Yliherkät selän syvät lihakset, kuntoutus OMT-fysioterapiass

Fysioterapia - Manipulaatiohoidot - Muu kuntoutus - Kirurgia - Lääkkeet - Luontaishoidot - Elmotinin fysioterapiavinkit

ViestiKirjoittaja CH » 28 Touko 2009, 20:14

- Coca Colaa
- Ruisleipää
- Suurentunutta pernaa
- Kiekonheittoa

Heh, näin just... Vatsakivusta kun voi vetää vaikka mitä johtopäätöksiä! Mun kestosuosikkeja aivokasvainepäilys ja kuntosali-/keppijumppakehotukset :D
CH
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 30 Touko 2009, 14:17

Eka käynti taas uudella OMT-fyssarilla 27.5.

Jes. Käynti oli siis hyvin positiivinen, ja sain paljon tietoa selkäni tilanteesta ja yleensäkin selkäkuntoutuksesta. Tällaisia yksittäisiä havaintoja / muistikuvia mulle jäi:

- rintarankani oli kuulemma turhan suora. Sikäli mielenkiintoista, että aikaisemmin se on ollut vielä suorempi, ja kiropraktikkoni mukaan vajaa vuosi sitten se alkoi liikkua huomattavasti aikaisempaa paremmin. Tämä muutos tapahtui sen jälkeen, kun eräs jäsenkorjaaja korjasi pienen virheasennon lantiostani. Mutta edelleen se on siis liian suora.
    - sivutaivutuksissa mulla selän nikamat liikkuivat tyyliin "laattoina" pari nikamaa kerrallaan, eikä ranka taipunut sillä lailla pyöreästi ja tasaisesti suurin piirtein saman verran joka nikaman kohdalta, niinkuin pitäisi.
    - seisten piti kääntää lantiota eteenpäin. Sanoi, että liikkeen hallinta oli aika kömpelö, mutta liike kuitenkin onnistui, mikä ilmeisesti oli positiivista. (Eli ehkä mun pitää lopullisesti haudata haaveet tanssijan urasta, jos lantion hallinta on kerran noin kömpelöä. Nyyh... :cry: :cry: :cry: )
    - mulla L5-S1 -nikamavälin välilevy on kovasti madaltunut muihin verrattuna ja siinä on aika lailla yliliikkuvuutta. Testasi L5-tason multifiduksen aktivaation sormillaan, ja kuulemma vasemmalla puolella MF aktivoituu jämäkästi ja vahvasti, niinkuin pitääkin. Sen sijaan oikealla puolella se aktivoituminen oli aika hentoa, ja sitä pitää kehittää. Sitä varten tuli vatsallaan maaten "hännännosto"-liike, jossa häntäluun tienoita vähän käännetään ylöspäin, jotta L5-tason MF:t aktivoituu. Se oli aika jännä, vähän käänsin ja kaveri sanoi, että vähän enemmän saisi aktivoitua, että käännäpä vähän lisää. Sitten kun käänsin vähän lisää, se L5:n oikea MF kuulemma jännittyi kunnolla. Täytyy varmaan ens kerralla kysyä, että entäs muiden välien MF:t, kun en tiedä testasiko niitä...
    - mainitsin siitä, että mulla on todettu alaselän oikean puoleisen Quadratus Lumborum -lihaksen olevan lyhyempi kuin vasemmanpuoleinen, mikä sitten näkyykin sivutaivutuksissa 6 cm erona. Sanoi tästä, että se voi olla vaikkapa sitä, että hermosto pitää sitä hiukan ylimääräisessä jännityksessä tai että se on toista heikompi. No, tähänkin voi sitten tulla jossain vaiheessa lisää selvitystä. Saa nähdä alkaisko jumppa jossain vaiheessa vaikuttaa tuohonkin...
    - testaili myös lonkan koukistajia. Makasin selällään jalka koukussa ja piti vastustaa hänen vetäessään kevyesti jalkaa suoraksi. Lonkan koukistaja kuulemma tuntui vähän antavan periksi siinä, mikä voisi olla merkki lihasheikkoudesta. Sitäkin vahvistamaan tuli ohjelmaan yksi liike.
Ehdotti jo viikon päähän uutta aikaa, mikä oli positiivinen ylläri. Erityisesti alkuunhan on parempi, että on vähän useammin aikoja, jotta kehitys lähtee oikealle uralle ja tilanne tulee kunnolla heti alkuun tutkittua. Aika on ensi keskiviikkona ja lupas silloin käsitellä rintarankaa. Hyvä juttu, sillä lailla kaveri saa hiukan tuntumaa enemmän mun rankaan ja siihen, miten se käyttäytyy. Nyt oon kyllä aika positiivisella mielellä sikäli... :D :D :D

