Yliherkät selän syvät lihakset, kuntoutus OMT-fysioterapiass

Fysioterapia - Manipulaatiohoidot - Muu kuntoutus - Kirurgia - Lääkkeet - Luontaishoidot - Elmotinin fysioterapiavinkit

ViestiKirjoittaja CH » 26 Touko 2009, 10:18

Tulipa puun takaa tuollainen "diagnoosi"! Siitäpä tuli mieleeni: Muistelin tässä taannoin, että miksi ihmeessä itse aikoinaan lopetin OMT:n, vaikka myöhemmin kuitenkin palasin takaisin. Muistini virkistyi heti DD:n kirjoituksesta: Niinhän se tosiaan olikin, että OMT totesi mun olevan "valmis" ja että enempää ole tehtävissä. Vähän se ihmetytti, varsinkin, kun huomasin pian, että olotila ei juurikaan ollut muuttunut! :shock:
CH
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 26 Touko 2009, 11:26

Cervical Hell kirjoitti:Niinhän se tosiaan olikin, että OMT totesi mun olevan "valmis" ja että enempää ole tehtävissä. Vähän se ihmetytti, varsinkin, kun huomasin pian, että olotila ei juurikaan ollut muuttunut! :shock:

No, kyllä kuulostaa siltä, että on sullakin OMT aika helposti luovuttanut. :shock: :evil: :shock: Ja tämä sama kaveri ei sitten ollut edes huomannut sun rintarangan skolioosia, vai? Olis luullut, että tollanen kaveri tutkis läpikotaisin ja yrittäis pohtia mistä mikäkin voi johtua? :roll: :shock: :roll: Oliko se sitten pelkkää niskajumppaa sun tapauksessa se hoito? Tutkiko muuta kuin niskan?

Tuli muuten mieleen, että tää mun OMT ei ollut kiinnostunut edes MRI-kuvia näkemään. Samoin mitkään muut lausunnot ei kiinnostaneet sen jälkeen kun yhdestä oli lukenut, että joudun käymään usein kiropraktikolla. Ilmoitti heti lausunnon luettuaan niistä kiropraktikkokäynneistä aika vahvasti, että "tollanen on täysin järjetöntä! Mä en tollaseen lähde!" Mielestäni aika raju reaktio noin niinkun eka 10 minuutin aikana, heti sen jälkeen kun oli lääkärin lausunnon lukenut. Ja nyt kun muistelen, ei muuten kertaakaan tutkinut esimerkiksi mun rangan liikettä tai liikkuvuutta. Ei ilmeisesti enää mitään muuta tarvinnut tutkia, kun oli heti 10 minuutissa diagnosoinut vian korvien väliin... Jäi kieltämättä vähän ikävä maku suuhun tosta seikkailusta.

Asiasta viidenteen, oletko CH jo sitä SI-niveltä käynyt tutkituttamassa?

Ja asiasta kuudenteen, kun selailin tossa KuntoPulssinkin fyssareita tässä uutta fyssaria metsästäessäni, huomasin yhden mielenkiintoisen asian. Sieltä löytyy yks KLASSINEN osteopaatti, joka ilmoittaa yhdeksi mielenkiinnon alueekseen "kraniaalihoidot"! Mielenkiintoista! Mitään kursseja ei ole mainittu, eli ei tiedä onko opiskellut kraniaaliosteopatiaa tai vastaavaa, vai miksi on ilmoittanut kiinnostusalueekseen sen... Etkös sä CH ollut kiinnostunut mahdollisista kraniaali- tai cst-osaajista tällä seudulla? Taidan joku kerta käydä siellä antamassa pehmittää kropan, osaa sitten kraniaaliosteopatiaa tai ei, mulle on pääasia että on klassinen osteopaatti. Täällä on kaverin esittely KuntoPulssin sivuilla:

http://www.pulssi.fi/fin/pulssin_asiant ... omalainen/
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja CH » 26 Touko 2009, 14:00

Voi voi, kuulostaa aika surkealta. Ja tutulta. Yhtä jyrkän vastaanoton olen saanut AINA, kun olen yrittänyt näyttää fysiatrilausuntojani ynnä muita! Vähän sellainen asenne, että "mun ei tarvi tollasia konsultoida, mä muodostan omat diagnoosini" ym. jyrkkiä reaktioita.

