Yliherkät selän syvät lihakset, kuntoutus OMT-fysioterapiass

Fysioterapia - Manipulaatiohoidot - Muu kuntoutus - Kirurgia - Lääkkeet - Luontaishoidot - Elmotinin fysioterapiavinkit

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 25 Joulu 2009, 19:33

Niska on nyt sitten muutaman kuukauden ollut hankala, alkaa näköjään sitten niskakin oireilemaan. Täytyypä parin viikon päästä jutella asiasta fyssarin kanssa, jos sillä olis jotain ideoita. Oikean puolen lihakset on jatkuvasti kipeät ja nyt sängyssä kääntyessäkin niskan oikealla puolella tuntuu kipua. Eli kun niskalihakset joutuu töihin niskaa kannatellen esimerkiksi kylkeä kääntäessä, niin oikealle puolelle niskaa tulee kipua.

Saapas nähä, mitä fyssari sitten löytää ja sanoo niskasta. Itse tulee mieleen se, että onkohan tässä viimeisen puolen vuoden aikana tapahtuneella ryhtimuutoksella vaikutusta vai onko sitten kyse jostain ihan muusta.
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja CH » 25 Joulu 2009, 22:45

Voi voi, toivottavasti et joudu liittymään vielä niskakerhoonkin! Minkäslaisen ryhtimuutoksen sä ootkaan hiljattain käynyt läpi? Ehkä se niska vielä sopeutuu...
CH
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 25 Joulu 2009, 22:52

Voihan se hyvinkin olla, et muutos jossain kohtaa rankaa muuttaa kaikkea?! Mutta toivottavaa ois, et suunta olis parempaan tietty! :D Onko tuo täysin toispuoleista?
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 25 Joulu 2009, 23:21

CH kirjoitti:Voi voi, toivottavasti et joudu liittymään vielä niskakerhoonkin! Minkäslaisen ryhtimuutoksen sä ootkaan hiljattain käynyt läpi? Ehkä se niska vielä sopeutuu...

Jåå, mä tässä aattelinkin, että nämä niskavaivat taitaa olla tarttuvaa tavaraa. :wink: Mä oon varmaan saanut tartunnan tältä palstalta... 8)

Se ryhtimuutos. Siinä on kyse vaan siitä, että fyssari totes, että yritän pitää yllä liian "sotilaallista ryhtiä". Ja on se ollut oikeessa, en yhtään epäile. Mullahan on lihaskiristysten ja muiden myötä ryhti muuttunut monesti, joten en oikein ole tiennyt, mikä oikeastaan on oikea ryhti. Mä olen hakenut sitä oikeeta ryhtiä tässä viime vuosina "röyhistämällä" hiukan rintaa. Niinkuin tiedät, siis nostaa rintakehää vähän ylöspäin.

Fyssari sanoi siitä mulle, ja pyysin häntä sitten näyttämään oikean ryhdin mulle. Sitten kun hän sen sanoi olevan kohdallaan, painoin sen mieleeni ja olen sitä sen jälkeen käyttänyt. Helpointa sen ryhdin hakemisessa on tuntunut olevan mulla seuraava taktiikka. Olen sen hännännosto-liikkeen hallinnalla hakenut lannerankaan oikean asennon eli pienen neutraaliasentoon kuuluvan notkon. Siitä ylöspäin olen vain pitänyt kropan mahdollisimman rentona ja antanut kropan (ja keskushermoston) päättää millä lihaksilla lannerangasta ylöspäin tukee kroppaa.

Aikaisemmin siis röyhistin rintaa, ja ryhdin hakeminen lähti siitä pisteestä. Sen seurauksena mulla on rintaranka ollut varmastikin liian suora ja sehän vaikuttaa tietysti koko rankaan. Toisin sanoen mulla on varmastikin ollut lannelordoosi ja niskan lordoosi aivan liian pieniä eli liian vähän notkolla.