Tässä muuten uusi ohjelmani, HUOMATTAVASTI kevyempi, niin kuin syytä onkin. Mulla meni edellisestä ohjelmasta aika hyvin paikat tukkoon, sekin oli ihan selvästi mulle aivan liian kova. Torstaina oli kiropraktikon mukaan lannerangan alaosassa lihakset poikkeuksellisen jumissa, eivät ole kuulemma niin kireät ja krampissa todella pitkään aikaan olleetkaan... No, sekin on varmaan vaan psyykkistä... :shock: 8) :shock:

Kuva
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 12 Kesä 2009, 00:22

Taas pientä päivitystä, on taas kaksi omt-fyssarikäyntiä takana. Lisäksi kävin viime viikolla kahdesti hierojalla ja tälläkin viikolla vielä kerran. Vasta nyt alkoi lihaksisto rentoutua, joten ylirasitus oli aika kivasti kumuloitunut...

VIIME VIIKON OMT-FYSSARIKÄYNTI. Viime viikolla melkein koko kolme varttia mobilisoitiin rankaa ja hermoja, oli tarkoitus saada hermoihin ja rangan niveliin parempaa liikkuvuutta. Alussa rankaa hiukan "lämmiteltiin" käsittelyä varten, ja siinä istuin splintillä kädet puuhkassa rintaranka hiukan eteenpäin taivutettuna ja kaveri väänsi mua rytmisesti sivulle ja takaisin ja samalla toisella kädellä "mobbas" rintarankaa. Itse asiassa täsmälleen sama liike kuin klassinen osteopaattini aina käytti. Mielenkiintoista oli, että melkein välittömästi rintarangan käsitellylle puolella kohosi hiki ihon pintaan. Ja sama juttu, kun rintarangan toista puolta käsiteltiin. OMT-fyssarin mukaan se on selvä merkki siitä, että autonominen hermosto käy ylikierroksilla. Se on kuulemma yleistä kroonisissa kiputilanteissa... :? :shock:

Kaikenlaista mobilisointia tehtiin, kaikkea ei ees muista, mutta jäi mieleen myös selällään jalkojen liikuttelu eri tavalla, välillä jalkaterät eri asennoissa ja niin edelleen. Kaveri totes, että iskiashermot mulla liikkuu eli eivät ole jumiutuneet paikalleen, kuten joskus voi käydä. Samalla totes, että neuraalikudoskireyttä kyllä on, sen hän kuulemma tunsi kun suoristeli mun jalkoja. Mielenkiintoinen ja hyvä käynti taas. :D

TÄMÄN VIIKON OMT-FYSSARIKÄYNTI. Tällä viikolla taas "mobattiin". Niskastakin löytyi kireyksiä, ja jännä kokemus oli asento, jossa kaveri sai aikaan venytystä ihan yläniskan ylimpiin nikamiin. Se oli jännän tuntuista, että sai venytyksen niin tarkkaan kohdennettua ihan yläniskaan, en muistakaan olisko kukaan muu käsittelijä koskaan tehnyt sellaista tai saanut niin kohdennetusti aivan yläniskaan kohdistumaan sitä venytystä.