Kumma juttu: virallisesti mulla kai ei ole rintarangan skolioosia (?) Kukaan ei siitä ole sanonut mitään, eikä sitä lue edes röntgenlausunnossa (eikö sen siellä pitäisi lukea?) Ja OMT siitä ei ainakaan ole mitään sanonut. Kyllä se sitä niskajumppaa lähinnä on ollut. Joskus, jos on ollut kivulias tila päällä, on hoidettu manuaalisesti akuuteimpia juttuja. Hyvin spesifi ote kaiken kaikkiaan; koko kropan ryhtiä on yritetty korjata, mutta muuten on pysytty niskan alueella.

Itse asiassa mulla on huomenna aika sille suosittelemallesi tyypille, jihuu! En tiedä, mitä se löytää vai löytääkö mitään, mutta tosi helpotus päästä kyselemään asiantuntijalta koipien pituuserosta, jalkakivuista, skolioosista ja lonkkatuntemuksista. Ehkä häntä jopa kiinnostaa röntgenkuvat? Harmi, kun mulla ei ole niitä kuin CD:n muodossa. Vähän kyllä petyn, jos musta ei löydy mitään "korjattavaa"! Ajattelin, että lantion korjaus vois herätellä tuota yläkoukkuakin parempaan asentoon, jos hyvin käy :)

No vihdoin löytyi jonkunlainen kranioihminen! Hienoa! Kumpi kokeilee ensin? ;)

CH
CH

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 26 Touko 2009, 14:16

Cervical Hell kirjoitti:No vihdoin löytyi jonkunlainen kranioihminen! Hienoa! Kumpi kokeilee ensin? ;)

Kumpi vaan ehtii ensin! Vähän niinkun mun broidi aina sanoo, että "Nopeat syövät, hitaat eivät!" 8) 8) 8)

No, toivotaan, että susta huomenna löytyy jotain "korjattavaa"! Se olis kyllä aika hieno juttu! Olis mukava lukea sun raportti tuoreeltaan, jos vaan jaksat käynnistäsi raportoida. :D

PS. Sille Heikille kun menet, niin vilkaisepa ulko-ovella ollessasi tien toiselle puolelle. Siinä vastapäätä on Meritalo, tainnut olla aikanaan Silja Linen konttori tai jotain, mutta siinä on nykyään sellanen kuin OMT-Liike -niminen virma. Siihen mä oon menossa, siellä tais olla peräti 6 OMT-fyssaria...
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja CH » 27 Touko 2009, 16:34

Huomasin, siinäpä oli varsinainen OMT-paratiisi! ;) Terapeutit varmaan konsultoivat toisiaan paljon, mikä ei ole yhtään pahitteeksi!

Oli varsin erikoinen käynti tänään, vaikka kyllä sitä osasin odottaakin. En oikein meinannut saada selvää asiantuntijan puheesta enkä sitä kautta aivoituksistakaan, mutta positiivinen fiilis hoidosta jäi joka tapauksessa. Pituuseroa jaloissa oli kuulemma jopa 3 cm (!), mikä arvatenkin johtui lantion virheasennosta. Kroppaa leivottiin joka suuntaan, ja voilà! Pituusero poistettu! Vaikka en oikein pysynyt kärryillä syistä enkä seurauksista, oli silti ihanaa kuulla juuri se, mitä oli toivonutkin: että yläkurvia voidaan saada jopa parempaan kuosiin alarangan kautta. Lupasi myös oienneeseen rintarankaan (eli ns. lautaselkään) lisää liikkuvuutta ja tilaa hengittää. Kotiin kävellessäni tunsin, miten lantio väänsi itseään vinoon - vaikka oikeastaan se varmaan pyrki uuteen asentoon eli suoraksi :D

