Kipulääkkeistä

Fysioterapia - Manipulaatiohoidot - Muu kuntoutus - Kirurgia - Lääkkeet - Luontaishoidot - Elmotinin fysioterapiavinkit

Kipulääkkeistä

ViestiKirjoittaja elmotin » 11 Helmi 2009, 22:49

....
Viimeksi muokannut elmotin päivämäärä 21 Tammi 2011, 00:17, muokattu yhteensä 1 kerran
elmotin
Palstan virallinen fysioterapeutti

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 24 Helmi 2009, 20:51

Moi!

Yksi kysymys, joka on jo jonkun aikaa askarruttanut allekirjoittaneen mieltä. Mulla on ollut jo ainakin viitisen vuotta "hätätilalääkkeenä" lääkekaapissa 5 mg Oxynorm-kapseleita. Olen niitä napsinut aina pahimman kipukohtauksen sattuessa, ja olen oppinut jonkun verran välttämään näitä kipukohtauksia, mutta aina se ei tietty onnistu. Äskettäin mulla oli puolen vuoden jakso, jolloin söin yhteensä 2 kpl näitä tabletteja koko puolen vuoden jaksossa, joten riippuvuudesta ei ainakaan voi puhua.

No, nyt viimeksi lääkäri kirjoitti vahingossa 20 mg Oxynormeja yhden boxin. Jouduin sitten ottamaan ne apteekista, kun lekuri oli vaihtunut eikä suostunut miedompiin vaihtamaan.

Askarruttaa nyt vähän se, että kun 5 mg tabut loppuu, mun on kai pakko noita kokeilla. Ne on kuitenkin näin maalaisjärjellä ajateltuna peräti 4 kertaa vahvempia kuin aikaisemmat! Niinpä mietin tässä, että onko hyppäys tosiaan 4-kertainen? 5 mg:n tabutkin aiheuttavat pientä kohinaa otsalohkon takana eli ovat suht kovaa tavaraa. Tosin eivät nekään kunnolla tehoa kipuun, vaikka menee vaakatasoon. Sikäli olisin kyllä voinut kokeilla 10 mg:n tabuja tässä välissä...

Eli olisko mun syytä seuraavan kipukohtauksen tullessa kokeilla vaikka 2x5 mg, että sais vähän käsitystä, miten raju nosto on tiedossa?

Ja voiko tolla määrän nelinkertaistumisella olla jokin riippuvuutta lisäävä vaikutus? Ainakaan nämä 5 mg tabut ei tosiaan oo mulla mitään sellaista aiheuttaneet.

Niin, ja onko muuten tolla Oxycontinilla ja Oxynormilla muuta eroa kuin pitkävaikutteisuus? Eli onko Oxycontin vielä vahvempaa tavaraa?

-LääkekäyttöäAprikoiva
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja elmotin » 26 Helmi 2009, 21:36

....
Viimeksi muokannut elmotin päivämäärä 21 Tammi 2011, 00:18, muokattu yhteensä 1 kerran
elmotin

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 02 Maalis 2009, 18:43

elmotin kirjoitti:Muistinko vastata kaikkeen?

Jes, eiköhän siinä kaikki tullut, kiitoksia! Niin mä vähän pelkäsinkin, että turhan kova on nousu...

Lauantaina tulikin sellainen tilanne, että tuli testattua toi 2x5 mg vaikutus. En huomannut sikäli eroa yhteen kapseliin, vaikutus särkyyn ja päähän oli jotakuinkin samanlainen. Yöllä ei sitten kyllä unta saanut ja seuraavana päivänä oli koko päivän viheliäinen olo. Tietysti huonot unirytmit saattoi hiukan vaikuttaa, mutta ton kokemuksen pohjalta ei oikein 20 mg-versiot kiinnosta.

