Yliherkät selän syvät lihakset, kuntoutus OMT-fysioterapiass

Fysioterapia - Manipulaatiohoidot - Muu kuntoutus - Kirurgia - Lääkkeet - Luontaishoidot - Elmotinin fysioterapiavinkit

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 19 Helmi 2011, 17:39

Kuriositeetin vuoksi yksi pieni lisähavainto. Tuo eteenpäin taivutus istuen tuntuu hyvin tehokkaalta ja OMT-fyssarin mukaan siitä kovempi versio on eteenpäin taivutus seisten, mutta siihen mulla on vielä ilmeisesti aika lailla matkaa. Sitten kun lantionseutu on paremmassa kunnossa, voitaneen joskus siirtyä siihen.

Muistelin vain sitä liikettä tehdessäni, että melkein kaksi vuotta sitten edellinen OMT-fyssari ohjasi suoraan tekemään sen liikkeen eli seisten etunojan. (Tämä kaveri tosin jumppauttikin muutamassa viikossa selkäni täydelliseen ylikuntoon ja jumekseen.) Mutta mielenkiintoista vertailla, että nämä toiset OMT-fyssarit ovat puolentoista vuoden aikana antaneet kevyempiä liikkeitä ja vasta nyt ollaan vähän lähenemässä tuollaisia liikkeitä, joilla edellinen ohjasi aloittamaan suoraan...

Eli tästä kyllä näkee, että OMT-fyssareidenkin kesken on isoja eroja ja pitää itse löytää se, joka näyttää homman hallitsevan...
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 19 Touko 2011, 12:24

Täällä onkin sitten kuntoutuksen suhteen aika onneton tilanne, ja tässä onkin mieli ollut vähän maassa. Olin silloin helmikuussa aika hyvässä vauhdissa kuntoutuksen suhteen, olin saanut uudet tehokkaammat jumppaliikkeet ja olin päässyt niiden kanssa hyvin alkuun ja kroppa kestikin ne oikein mainiosti. Olin päässyt aika hyvin alkuun ja olin lisäämässä rasitusta ja kaikki vaikutti aikas mainiolta...

Mutta. Innostuin sitten käymään tekojäällä luistelemassa pari viikkoa ja selkälihakset meni siitä täydellisesti tukkoon. Niin, etteivät vielä nyt parin kuukauden jälkeenkään ole palautuneet siitä normaaliksi. En nyt oikein tiedä edes, miten ja milloin selän saisi taas normalisoitumaan, jotta voisi jatkaa kuntoutusta. Aika rasittavaa ja turhauttavaa tällainen, kun takaiskun takia voi mennä kuukausia hukkaan ja sen jälkeen on kuin pimeässä sen suhteen, ettei tiedä mitä selkä taas kestää ja mistä pitäisi aloittaa, että saisi jatkettua kuntoutusjumppia. Herää kysymys, että onko selkä ehtinyt taantua sen verran, että pitäisi aloittaa reilusti kevyemmistä harjoitteista vai mitä pitäisi tehdä? Ei aavistustakaan, mutta täytyy neuvotella perjantaina OMT-fyssarin kanssa asiasta. Taas.

Siitä luistelusta. Se oli aika herkkua, kun aikanaan on tullut paljonkin luisteltua ja pelattua kiekkoa ja tuntui äärettömän hyvältä, kun enää ei vihlaissut syvältä nivusista niinkuin vielä viitisen vuotta sitten, kun kerran innostuin luistelua kokeilemaan. Tällä kertaa jopa hiukan pelailin kaukalossa kiekkoa poikain kanssa, tuntemattomia tietysti kaikki, mutta harvinaisen hauskaa puuhaa. Oli hauska havaita, että syöttö- ja kiekon hallintataidot oli sentään vielä hallussa, vaikkakin nykyluistimien jarrut olivat selvästi aiempaa huonommat ja jää oli kummasti liukkaampaa kuin aiemmin. Ehkä se johtui vain siitä, että tekojää on normaalia paljon liukkaampaa? :P :wink: :P Se oli niin liukasta, että ensimmäisen lämärin yhteydessä lensin kyljelleni jäälle... No, erityisesti rystylämäri oli kuitenkin vielä ihan täydessä vireessä vanhallakin...