Olen esimerkiksi yhtenä ääriesimerkkinä katsonut silloisen huippunyrkkeilijä Mike Tysonin ryhtiä. Siinä kaverilla on normaalisti seisoessaan yläselässä aika reipas kyfoosi eli kaari taaksepäin. Välillä jopa näyttää siltä, että kaverin olkapäät olisivat vähän kääntyneet eteenpäin. Yritin löytää sopivaa esimerkkivideota Youtubesta ja tässä seuraavassa ensimmäisen minuutin jälkeen on muutamia selkeitä kuvakulmia sivusuunnasta. Siinä näkyy se ryhti aika hyvin. Eli se rintarankakaan ei sais olla liian suora, vaikka ehkä tämä Mike Tyson on ryhdin suhteen siitä toisesta ääripäästä. Mutta huippukunnossa kaveri on ollut, joten ryhti tuskin on virheellinen vaan hänelle varmaankin ihan luonnollinen. Tässä se video:

http://www.youtube.com/watch?v=5myL5x-qmd8&feature=fvw

Siis ensimmäisen minuutin jälkeen sen ryhdin näkee mielestäni parhaiten.
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 25 Joulu 2009, 23:33

tahdonvoimaa kirjoitti:Voihan se hyvinkin olla, et muutos jossain kohtaa rankaa muuttaa kaikkea?! Mutta toivottavaa ois, et suunta olis parempaan tietty! :D Onko tuo täysin toispuoleista?

Niskakipu ja lihasarkuus on täysin toispuoleista, vain oikealla puolella niskaa. Vasen puoli on ihan ok.
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Milzu » 30 Joulu 2009, 23:19

Uskomatonta, että satuin eksymään tänne sivuille. Olihan tässäkin vuodessa jotakin hyvää, vaikka ikäviä juttuja jokaisella omalla kohdallaan :( .
Itselläni ( mm. ) on myös tuota vaivaa, ettei kestä rasitusta. Juuri minkäänlaista, ettei tulisi krammpia. Ja pahin kramppi mikä mielestäni on, löytyy lappojen välistä, jolloin happi eik kulje eikä pysty kun vaikeroimaan :cry: .
Kun kuminauhajumppaakaan ei voi tehdä, niin alettiin fyssarin kanssa tekemään Isoilla painoilla 5 toistoa ja sitten homma lopetetaan siihen ja nyt on lihaksisto alkanut heräilemään ja sietää pientä rasitusta. Kiva käydä kävelyllä asvaltillakin ettei heti mene jumiin :) .
Kyllä me vielä tästä..
Aina on tulevaisuudessa pärjätty :)
Milzu
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 31 Joulu 2009, 18:07

Milzu kirjoitti:Uskomatonta, että satuin eksymään tänne sivuille. Olihan tässäkin vuodessa jotakin hyvää, vaikka ikäviä juttuja jokaisella omalla kohdallaan :( .
Itselläni ( mm. ) on myös tuota vaivaa, ettei kestä rasitusta. Juuri minkäänlaista, ettei tulisi krammpia. Ja pahin kramppi mikä mielestäni on, löytyy lappojen välistä, jolloin happi eik kulje eikä pysty kun vaikeroimaan :cry: .

Moikka, Milzu! Kiva löytää kohtalotovereita!

Miten sulla nuo ongelmat ovat alkaneet? Muutenkin olis kiva kuulla tapauksestasi vähän enemmän, miten olet noiden vaivojen kanssa pärjäillyt, kauanko olet niiden kanssa taistellut yms.?

Milzu kirjoitti:Kun kuminauhajumppaakaan ei voi tehdä, niin alettiin fyssarin kanssa tekemään Isoilla painoilla 5 toistoa ja sitten homma lopetetaan siihen ja nyt on lihaksisto alkanut heräilemään ja sietää pientä rasitusta. Kiva käydä kävelyllä asvaltillakin ettei heti mene jumiin :) .
Kyllä me vielä tästä..

Mielenkiintoista. Ihan tuollaista mulla ei oo ollut, mutta aika pitkään mulla oli kanssa sellanen tilanne, että salilla saattoi jonkunlaisilla painoilla tehdä ainakin tiettyjä liikkeitä. Eli salilla kesti aikamoista kuormitusta, mutta silti ei selkä jaksanut pitää mua kuin 7-8 tuntia vuorokaudessa pystyssä. Tuntui aika omituiselta. Ilmeisesti kyse on siitä, että pintalihakset - jotka tuottavat sen varsinaisen voiman liikkeisiin - jaksoivat ok, mutta ne syvät eli stabiloivat lihakset eivät oikein osallistuneet talkoisiin.