Lekuri puhui nyt perjantaina jostain kipulaastarikokeiluista, täytynee nekin sitten kokeilla. En vaan oikein odota niistäkään kovin paljon apua, kun nää mun alaselkäkivut näyttää olevan niin täysin naimisissa rasituksen kanssa. Mitä enemmän on pystyssä, sitä enemmän alkaa tulla kipua ja se on selkeesti kiinni huonosta rasituskestävyydestä, eli ne ryhtiä ylläpitävät lihakset ei vaan jaksa hoitaa hommiaan. Ja ne kivut tulee sitten Oxyjenkin läpi niin, että oxyista huolimatta on sitten kuitenkin mentävä vaakatasoon. Joskus yritin olla Oxyjen avulla pystyssä, mutta ne kivut tuli sieltä lopulta kuitenkin läpi ja sitten kahta kauheempina... :evil:
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja elmotin » 08 Maalis 2009, 18:25

....
Viimeksi muokannut elmotin päivämäärä 21 Tammi 2011, 00:20, muokattu yhteensä 1 kerran
elmotin

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 08 Maalis 2009, 21:21

Nå, se oli fiksu ja hyvin perusteltu vastaus. Olen taipuvainen uskomaan tohon. En mäkään oikein usko, että ne kipulääkkeet mun rasituskipuun paljon auttaa, mutta jos lääkäri kovin vahvasti sitä mieltä on, täytyy kuitenkin harkita kokeilua. Lopettaa sen sitten heti, kun on ilmeistä, ettei apua niistä oo... :cry:
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja millakiss » 15 Heinä 2009, 20:36

Olen kyllä eri mielipuolta siinä asiassa, että jos sulla on 20 mg kapseleita, niin yritä pyytää tilalle niitä 5 tai 10 mg kapseleita.
Se vaihtoehto tietenkin on, että jos jauhetta kaataa kapselista pois..mutta miten sitten tietää sen, että siinä on juuri se 5 mg.

Itse syön Oxycontinia tällä hetkellä annoksella 80-100 mg/vrk, joka todella kova annos.
Lisäksi Oxynormia on määrätty läpilyöntikipuun 10 mg x 3 /vrk.

Olen joutunut ottamaan koviin kipuihin suoraan 20 mg.
Joskus se auttaa, joskus taas ei.
Viimeksi otin pelkän 10 mg ja pää oli sekaisin tasan 10 tuntia ja kivut tulivat takaisin jo parin tunnin jälkeen. Se oli sellainen pieni humaus vaan mutta tuo, kun pää meni sekaisin, se ei ole järin häävi tunne se.
Ja sekin on aika ihmeellinen juttu, että 20 mg sitten taas ei tee oloa sekavaksi.

Mutta nämä on näitä lääketieteen ihmeellisyyksiä.

Kipulaastareista sen verran, että jos ne ovat sellaisessa muodossa, että lääke on niissä tasaisesti, niin niitä voi kyllä leikata vaikkapa pienemmäksi kunhan sitten tarkistaa sen, että laastari pysyy paikoillaan. Siihen voi laittaa vaikka ihoteippiä.
Näin minua opasti fysiatri, joka on erikoistunut kivunhoitoon.
millakiss
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 02 Tammi 2013, 21:55

Mua on alkanut masentaa tää mun lääkearsenaali. Siis syksyn aikana musta on näköjään hiljalleen tullut lääkenarkomaani :?

Eniten huolestuttaa tulehduskipulääkkeiden jatkuva käyttö: homma alkoi joulukuun alussa sairaalassa kun menkkamigreeni alkoi ja ei loppunutkaan menkkojen loputtua, kun piti lopettaa e-pillerit. Järjettömän kovia migreenikohtauksia oli kolmen viikon ajan joka päivä 1-2, välillä kohtaus kesti pari päivää. Oli siis pakko ottaa Miranaxia (naprokseenia) säännöllisesti se aika. Parasetamolia päälle.