Enivei, oli törkeän hauskaa luistella ja kiekkoilla, mutta nyt täytyy siitäkin hauskuudesta sitten maksaa hintaa... :evil:
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja CH » 20 Touko 2011, 12:42

No olipa taas kohtuuton rangaistus muutamasta hetkestä normaalielämää! :? Mitä OMT sanoi jatkon suhteen? Voiko luistelu todella aiheuttaa sellaisen takapakin, että taas mennään kevyemmillä liikkeillä?
CH
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 20 Touko 2011, 16:24

CH kirjoitti:No olipa taas kohtuuton rangaistus muutamasta hetkestä normaalielämää! :? Mitä OMT sanoi jatkon suhteen? Voiko luistelu todella aiheuttaa sellaisen takapakin, että taas mennään kevyemmillä liikkeillä?

Joo, kyllä se aika kohtuuttomalta tavallaan taas tuntuu. Tätähän se on jatkuvasti ollut, kun teet yhden virheen, se kostautuu sitten rankimman kautta. On aika turhauttavaa hukata taas monta kuukautta ja ihmetellä, että miten pääsisi taas "hyppäämään kyytiin"...

Voi se aiheuttaa se luistelu tällaista. Varsinkin kun juuri tajusin, että siinä mulle se pahin on mailan ja kiekon kanssa pelaaminen, kun silloin pitää väkisinkin olla yläkroppa etukenossa. Sehän on alaselälle raskasta, kun joutuu tukemaan yläkropan painoa, eikä mulle se kestä tuota paljoakaan, se on oikeastaan se meikäläisen akilleen kantapää. OMT oli samaa mieltä, oli sitä mieltä, että jos ensi talvena haluan kokeilla niin ensin on syytä mennä ilman mailaa ja kokeilla vain lyhyitä pätkiä. Kerroin, etten halua kokeilla... :evil: :evil:

Se etukeno on tosiaan ilmeisen kovaa työtä niille asentoa ylläpitäville - eli syville - lihaksille. Hierojakin sanoi, että heti alkuun kun hän sen jälkeen mun selkäfileitä yritti pehmennellä, tuntui kuulemma siltä kuin olisi kahta kakkosnelosen puupalikkaa hieronut... No, onneksi tätä takaiskua sentään vähän pehmentää se fakta, että Suomi on nyt jääkiekon MAAILMANMESTARI!!!!! :P :P :P

Jatkosta sovittiin niin, että jatkan aerobista lenkkeilyä keskeytyksettä, vaikka varsinaisesta jumpasta olenkin moneen otteeseen joutunut taukoa pitämään. Nyt yritän sitä uudelleen aloitella hyvin kevyesti, vain yksi sarja muutaman kerran viikossa ja niissä toistot puoleen. Jos viikko sitten tuntuu menevän hyvin, lisään rasitusta. Jos tuntuu liian kovalta, täytyy vähennellä. Täytyy nyt toivoa, että tässä taas löytäis sen oikean rasitustason suht pian...

Den glider in!
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 20 Touko 2011, 16:40

Se piti vielä raportoida, että nyt oli rintarangasta vain yksi kohta kankea - samoin kuin lannerangasta. OMTn mukaan viimeksi suurin osa rintarankaa oli todella jähmeä ja jäykkä. Eli kyllä se kuitenkin rentoutumaan päin alkaa näemmä olla.
Viimeksi muokannut DirtyDeeds päivämäärä 13 Marras 2012, 16:22, muokattu yhteensä 1 kerran
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 27 Touko 2011, 11:23

Kävinpä tuossa maanantaina Tampereella fysiatrilla, kun vähän kummastuttaa nykytilanne ja piti jo aikaisemmin käydä. Suoran jalan nostotestissä totesi, että syvät vatsat aktivoituvat ja toimivat paremmin kuin pari vuotta sitten - jolloin kävin hänellä - mutta edelleen lantio kippaa eli ei ole riittävää hallintaa.