CH
CH

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 27 Touko 2009, 21:58

Jes! Kuulostaa hyvältä, CH! Mielenkiintoista onkin sitten nähdä, mitä toi vaikuttaa sun ongelmiin pidemmällä tähtäimellä. :P :?: Olis mukava seurata, miten homma sulla etenee ja erityisesti, alkaako ne mutkat yhtään suoristumaan, joten jos jaksat/viitsit, niin kirjoittele ihmeessä aina välillä uusista tuntemuksista tai havainnoista asian suhteen?!?

Kai se poppamies muuten huomas sulle mainita, että sulla voi muutaman päivän olla lihakset aikas kipeet?

Mäkin kävin tänään samoilla kulmilla uudella OMT-fyssarilla, ja kokemus oli oikein hyvä! :D Osaaminen ja asenne tuntui olevan kohdallaan, eikä tosiaankaan ollut samanlainen asennevammainen niinkun se edellinen... :evil: :evil: :evil:

Yritän piakkoin skrivata siitä tapaamisesta vähän enempi, ehkä uusien jumppaohjeiden kera, mutta just nyt ei jaksa. Sen verran vois huomauttaa, että tuli HUOMATTAVASTI kevyempiä jumppaliikkeitä ja täsmällisesti tsekkas myös mun yliliikkuvan tason eli L5-tason multifiduksien toiminnan. Ja kuulemma oikea puoli oli kyllä hereillä, mutta aktivaatio oli aika hentoa, eikä sellaista jämäkkää kuin vasemmalla puolella. Ja siihen tuli yks helppo "hännännosto"-liike vatsallaan maaten, sen pitäis vahvistaa just sitä L5:n multifidusta...
Viimeksi muokannut DirtyDeeds päivämäärä 30 Touko 2009, 13:41, muokattu yhteensä 1 kerran
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja CH » 28 Touko 2009, 11:08

Ei tainnut poppamies mainita lihaskivuista... Mutta toistaiseksi ei ole vielä sellaisia tuntunut :) Vitsi, olis tosiaan hienoa, jos mutkat lähtis jopa suoristumaan parempaan päin!! Ei tarvis sitten huolehtia siitäkään, että missä kunnossa koukkuranka on vanhempana!

No jopas. Mullekin sanottiin Ortonissa, että OMT:ltä saamani liikkeet ovat aika raskaita! Oikeaan suuntaan ne kyllä ovat, mutta työläitä ja hankalia. Yksi liike varsinkin on sellainen, että en kertakaikkiaan pysty tekemään sitä oikein. Moiset liikkeet jäävät kyllä auttamatta pois ohjelmasta, vaikka aluksi yrittäisikin tunnollisesti tehdä...

Kiitos, DD, kun päivitit käyttäjätarinaani :)

Olen menossa Poppamiehelle uudemmankin kerran. Kerron sitten mahdollisista muutoksista ynnä muista.

CH
CH

Huh, huh

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 28 Touko 2009, 15:33

Cervical Hell kirjoitti:Pituuseroa jaloissa oli kuulemma jopa 3 cm (!), mikä arvatenkin johtui lantion virheasennosta. Kroppaa leivottiin joka suuntaan, ja voilà! Pituusero poistettu! CH

No oho, tuohan on aivan törkeä määrä! Eikö sitä mukaan kukaan ole huomannut? Kun senttikin on jo iso ero... Hieno juttu, että saatiin pois. Neuvoiko poppmies sulle nyt sit jotkut syvien lihasten vahvistusliikkeet, että se lantio myös pysyis oikein? Aikamoista kyllä! :)
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

Dd - pitäiskö laittaa palaute lekurille?

