Elmotinin fysioterapiavinkit

Fysioterapia - Manipulaatiohoidot - Muu kuntoutus - Kirurgia - Lääkkeet - Luontaishoidot - Elmotinin fysioterapiavinkit

ViestiKirjoittaja elmotin » 27 Helmi 2009, 10:30

....
Viimeksi muokannut elmotin päivämäärä 21 Tammi 2011, 00:29, muokattu yhteensä 1 kerran
elmotin
Palstan virallinen fysioterapeutti

Mutu arpikudoksen muodostumisesta

ViestiKirjoittaja fedja » 01 Maalis 2009, 00:11

Mun mutu, arpikudos, syntyminen ja kuoleminen:

Arpikudoksen muodostumiseen pystyy parhaiten vaikuttamaan sen muodostumisvaiheessa. Arvioisin arpikudoksen kehittyvän muutaman viikkojen - kuukausien aikana trauman tai jonkin ärsytystilan seurauksena.

Eli kun kudoksessa on vamman seurauksena tulehdusta, niin pitäisi kaikki keinot käyttää, että hetimmiten tulehdukset ja turvotukset sais kuriin, ettei arpikudosta pääsis muodostumaan.

Vaihtoehtoja kai noi tulehduskipulääkkeet, -geelit, kylmä, tulehdusta vaimentavat geelit. Ortonin fyssari aikoi syödä heti kortisoonikuurin, jos saa Whiplash-vamman.

Yksi retku selvisi jäsenkorjaajan hommiin sillä, että soi moninkertaiset annokset B-vitamiinia, muistaakseni 8-10 berexiä päivässä tai jotain, kuukausien ajan vamman saamisen jälkeen. Lisäksi söi joitakin muita ravinteita.

Ja kun arpikudosta muodostuu, niin toi CST on yksi niiden purkaja. Lisäksi kehon ravitsemustila toinen. Kolmas keino pumppaus. 4. keino suggestio (Kunhan heitin tän viimeisen, kaikkia voi kokeilla
:) )

Sen olen itse huomannut, että jos on tulehdustila päällä, niin runsaat sokeri- ja hiilari määrät pahentavat sitä. En tiedä onko näin myös tervevatsaisilla.

Mun epätieteellinen mutu. Kiistättekö?
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Temssi » 01 Maalis 2009, 22:28

Tässä laitan oman käsitykseni arpikudoksen syntymekanismista...
Jos ihoon tai kudokseen syntyy vaurio (esim. haava, leikkaus tms.), leukosyyttisolut lisääntyvät vauriokohdassa, koska niiden tehtävähän on suojella vauriota tulehdukselta. Jos esimerkiksi iholle syntynyt haava kontaminoituu/saa bakteeritartunnan siihen syntyy märkää ja se on mikroskoopilla katsottuna pääasiassa leukosyyttejä.
Myös puhtaisiin vaurioihin--olivat ne sisäkudoksissa tai ihon pinnalla--leukosyyttisolut "rientävät" paikalle puolustustehtäviin ja siten syntyy arpea.
Arpikudosta syntyy siis myös ilman tulehdusta, vaikkakin tulehtuneeseen vauriokohtaan sitä syntyy enemmän, kuin ns. "puhtaisiin" vaurioihin.

Näin muistan sen tapahtuvan, mutta enpä tarkistanut, että olisin hienommin osannut selittää... :?:
Temssi
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

Jaah

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 01 Maalis 2009, 22:35

Eli periaatteessa, jos kolmen K:n sääntö jäi, niin vituiksi meni aikoinaan. Nyt sit vaan korjaillaan. ;) No, arpi on pieni ongelma verrattuna kiristävään neuraaikudokseen...
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija

Niin, tai neuraalikudosta ympäröivien kalvojen kiristykseen

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 02 Maalis 2009, 17:40

En siis tosiaan vieläkään tiedä, kumpi kiristää. Neuraalikudos vai sitä ympäröivät kalvot. Ilmeisesti kuitenkin kalvot.

Ja juu, minullekin jäi mieleen tuo B-vitamiinin ja tulehduskipulääkkeiden syöminen. Heti alusta asti sanottiin, että niin paljon Neurobion forte, kun maha kestää ja lisäksi heti vamman jälkeen tulehduskipulääkkettä 1 tabl. 10 painokiloa kohti 1-2 vkooa heti vamman sattumisen jälkeen.