Nyt ei selkäydinkalvoissa ollut venytystuntumia, joten niiden suhteen tilanne on ok. Oli sitä mieltä, että lannerangan alin instabiili segmentti on edelleen ongelma ja että maaliskuun luistelu on todnäk aiheuttanut sinne hallitsemattoman liikkeen puutteellisen lihastuen takia ja että se on voinut aiheuttaa myös välilevyn pintaan annulaarisia repeämiä. Nämä annulaariset repeämät selittäisivät nämä "ylimääräiset" kivut ja ongelmat tässä parin kuukauden ajalta. Voipi olla perääkin, saas nähdä kertovatko uudet MRI-kuvat jotain.

Lainaus lausunnosta:

"Johtopäätökset ja suunnitelma: Presacraalitason diskusongelma segmentäärisen instabiliteetin kuvalla, mahdollisesti uusivat annulaariset repeämät. Uusitaan ls-ranka MRI, kontrollikäynti."
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 27 Touko 2011, 18:03

Sain tänään postissa eilen otetut MRI-kuvat ja siihen liittyvän lausunnon. Fysiatrin epäilyt vahvistuivat, sieltä löytyi annulusvaurioita välilevystä ja samasta välilevystä myös pieni pullistuma. No, se selittää nämä hankalat pari viimeistä kuukautta ja tämä oli sitten sen luistelun hinta. Enpä taida toista kertaa kokeilla, ennenkuin selkä on saatu suht luotettavaan kuntoon. Tälläkin erää alaselkä polttelee ikävästi, ei ole tainnut tämänkään viikon rasituksista paljoa tykätä... :evil:
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja CH » 27 Touko 2011, 22:27

Voi **rse, ei taida luistelu olla sun (selän) laji... :evil:
Kiitos, muuten, kun hoidit sen se**pään foorumilta ulos. Tyypin toiminta oli jotain aivan käsittämätöntä...
CH

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 27 Touko 2011, 23:47

Ei se oo ei. Mutta kyllä himottais jonain päivänä taas luistella... :oops: 8) :oops:
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 02 Kesä 2011, 00:54

Lopetin luonnollisesti jumpat, kun tilanne muuttui olennaisesti. Siinä samassa aloin tehdä fysiatrin seuraavaa aikaa odotellessa pientä syvälihasjumppaa paikkojen aktivoimiseksi ja teinkin aika yllättäviä havaintoja. Saa sitten nähdä, mitä asiantuntijat niistä ovat mieltä.

Tunnustelin kuitenkin erilaisia vatsalihasjännityksiä ja tuntui siltä, että syvä vatsalihas aktivoituu kunnolla vain oikealta puolelta. Seisten asetin sormet molemmin puolin alavatsaa lonkkaluun vierelle, mutta vatsan puolelle. Siitä kohtaa ohjeiden mukaan tunnustellaan syvän vatsalihaksen aktivoitumista ja mielestäni alavatsan oikeasta reunasta sen tunsi, kun sormien alla vatsa vetäytyi sisään ja jännitys oli aika jämäkkä. Ihmettelin sitten aikani, kun vasemmalta puolelta en vastaavaa löytänyt. Siltä puolelta tunsin aivan mitättömän pienen jännityksen ja tajusin, että siinä ei varsinaista lihasjännitystä olekaan, vaan se pieni kiristys johtunee siitä, että oikea puoli vähän vetää vasemmallekin puolelle lievää kireyttä.