Sitten kun särky loppui vihdoin, olin kolme päivää ilman tulehduskipulääkettä ja sitten alkoi tämä mun lapavaiva. Päivystyksessä käskettiin ottaa burana 600 + parasetamolia maksimimäärät viikon, jos tarpeen - ja pakko on ollut ottaa, muuten en pystyisi olemaan tuon 2-vuotiaan kanssa kaksin kotona. Ja viikko on kohta kulunut, mitäs sen jälkeen :o

Eli noin kuukauden oon nyt vetänyt jotain tulehduskipulääkettä + parasetamolia liki joka päivä. Päälle vielä relaksantit ja Triptylit. Mirtatsapiinin sentään sain jätettyä pois.

Miten te muut, ootteko joutuneet ottamaan paljon noita tulehduskipulääkkeitä ja kuinka kauan niitä on turvallista ottaa jatkuvasti? Ja millä tulehduskipulääkkee voisi korvata? Triptyl ei ainakaan mulla auta lihaskipuihin.
Rautanaula
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 03 Tammi 2013, 19:11

Minä söin niskavammaan ensimmäiset 6kk Arcoxiaa, mikä on tulehduskipulääke. Sitten tuli Lyricat kehiin, perässä Vimovo (naprokseeni) ja Triptyl. Vimovot lopetettiin omasta pyynnöstäni elokuussa ja niitäkin ehdin syödä liki vuoden 2x päivässä. Ja Vimovo ei auttanut koviin päänsärkykohtauksiini saati selän lihaskipuihin mitään, vielä meni Panadolia ja Panacodiakin päälle tarpeen vaatiessa.

Tulehduskipulääkkeissä on tietysti se huono puoli, että ne ärsyttävät vatsaa ja voivat aiheuttaa vatsahaavan. Siksi tulehduskipulääkkeiden kanssa tulisi aina ottaa vatsansuojalääke, sisätautilääkäri ohjeisti aikoinaan näin. Siis ihan normaalin Buranankin seurana. Ja pidemmän päälle tulehduskipulääkkeet kuormittavat maksaa ja munuaisia.

Itse löysin selän lihaskramppeihin uuden hoitomuodon aiemman piikkimaton lisäksi, TENS-laitteen. Ostin Prisman verkkokaupasta Omronin perusversion ja jouluviikolla, kun selkä kramppasi kipeästi laitoin sensorit kipukohtaan ja n. 15min kivuhoito-ohjelma päälle. Ei tarvinnut ottaa särkylääkettä :wink: Ortonissa tuota hoitoa kokeilin ensimmäisen kerran ja uskaltauduin sijoittamaan 70e omaan laitteeseen.

En nyt tietenkään suosittele ensimmäisenä TENS-laitteen ostoon, mutta kannattaa miettiä mitä muita kivunhoitokeinoja on olemassa. Infrahieronta, lämpötyynyt, piikkimatto, kipukoukku jne. Tulehduskipulääkkeet ovat paikallaan akuutissa kivussa ja kuurina, mutta tämän jälkeen voi miettiä, mitä voisi tehdä ettei kipu uusiudu niin pahana. Lapsia itsekin kannelleena muista kyllä elävästi minkälaisia tilanteita niistä aiheutui, pahimmillaan mentiin piipaa-autolla kipupiikille noidannuolen jälkeen.[/spoiler]
anzqu

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 03 Tammi 2013, 21:32

Mitä nuo vatsansuojalääkkeet ovat? Mä oon ottanut epäsäännöllisesti maitohappobakteereita, mutta niistä ei taida olla kyse (?). Tänään on onneksi ollut kivuton päivä :)

Onko tuo Lyrica nyt sitten sellainen, josta voisi olla apua ns. herkistyneeseen hermostoon? Mietin vaan, että mikä olis seuraava lääkekokeilu tuntohäiriöihin... Kipulääkkeet kun ei noihin auta. Mulla on siis lapsena ollut epilepsia ja joskus vuosia sitten eräs neurologi pohti, että mulle on voinut jäädä siitä herkkä hermosto, vaikka itse epilepsiaa ei enää olekaan.

