Niskaleikkaukseen menossa

Fysioterapia - Manipulaatiohoidot - Muu kuntoutus - Kirurgia - Lääkkeet - Luontaishoidot - Elmotinin fysioterapiavinkit

Niskaleikkaukseen menossa

ViestiKirjoittaja BROKEBACK » 15 Touko 2009, 13:41

Hei

olen uusi palstalla ja kyselenkin olisiko täällä kohtalotovereita?
Olen menossa parin vkon päästä niskaleikkaukseen Töölön sairaalaan; välilevy poistetaan ja tilalle laitetaan muovikoroke. Kirurgi sanoi että leikkaus kestää n. reilun tunnin ja kun iltapäivällä leikataan, niin jo seuraavana päivänä pääsee kotiin jos kunto antaa myöden. Olen jostain lukenut että joku on ollut sairaalassa viikonkin tällaisen leikkauksen jälkeen. Onko olo kovin kivulias ( tietysti yksilöllistä) leikkauksen jälkeen ? Suurin kompastuskiveni on mulla PELKO, mua ei ole koskaan nukutettu eikä leikattu ja pelkään todella paljon..
antaisikohan ne jotain esilääkettä tai rauhoittavaa tähän pelkooni ? :cry:
BROKEBACK
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 15 Touko 2009, 14:04

Moi, BROKEBACK!

On kohtalotovereita, tässä yksi! :D Tuolta käyttäjäesittelystä oletkin varmaan lukenut, että mulla on myöskin niska leikattu Töölössä vuonna 1999 - eli viime vuosituhannen puolella... 8)

Sulle tehdään leikkaus aivan ilmeisesti etukautta, niinkuin mullekin tehtiin? Vai muovikorokkeita nykyään käyttävät, mulle laitettiin ontto 8 mm läpimitaltaan oleva titaaniholkki.

Tiedätkö siitä muovikorokkeesta muuta? Onko se ontto?

Mut leikattiin maanantaina ja pääsin kotiin perjantaina. Olisin tosin päässyt muutamaa päivää aikaisemmin, mutta en halunnut lähteä, kun selkäkin pahasti vikuroi. Sitä siellä hiukan leikkauksen jälkeen sitten tutkittiinkin, mutta eivät löytäneet mitään.

Tosiaan, mainostivat silloinkin, että monesti seuraavana päivänä pääsee jo lähtemään ja väittivät, että jotkut menevät jo seuraavalla viikolla töihin. Onhan se tietty mahdollista, mutta kyllä ne kirjoittavat saikkua toipumisajaksi, suurin piirtein luutumisajaksi. Taisin itse saada leikkauksen jälkeen 5-6 viikkoa ja luutumisenhan sanottiin kestävän 6-8 viikkoa.

Ne antaa esilääkkeenä rauhoittavaa ennen leikkausta. Jos olet erityisen peloissasi, sano siitä, niin saattavat antaa vähän isomman annoksen rauhoittavaa.

Ja mulla ei ollut minkäänlaisia leikkauskipuja sen leikkauksen jälkeen, vaikka siinä hiukan nikamiakin porattiin. EI MINKÄÄNLAISIA! Sitä mä ihmettelin itsekin, se tuntui aika uskomattomalta! Jonkunlaisia lääkkeitähän koko sen viikon ajan mulle annettiin, mutta perjantain jälkeen lääkitystä ei muistaakseni enää ollut.

Kerrotko vähän tarkemmin, miksi sut leikataan? Minkälaisia oireita jne?
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja BROKEBACK » 15 Touko 2009, 14:56