Kaikenlaista mobbausta tehtiin koko vastaanottoaika, ja kuulemma alkoi tosiaan rintaranka ja muutenkin lihaksisto olla jo selvästi pehmeämpi. Homman tarkoituksena oli kuulemma edelleen parantaa hermokudosten liikkuvuutta ja myös nivelten liikkuvuutta. Sitten kun ne saadaan paremmaksi, lihakset alkavat kuulemma helpommin ja jopa itsestään mukautua siihen. Hermokudoksen liikkuvuus on kuulemma erityisesti aineenvaihdunnan takia olennaista. Ja hermokudos on kaikkein "happinälkäisintä" kudosta koko kropassa, ja muistankin jostain lukeneeni, että ihmisen hermosto taitaa syödä leijonan osan koko kropan hapen kulutuksesta...

Ens viikolla taas jatketaan, sitten tsekataan ilmeisesti hiukan harjoitusliikkeitäkin. :D
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 02 Heinä 2009, 13:10

OMT-FYSSARIKÄYNTI. Nyt on varsinainen omt-fyssari kesälaitumilla ja olin eilen ekaa kertaa "tuurarilla". Fiksulta ja osaavalta kaverilta tämäkin vaikutti. Ja nyt mulle selvis paremmin, miksi keskittyvät niin hanakasti rintarangan liikkuvuuden lisäämiseen. Rintarankaa nimittäin mobattiin taas aika reippaasti.

Rintarankahan on "erikoistunut" kiertoliikkeeseen. Lannerangan nikamat kiertyy nikamakohtaisesti vain muutamia asteita, eli aika mitättömän määrän. Tähän verrattuna yksi rintarangan nikamaväli kiertyy noin kymmenkertaisen määrän. Ja jos rintaranka on jäykkä eikä liiku normaalisti, ranka hakee sen kiertoliikkeen lannerangasta, mikä taas ärsyttää lannerankaa, kun se joutuu työskentelemään äärirajoilla ja epänormaalin paljon kiertyy. Ja esimerkiksi kävelyssähän tätä tapahtuu jatkuvasti. Niinpä olisi tietysti toivottavaa, että rintaranka alkais liikkua suurin piirtein normaalisti.

Joillain tapauksilla oli kuulemma tilanne helpottanut, kun rintarankaan saatiin liikettä lisää. Eräskin tapaus oli kuulemma kunnon rintarangan mobbauksen jälkeen sanonut, että näin hyvältä ei ole selkä pitkään aikaan tuntunutkaan. Ja sitten oli samana iltana soittanut, että NÄIN KIPEÄ ei ole alaselkä ikinä ennen ollut! Eli alaselkä oli ensin reagoinut aika rajusti, kun rintarankaan saatiin reippaampaa liikettä. Varoitteli muakin siitä, että seuraavana päivänä voi alaselässä tuntua. No, ei ainakaan vielä mitään ihmeempiä tunnu...

Sain myös rintarangan mobilisaatioliikkeen, joka tehdään istuen ovenkahvaa ja narua/jumppakuminauhaa käyttäen. Lanneranka ei siinä saisi liikkua ollenkaan, vaan kun käsillä vuorotahtia vedetään ees-taas, niin liike pitäisi saada kohdistumaan pelkästään rintarankaan. No, ainakin vastaanotolla oikea tekniikka löytyi parilla yrittämällä, täytyy katsoa löydänkö sen vielä kotosalla. Pari kertaa päivässä tätäkin mobilisoivaa liikettä pitäis muistaa tehdä... :roll: :roll: :roll:
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 15 Heinä 2009, 00:13

OMT-FYSSARIKÄYNTEJÄ. Taas on pari uutta kertaa takana tällä "tuurarilla". Rintarankaa on taas mobattu ja kokeiltu vähän kireyksiä.

Mielenkiintoinen oli testi, jossa makasin selällään plintillä ja kaveri nosti toista jalkaani suorana kohti kattoa. Piti kertoa, milloin alkaa kiristystä tuntua ja missä. Pysäytti sitten liikkeen siihen kohtaan ja kiersi jalkaa akselinsa ympäri kumpaankin suuntaan pitäen jalan muuten samassa asennossa. Näin ollen liikettä tapahtui ainoastaan lonkkanivelessä, jossa sitten tapahtui kiertoa kumpaankin suuntaan.