Ja kai tuo CST + neuraalikudospumppaukset on hyvin auttanut arven pehmenemiseen, kun niska alkaa kääntyä ja suutakin saa auki, eikä ole semmoinen pakastettu norsu muutenkaan enää. Se on jännä huomata, kuinka on ihan uus keho. Ei se vielä kunnossa ole, mutta on se nyt parempi kuin vikat 5 vuotta, jolloin kaikki nivelet vaan rusahteli ja paukkui ja kaikkialta kiristi. Nyt paikat liikkuu sillain 'pehmeästi'.
tahdonvoimaa

Elmotinin kysymys , spastisuus

ViestiKirjoittaja fedja » 04 Huhti 2009, 23:45

Elmotinille kysymys:

Mitä tarkoittaa spastisuus?

Minulla on selkäytimen venähdysvamma. Minulla jäykkyys kropassa pahenee staattisesta asenosta. Lisäksi esim. 20min uimahallissa rauhallisen vesikävelyn jälkeen lähtee paikat meneen tukkoon sekä ranka / selkä jäykähköksi ja tämä kestää muutaman tunnin. Parin tunnin verryttely helpottaa jumia.

Käpylässä 2- tai 4-raajahalvaantuneet sanoivat, että kuntosaliharjoittelu lisää spastisuutta. Sen takia venyttely harjoittelun jälkeen tai parin tunnin päästä on tosi tärkeää.

Onkohan tää mulla nyt spastisuusilmiö vai jokin muu. Olen nääs käsittänyt, että spastisuuteen liittyy myös tahdoton tärinä tai esim. raajan heiluminen. Mulla ei ole tärinää kuin pienessä määrin joskus.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Re: Elmotinin kysymys , spastisuus

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 04 Huhti 2009, 23:48

fedja kirjoitti:Minulla jäykkyys kropassa pahenee staattisesta asennosta. Lisäksi esim. 20min uimahallissa rauhallisen vesikävelyn jälkeen lähtee paikat meneen tukkoon sekä ranka / selkä jäykähköksi ja tämä kestää muutaman tunnin. Parin tunnin verryttely helpottaa jumia.

Meneekö sulla Fedja niinkuin lihakset, kalvot vai kaikki jumiin, kun puhut spastisuudesta? Mulla kramppaili aluksi lihakset mutta nyt se on vaan kalvot, jotka separoi. Itte oon ymmärtänyt, että jotenkin ne lihakset, joita yleensä tietoisesti hermoilla ohjataan, supistuukin spatisuudessa tahdottomasti, kun ne on osittain poissa aivojen kontrollista... En tiedä sit, oonko ymmärtänyt oikein.
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja fedja » 05 Huhti 2009, 20:38

Tahdonvoimaa, vastasin Jäykkyys, Jumi -ketjuun. Löytyy sieltä myöhemmin paremmin.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja elmotin » 02 Touko 2009, 19:28

....
Viimeksi muokannut elmotin päivämäärä 21 Tammi 2011, 00:31, muokattu yhteensä 1 kerran
elmotin

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 26 Elo 2009, 19:08

maukka kirjoitti:ensimmäinen fysioterapia käynti on takana.Sama laulu ,kuin aiemminkin.Inflammaatio täytyy rauhoittaa ,kipu estää jälleen kuntoutuksen.itselläni on teoria, mikä voi olla oikein tai väärin.Lantiokori pettää ja tiskatessa alkaa voimakas hermokipu säteilyineen.Viime aikona lonkka on tullut yhä kipeämmäksi.voisiko olla kyse bursiitista? Eli joku ärsyttää/tulehduttaa limapussin. Arvailuja, mutta olisiko antaa vinkkejä? Piriformisoireyhtymä ja si-toimintahäiriö sekä juuriaukot lähes kiinni.MRI:ssä lukee huomattava stenoosi.

Moi, elmotin!

Kopsasin ton ylläolevan maukan esittämän kysymyksen tänne sun ketjuus, kun en osannut vastata juuta enkä jaata tähän. Sä ehkä osaat jotain asiaan vastata?
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Edellinen

Paluu Hoidot ja kuntoutus