Moi Dirty Deeds! Sun leikkauskertomuksen kävinkin lukemassa..
joo, se holkki on kuulemma ontto, tai sellainen donitsin näköinen :shock:
mulla on vaivannut niska jo kohta 7v..ja sitä on hoidettu jos jonkinlaisin keinoin: hieronta, kiropraktikko, akupunktio jne.. ei ole juuri jeesannut.. mutta viime heinäkuu oli käänteentekevä; gymstickin vastuskumppari meni poikki ja tein aika rajun väistöliikkeen oikealle sivulle ettei se olisi läsähtänyt päin naamaani.. no, pari pv tämän jälkeen heräsin yöllä kovaan kipuun niskassa, se säteili alas hartiaan ja oikealle käsivarteen ja kainaloon.. pidin kipua monta kuukautta kunnes menin magneettiin omilla rahoillani ja löytyi pullistuma 5 ja 6 nikaman välistä.. työpaikan lekuri laittoin silloin lähetteen Tölikkään.. siellä kävin lokakuussa ja päättivät laittaa leikkausjonoon . Huhtikuussa kävin Töölössä kontrollimagneetissa ja edelleen se siellä oli.. mulla on epikriisi kotona joten en tähän hätään pysty sulle kertomaan mitä siinä luki, voin kaivaa sen kotona esiin..
kipu on ollut vaihtelevaa, välillä tosi kovaa ja välillä lievää..
toivon pääseväni eroon nyt ainaisesta jäytämisestä.. mutta PELKO on tosiaan karmaiseva, kun ei mua ole koskaan nukutettu/leikattu..
en ole voinut istua viime kesän jälkeen kunnolla, duunissa mulla on sellainen kallistettava tuoli, jossa "makaan".. jos istun pitkään suorana, alkaa paine puristaa hartiaa ja olkavartta ja kipu alkaa valua oikeaan käteen, se ikäänkuin tulee hervottoman tuntuiseksi.. puutumista ja pistelyä on myös ollut.. että tämmöistä--
BROKEBACK
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 15 Touko 2009, 15:26

BROKEBACK kirjoitti:Moi Dirty Deeds! Sun leikkauskertomuksen kävinkin lukemassa..
joo, se holkki on kuulemma ontto, tai sellainen donitsin näköinen :shock:
mulla on vaivannut niska jo kohta 7v..ja sitä on hoidettu jos jonkinlaisin keinoin: hieronta, kiropraktikko, akupunktio jne.. ei ole juuri jeesannut.. mutta viime heinäkuu oli käänteentekevä; gymstickin vastuskumppari meni poikki ja tein aika rajun väistöliikkeen oikealle sivulle ettei se olisi läsähtänyt päin naamaani.. no, pari pv tämän jälkeen heräsin yöllä kovaan kipuun niskassa, se säteili alas hartiaan ja oikealle käsivarteen ja kainaloon.. pidin kipua monta kuukautta kunnes menin magneettiin omilla rahoillani ja löytyi pullistuma 5 ja 6 nikaman välistä.. työpaikan lekuri laittoin silloin lähetteen Tölikkään.. siellä kävin lokakuussa ja päättivät laittaa leikkausjonoon . Huhtikuussa kävin Töölössä kontrollimagneetissa ja edelleen se siellä oli.. mulla on epikriisi kotona joten en tähän hätään pysty sulle kertomaan mitä siinä luki, voin kaivaa sen kotona esiin..

Jes. Kyllähän toi vähän siltä kuulostaa, että kun ei ole helpannut ja lähtenyt itsestään vetäytymään, niin voi olla syytä leikata. Erityisesti kiinnostais myös se, missä kunnossa sun niska rakenteellisesti kuvien perusteella on? Eli onko välilevyissa paljon madaltumaa, onko hermojuuriaukot ahtaita vai onko reilusti tilaa, onko ilmestynyt noita luupiikkejä/osteofyytteja eli sitä luun lisäkasvua nikamien pinnoille jne?

BROKEBACK kirjoitti:kipu on ollut vaihtelevaa, välillä tosi kovaa ja välillä lievää..
toivon pääseväni eroon nyt ainaisesta jäytämisestä.. mutta PELKO on tosiaan karmaiseva, kun ei mua ole koskaan nukutettu/leikattu..
en ole voinut istua viime kesän jälkeen kunnolla, duunissa mulla on sellainen kallistettava tuoli, jossa "makaan".. jos istun pitkään suorana, alkaa paine puristaa hartiaa ja olkavartta ja kipu alkaa valua oikeaan käteen, se ikäänkuin tulee hervottoman tuntuiseksi.. puutumista ja pistelyä on myös ollut.. että tämmöistä--

Ymmärrän ton pelon kyllä hyvin. Mäkin sain tietää vasta muutamaa tuntia ennen leikkausta, että leikkaavat multa kurkun auki ja menevät siitä sisään... :shock: :shock: :shock: Siinä vaiheessa harkitsin vakavasti lähteväni kotiin ja unohtavani koko leikkauksen, mutta olin jo invalidisoitunut täysin vuodekuntoon, joten oli pakko mennä leikkaukseen. Kyllä hirvitti!