Tätä nykyä mulla on kylläkin selkä niin herkistynyt, ettei vastaavaa voi tehdä, selkä kramppaa ja vetää jumiin aika helposti. Mutta aikaisemmin pystyi suht isoillakin painoilla tekemään normaali sarjoja 10 toiston tienoilla, mutta pidemmät veti sitten helposti jumiin. Nykyään 10 toiston sarjoilla jonkunlaisilla painoilla selän saa heti jumiin, sen sijaan muutamia toistoja kestää aika ok. Ihme juttuja nämäkin... :shock: :P: :shock:

Toi sunkin kuvailema 5 toiston juttu kuulostaa vähän siltä, että pintalihakset olis aika jumeksissa ja että noi 5 toiston sarjat olis vähän rentouttaneet niitä. Mitä itse ajattelet olevan ton erikoisen kuvion taustalla?
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Milzu » 01 Tammi 2010, 00:16

No hölmö kun ihminenkin joskus voi olla :shock: eikä usko viisaampiaan kun alkaa tuntumaan erinäisiä kolotuksia lihaksistossa ja kuormittaa ja kuormittaa niitä tarpeeksi, niin ruotohan se on sitten seuraava joka alkaa tekemään työtä heikkojen lihaksiston kanssa. Ja kun vielä kuormittaa tarpeeksi tuli niitä nivellukkoja ja paljon ja useasti!
Sitte kun ei vieläkään usko ja jatkaa niin hermokudos tulee seuraavaksi mukaan. Ja sitten ollaankin siinä pisteessä, että itku tulee pienemmästäkin. Jännä juttu että itekin jaksaa vaikka vesisankoa kantaa, ei siinä mitää, mutta ootappa vartti sen jälkeen. Sitten taas muistaa oisko kannattanu tehä 5 litraa kerralla kymmenen sijaan... :roll:
Olen tehnyt raskaita töitä pennusta lähtien ja tapaturmiltakaan ole vältytty. Yliliikkuva olen aina tiennyt olevani, mutta oireet alkoivat olemaan niin mahdottomia, että nyt ollaan siinä pisteessä, että 4vuotta Ortonia takana, 2v sairas/irtisanottu vaivojen takia ja ensivuonna ( Vajaa tunti! ) meiksi joutuu/pääsee koulunpenkille takaisin. Ihan näin aikuisena, että kaikkea sitä joutuu :wink: .
Sen vaan voin opiksi jos joku uusi on tässä kehässä, että älkää jukoliste luovuttako. Oireet saattaa helpottua, mutta eroon ei niistä pääse. Katkeroitua ei saa. Ja jos tulee masennus pahana, niinkuin minullekin kävi,kaikesta selviätte. Kun minäkin olen selvinny, lähes kokonaan.
Tsemiä 8)
Aina on tulevaisuudessa pärjätty :)
Milzu
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 07 Tammi 2010, 16:41

Kävinpä tänään taas OMT-fyssarilla. Nyt se alkoi jo uhkailemaan kuntosalilla. Tultiin kuitenkin siihen tulokseen, että vielä ei kannata sinne kiirehtiä ja että toistot jumpassa olis hyvä saada ennen sitä vähintään siihen 10 toistoon. Mulla ei sikäli ole mitään kuntosalia vastaan, päinvastoin. Pelkään kuitenkin mennä liian aikaisin, koska se voi pahimmillaan sekoittaa kuntoutumiskuviot. No, jääpä sitten nähtäväksi, milloin sinne suunnistetaan.

Kokeili taas erilaisia vartalon hallintajuttuja, taivutuksia yms. ja aika hyvältä vaikutti. Liikehäiriöitä tietysti on edelleen, erityisesti rintarangan vasemmalla puolella, mutta aktivoitumisjärjestys (vai miksi sitä nyt sanotaan?) on kuulemma aika ok ja hänen mielestään vakiintunut tietylle tasolle.

Slump-testissä ( istuen ryhti päästetään täysin lysähtämään eli ranka taipuu eteenpäin, toinen jalka suoristetaan nilkka koukussa ja päätä käännetään alaspäin) molemmissa takareisissä kireyttä ja hiukan niskassakin. Halusi ensin koettaa, hellittävätkö kireydet yläniskaa pehmittämällä. Ei auttanut. Kokeili erilaisia käsittelyjä, ja vasta erilaisten lantion seudun käsittelyin vasemman jalan takareidestä kiristystunne slump-testissä hävisi lähes kokonaan. Oikeassa se säilyi samana. Jonkunlaisesta hermokudoksen kiristyksestä kuulemma on kyse, muttei usko sen olevan sen pahempi ongelma.

