Elmotinin fysioterapiavinkit

Fysioterapia - Manipulaatiohoidot - Muu kuntoutus - Kirurgia - Lääkkeet - Luontaishoidot - Elmotinin fysioterapiavinkit

Elmotinin fysioterapiavinkit

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 11 Helmi 2009, 20:08

Hei!

Elmotin on yksi palstamme nimimerkeistä, joka on parhaillaan fysioterapiaopintojensa loppuvaiheessa. Elmotin on lupautunut jakamaan sekä fysioterapiaopinnoissaan että traumapotilaana kertynyttä tietoaan palstalla. Halukkaat voivat vaikka tähän ketjuun laittaa kysymyksiä Elmotinille, ja Elmotin vastailee sitten omaan tahtiinsa.

Ensi alkuun, voisit varmaan Elmotin itse paremmin esitellä itsesi, ja jäädään sitten odottelemaan kysymyksiä tähän ketjuun? :D
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja elmotin » 11 Helmi 2009, 20:26

....
Viimeksi muokannut elmotin päivämäärä 21 Tammi 2011, 00:24, muokattu yhteensä 1 kerran
elmotin
Palstan virallinen fysioterapeutti

ViestiKirjoittaja fedja » 11 Helmi 2009, 23:38

Tervetuloa palstalle Elmotin. Mukava, että saadaan sinun ammattitaitoa mukaan tänne palstalle.

Neuraalikudos tässä ensimmäisenä kiinnostaa. Ovatko herra Butler ja Dr. Shacklock tuttuja? Ja heidän kehittämät neuraalikudoksen testausmenetelmät? Löytyy jostakin ketjuista tällä foorumilla niistä.

Kyselen tässä joku päivä lisää ja tarkempaan asiasta, kun olen paremmin miettinyt mitä haluan tietää.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Niskan retkahdusvamma ja fysioterapeutin koulutus

ViestiKirjoittaja fedja » 11 Helmi 2009, 23:56

Tuli tässä heti yksi kysymys mieleen.

Mitä teille koulutuksessa opetettiin niskan retkahdusvammasta ja sen hoidosta?
- Oireilu
- Mikä aiheuttaa oireilun
- Hoito ja kuntoutus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja elmotin » 12 Helmi 2009, 09:03

....
Viimeksi muokannut elmotin päivämäärä 21 Tammi 2011, 00:24, muokattu yhteensä 1 kerran
elmotin

ViestiKirjoittaja fedja » 12 Helmi 2009, 12:59

Minkälaisia testausmenetelmiä käytät neuraalikudoksen testaamiseen?

Ja mitä sinun tai S:n ja B:n testeistä saadaan selville?

Miksi olet valinnut ne menetelmät esimerkiksi Shacklockin/Bulterin testien sijaan?

Täällä tulee nyt kysymyksiä, kun minua tosissaan kiinnostaa mitä näistä asioista opetetaan fyssari-koulussa.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Temssi » 13 Helmi 2009, 04:12

Elmotin, Selkäpalstalla puhuttiin niistä anatomisista tyynyistä ja kirjoitin omiakin kokemuksia, joihin sinä vastasit.
Nyt kaivoin uudelleen käyttöön sen Hemtexistä ostamani matalamman tyynyn, kuin Tempur, joka ei minulle sopinut kovuutensa ja korkeutensa vuoksi.

Pidin aluksi myös tätä halvempaa versiota liian kovana, mutta nyt kahden viikon käytön jälkeen koko yläselkä, hartiat, niska takaraivoon saakka ovat olleet oireettomia ja pääkin kääntyy paljon paremmin!
Ei se tyyny nyt toisella yrittämällä tuntunut yhtään kovalta edes alussa, joten oli aikoinaan nappiostos, vaikka olikin välillä pois käytöstä!
Arvaa vain, olenko tyytyväinen!
Temssi
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja elmotin » 13 Helmi 2009, 11:29

....
Viimeksi muokannut elmotin päivämäärä 21 Tammi 2011, 00:26, muokattu yhteensä 1 kerran
elmotin

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 15 Helmi 2009, 16:18

Hei, Elmotin!

Tällainen kysymys tuli mieleen. Luin toiselta palstalta, että uskot vahvasti McKenzie-pohjaiseen kuntoutukseen erityisesti selkäasioissa, mutta ilmeisesti sitä käytetään myös niskan osalta.

Ilmeisesti on kuitenkin niin, että kaikille kuntoutujille McKenzie ei sovi, eivät voi turvallisesti tehdä kaikkia reippaita taaksetaivutuksia, eikä se kai tehoakaan kaikille. Jos huomaat, että potilaallasi tämä metodi ei tuota tuloksia, millä muilla metodeilla lähtisit hakemaan tuloksia?