Pelkoa ei saa pois, mutta katsotaan saisko sitä vähän lievennettyä. :D Nimittäin, etukautta leikkaus on ehdottomasti se paras vaihtoehto. Siinä eivät joudu irrottelemaan lihaksia, eivätkä muutenkaan koskemaan niskan kantaviin rakenteisiin eli ne säilyvät koskemattomina. Se on kuitenkin jatkon kannalta erityisen hyvä juttu.

Ne siirtävät siinä leikkauksessa vaan henkitorven yms. sivuun ja pääsevät pehmyskudosten läpi suoraan käsiksi siihen välilevyyn. Takakautta suoritettaviin leikkaustekniikoihin en ole sen paremmin tutustunut tai löytänyt tietoa, muuta kuin laminektomia-tekniikalla tehdystä olen hiukan lukenut. Siinä mennään takakautta ja nikamien takaosa katkaistaan, niin että selkäydin saadaan näkyviin. Tätä käytetään ainakin kaularangan ahtauma-leikkauksissa, en tosin tiedä miten yleisesti. Tässä leikkauksessa joutuvat irroittamaan ja poistamaan osan niskanikamien syvistä lihaksista, jolloin niskasta tulee katkaistujen nikamien kohdalta epästabiilimpi. Siitä voi olla jatkossa haittaa, ja ainakin muut lihakset joutuvat kompensoimaan poistettujen töitä. Sen jälkeen ilmeisesti irroitettujen nikamien takakaari kiinnitetään jotenkin takaisin paikalleen.

Eli tähänkin verrattuna toi etukautta tehtävä leikkaus on parempi, koska siinä ei aiheuteta mitään ylimääräistä vahinkoa.

Mitäs muuta? Niin, leikkauksen jälkeen et tarvii niskatukea, ja niskaa saa käyttää "normaalisti". Lisäksi niskan liikkuvuus ei mainittavasti kärsi, mullakin on nykyään liikkuvuus ihan normaalin rajoissa. Leuka menee kevyesti rintalastaan kiinni, pystyn katsomaan aika kohtisuoraan ylöspäin ja sivuille kääntäessä liikkuvuus on myös normaalin rajoissa, näen selkäni taakse.

Mulla pitkään oli vähän normaalia vajaampi liikkuvuus sivuille käännettäessä, mutta muutama vuos sitten paljastui, että siellä oli alaniskassa vielä yks nikamalukko. Se kun saatiin auki, olen pystynyt autollakin peruuttamaan kroppaa kääntämättä. Nykyään riittää pelkkä pään kääntö, ja näen hyvin taaksepäin.

Eli sun niskan liikkuvuus ei tosta tuon välin luuduttamisesta paljoakaan kärsi. Suurin osa kiertoliikkeestä kun tulee kahden ylimmän niskanikaman tasolta.

Eli parhaimmillaan sun niskasta voi leikkauksen jälkeen tulla melkein kuin "uusi"! :D Kunhan onnistut sitten hyvässä ohjauksessa jumppaamaan niskalihaksiston oikealla tavalla kuntoon, sun lihaksisto on kuitenkin ton 7 vuoden aikana varmasti kärsinyt siitä sairastelusta ja kehittänyt vääriä liikemalleja ja kompensaatioita.