Mielenkiintoista oli se, että alkuasennossa mulla tuntui pientä kireyttä sekä pohkeessa että takareidessä. Ja sitten kun kaveri kiersi mun jalkaa akselinsa ympäri vasemmalle tai oikealle, ne kiristykset hiukan hellitti! :shock: :roll: :shock: Molemmissa kohdissa, ja molempiin suuntiin kiertäessä...

Kaveri oli sitä mieltä, että se on neuraalikudoksesta tulevaa kiristystä. Lihaskiristystä ja neuraalikudoskiristystä on kuulemma vaikea erottaa toisistaan, mutta tässä tapauksessa neuraalikudos-teoriaa puoltaa se, ettei ole mitään lihasta, mikä ulottuisi lonkasta pohkeeseen asti ja minkä kiristys siten voisi hellittää, kun koko jalkaa kierretään akselinsa ympäri jompaan kumpaan suuntaan. Miehenkiintoista... :roll:

Lisäksi kaveri antoi tehtäväksi tarkkailla, että miten kauan istuma-asennossa alkuun otettu lordoosi säilyy. Eli kun on jonkun aikaa istunut, niin tarkkailee, että onko lordoosi jaksanut vielä pysyä siinä samassa asennossa, vai onko se suoristunut. Siitä sitten voisi hiukan päätellä, että ovatko ne asentoa tukevat lihakset miten heikkoja. Samoin kuin seuraamalla sitä jaksamista voisi myös päätellä, missä vaiheessa on tapahtunut jotain kehitystä.

Teinpä sitten kotona kokeiluja, istuin kovalla penkillä ja otin opetetunlaisen neutraalin asennon rankaan, jolloin lanneranka on sopivassa lordoosissa eli kaareva eteenpäin. Kun otin asennon ja pyrin sen vain pitämään asentoa jatkuvasti korjaamatta, mielestäni lordoosi alkoi suoristua jo kymmenen sekunnin sisään. Suoristuminen oli mielettömän pientä, mutta mielestäni selkeää. Ja kun puolen minuuttia olin istunut, ja korjasin taas lannerangan asennon taas opetetunlaiseksi, huomasi että periksihän se lordoosi oli antanut. Luokkaa millin, mutta kuitenkin :cry: :? :cry:

Eli ei taida olla valtavan vahvassa kunnossa mun tukilihakset selässä. Saapa nähdä, mitä kaveri tähän sanoo ensi kerralla. Jumppaliikkeissä ei ole tapahtunut sellaista edistystä, että olisin voinut toistoja lisätä. Koordinaatio on kylläkin parantunut joissain liikkeissä. No, täytynee malttaa odottaa, kun nyt on pari uutta liikettäkin ohjelmaan lisätty.

Ja siinä kiertoliikkeessä, jolla rintarankaa pyritään saamaan liikkuvammaksi, huomasin tänään puolieron. Oikea puoli rintarangasta on selvästi kankeampi, eli kun oikean käden vedän taakse liikkeessä ja rintaranka kääntyy oikealle taaksepäin, rintaranka oikealla puolella ottaa selkeästi vastaan ja vastustaa liikettä sen loppuvaiheessa. Vasemmalle kiertäessä vastaavaa vastustusta ei ole, vaan liike tuntuu vapaalta.
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 02 Elo 2009, 00:03

OMT-fyssarikäynti 22.7.2009

Kävin taas sijaisella ruhjottavana. Raportoin samalla siitä, että olin suositusten mukaisesti käynyt rauhallisesti kävelemässä pururadalla. Olin huomannut samalla sellasen veikeän ilmiön, että joka askeleella lanneranka notkui eteen-taakse-suunnassa. Eli ensin normaalissa keskiasennossa ranka lordoosissa, sitten notkui/taipui eteenpäin reilusti ja seuraavassa hetkessä takaisin ja niin edelleen. Ja joka askeleella.