Aikanaan söin siihen karbamatsepiinia, joka veikin oireet pois. Mutta sen lopetin raskauden ja imetyksen myötä ja nyt on sitten näitä muita kokeiltu. Tällä hetkellä kihelmöinnin/puuduttelun tunnetta vasemmalla puolella kroppaa, pääasiassa posken/ohimon alueella ja jalassa. Uskon, että niskaperäisiä ovat.

Mä toivoin joululahjaksi jotain hierontalaitetta, mutta en saanut. Sain kuitenkin rahaa sen verran, että voin mennä itse ostamaan :)
Rautanaula

ViestiKirjoittaja anzqu » 03 Tammi 2013, 22:23

Vatsasuojalääkkeitä on esim. Lanzo ja Somac. Käytännössä samoja lääkkeitä mitä myydään reseptivapaana närästykseen ja liikahappoisuuteen. Kannattaa kysyä lääkäriltä, jos yhtään vatsa reagoi tulehduskipulääkkeisiin. Tulehduskipulääkkeistä Vimovossa (naprokseeni) on mukana vatsansuojalääke. Oli niitä muitankin, mutten nyt muista valmistenimiä. Maitohappobakteereja syön lisäksi päivittäin, ihan juuri noiden pitkään käytettyjen kipulääkkeiden vuoksi.

Lyricalla on aika tehokas vaikutus neuropaattiseen kipuun, mutta sivuoireluettelo on sitten tooooodella pitkä. Toisille käy, toisille ei. Minulle ei aluksi käynyt, mutta kun lääkeannostusta on nostettu kuukausien tasoittelujaksoilla, niin nyt olen vihdoinkin päässyt jonkinlaiselle kipuvastetasolle. Mutta tietysti kun minulla on lisäksi niskassa ligamenttivamma, niin tähän kipuun ei oikein lääkettä ole.

Posken ja otsan puutuilu/kihelmöinti lähtee niskasta, jossa on paljon pään alueelle meneviä pieniä hermoja.

Olisi hyvä jos pääsisit testaamaan erilaisia hierontalaitteita, niin ei tule hukkaostosta. Meillä on kotona tärisevä ja infraa antava hierontalaite, mutta siitä en ole saanut mitään irti etenkään selkäkipuihin. Niskan seutu ei muutenkaan tykkää minulla tärinästä. Samaisesta syystä en ole kokeillut TENS-laitettakaan lähellekään niskaa.
anzqu

ViestiKirjoittaja Eippi » 04 Helmi 2013, 18:09

Onko kukaan saanut mitään apua lyricasta muuhun kuin varsinaiseen hermokipuun? Neurologi väitti, että relaksoi muka lihaksia ja sanoi, että muita lääkkeitä ei sitten nyt samalla kannata syödä. No eipä niistä ole ollut apuakaan kauheesti. Tosin ei tästä lyricasta nyt kahden viikon kokemuksella ole ihmeitä havattavissa. Jumissa niska, kaula ja hartiat. Päätä särkee edelleen päivittäin. On taas sellainen tunne kuin olis joku tulehdus menossa koko yläkropassa. Ja eikä kai ole mahdollista kipupolille päässä ennen kuin löytyy syy kipuun? Pitäs vissii mennä ens alkuun vaikka lääkärille, joka olisi perehtynyt kivun hoitoon. Alkaa epätoivo iskeä...
Eippi

ViestiKirjoittaja anzqu » 04 Helmi 2013, 18:30

Lyrica on "sammuttanut" minulta käsiä piinanneet polttavat hermokivut sekä lähes kokonaan vasemmalla puolella kasvoissa olleet lihasnykimiset. Mutta muuhunpa siitä ei apua olekaan. Lyricalla on kipukynnystä nostava vaikutus kylläkin. Mutta lihasrelaksantit menevät tarvittaessa kuurina rinnalla, enemmän apua olen saanut säännöllisestä fysioterapiasta 1krt/vko, jossa lihaksisto hierotaan auki.