Toivottavasti tää nyt hiukan lievitti pelkoja! :?
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja BROKEBACK » 15 Touko 2009, 17:43

Moi taas, nyt olen himassa kotikoneella ja kiitos taas kun kirjotit.. tuntuu ette ole niin yksin pelkoni kanssa kun on joku joka tietää mitä se on :)
Tässä muuuten Töölön kirurgin tekstiä:
Potilas on kontrollissa. Kaularankamagneetti otettu ja C V/VI tason löydös aiheuttaa stenoosimuutoksen kyseiselle tasolle todennäköisesti fleksiossa tulisi medullakompressiot. Edelleen potilaalla yläraajaan säteilevää vaivaa ja hartiavaivaa oikealla. Provokaatiossa tulee vähän odottamalla peukaloon,etusormeen,peukalohankaan oikealle puutumimem ja kihelmöinti ja paineentunnetta ja tuntemusta valuen olkavarteen ja kyynärvarteen. Magneettikuvissa V/VI taso ahtauttaa spinaalikanavaa, likvortilat ovat hävinneet tältä tasolta.
Suunnitelma: NAG40 decompressio anterior V V/VI et dekompressio radicis C VI dx.
Diagnoosi : M47.2m M47.1, spondylosis cervicalis et prolapsus cum compressio radicis C VI et stenosis canalis spnalis cervicalis C V/VI
(Mitä likvoritilat on ?? miten niin hävinneet ?)
huh huh! ekat magneetit otettiin lokakuussa Medimagneetissa ja lausunnossaan luki silloin: lievästi degeneroituneesta C5-6 diskuksesta pullistuu kaulaydinkanavaan ja oikean C6-hermojuuren kanavaan oikeanpuoleinen lateraalinen prolapsi. Se aiheuttaa oikean C6-hermojuuren pinteen. Prolapsia myötää pienet spondyloosivallit nikamapäätelevyjen reunoilla...

jos ne leikkaa mut klo 15 ,olenko jo "valmis" kotiin seuraavana päivänä ? Kiva ettei tartte niskatukea, sitäkin olen pitänyt .. mun pään liikkeet ovat todella rajoittuneet, ei pää käänny kunnolla, vaan kropalla pitää kääntää..
haavena olisi päästä urheilemaan taas suht normaalisti, eli punttia ja sauvakävelyä yms.. ja vaikka ISTUMAAN normaalisti! sekin olisi jo jotain! :roll:
BROKEBACK
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 15 Touko 2009, 18:11

BROKEBACK kirjoitti:Moi taas, nyt olen himassa kotikoneella ja kiitos taas kun kirjotit.. tuntuu ette ole niin yksin pelkoni kanssa kun on joku joka tietää mitä se on :)
Tässä muuuten Töölön kirurgin tekstiä:
Potilas on kontrollissa. Kaularankamagneetti otettu ja C V/VI tason löydös aiheuttaa stenoosimuutoksen kyseiselle tasolle todennäköisesti fleksiossa tulisi medullakompressiot. Edelleen potilaalla yläraajaan säteilevää vaivaa ja hartiavaivaa oikealla. Provokaatiossa tulee vähän odottamalla peukaloon,etusormeen,peukalohankaan oikealle puutumimem ja kihelmöinti ja paineentunnetta ja tuntemusta valuen olkavarteen ja kyynärvarteen. Magneettikuvissa V/VI taso ahtauttaa spinaalikanavaa, likvortilat ovat hävinneet tältä tasolta.
Suunnitelma: NAG40 decompressio anterior V V/VI et dekompressio radicis C VI dx.
Diagnoosi : M47.2m M47.1, spondylosis cervicalis et prolapsus cum compressio radicis C VI et stenosis canalis spnalis cervicalis C V/VI
(Mitä likvoritilat on ?? miten niin hävinneet ?)

Stenoosi on selkäydinkanavan ahtauma. Tässä tapauksessa se tarkoittaa vaan sitä, että sulla se välilevy pullistuu suoraan selkäydinkanavaan ja se ahtauttaa sitä. Eli ymmärtääkseni sulla ei ole luista selkäydinkanavan ahtaumaa, joka sitten taas olis ikävä juttu.