Ja mitä olet mieltä tästä nykyisin vallalla olevasta proprioseptori-lähtöisestä (liike- ja asentotunto) kuntoutuksesta, josta ilmeisesti etsitään uutta viisastenkiveä kuntoutukseen nykytiedon mukaan? Aikaisempi enemmän lihaskuntoon perustuva kuntoutushan ei ymmärtääkseni tutkimusten mukaan ole tuottanut oikein minkäänlaisia tuloksia... (Viittaan erityisesti jo kymmenisen vuotta vanhaan kirjaan Selän rakenne, toiminta ja kuntoutus.)
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja elmotin » 15 Helmi 2009, 21:42

....
Viimeksi muokannut elmotin päivämäärä 21 Tammi 2011, 00:27, muokattu yhteensä 1 kerran
elmotin

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 15 Helmi 2009, 22:14

elmotin kirjoitti:Nimittäin on niin yksilöllistä, mikä menetelmä tai harjoittelumuoto kenellekin sopii. Olen sitä mieltä, että jos potilas on vaikkapa todella innostunut kuntosaliharjoittelija, niin kuntoutus kannattaa rakentaa kuntosaliharjoittelun ympärille.

Jes! Mun kiropraktikko rakensi sen nimenomaan kuntosaliharjoittelun pohjalle. Ensin tehtiin puolen vuotta tasapainolautaharjoituksia, ja sitten kun lihastonus pintalihasten osalta oli laskenut ja kiron mukaan syvät lihakset oli sopivasti vahvistuneet, aloitettiin vasta kuntosaliharjoittelu. Tosin hemmo oli liian optimistinen, oli esimerkiks laittanut maastavedon mulla ohjelmaan ja oli sitä mieltä, että selän pitäis se jo kestää. Olin epäileväinen ja ikävä kyllä oikeassa. Kokeilin varovasti 35 kilolla tehdä muutaman maastaveto-sarjan, kunnon lämmittelyjen jälkeen. Tein vielä sumo-otteella, jotta selkä rasittuisi mahdollisimman vähän. No, mullahan oli sitten jo samana iltana selän syvät lihakset ihan helvetinmoisessa krampissa. Onneksi pääsin heti seuraavana aamuna kirolle, ettei tilanne ehtinyt päästä järjettömän kivuliaaks.

Jalkakyykkyä on kokeiltu ihan pienillä painoilla ja se menee ihan ok. Seuraavaks - kunhan selkä nyt taas rauhoittuu ja pääsee uudestaan salille - kokeillaan lisätä etukyykky ohjelmaan mukaan. Tietty pelkkä tanko. Mulla nimittäin heikoin lenkki tuntuu olevan lanneselän syvä lihaksisto, joka veti pari viikkoa sitten lannerangan ihan jäykäks...

elmotin kirjoitti:Jos viittaat peiliterapiaan ja tietokoneohjelmaan, jolla katsotaan esim. käden asentoja ja katselijan tulee tunnistaa, kumpi käsi on kyseessä, niin molempia olen kokeillut pari kertaa. Voidakseni arvioida niitä paremmin tulisi minun perehtyä niihin paremmin.

En viittaa. Sekä niskan, selän että hartialihastenkin osalta proprioseptiikalla on todettu olevan merkittävä rooli kuntoutumisessa. Tässäkin linkissä on hartialihasten kuntoutuksestakin mielenkiintoista jutskaa: Hartiarengasta stabiloivia lihaksia aktivoivia harjoituksia Flexi-Barin avulla perustuen kirjallisuuskatsaukseen värinäharjoittelusta ja EMG-mittaukseen
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Skolioosit, oikoryhtisyydet

ViestiKirjoittaja fedja » 20 Helmi 2009, 12:23

Moi elmotin,

Mulla on kaularangassa jonkin verran oikoryhtisyyttä, rintarangassa lievää skolioosia vasemmalle ja rintarangan kyfoosi suoristunut, sekä lannerangassa lievää konveksia skolioosia 10 astetta. Joissakin rtg- lausunnoissa asiat on mainittu, toisissa ei. Fysioterapeutti sanoi tutkittaessa rintarankaa 2005, että tämähän on suoristunut. Kukaan lääkäri ei ole ottanut asiaan kantaa.

1. Mitä tarkoittaa oikoryhtisyys?
  2. Onko noi suoristumiset ja skolioosit mulla niin lieviä, ettei kukaan tuollaisiin muutoksiin kiinnitä huomiota?
  3. Eikö noilla ole merkitystä rangan hyvinvoinnin kannalta tai eikö niiden ajatella olevan seurausta virheasennoista yms. (mulla esim. kaula koko ajan eteenpäin työntyneenä) ?
  4. Oletetaanko rangan ryhdin yms parantuvan esim. fysioterapian seurauksena?
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja elmotin » 21 Helmi 2009, 20:23

....
Viimeksi muokannut elmotin päivämäärä 21 Tammi 2011, 00:29, muokattu yhteensä 1 kerran
elmotin

Ryhdikkyyttä kaivattaisiin

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 21 Helmi 2009, 21:17

tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija

Ja vielä yksi kyssäri

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 26 Helmi 2009, 23:34

Onko hyviä vinkkejä, millä minimoida arven syntyminen niskaan? Liikettä ja liikuttelua vaan annettujen harjoitteiden muodossa vai?
tahdonvoimaa

Seuraava

Paluu Hoidot ja kuntoutus