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 28 Touko 2009, 15:38

Pitäisköhän skriivata meilipalaute lähettäneelle lekurille tosta asennevammaisesta OMT:stä, niin ei ainakaan enää suosittele sitä muille samantyyppisille potilaille? Uskon, että arvostaisi sitä! :) Tuli yhtäkkiä mieleen!

Hoppas att seuraava on sinnikkäämpi! Ainakin vaikutti lupaavammalta. :)
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

Re: Dd - pitäiskö laittaa palaute lekurille?

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 28 Touko 2009, 15:50

tahdonvoimaa kirjoitti:Pitäisköhän skriivata meilipalaute lähettäneelle lekurille tosta asennevammaisesta OMT:stä, niin ei ainakaan enää suosittele sitä muille samantyyppisille potilaille? Uskon, että arvostaisi sitä! :) Tuli yhtäkkiä mieleen!
Tehty. :D Ja fiksuna miehenä E soitti ja puhuimme asiasta puhelimessa. Oli itse ihan yhtä ihmeissään. Se, mitä unohdin kertoa, täydennän vielä sähköpostilla. Eli tieto menee kyllä perille.

Lisäksi harkitsen, jaksaisinko kirjelmöidä epäammattimaisesta asenteesta vaikka SOMTYlle. Kaveri on aika arvostettu ja jopa kouluttaa toisia OMT-fyssareita... :evil: :shock: :evil:
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja CH » 28 Touko 2009, 16:57

Lisäksi harkitsen, jaksaisinko kirjelmöidä epäammattimaisesta asenteesta vaikka SOMTYlle.

Se on fyssarisota nyt! ;)

Vaikea oli tosiaan uskoa, että pituuseroa olisi niinkin paljon! Edelliset mittaajat (fysiatri, osteopaatti, OMT) ovat puhuneet yhdestä sentistä tai sanoneet, että eroa ei ole. Mutta jäsenkorjauksessa on ymmärtääkseni erilaiset (paremmat?) lähtökohdat eli katsotaan nimenomaan lantiota eikä jalkoja. Jostain kotiläksystä poppamies puhui, mutta se kommunikointi oli jotenkin niin sekavaa, että en enää tiedä, mitä mun pitää tehdä... Pitää ens kerralla kysyä vielä ja pyytää vastausta h-i-t-a-a-s-t-i... :)
CH

Re: Dd - pitäiskö laittaa palaute lekurille?

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 28 Touko 2009, 17:06

DirtyDeeds kirjoitti:Tehty. :D Ja fiksuna miehenä E soitti ja puhuimme asiasta puhelimessa. Oli itse ihan yhtä ihmeissään. Se, mitä unohdin kertoa, täydennän vielä sähköpostilla. Eli tieto menee kyllä perille.
Lisäksi harkitsen, jaksaisinko kirjelmöidä epäammattimaisesta asenteesta vaikka SOMTYlle. Kaveri on aika arvostettu ja jopa kouluttaa toisia OMT-fyssareita... :evil: :shock: :evil:

Ihan huippu! Ja E::lläkin on onneksi paljon vaikutusvaltaa noissa Somtyn piireissä, kun on kouluttanutkin siellä. Päivän hyvä työ siis! :) Pienet teot tätäkin maailmaa muuttaa! Huippujuttu Dd, että skriivailit. Arvasin että E arvostaa tuota, kun ohjaa muita potilaita hoitoihin.
tahdonvoimaa

Javisst!

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 28 Touko 2009, 17:11

Cervical Hell kirjoitti:Vaikea oli tosiaan uskoa, että pituuseroa olisi niinkin paljon! Edelliset mittaajat (fysiatri, osteopaatti, OMT) ovat puhuneet yhdestä sentistä tai sanoneet, että eroa ei ole. Mutta jäsenkorjauksessa on ymmärtääkseni erilaiset (paremmat?) lähtökohdat eli katsotaan nimenomaan lantiota eikä jalkoja. Jostain kotiläksystä poppamies puhui, mutta se kommunikointi oli jotenkin niin sekavaa, että en enää tiedä, mitä mun pitää tehdä... Pitää ens kerralla kysyä vielä ja pyytää vastausta h-i-t-a-a-s-t-i... :)

Joo, onhan toi aika hurja mitta. Enpä tiedä sit, keneen vois luottaa tossa.

