Tai chi Qigong

Fysioterapia - Manipulaatiohoidot - Muu kuntoutus - Kirurgia - Lääkkeet - Luontaishoidot - Elmotinin fysioterapiavinkit

Tai chi Qigong

ViestiKirjoittaja julia » 05 Helmi 2015, 20:54

Onko kukaan kokeillut, miten niska, selkä ja autonominen hermosto reagoivat tai chi:n lajiin qigong? Tämän suuntauksen pitäisi mm. rauhoittaa hermostoa, vetreyttää lihaksia ja niveliä, parantaa hapenottokykyä ja ruoansulatuselimistön toimintaa.

Helsingin Wushu ry järjestää Health Qigong -kursseja, joille olisin halunnut kokeeksi mennä. Olin kuitenkin juuri tammikuussa sairaana, joten en päässyt aloittamaan. Lainasin kirjastosta tai chi DVD:n (jossa sattui olemaan enimmäkseen qigong-liikkeitä) ja olen nyt käynyt liikkeet kertaalleen lävitse ja olin ihan että vau!

Käsien nostelu onnistui, niska vain kipeytyi kohti kattoa kurkistelusta, kun en tunnistanut omia rajojani. Vartalossa kulki aivan merkillisiä säväreitä, vaikka tein mm. kierrot hitaasti ja rajoitetusti. Kylmät kädet lämpenivät kuin kuumaa vettä olisi virrannut sisällä kohti sormia. Jalat tutisivat lopuksi kuin olisin ollut kuntosalilla. Selkä ei enää tuntunut jäykältä. Sain merkillisen hikoilupuuskan, johon ei liittynyt ollenkaan huonoa oloa.

Olen nyt aika toiveikas: josko näiden liikkeiden toistaminen säännöllisesti toisi helpotusta kaularankaleikkauksen ja retkahdusvamman jälkitilaan, myös kipeä selkä ja nivelet sekä sekopäinen autonominen hermosto voisivat hieman rauhoittua. Kerron parin kuukauden päästä, miten harjoittelu on edennyt.
julia
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Re: Tai chi Qigong

ViestiKirjoittaja Tepsu » 14 Helmi 2015, 01:14

Ei ole kokemusta, mutta mielenkiinnolla kuulen jos kerrot miten harjoittelu on edetessään vaikuttanut!
Niskan retkahdusvamma + aivojen alaosan ja selkäytimen yläosan venähdysvamma
Tepsu
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

Paluu Hoidot ja kuntoutus