Eikä sun tarvii olla kovin huolissaan tosta likvorijutustakaan, se liittyy siihen samaan juttuun. Likvori on aivoselkäydinnestettä, jossa sekä sun aivos että selkäytimes "lilluu". Sun tapauksessa se prolapsi työntyy sen verran selkäydinkanavaan, että se painaa selkäydintä suojaavaa duurapussia sen verran ettei selkäytimen ja duurapussin väliin mahdu enää likvoria. Duurapussihan on siis täynnä likvoria ja selkäydin kelluu siinä. (Tuolta "Artikkelit, linkit jne"-osiosta voit käydä katsomassa lisätietoa likvorista.)

No, joka tapauksessa sen verran reippaasti se painaa se prolapsi selkäytimen suuntaan, että tosiaan luulen, että leikkaus on kyllä ihan paikallaan. Kun se välilevy prolapseineen on poistettu, likvoria mahtuu taas selkäytimen ympärille silläkin puolella. Ja toi "anterior decompressio" tarkoittaa vaan sitä, että leikkaus tehdään etukautta ja poistetaan sen prolapsin aiheuttama kompressio eli se, että se painaa muita kudoksia.

Kun duunissakin kerran "makaat" ja sulla vähän painaa tota duurapussia toi prolapsi, niin esittäisin kysymyksen että väsyykö sulla alaselkä? Onko se iltaisin väsynyt pystyssäolosta?

Entä onko sulla jaloissa ollut mitään tuntemuksia tai ylimääräistä väsymystä?

BROKEBACK kirjoitti:huh huh! ekat magneetit otettiin lokakuussa Medimagneetissa ja lausunnossaan luki silloin: lievästi degeneroituneesta C5-6 diskuksesta pullistuu kaulaydinkanavaan ja oikean C6-hermojuuren kanavaan oikeanpuoleinen lateraalinen prolapsi. Se aiheuttaa oikean C6-hermojuuren pinteen. Prolapsia myötää pienet spondyloosivallit nikamapäätelevyjen reunoilla...

jos ne leikkaa mut klo 15 ,olenko jo "valmis" kotiin seuraavana päivänä ? Kiva ettei tartte niskatukea, sitäkin olen pitänyt .. mun pään liikkeet ovat todella rajoittuneet, ei pää käänny kunnolla, vaan kropalla pitää kääntää..
haavena olisi päästä urheilemaan taas suht normaalisti, eli punttia ja sauvakävelyä yms.. ja vaikka ISTUMAAN normaalisti! sekin olisi jo jotain! :roll:
No, toi Medimagneetin lausunto kertoo siis ihan samasta. Ja spondyloosivallit - luulen, en oo ihan varma, mutta luulen, että se tahtoo sanoa, että siinä on luun pinnalla hiukan luun lisäkasvua. Ei haittaa mitään, koska todennäköisesti leikkauksessa hiovat niistäkin vähän ylimääräisiä pois.

Sä voit olla valmis kotiin seuraavana päivänä, mutta ei sun oo pakko sieltä lähteä, jos et halua. Sanot vaan, ettet uskalla vielä, että haluaisit ainakin päivän olla seurannassa. Mäkin olin pidempään, kuin mitä ne suunnittelivat ja se johtui ihan mun omasta halusta ja aloitteesta.

Normaalisti urheilemiseen ei pitäis olla mitään estettä. Ensi alkuun niitä ei oo kyllä syytä harrastaa. Odotat, että niska luutuu ja teet sieltä Töölöstä annettuja niskan kevyitä jumppaliikkeitä kotona ja odottelet. Sitten kun jälkitarkistuksessa otetaan röntgen ja katsotaan, että se on luutunut hyvin ja kaikki on ok, voit ruveta hiukan lisäämään liikuntaa.

Sulla on kuitenkin niska sitten vielä aika krampissa ja selässäkin voi jotain olla, joten sitten kun neurokirurgi sanoo, että kaikki on ok, voisit käydä tarkistuttamassa rankasi normaalin liikkuvuuden vaikka klassisella osteopaatilla. Sen takia, että jos siellä jotain puutteita eli liikerajoitteita on, ne on syytä avata etteivät aiheuta suurempia ongelmia. Niskaahan ei ole siinäkään vaiheessa syytä käsitellä, mutta se voi tutkia liikkuvuuden, venytellä sitä ja vähän yrittää laukaista niitä niskan lihasjännityksiä, jotta niska voi taas rentoutua ja toimia normaalisti.