Aina muuten on joku osa-alue, joka kusee kuntouttajan kanssa. Joko asenne, substanssi tai kommunikointi... ;) No Eteran mainontaa lainatakseni: Kukaan ei ole mestari joka lajissa.

Eli on kyllä lottovoitto, jos löytää jonkun, joka hanskaa noi kaikki.

Vieläkö lantio kenottaa CH? Eiks ole metka tunne, kun kroppa pyrkii eri asentoon, mihin se kuuluis/ei kuului?

Mulla on toi tunne ollut vikat puoli vuotta. Miuuten alkais olla fine, mutta kun oikean puolen asentotunto ei ihan vörki. Vaihteeksi taas eilen C0 sillain puoliväliin ja nyt se pyrkii vetään taas alempaa rankaa vinksalleen, joka jusi eilen avattiin. Loputon suo. Mutta kun ei saatu sitä C0:aa ihan kokonaan 'paikalleen', niin nyt se taas hakee ohjausta ihan miten sattuu. Noh, ens kerralla sitten ehkä aukeais, kun otan vähän iisimmin nämä seuraavat viikot!CST on kyllä siitä hieno laji, että siinä mennään kehon ehdoilla. Kun ei se suostunut aukeen, niin ei sitä sit pakotettu. C2 kevyesti manipuloitiin mestoillensa, mut yläniskaa ei uskalla/voi. Eli otetaan pari viikkoa ja uus yritys. Jos vaan sais ton yläniskan nyt antaan periksi, oisin aikas fine. Mut se on sekaikista itsepinteisin kaveri kuulemma. Kun sinne sattuikin pahiten.
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja CH » 28 Touko 2009, 18:44

Tänäänkin on vielä kenottanut! Hieno tunne! :D

On kyllä niin totta, että harvoin menee kaikki kolme kohtaa yksiin hoitavan ammattilaisen kanssa... Vuosien varrella olen käynyt varmaan sadalla eri fyssarilla, vaihtoehtohoitajalla ja lääkärillä, ja kaikki ovat olleet erilaisia. Mutta kaikkia on yhdistänyt yksi asia: jokainen on ollut "satavarma" asiastaan. Se on tottakai hyvä asenne ja herättää hoidettavassa luottamuksen ja toivonkipinän, mutta joskus se hoitajan itsevarmuus voi viedä väärillekin teille. Lopulta potilas itse tajuaa, että aikaa on kulunut eikä paranemista ei ole tapahtunut ja usko loppuu, ja taas siirrytään uudelle tyypille...
CH

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 28 Touko 2009, 19:32

Cervical Hell kirjoitti:Mutta kaikkia on yhdistänyt yksi asia: jokainen on ollut "satavarma" asiastaan.

Tästä tulee mieleen mun siskon diagnoosit epäselvälle vatsakivulle. Syyksi ehdotettiin mm.:
- Coca Colaa
- Ruisleipää
- Suurentunutta pernaa
- Kiekonheittoa

Kaikki diagnoosit tietty eri lekureilta ja kaikki oli ihan varmoja, että juuri hänen diagnoosinsa on se selittävä tekijä. Mutta kyllä siskokin hieman menetti uskonsa lekureihin. Etenkin kun todellinen syy oli vanhasta putoamisvammasta jääneet arpikiinnikkeet vatsakalvostossa. Niinpä niin! ;)

On se hienoa, että ainakin löytyy selitys, vaikkei oikeasti olisi mitään hajua syy-seurauksista.
tahdonvoimaa

EdellinenSeuraava

Paluu Hoidot ja kuntoutus