Päänsärkyyn menee tarvittaessa Burana+Panadol tai pahimmassa kivussa Panacod, joka turruttaa sen verran päätä että saan nukuttua kivun pois. Mutta koska päänsärky lähtee minulla niskanikaman ärsyttämänä aivohermoihin päin, ei itse kipuun varsinaisesti ole auttanut vielä mikään. Nyt on kaapissa odottamassa migreenikohtauslääke, jota olisi tarkoitus kokeilla seuraavassa pahemmassa pääkipukohtauksessa. Ja tämä kohtauskipu on sitten sitä luokkaa, että se kaataa sängynpohjalle valittamaan/itkemään tai odottamaan ratkeaako päästä verisuoni vaiko ei...
anzqu

ViestiKirjoittaja lentis » 04 Helmi 2013, 18:35

Anzqu, onko sulla tullut tuo migreenisärky nyt ihan lyhyehköllä aikajänteellä vai ollut pidempäänkin? Itsellä ollut myös nyt tuollaisia selkeitä kipujaksoja, kuten viimeksi lauantai aamuyöllä heräsin vasemman puoleiseen voimakkaaseen päänsärkyyn, jota jatkui pitkälle päivään. 2xBurana 600mg meni aamun aikana, jonka jälkeen alko loppumaan. Koko viikonlopuksi jäi niskaan se tuttu sukkapuikko tuikkaus vasempaan niskaan/kallonpohjaan aina ylösnoustessa. Mietinkin, että millaista apua tuollaiseen pitäisi hakea...
lentis

ViestiKirjoittaja anzqu » 04 Helmi 2013, 18:45

Mulla on aikoinaan ollut satunnaisia migreenikohtauksia, mutta vasta niskavamma toi tullessaan nämä nätisti sanottuna veemäiset "puolipäätä sähköpaimenessa" -päänsäryt. Ja kipu on juuri vasemmanpuoleista minullakin ja eräs niskavammainen sen selittikin, että virheasennossa oleva C2-nikama pääsee painamaan aivohermoa, joka laukaisee kolmoishermosäryn. Tosin neurologi ei suostunut kolmoishermodiagnoosia antamaan, vaan sanoi kivun olevan kolmoishermomaista mutta myös viitteitä migreenistä. Enivei, kunhan kohtauslääke on kokeilussa, niin olen tyytyväinen.

Kipu alkoi ilmoitella itsestään noin parin kuukauden sisällä ensimmäisestä kolarista, joka oli sivuttaissuuntainen whiplash ja oireisto täysin vasemmanpuoleinen. Sitten oli pitkä rauhallisempi jakso, kunnes viime syksynä tapahtui jotain joka aktivoi kivut uudestaan. Laskin vartavasten neurologin käyntiä varten kipukohtaukset ja niitä on ollut 9 kuluneiden 2,5kk aikana, joskun jopa useiden päivien mittaisia (miedompia) kohtauksia ja välillä alle viikon sisään tulleita pahoja pari Panacodia vaativia täysin invalidisoivia kohtauksia. Minulla kipu lähtee yleensä niskakivusta, mutta alkaa sitten koskea päälaelle, siitä silmän, poskiontelon ja nenänvarren kautta ylä- ja alaleukaan ja etenkin hampaisiin. Päässä särisee kuin sähköiskuja saisi ja nämä tulevat muutaman kymmenen sekunnin sykleissä. Mutta koska tähän kuuluu myös tarve hakeutua hiljaiseen ja pimeään paikkaa ja pahoinvointialttius, päätti neurologi nimetä kivun ennemmin migreeniksi.
anzqu

Seuraava

Paluu Hoidot ja kuntoutus