Tämän jälkeen, jos kaikki on mennyt hyvin, eikä ongelmia ole, voisit varmaan varovasti asteittain aloittaa muun laisen urheilun. Fiksua vois olla tehdä se jonkun hyvän fysioterapeutin ohjauksessa ja samalla vielä ohjatusti jumpata niskan syvät lihakset kuntoon.

Esimerkiksi näin. Yritin hiukan hahmotella sulle, miten homma vois mennä, mutta ihan suoraan sun ei kannata punttisalille rynnätä. Menisin kyllä fysioterapeutin kautta ja ohjauksessa. Mutta näin, ei siinä pitäis mitään estettä olla palata ihan normaalikuvioihin, jos mitään ihmeempiä ongelmia ei ilmene! :D :D :D
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja BROKEBACK » 16 Touko 2009, 11:00

Moi taas..
ihan pikaisesti tässä vielä kirjoitan ennen lenkille lähtöä.. (joo en ole menossa juoksemaan vaan ihan kävelemään! :o )
kysyit mun jaloista, kyllä, jaloissa etenkin oikealla puolella tuntuu hyvin usein kihelmöintiä ja sellaista " valumisen" tunnetta.. mitä selkään tulee, niin olen treenannut selkää ja vatsaa aika paljon ja luulen että hyvä lihaskunto pitää korsettia jotenkuten kurissa, ettei hirveesti pääse väsymys iskemään.. ja yksi asia mikä pitää sanoa on se, että näiden vuosien saatossa myös kipukynnys on kasvanut ja kipuun on niinkuin "kasvanut".. ja tottunut.. nytkin kun pysähdyn ajattelemaan niin mua särkee koko ajan ja oikeassa jalassa pistelee mutta mä vaan "menen".. jos tiedät mitä tarkoitan! Ja varmaan tiedät! En uskalla edes ajatella miltä tuntuisi herätä joku aamu tuntematta kipua! Voisi oikeastaan sanoa että mulla on aika nuoren ihmisen lihaksisto mutta ranka sitten on vanhan käppänän ranka! :cry:
Kipulääkkeitä olen karttanut mutta joskus joudun turvautumaan Panadolin 1 mg.. joita nappaan mutta en tiedä auttaako ne. Onneksi olen saanut nukuttua.. jopa se kauluri kaulassa olen nukkunut..

Mukavaa viikonloppua ja kiitos kun vaivauduit kirjoittamaan ja huojentamaan vähän mieltäni! Miten muuten itse ? Oletko kokonaan toipunut siitä sun operaatiosta ja elät ns. normaalielämää , kivutonta sellaista ?
BROKEBACK
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 16 Touko 2009, 23:34

Oukei! :D Niistä jalkaoireista vielä. Yleensähän ne johtuu alaselästä, mutta kaularangastakin niitä oireita aiheutuu, jos selkäydin on vähän ahtaalla. Jos ei sulla mitään alaselkäongelmiakaan oo ollut, niin se voi hyvinkin johtua niskasta ne jalkaoireetkin.

Hyvä juttu siinä on se, että leikkauksen myötä saatat siis päästä jalkaoireistakin! :D 8) :D Ja se, ettei alaselässä tunnu mitään, on oikein hyvä. Mullahan se niskajuttu veti koko selän kramppiin ja sen takia halusin tsekata, ettei sulla oo samaa. Oikein hyvä.