Kaveri oli sitä mieltä, että se ei ole normaalia, sellaista liikettä ei rangassa pitäisi kävellessä tapahtua. Neuvoi, että jatkossa voisin yrittää pieniä ajanjaksoja keskittyä kävelemään niin, ettei sitä eteen-taakse-liikettä pääsisi syntymään. Itse ihmettelin myös sitä, että oma liike- ja asentotuntoni on näemmä aika lailla herkistynyt treenaamisen myötä, kun pystyn moisen liikkeen tuntemaan. Siihen ei tarvinnut mitenkään keskittyä, vaan sen huomasi kyllä ihan helposti. Se on sitten sitä herkistynyttä proprioseptiikkaa eli nivelten liike- ja asentotuntoa. Toivottavasti siitä on joskus jotain hyötyäkin...

Lisäksi sain uuden harjoitusliikkeen, jota treenattiin. Alkuasento jalat koukussa, selällään maaten. Lannerangan neutraaliasennon hakeminen ja syvän vatsalihaksen kevyt aktivointi, jonka jälkeen lanneselkää aletaan hitaasti ja hallitusti nostaa irti lattiasta, kuitenkin siten, että lannerangan neutraali lordoosi säilyy muuttumattomana. Lannerangan asento ei siis saa muuttua koko liikkeen aikana, ja selkää nostetaan niin paljon, että se on lopulta suorassa kulmassa reisien kanssa. Selkä ei taivu - ainakaan lanneselän kohdalta - joten liike tulee lonkista. Tavoitteena on lopulta tehdä 20-30 toiston sarjoja, jonka jälkeen liikettä vaikeutetaan. Käski kuitenkin aloittaa varovasti, ja sovimme, että aloitan 2 x 5 toiston sarjoilla, päivittäin.
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 02 Elo 2009, 00:11

Tappaja-liike

Se uusi liike osoittautui sitten todelliseksi tappaja-liikkeeksi. Oli sen verran kova, että veti selän juntturaan. Seuraavana päivänä oli selkä jumissa, ja soitin heti OMT-fyssarille. Pääsin heti seuraavana päivänä hoitoon, jolloin selkä käsiteltiin "auki". Lannerangasta oli ainakin yksi segmentti jumissa aika raskaasti, lihakset olivat kuulemma aikas kireinä.

Sovittiin, että kokeilen josko selkä kestäisi 2 x 2 toiston sarjoja. No, ei kestänyt sitäkään, oli kylläkin paikat sitten lievemmin jumissa, mutta jumissa yhtäkaikki. Ja lihaksisto oli mennyt sen verran tukkoon, että piti varata aika hierojalta.

Sovittiin, että kokeilen seuraavaksi samaa liikettä niin, että nostan selän vain 5 cm lattiasta. Sen pitäisi sitten olla kevyempi. No, saa nähdä. Tänään tein yhden 2 (!) toiston sarjan, ja huomenna on tarkoitus tehdä 2 x 2 toiston sarjat. Maanantai-aamuna on kiropraktikon aika, joten jos on paikat menneet jumiin, saa heti avun. Ja kuulee kiropraktikonkin mielipiteen selän lihastonuksesta ja tuntumasta. Toivottavasti nyt kestäis! :D
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 24 Elo 2009, 06:55

OMT-fyssarikäynti 19.8.2009

"Tappajaliikettä" päätettiin jatkaa, ja katsoa josko siitä pääsis yli ja selkä alkais kestää sitä, vaikka tuntuukin vetävän alaselän lihakset aika tukkoon. Nyt teen kuitenkin vain yhden kahden toiston sarjan päivittäin.

Tällä kertaa oli pari positiivistakin havaintoa raportoitavissa fyssarille. Ensimmäinen oli se, että mielestäni selkä ei pururadalla rauhallisesti kävellen enää notku lannerangasta ees-taas joka askeleella. Kun sain siihen ohjeet, että pitäis ainakin ajoittain keskittyä siihen, ettei se pääsis eestaas vatkaamaan, niin aika nopeesti se on sitten iskostunut. Siihen ei enää mainittavasti tarvii keskittyä, huomaan vaan lantionpohjan lihakset aktivoivani ja pitäväni aktiivisena kävellessä ja muu luonnistuu näköjään jo luonnostaan. Ilmeisesti se on sitten jo jonkun verran keskushermostoon iskostunut, että näin pitää menetellä. :D