Toisin sanoen epäilen syvälihasaktivaationi olevan täysin toispuolista ja selittäisikin, miksi esim. ASLR-testeissä lihaksisto ei mulla toimi niinkuin pitäisi. Tätä epäilystä tukee myös testi, jonka tein Stabilizer-painemittarilla.

Menin vatsallani makuulle, painemittari ohjeiden mukaan vatsan alle ja sitten aktivoidaan syvä vatsalihas vetämällä alavatsaa hieman sisäänpäin. Mikäli syvä vatsalihas aktivoituu normaalisti paineen pitää mittarin mukaan laskea 4-10 mmHgtä. 4 on oikean suorituksen minimi, mutta vähintään 6 yksikön lasku olisi toivottavaa. Alle 4 tulokset kertovat siitä, että syvät lihakset eivät toimi normaalisti ja minähän en tuohon 4 oikein tahtonut päästä.

Alle 4 tuloksien syyksi selitettiin se, että aktivaatio on liian vähäistä jostain syystä tai että aktivaatio on asymmetrinen eikä toinen puoli ole aktivoitunut. Tälläinen tilanne oli tiedemiesten mukaan hyvin yleinen.

Samoin ohjeena tilanteen korjaamiseksi pitää pyrkiä aktivoimaan pelkästään sitä "nukkuvaa" puolta, jotta asymmetria pikku hiljaa alkaisi tasaantua. Tätä olen tässä muutaman päivän tehnyt ja hyvin vaivalloisesti ja hennosti saan sen vasemman puolen aktivoitua, se on niin hentoa ja vaivalloista vielä, että hiukankaan raskaamman tai haastelliseen liikkeen yhteydessä se jännitys laukeaa kyllä samantien. Joten siinä on työmaata varmasti vielä pitkään, jos havaintoni ovat oikeat.

Kyllähän siinä syvien lihasten stabiloivassa roolissa minun tapauksessani on suuria puutteita, kun esim. fysiatrin tekemän suoran jalan nostotestin yhteydessä mulla lantio kippaa, vaikka sen pitäisi pysyä liikkumatta. Samoin kokeilin em. mittarin avulla päinmakuulla koukussa olevan polven nostoa irti maasta. Siinä luonnollisesti myös aktivoidaan syvät vatsalihakset ja sitten nostetaan polvea ja mittarin paineen pitäisi pysyä samana jos tuki on riittävä ja liike on suoritettu oikein. Tässä liikkeessä mulla ei ollut mitään tukea, mittarin arvot heittelivät aivan hallitsemattomasti.

Saapa sitten nähdä, miten tästä jatketaan. Joiltain osin taidetaan taas aloittaa ihan alusta...
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 05 Kesä 2011, 13:41

Jes. Tällä erää on yllättävän hyvät fiilikset, vaikka näitä uusia ongelmiakin on. Alan nyt olla aika varma siitä, että mulla syvän vatsalihaksen vasen puoli ei aktivoidu. Aktivaation löytäminen ja pitäminen on suht työlästä ja jännitys on niin harvinaisen hento ja laukeaa helposti, että olen aikas varma myös siitä, ettei tämä ole tullut tuon maaliskuisen kipuongelman myötä, vaan on varmaan ollut pidempään.

Fiilikset on aika hyvät, koska uskon löytäneeni jotain merkittävää ja toivon mukaan se jossain vaiheessa realisoituu parempana olotilana. Olen nyt viikon verran vasenta puolta jumppaillut ja aika vaikeaa se on. Kun aktivoin syvät vatsalihakset keskeltä alavatsasta, niin kuin olen ennen tehnyt, aktivaatio on jämäkkä ja vahva ja löytyy helposti. Sen sijaan kun aktivoin sitä passiivista vasenta puolta, sitä jännitystä on ajoittain hankala löytää ja se laukeaa helposti. Autossa istuen ja selällään jalat koukussa maaten jännitys on helpoin löytää.