Ja toivotaan, että ne ajat, jolloin heräät aamulla ilman kipua, on lähellä. Sen näkee sitten, mutta se voi hyvinkin olla mahdollista, joten korvat vaan pystyyn! :P

Mä en ikävä kyllä elä normaalielämää, mutta se ei sinänsä johdu niskasta. Operaatiosta toivuin hyvin, eikä niska ole mainittavia ongelmia tuottanut, vaikka sekin pitäis kyllä jumpata kuntoon. Mä sain sen niskaongelman myötä vaan kaupanpäällisiks sen verran rajut selkäongelmat, etten oo sen jälkeen pystynyt edes osapäivätöihin. :evil: Viis kertaa yritin töihin palata, mutta aina selkä "räjähti"... No, nyt on taas vähän toivoa ilmassa, mutta saas nähä kuin äijän käy... 8) 8) 8)
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

leikkaus, riskit

ViestiKirjoittaja fedja » 17 Touko 2009, 14:06

Moi BROKEBACK!

Onko sinulle kukaan kertonut minkälaisia riskejä noissa leikkauksissa on? Varmaan olisi kiva tietää niistäkin, kun punnitsee leikkaukseen menoa?

Itsellä ei ole kokemusta välilevyn leikkaamisesta, mutta mitä olen jutellut tuttavani kanssa ja seurannut selkäliiton palstan kirjoittajia, niin tällaisia ongelmia on voinut ilmaantua leikkauksen jälkeen:
- välilevy poistetaan, mutta ongelma (uusi pullistuma) voikin ilmaantua yhtä tai kahta väliä ylempänä tai alempana jonkun ajan perästä (
- arpikudoksen muodostuminen. Joissakin tapauksissa arpikudosta muodostuu leikkauksen seurauksena niin paljon, että leikkauksessa saatu hyöty menetettiin ja sama oireisto palaa.
- hermo vaurioituu leikkauksessa --> jonkinmoiset hermokivut
- hermo katkeaa leikkauksessa --> kovat hermokivut

En tiedä onko etukautta tehtävän niskaleikkauksen osalta sama juttu vai riskit pitemmät kuin esim. selkään tehtävään välilevyn poistoon.

En halua pelotella, mutta itse ainakin haluaisin tuollaisitakin asioista kuulla, jos harkitsisin leikkaukseen menoa.

Jos näistä haluat tietoa, niin toivottavasti joku kokemusta omaava kertoa enemmän.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Re: leikkaus, riskit

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 17 Touko 2009, 14:16

fedja kirjoitti:- arpikudoksen muodostuminen. Joissakin tapauksissa arpikudosta muodostuu leikkauksen seurauksena niin paljon, että leikkauksessa saatu hyöty menetettiin ja sama oireisto palaa.

Noi muut mainitsemasi riskit, fedja, on ymmärtääkseni mahdollisia. Leikkauksessahan on aina riskejä.

Sen sijaan tuohon yläpuolelle lainaamani koskee uskoakseni enemmänkin takakautta suoritettavia leikkauksia, ja ymmärtäisin, ettei tässä etukautta suoritettavassa niskaleikkauksessa ole mainittavasti tätä pelkoa. Tosin tähänkin osaa varmasti parhaiten vastata neurokirurgi.

No, senkin verran tähän muuten varmaan vois vielä lisätä, että Töölö on kuitenkin aika huippu paikka näissä jutuissa. Ja siellä niitä leikkauksia on tehty aika tolkuton määrä, oli osaamista ja kokemusta siellä on näistä reippaasti. Eli olet, BB, kyllä osaavissa käsissä siellä. :D
Viimeksi muokannut DirtyDeeds päivämäärä 17 Touko 2009, 14:29, muokattu yhteensä 1 kerran
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja fedja » 17 Touko 2009, 14:24

Vielä yhden kerran työnnän uteliaan nenuni tähän asiaan.

Kerrotaanko minkälaisia muita hoitovaihtoehtoja on leikkauksen ohessa?

Kerrottiinko DD sulle? Yrititkö sää fysioterapiaa tai muita hoitoja silloin, kun sulla kivut alkoivat, vai alkoivat niin vauhdilla, että et ehtinyt kokeilla.

Millakiss:iä asiasta jututin, ja hän sanoi, että fysioterapialla ja fysioterapiallakin on eroja tämän vaivan hoidossa. Riippuu siis sekä fysioterapiasuuntauksesta, että hoitajasta.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 17 Touko 2009, 14:34

fedja kirjoitti:Kerrottiinko DD sulle? Yrititkö sää fysioterapiaa tai muita hoitoja silloin, kun sulla kivut alkoivat, vai alkoivat niin vauhdilla, että et ehtinyt kokeilla.