Toinen positiivinen havainto oli se, että yllättäen selkä ei enää petäkään istuessa niin nopeasti. Kokeilin sitä lannelordoosin pitävyyttä taas viime viikon maanantaina, ja eka kerralla se alkoi pettää jo paljon alle puolen minuutin. Eli sama tilanne kuin aikaisemmin. Muutamaa minuuttia myöhemmin kokeilin samaa kuitenkin uudelleen, ja nyt hain sen lannelordoosin istuessa käyttämällä sitä ns. "hännännosto"-liikettä, joka mulla on ohjelmassa ollut jo aika pitkään multifiduksien vahvistamiseksi.

Tämän hännännosto-liikkeen avulla lannelordoosi piti istuessa jo toista minuuttia (!), vaikka hetkeä aikaisemmin se oli pitänyt vaan 10-20 sekuntia. Aika uskomaton juttu. Fyssari oli sitä mieltä, että ilmeisesti sen myötä löytyi optimaalisempi lihasten käyttömalli, ja se kuulosti loogiselta selitykseltä. Lihaskestävyyshän ei nyt oikein voi muutamassa minuutissa kehittyä moninkertaiseksi... :shock: :D :shock: Sanoi lisäksi, että se hännännosto-liike aktivoi oikein mukavasti multifiduksia. Sen jälkeen olen huomannut, että sitä liikettä ja mielikuvaa voin käyttää lannelordoosin ylläpitämiseksi kaikissa muissakin toiminnoissa, ja mm. kävellessä olen alkanut sitä myös hyödyntää. Jos sillä kerran tulee oikeammalla tavalla käytettyä tukilihaksia, niin käytetään sitä sitten hyväksi mahdollisimman paljon... :P :P :P
Viimeksi muokannut DirtyDeeds päivämäärä 24 Elo 2009, 07:23, muokattu yhteensä 1 kerran
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 24 Elo 2009, 07:13

Hierojalla 20.8.2009

Mielenkiintoisia havaintoja hierojalla. Tällä kertaa löytyi rintarangasta syvältä tosi kireitä lihaksia, ja huomasin sen kireyden itsekin kun kaveri niitä käsitteli. Nämä löytyi siis rintarangan alimmaisesta puolikkaasta, ja sanoi, ettei aikaisemmin ole päästy näin syvälle, kun pintalihakset ovat olleet niin tiukkoja. Eli vaikuttaisi siltä, että pintalihakset on siltä tasolta hiukan hellittäneet, mikä vaikuttaisi hyvältä merkiltä.

Kaveri nimesi nämä kireät syvät lihakset longissimukseksi ja iliocostalikseksi. Vilaisin niitä kirjoista, ja ne ovat multifiduksista heti seuraavia lihaksia syvällä. Multifidukset kun ovat siellä molemmilla puolilla okahaaraketta, syvällä okahaarakkeen ja kummankin puolisen poikkihaarakkeen välissä, niin iliocostalis ja longissimus on multifiduksista heti seuraavat lihakset ja kiinnittyvät nikaman poikkihaarakkeisiin heti multifiduksien viereen. Pinnalliset multifidukset nousevat aika lähelle ihon pintaa sitä okahaaraketta pitkin, mutta syvät multifidukset ovat siellä ihan okahaarakkeen ja poikkihaarakkeen liittymäkohdassa, syvällä.

Lisäksi kaveri totesi, että ylempää rintarangasta pintalihakset on edelleen sen verran kireät, ettei hän sieltä tasolta pääse kiinni ollenkaan syviin lihaksiin. Ajattelin itsekseni, että siinä taitaa olla selitys rintarangan jäykkyydelle. Fyssarin mukaanhan mun rintarangan pari ylintä ja pari alinta nikamaa liikkuu ihan kohtuullisesti, mutta sen jälkeen on turhan jäykkää, eikä ranka oikein kunnolla liiku. Tämähän selittäisi sen, jos syvällä lihakset on kunnon krampissa.

