Kipulääkkeistä

Fysioterapia - Manipulaatiohoidot - Muu kuntoutus - Kirurgia - Lääkkeet - Luontaishoidot - Elmotinin fysioterapiavinkit

ViestiKirjoittaja lentis » 04 Helmi 2013, 19:04

anzqu kirjoitti:Ja kipu on juuri vasemmanpuoleista minullakin ja eräs niskavammainen sen selittikin, että virheasennossa oleva C2-nikama pääsee painamaan aivohermoa, joka laukaisee kolmoishermosäryn. Tosin neurologi ei suostunut kolmoishermodiagnoosia antamaan, vaan sanoi kivun olevan kolmoishermomaista mutta myös viitteitä migreenistä. Enivei, kunhan kohtauslääke on kokeilussa, niin olen tyytyväinen.

Aivan siinä oli tuo kuvio taustalla tuosta kolmoishermosärystä... Hoidettaisiinko niitä samoilla lääkkeillä kuitenkin?

Ei mitää kovin kevyeksi kuvattavaa särkyä täälläkään. Minä en tiedä, millaisia ensioireita mahtoi olla, kun tosiaan heräsin siihen särkyyn normaalin nukkumaanmenon jälkeen. Taisi viimeksi viime kesänä ennen migreenilääketiputusta olla samainen kohtaus keskellä päivää. Muuten sellaista lievästi kevyempää settiä ollut lähes viikottain perussäryn lisäksi. Välillä meinaa polvilleen tipahtaa, kun kuvaamasi "sähköpaimen" liitetään osaksi kehoa... Huhhuh.
lentis
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 04 Helmi 2013, 19:24

Kolmoishermoon ei ole olemassa täsmälääkettä, joku epilepsialääke (jonka nimeä en muista) tehoaa siihen parhaiten, mutta on pidemmän päälle aika raju maksaa kohtaan. Migreenikohtauslääkkeillä kipua voi kuulema "huijata", näin kertoi eräs kohtalontoveri.
anzqu

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 04 Helmi 2013, 22:35

Onko teillä kosketusarkoja ne niskan ongelmapaikat? Mulla on siinä C2:en kohdalla tosi kipee trigger-piste. Kun sitä painaa tosi lujaa, kipu säteilee kallon läpi otsaan ja päälaelle. Kun lopettaa painamisen, koko oireisto pään puutumisineen helpottaa minuutiksi. Makuulla kipua ei tunnu eikä lämpimän suihkun/saunan jälkeen. Mietin, että auttaisko tuollaiseen kipuun (ja muuhunkin pään alueelle säteilevään oireistoon) se puudutuspiikki. Kipulääkkeistä ei ole mitään hyötyä.
Rautanaula

ViestiKirjoittaja lentis » 05 Helmi 2013, 07:54

@anzqu Hyvä tietää tämä. Tosiaan ihan hyvä kuitenkin, että kokeillaan noita "hieman kevyempiä" lääkkeitä ensin. Ja toivotaan nyt kuitenkin, että olis "vaan migreeniä" ni ei tartteis enempää hulluja lääkkeitä...

@Rautanaula Onhan tuo vasen niska/kallonpohja aina kipeä, samoin päässä on kipeitä kohtia ja kasvoissa. Mutta niihinkään en kiinnitä sen enempää huomiota enkä enää painele niitä. Lopulta tulevat vaan pahemmin kipeiksi, kun ei osaa "liikuttaa sitä kuonaa pois sieltä alueelta". Tuo on vaan oma tulkinta noista kipeistä kohdista, ei mikään ammatillinen tulkinta siis. Minusta on helpompi olla turruttavan kivun kanssa kuin tuikkailevan...

Ennen tapaturmaa pyysin selästä aina työkavereitten painaa noita kipeitä kohtia samalla tavalla helpotti, mutta tuli lopulta vaan pahemmaks. Hieroja ne vasta sai auki, joka tunsi tuon kipupistekuvion. Niskaani en uskaltais edes hänelle antaa painettavaksi...
lentis

ViestiKirjoittaja anzqu » 05 Helmi 2013, 10:04

Mulla se pinta ei ole ollut kipeä enää pitkiin aikoihin, kun saatiin lihaskireydet laukaistua. Mutta syy kivuttomuuteen on pintatuntopuutos ja kipu tuntuukin sitten huomattavasti syvemmällä kudoksissa.
anzqu

ViestiKirjoittaja Eippi » 05 Helmi 2013, 20:29

Itse ei ole tullut itseäni paineltua, mut kun esim. fyssari painelee niin harvoin löytyy mitään kipeitä kohtia. Nytkin vaan erityisen jumissa tuntui OMT:n mielestä olevan kaulan lihakset ja niistä on sanoneet lääkäritkin. Milläs keinolla niitä rentouttais? Pitkästä aikaa kinesioteipit niskassa ja se vie niin kuin ennenkin huomion kivusta ja jumista pois. Mut silti päässä, erityisesti ostsalla on omituinen tunne. En tiedä voiko lyricalla olla osuutta asiaan, et päänsärky ei ole ihan jatkuvaa ja on usein laimeampaa. Aloitin myös todella vahvan b-vitamiinin syönnin viime viikolla, mut tuskin kai sillä näin pian on vaikutusta.
Eippi

ViestiKirjoittaja anzqu » 05 Helmi 2013, 20:49

Kaulan lihaksiin aiheuttaa kireyttä pelkkä niskan oikoryhti. Siihen voit vaikuttaa kahdella pienellä asialla, eli vetämällä hartioita taakse ja "nostamalla" niskaa pitkäksi vieden samalla leukaa alaspäin. Minun vakioharjoitus etenkin tietokoneen äärellä, niin ei tule sorruttua siihen perinteiseen toimistotyöntekijän lässähtäneeseen ryhtiin rintaranka kasassa ja pää eteenpäin kenossa.