Ei muuta mainittavaa. Nyt olen kovan flunssan takia jumppaillut viikon verran aika vähän, mutta flunssan jälkeen palataan taas normaaliin päiväjärjestykseen.
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 07 Tammi 2010, 23:38

Hui kuntosali. ;) Mikäs se semmoinen on? Kuulemma pelottava paikka. ;) ;) Koitahan DD parantua flunssasta! Onko sikis vai tavis? :D
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 07 Tammi 2010, 23:45

tahdonvoimaa kirjoitti:Hui kuntosali. ;) Mikäs se semmoinen on? Kuulemma pelottava paikka. ;) ;) Koitahan DD parantua flunssasta! Onko sikis vai tavis? :D

Taitaa olla tavallinen. Eksyttiin uuden vuoden rakettien ammunnan jälkeen broidin naapureiden nuotiolla lämmittelemään ja höpöttelemään niitä näitä. Siinä vierähti 14 asteen pakkasessa pari tuntia, kun jäätiin suustamme kiinni ja lopputulos on nyt sitten tämä... :roll: :cry: :roll:
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 20 Tammi 2010, 16:13

Jes. Nyt alkaa flunssa olla pääosin voitettu, olo on ihan ok ja aloitin normaalijumppakuviot taas uudestaan. Flunssan aikana olo oli niin surkea, että oli parempi pitää lähes täydellinen tauko. Samalla lisäsin yhden toiston melkein kaikkiin liikkeisiin ja ohjelma on nyt tällainen:

1. Nelinkontin eestaas, 2x10. Tässä liikkeessä ei muutosta, samalla tavalla nelinkontin lattialla, lanneranka neutraaliasennossa ja täysin liikkumatta siirretään kroppaa eestaas.

2. Lonkan koukistajat, 2x7x10 sek. (ennen 6 toistoa, nyt 7) Tämäkin muuten muuttumaton, selällään lattialla, lanneranka neutraaliasennossa ja täysin liikkumatta. Polvet koukussa ja vastakkaisella kädellä painetaan kevyesti vastaan vastakkaista reittä, jolloin lonkan koukistajat joutuvat hyvin kevyesti tekemään töitä.

3. Polven nosto kyljellään maaten (gluteus medius ja minimus), 2x7x10 sek. (ennen 6 toistoa, nyt 7)

4. Selkäsilta, selkä nostetaan 10-15 cm lattiasta, 2 x 5 toistoa (pienehkö pallo polvien välissä) (ennen 4 toistoa)

5. Istuen lannerangan rullaus / lantion kääntö, tuki käsillä, 2x10 toistoa. Istuen tuolilla kädet tuettuna reisiin. Käännetään lantiota edestakaisin, jolloin lanneranka kääntyy flexion ja extension välillä. Rintaranka ei saa liikkua, liike vain lannerangasta, hitaat ja hallitut liikkeet.

6. Rintarangan kierto istuen, 2x2-3 min. Tuolilla istuen, lanneranka neutraaliasennossa ja täysin liikkumatta, hyppynaru ovenkahvassa vedetään vuorotellen käsiä taaksepäin. Pää liikkumatta, kiertoliike saa tulla vain rintarangasta, myös lanneranka täysin liikkumatta (ja kiertymättä).

7. Hännännosto + koukistetun jalan nosto kattoa kohti, 2 x 5 x 10 sek. (ennen 4 toistoa, nyt 5)

8. Selällään maaten suoran jalan nosto maasta, toisella painetaan kantapäällä lattiaan, 2 x 5 x10 sek. Lantio ei tietenkään saa kiertyä, eikä selkäkään liikkua mitenkään. Käsillä otetaan ainakin alkuun tukea lattiasta, myöhemmin liikettä voi muuttaa haastavammaksi laittamalla kädet rinnalle. Tämäkin liike kuulemma jossain määrin muistuttaa kävelyä.
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 24 Tammi 2010, 16:03

Päivän teema - hengitys tuntuu omituiselta. Se on itse asiassa jo muutaman viikon tuntunut siltä ja olen tarkkaillut tilannetta. Tuntemus on suhteellisen outo, joten sitä on vaikea kuvailla, mutta yritetään.