Samalla pisti kyllä aattelemaan sitäkin, että on aika omituista, että 10 vuoden kuntoutusyritysten ja jumppien jälkeen edelleen rintaranka on tukossa kuin työmies lauantaina. Ei ole tainneet jumpat olla ihan optimaalisia eivätkä ole kovin hyvin menneet perille, jos rintarangan lihaskiristykset syvällä on edelleen tota luokkaa... :evil: :evil: :evil:
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja CH » 24 Elo 2009, 15:56

Samalla pisti kyllä aattelemaan sitäkin, että on aika omituista, että 10 vuoden kuntoutusyritysten ja jumppien jälkeen edelleen rintaranka on tukossa kuin työmies lauantaina. Ei ole tainneet jumpat olla ihan optimaalisia eivätkä ole kovin hyvin menneet perille, jos rintarangan lihaskiristykset syvällä on edelleen tota luokkaa...

Se tässä touhussa on kyllä kaikkein turhauttavinta! Yrityksen, asiantuntijoiden ja jumppien määrä ei useinkaan yksin takaa nopeita ja/tai hyviä lopputuloksia. Ja monesti, kun löytää uuden gurun, joka pystyy auttamaan jollain tavalla, saa samalla kuulla saaneensa aikaisemmin täysin turhia tai jopa vääriä ohjeita... It's a jungle out there! :shock:
CH

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 25 Elo 2009, 17:29

CH kirjoitti:Se tässä touhussa on kyllä kaikkein turhauttavinta! Yrityksen, asiantuntijoiden ja jumppien määrä ei useinkaan yksin takaa nopeita ja/tai hyviä lopputuloksia. Ja monesti, kun löytää uuden gurun, joka pystyy auttamaan jollain tavalla, saa samalla kuulla saaneensa aikaisemmin täysin turhia tai jopa vääriä ohjeita... It's a jungle out there! :shock:

Älä muuta virka, CH! Oletkin näköjään "virallistanut" lyhenteesi...
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

juuriaukko+stenoosi

ViestiKirjoittaja maukka » 26 Elo 2009, 09:55

ensimmäinen fysioterapia käynti on takana.Sama laulu ,kuin aiemminkin.Inflammaatio täytyy rauhoittaa ,kipu estää jälleen kuntoutuksen.itselläni on teoria, mikä voi olla oikein tai väärin.Lantiokori pettää ja tiskatessa alkaa voimakas hermokipu säteilyineen.Viime aikona lonkka on tullut yhä kipeämmäksi.voisiko olla kyse bursiitista? Eli joku ärsyttää/tulehduttaa limapussin. Arvailuja, mutta olisiko antaa vinkkejä? Piriformisoireyhtymä ja si-toimintahäiriö sekä juuriaukot lähes kiinni.MRI:ssä lukee huomattava stenoosi.
maukka
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

Re: juuriaukko+stenoosi

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 26 Elo 2009, 19:09

En osaa, maukka, tähän vastata mitään. Niinpä otin ja kopsasin kysymyksesi tonne Elmotinin ketjuun, ehkä hän osaa vastata jotain:

http://niskavamma.munfoorumi.com/viewt ... highlight=
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Juuriaukko+stenoosi

ViestiKirjoittaja maukka » 26 Elo 2009, 19:32

Tack skall du ha. :wink:
maukka
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 01 Loka 2009, 21:44

OMT-fyssarikäynti 22.9.

Viime viikon tiistaina oli taas fyssarikäynti, päivitettiin jumppaliikkeitä. Uusi inan muutettu ohjelma on tällainen:

1. Nelinkontin eestaas, 3x10. Tässä liikkeessä ei muutosta, samalla tavalla nelinkontin lattialla, lanneranka neutraaliasennossa ja täysin liikkumatta siirretään kroppaa eestaas.

2. Lonkan koukistajat, 3x5x10 sek. Tämäkin muuttumaton, selällään lattialla, lanneranka neutraaliasennossa ja täysin liikkumatta. Polvet koukussa ja vastakkaisella kädellä painetaan kevyesti vastaan vastakkaista reittä, jolloin lonkan koukistajat joutuvat hyvin kevyesti tekemään töitä.