Alkuun tuo asennon ylläpito tekee todella tiukkaa, mutta nopeasti alkaa myös oikoryhti antaa periksi ja niskan luonnollinen ryhti löytyä. Minä olen tätä harjoitusta tehnyt nyt vajaat 2kk ja viime kerralla fyssari sanoi, että ryhtini on alkanut ulospäin jo selvästi parantua. Ortonissa niskakuntoutusjaksolla korostettiin erityisesti tätä niskan neutraaliasennon etsimistä.

Kuva
anzqu

ViestiKirjoittaja lentis » 06 Helmi 2013, 07:39

Tuo on hyvä Anzqu! Olen tuota harrastanut tietoisesti ilman ohjeita tai suosituksia ja se auttaa oikeasti. Olen treenannut vatsaa ja erityisesti alavatsan lihaksia iltaisin ja päivisin pitänyt mahdollisimman hyvin ajatuksen juuri tuossa asennossa. :) Vatsalihakset tukevat ryhtiä ja sitten kun ei jaksa enää pitää rankaa pystyssä, tekee muutaman sisävatsalihasliikkeen vetämällä navan selkäärankaan pienellä pidolla ni tepsii taas vähän aikaa... Toimii! Vaikka hankalaahan sitä on aloittaa, pienissä erissä hyvä tulee.
lentis

ViestiKirjoittaja Eippi » 28 Helmi 2013, 21:52

Epätoivo iskee taas kun ei ole mitään lääkettä päänsärkyyn mikä auttais. Niska on ollut ihan ok jo monta päivää, samoin jopa kaulan lihakset. Mut päätä vaan särkee ja leukaa koskee.
Eippi

ViestiKirjoittaja lentis » 01 Maalis 2013, 09:55

Ikävää Eippi. :( Itellä kanssa alkanut tän yli vuoden verran päänsärky aamusta ensimmäisen ajatuksen jälkeen ja illalla siihen nukahtaa lääkkeiden avulla. Luulen, että mun epätoivo ei tule pinnalle, kun uskon päässeeni oikeanlaiselle lääkärille/hoitoon, ja tiedän, etten tule kokonaan näitä saamaan poiskaan. Jäin nyt parin viikon sairaslomalle hirveiden kipujen saattelemana ja tuntuu, ettei tässä kotonakaan riitä tehot koko päiväksi.
Kehotan tekemään jotakin kivaa arjen ulkopuolella, jotta epätoivo ei saisi susta kokonaan valtaa. :? Tsemppiä!
lentis

ViestiKirjoittaja Eippi » 01 Maalis 2013, 10:59

Minut päänsärky herättää myös öisin lääkkeistä (triptyl 40mg) huolimatta. Jos pääsis kivusta eroon niin voisin elää ihan normielämää, mut kipu on niin lamauttavaa eikä siihen totu.
Eippi

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 01 Maalis 2013, 18:55

Voi hitto, Eippi :( ootko koittanut nostaa Triptyliä 50 mg:n saakka? Mä oon huomannut että kipu voi olla tosi pienestä kiinni. Tasapainoilen itse tällä hetkellä 25:n ja vähän yli 30 mg:n välimaastossa. Kun otin viikon vähän yli 30 mg, kipu katosi ja nyt kun oon ottanut viikon 25 mg kipu palasi takaisin. Nostin 30 mg:aan, kipu laimeni hiukan muttei kadonnut. Kai se on nostettava sit taas hitusen yli kolmenkympin.
Rautanaula

ViestiKirjoittaja Eippi » 01 Maalis 2013, 19:21

Oon nyt vasta pari päivää menny sillä 40mg:lla ja ens viikolla sit taas nosto. Sen lisäks ottanu sit tulehduskipulääkettä kun tuntuu, et parasetamolista ei oo mitään iloo.
Eippi

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 01 Maalis 2013, 20:23

Mä oon saanut kovimpiin kipuihin pientä apua Dolanista, Triptylin rinnalla. Otan yleensä yhden Dolanin iltapäivällä/illalla, joskus 1,5 tablettia. En ihan joka päivä, mutta monta kertaa viikossa tällä hetkellä. Tuo yhdistelmä vaan pudottaa aika hyvin sit illalla, eli ei kannata ottaa Triptyliä ennen kuin n. tuntia ennen nukkumaanmenoa :)
Rautanaula

ViestiKirjoittaja anzqu » 02 Maalis 2013, 16:08

Niin ne on vaan lääkeiden vaikutukset yksilökohtaisia, sillä minä joudun ottamaan Triptylin illalla jo klo 18-19 välillä, jos aion saada unenpäästä kiinni klo 22 jälkeen :lol: Ja päästä aamulla sängystä ylös ennen kasia...

Aina kun annostusta on nostettu, on väsyttävä vaikutus hetkeksi korostunut, mutta sitten se tasoittuu ja menee tosiaan tuo nelisen tuntiakin ennenkuin lääkitys alkaa "potkia". Mulla menee Triptylin rinnalla Lyrica, joka on nykyään kivunhoidossa yleisemminkin suositeltu yhdistelmä, sillä tällöin lääkemäärät saadaan pidettyä pienempinä ja vaikutus tehokkaana.
anzqu

EdellinenSeuraava

Paluu Hoidot ja kuntoutus