Mulla ei käytännössä ollut mitään vaihtoehtoja, tosin ei mua mainittavasti myöskään asioista informoitu. Itse on sitten jälkikäteen jotain oppinut, mutta kieltämättä lääkärit olisivat saaneet paljon enemmän valistaa. Valistus oli silloin kyllä aika minimaalista, jos sitäkään.

Mä olin tosiaan täysin liikuntakyvytön, eikä esim. kiropraktikostakaan ollut hyötyä, kun järjettömät kiristykset veti heti taas selän täysin jumiin. Ilman leikkausta mä tuskin olisin päässyt enää pystyasentoon, joten mulla ei käytännössä ollut vaihtoehtoja.
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja BROKEBACK » 17 Touko 2009, 15:20

Moi Fedja! Kiitos viestistä..
lekuri kertoi mulle mitä mulla saattaa olla edessä jos EI leikata..
eli jos pahasti kaadun ja kynnän asvalttia turvallani, saattaa niska sanoa irti sopimuksensa lopullisesti=>edessä voi olla halvaantuminen..
mun on pakko luotata lekuriin, joka on tehnyt noita satoja ellei tuhansia maineeltaan hyvässä Töölön sairaalassa! Olen kuullut että Tölikän lekurit ovat todella huippuja ja sinne tullaan ulkomailta saakka leikkauksiin..
pakkohan mun on luottaa alan ammattilaisen sanaan!
Enhän itse ole lekuri enkä mikään terveydenalan ammattilainen, toki voin kyseenalaistaa ja pyytää ns. second opinion..
tämä kirurgi sanoi että heidän sairaalassaan on neurokirurgialla 2 koulukuntaa, toiset suosivat leikkausta ja toiset taas eivät..

Fedja, suoraan sanottuna kyllä hiukan lisäsit pelkoani, mikä tietty ei ollut tarkoituksesi, mutta taidan olla lukematta enää mitään tähän liittyvää jolloin " tieto ei pääse lisäämään tuskaa"..
:cry:
BROKEBACK
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 17 Touko 2009, 15:39

BROKEBACK kirjoitti:Moi Fedja! Kiitos viestistä..
lekuri kertoi mulle mitä mulla saattaa olla edessä jos EI leikata..
eli jos pahasti kaadun ja kynnän asvalttia turvallani, saattaa niska sanoa irti sopimuksensa lopullisesti=>edessä voi olla halvaantuminen..
mun on pakko luotata lekuriin, joka on tehnyt noita satoja ellei tuhansia maineeltaan hyvässä Töölön sairaalassa! Olen kuullut että Tölikän lekurit ovat todella huippuja ja sinne tullaan ulkomailta saakka leikkauksiin..

Joo. Samaa olen kuullut, että siellä osataan.

BROKEBACK kirjoitti:Fedja, suoraan sanottuna kyllä hiukan lisäsit pelkoani, mikä tietty ei ollut tarkoituksesi, mutta taidan olla lukematta enää mitään tähän liittyvää jolloin " tieto ei pääse lisäämään tuskaa"..
:cry:

Pahoittelen BROKEBACK, että lisäsin pelkoasi. Se ei ollut tarkoitus. Itse tiedät parhaiten, mitä haluat tietää ja kuulla ja kunnioitan sitä.

Kaikkea hyvää!!!
Viimeksi muokannut fedja päivämäärä 17 Touko 2009, 16:23, muokattu yhteensä 1 kerran
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja fedja » 17 Touko 2009, 15:46

Ja ymmärrän tuon pelon, kun on sanottu, että voit halvaantua. Itse tavallaan kannan samaa pelkoa jatkuvasti, koska tiedän, ettei niskani kestä minkäänlaista suurempaa kaatumista tai kolaria enää. Välillä se on pinnalla enemmän, välillä vähemmän.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Seuraava

Paluu Hoidot ja kuntoutus