3. Polven nosto kyljellään maaten (gluteus medius ja minimus), 3x5x10 sek. Tässä liikkeessä pieni muutos. Aikaisemmin polvet oli koukussa ja lonkat oli taivutettuna noin 45 asteen kulmaan vartaloon nähden. Jalat päällekkäin hitaasti ja hallitusti nostettiin toinen polvi ylös, jalkaterät pysyivät yhdessä. Tätä liikettä muutettiin niin, että lonkkien taivutuskulma on paljon pienempi, eli se muistuttaa enemmän normaalia seisoma-asennon kulmaa, jolloin lonkan taivutuskulma on siis lähellä nollaa. Näin kuulemma siirrytään pikku hiljaa kohti toiminnallisia liikkeitä.

4. Selkäsilta, selkä nostetaan vain 5 cm lattiasta, 2 x 3 toistoa (pienehkö pallo polvien välissä). Tämä liike kehittää gluteus maximusta ja multifiduksia, ja tätähän mulla ei selkä aikaisemmin tahtonut kestää vähäisessäkään määrin. Eli selällään lattialla jalat koukussa, lanneranka neutraaliasennossa ja täysin liikkumatta nostetaan pakarat ja alaselkä 5 cm lattiasta ja lasketaan hitaasti takaisin. Koko suorituksen aikana ei lannerangan kulma saa siis muuttua... :P :D :P Muutoksena aikaisempaan siis pallo polvien välissä, ja kuulemma silloin tällöin voi kokeilla noston lopussa nostaa myös toinen kantapää ilmaan ilman, että lantio pääsee kippaamaan...

5. Istuen lannerangan rullaus / lantion kääntö, tuki käsillä, 3x10 toistoa. Istuen tuolilla kädet tuettuna reisiin. Käännetään lantiota edestakaisin, jolloin lanneranka kääntyy flexion ja extension välillä. Rintaranka ei saa liikkua, liike vain lannerangasta, hitaat ja hallitut liikkeet.

6. Rintarangan kierto istuen, 3x2-3 min. Tuolilla istuen, lanneranka neutraaliasennossa ja täysin liikkumatta, hyppynaru ovenkahvassa vedetään vuorotellen käsiä taaksepäin. Pää liikkumatta, kiertoliike saa tulla vain rintarangasta, myös lanneranka täysin liikkumatta (ja kiertymättä).

7. Hännännosto + koukistetun jalan nosto kattoa kohti, 3 x 3 x 10 sek. Hännännosto-liikkeeseen on siis tullut pieni lisäys, hännännoston lisäksi toinen jalka nostetaan lattiasta irti. Vatsallaan maaten toinen jalka koukussa, kevyt jännitys lantionpohjalihaksiin, hännännosto eli lannerangan alaosan taivutus kattoa kohti ja koukistetun jalan nosto irti lattiasta 10 sekunnin ajaksi. Rauhallisesti lasketaan takaisin.
Tämä liike kehittää sekä selän multifiduksia, että pakaralihaksia (gluteus maximus). Kun tätä liikettä opeteltiin, fyssari huomasi molemmin puolin selvät kompensaatiot. Olin kuulemma ennen jalan nostoa hiukan siirtänyt lantiota keventääkseni nostoa. Itse en huomannut moista ollenkaan, ja se kuulemma johtuu liian heikosta gluteus maximuksesta, jota olin sitten automaattisesti kompensoinut keventämällä liikettä. Oikealla puolella heikkoutta oli enemmän, ja nyt liikettä jo viikon tehneeni olenkin huomannut, että oikea puoli vaatii enemmän ponnisteluja...

Teen nämä jumpat päivittäin, kahdessa tai kolmessa erässä. Kerran viikossa pidän "lepopäivän" jumpasta, ja jos käyn hierojalla, ajoitan lepopäivän hierontapäivälle. Tämän lisäksi yritän lähes päivittäin käydä rauhallisella 30 minuutin pururatakävelyllä, välillä jää kyllä muutamaan kertaan viikossa nämä kävelyt... :roll: :oops: :roll:
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

EdellinenSeuraava

Paluu Hoidot ja kuntoutus