Muutama viikko sen alkoi huomata lähinnä makuuasennossa hengittäessä. Silloin rintakehän alaosassa oli omituinen, sisäänhengittäessä jopa vähän vakuumimainen tuntuma ja hengitys tuntui lievästi "estyneeltä". Ei mitenkään erikoisen vaikealta, mutta jotenkin sen eteen piti hiukan enemmän tehdä töitä ja tuntui ihan kuin ei happea saisi aivan tarpeeksi. Samoin välillä ulos- ja sisäänhengityksen välissä välillä tuntuu, ettei oikein tiedä, mihin suuntaan seuraavaksi pitäisi hengittää. Tuntuu kuin ei oikein enää osaisi hengittää oikein... :?: :roll: :?:

Nyt olen tullut siihen tulokseen, että tunne muistuttaa enemmän sitä kuin jokin rintakehän alaosassa lievästi kiristäisi ja vastustaisi hengitystä. Tuntemus on rintakehän alaosassa ja sopii sijainniltaan aikas hyvin palleaan. Ja kun muistaa, että pallealla on kaksi tehtävää, sitä alkaa miettiä, että onkohan lihaspuolella nyt tapahtumassa jotain muutosta? Palleahan aktiivisesti laajentaa keuhkoja sisäänhengityksen aikana ja sen toinen tehtävä on osallistua rangan tukemiseen. Pallea siis lasketaan osaksi syvää lihaksistoa, joka vastaa rangan segmentaalisesta tuesta.

Täytyypä katsoa, mitä puolentoista viikon päästä OMT-fysioterapeutti asiaan sanoo. Aika omituiselta kuitenkin tuntuu... :? 8) :?
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 24 Tammi 2010, 21:35

Ei hitsi DD, mä olin just kirjoittamassa omaan kejuuni tästä rintarangassa olevasta oudosta tunteesta ja sit katoinkin ensin tän tekstin. Mut nyt kun sä jo kuvailit ton saman tunteen, ei mulla ole tähän mitään lisättävää. Mulla oli ensin tää tunne tossa hiukkasen ylempänä mut nyt se on selkeesti pallean seudulla.Juuri tuolta musta on nyt viikon verran tuntunut. Eli siellä jossain pallean luona on sellainen jännä olo. Aivan kuin hengittämiseen osallistuvat lihakset todella toimis ihan eri tavalla ku ennen, niin ettei oikein osaa enää hengittää kuten aiemmin. Toivotaank että tää on meille hyvä merkki! Mutta on kyllä hiukkasen erikoinen tunne! Kun pyörittelen kevyesti tota rintalastaa myötäpäivään, se pikkuisen auttaa. Joo, aikamoista! :) :)
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 24 Tammi 2010, 22:13

tahdonvoimaa kirjoitti:Ei hitsi DD, mä olin just kirjoittamassa omaan kejuuni tästä rintarangassa olevasta oudosta tunteesta ja sit katoinkin ensin tän tekstin. Mut nyt kun sä jo kuvailit ton saman tunteen, ei mulla ole tähän mitään lisättävää. Mulla oli ensin tää tunne tossa hiukkasen ylempänä mut nyt se on selkeesti pallean seudulla.Juuri tuolta musta on nyt viikon verran tuntunut. Eli siellä jossain pallean luona on sellainen jännä olo. Aivan kuin hengittämiseen osallistuvat lihakset todella toimis ihan eri tavalla ku ennen, niin ettei oikein osaa enää hengittää kuten aiemmin. Toivotaank että tää on meille hyvä merkki! Mutta on kyllä hiukkasen erikoinen tunne! Kun pyörittelen kevyesti tota rintalastaa myötäpäivään, se pikkuisen auttaa. Joo, aikamoista! :) :)

Katos, sitä on sitten liikenteessä! :D :shock: :D Sitä mäkin tässä salaa toivoin, että tää olis hyvä merkki...

Mulla ei rintalastan kohdan pyöritys vaikuttanut mitään. Olen koittanut välillä hengitellä syvään, josko se venyttäis sopivasti, muttei ole sekään mitään vaikuttanut. Tuntuuko se sullakin sitten ihan siltä, kuin olis pallean kohdalla joku vakuumi kohta, joka tavallaan imee keuhkoja vähän "kasaan" erityisesti uloshengittäessä? Ja jota vakuumia joutuu sitten vastustamaan keuhkoihin happea vetäessä?
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

EdellinenSeuraava

Paluu Hoidot ja kuntoutus