haluaisit ainakin päivän olla seurannassa. Mäkin olin pidempään, kuin mitä ne suunnittelivat ja se johtui ihan mun omasta halusta ja aloitteesta.
Normaalisti urheilemiseen ei pitäis olla mitään estettä. Ensi alkuun niitä ei oo kyllä syytä harrastaa. Odotat, että niska luutuu ja teet sieltä Töölöstä annettuja niskan kevyitä jumppaliikkeitä kotona ja odottelet. Sitten kun jälkitarkistuksessa otetaan röntgen ja katsotaan, että se on luutunut hyvin ja kaikki on ok, voit ruveta hiukan lisäämään liikuntaa.
Sulla on kuitenkin niska sitten vielä aika krampissa ja selässäkin voi jotain olla, joten sitten kun neurokirurgi sanoo, että kaikki on ok, voisit käydä tarkistuttamassa rankasi normaalin liikkuvuuden vaikka klassisella osteopaatilla. Sen takia, että jos siellä jotain puutteita eli liikerajoitteita on, ne on syytä avata etteivät aiheuta suurempia ongelmia. Niskaahan ei ole siinäkään vaiheessa syytä käsitellä, mutta se voi tutkia liikkuvuuden, venytellä sitä ja vähän yrittää laukaista niitä niskan lihasjännityksiä, jotta niska voi taas rentoutua ja toimia normaalisti.
Tämän jälkeen, jos kaikki on mennyt hyvin, eikä ongelmia ole, voisit varmaan varovasti asteittain aloittaa muun laisen urheilun. Fiksua vois olla tehdä se jonkun hyvän fysioterapeutin ohjauksessa ja samalla vielä ohjatusti jumpata niskan syvät lihakset kuntoon.
Esimerkiksi näin. Yritin hiukan hahmotella sulle, miten homma vois mennä, mutta ihan suoraan sun ei kannata punttisalille rynnätä. Menisin kyllä fysioterapeutin kautta ja ohjauksessa. Mutta näin, ei siinä pitäis mitään estettä olla palata ihan normaalikuvioihin, jos mitään ihmeempiä ongelmia ei ilmene!