Yleensä pystyn sen jännityksen pitämään paikallani ollessani niin, ettei se hengityksen myötä laukea, mutta aika lähellä laukeamista se on. Kävellessä olen myös yrittänyt pitää sitä, mutta se näyttää lähes automaattisesti laukeavan kun lähden siirtämään vasenta jalkaa kävelyssä. Oikean jalan liikkuessa jännitys pysyy, mutta vasenta jalkaa lähtiessäni liikuttamaan se tahtoo laueta, vaikka miten yritän sen estää.

Olen myös kokeillut muutamia muita liikkeitä. Jännitys on niin hentoista, että vain pienellä vastuksella sen saa pidettyä. Selälläni lattialla maatessa pystyn sen yleensä pitämään, vaikka liikutan hitaasti toista kättäni. Sen sijaan jalan liikuttaminen on liian raskasta, se antaa välittömästi periksi.

Toisin sanoen, tämän osalta haasteita riittää ja syvän vatsalihaksen vasen puoli on hyvin heikko ja hallinta vielä aika avutonta. Nyt kuitenkin tuntuu, että mulla on vihdoin jotain konkreettista, jonka eteen voin työskennellä ja jonka uskon - tai toivon - auttavan tilanteeseeni. Se tuntuu aika mukavalta ajatukselta. Jos kuukaudenkin jumppailen ahkerasti, mun pitäisi todennäköisesti itsekin jo huomata jokin pieni parannus. Siihen muutama kk lisää, niin ehkä olotilassakin huomaa jo pienen eron. Joka tapauksessa fiilikset on jo aika paljon paremmat, toivottavasti tuo annulaaristen repeämien yms. hoito ei aiheuta tähän kuvioon mitään isompaa ongelmaa, vaan se sujuu hyvin.
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 05 Kesä 2011, 14:07

Tässä vielä sen testin ohjeet Stabilizerin manuaalista. Kuvaa en ikävä kyllä saanut kopsattua mukaan.

Lannerangan ja lantion alueen syvät lihakset toimivat nikamasegmenttien sekä risti- ja suoliluun välisten nivelten välittömänä tukirakenteena. Suurempien, pinnallisempien lihasten tehtävänä on vartalon liikuttaminen. Syvät lihakset ovat alaselkäkivussa aliaktiivisia ja pinnallisemmat lihakset usein yliaktiivisia. Syvien lihasten uudelleen kouluttamista varten tarvitaan erityisharjoitteita ja testausta STABILIZER-laitteella.

TÄSMÄLLINEN LIHASHARJOITTELU

Vatsallaan maaten

1. Poikittaisen vatsalihaksen ja sisemmän vinon vatsalihaksen testi vatsallaan maaten

Aseta kolmikammioinen painekenno vatsan alle ja täytä 70 mmHg:n paineeseen (ruskea viiva).

Vedä vatsanpeitteitä ylös- ja sisäänpäin liikuttamatta selkärankaa tai lantiota.

Paineen pitäisi laskea 610 mmHg.

Pidä yllä 1015 sekuntia; hengitä normaalisti.

Toista 10 kertaa.

Dokumentoidaan tähän vielä mun tulokset tuossa testissä, niin pystyn seuraamaan kehitystä myöhemmin. Aktivoidessani syvät vatsalihakset perinteisesti keskeltä sain paineen laskemaan 3-4 milliä. Aktivoidessani syvät vatsat vasemmalta paine laski vain 1 mmHg, joten jännitys on todella hentoinen. No, näihin arvoihin on hyvä vertailla kehitystä jatkossa.
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 10 Kesä 2011, 13:46

Fysiatrikäynti 9.6.2011

Tulipa eilen käytyä fysiatrilla kuvien kera. Ja kuten ounastelinkin, jumpat lähtee ihan alusta, koskapa hallinnasta on tuo vasen puoli puuttunut. Nollasta täytyy taas aloittaa, jotta se saadaan mukaan. No, pureksin myöhemmin enemmän näitä käytännön merkityksiä, mutta tässä fysiatrin lausunto:

Nähtävänä uusi ls-ranka MRI 26.5.2011. Oirekuva selittyy vahvasti madaltuneen presakraalisegmentin tasolta, missä diskuskudosta kuitenkin työntyy sentraalisesti taaksepäin sivuamaan duurapussia. Hermojuuritasolle diskusprotruusio ei ulotu, juurikanavat avoimet. L4/5-tasolla paraspinaalilihasten (multifidus-rotaattoriryhmä) kunto on kohtalainen. L1/2-tasolla on etuspondyloosia, L2-yläpäätelevyllä on lainemaisuutta, myös pieni Schmorlin prolapsi.

Hoitona on systemaattinen harjoittelu, missä aluksi Stabilizer apuna. Kun suoran jalan nosto onnistuu mittarin pysyessä paikallaan siirrytään pystyasennon suljetun liikeketjun harjoitteisiin.

Muuta puhuttua. Alimman välin prolapsi ärsyttää ja hankaa siis selkäydintä suojaavaa duurapussia. Aiheuttaa kipua yms. ja sitä kautta myös lihasinhibitiota, selittää mm. miksi eteenpäin taivutusta mulla ei selkä paljoakaan kestä. Duurapussi ärsyyntyy ja aiheuttaa lihasten inhibitiota eli toimimattomuutta (ilmeisesti lähinnä syvissä lihaksissa) ja selkä ei sitten jaksa tuota eteenpäin taivutusta.

Välilevyssä pieni annulaarinen eli pintarepeämä. Odotetaan sen arpeutumista ja vahvistumista ja vältetään esim. kovia kiertoliikkeitä yms., jotka aiheuttavat rasitusta siihen. Esim. vesijuoksua saa harrastaa, mutta lähinnä paikallaan rauhallisesti ja hallitusti polkemalla, ei kovasti eteenpäin pyrkien, missä tulee vahvaa vääntöä kierroissa.

Löytyy myös ns. "pystysuuntainen" prolapsi (Schmorlin), jossa välilevy pullistuu nikaman sisään eli päätelevy on vähän pettänyt. Nämä ovat kuulemma peräisin lapsuudesta, muodostuneet jo silloin.

Ja neuvona, että selällään tehtävistä harjoitteista ei kannata liikaa kiirehtiä pystyasentoon, vaan odottaa, että hallinta on kehittynyt riittävän hyväksi ennen sitä.

Yllättävä tieto oli, että Stabilizer ei vatsallaan maaten ole kovin luotettava. Käyttävät itse Stabilizeria vain selällään maaten tehtävissä harjoitteissa, joissa sen luotettavuus on hyvä.
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja fedja » 11 Kesä 2011, 11:16

Tosi hyvä, että ollaan perillä mistä on kyse. Vaikka pitää aloittaa alusta, niin siltikin lääkäri tuntuu olevan perillä, mitä pitää tehdä.

Ovatko nuo välilevyrepeämät ja muut olleet olemassa vuosia ja nyt vaan ärsyyntyneet jääkiekosta jne. ? Vai saiko jääkiekko aikaan noita vaurioita?

Tsempit alkupisteestä aloitukseen!
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 11 Kesä 2011, 12:45

Duoda, hyvä kysymys. Tuo pullistuma on varmaankin ollut pitkään, 2005 kuvassa se näkyi lievempänä eli protruusiona eli esiintyöntymänä. Nyt sekä radiologi että fysiatri käytti jo nimitystä pullistuma.

Sen sijaan tuo repeämä välilevyn pintakerroksessa on ilmeisesti tullut siitä luistelusta. Vaurio on siinä päässyt tulemaan hallitsemattomasta nikaman liikkeestä. Uskon, että lekuri on tässä arviossaan ihan oikeassa, koska sen luistelun seurauksena tuli näitä lisäkipuja, paikallisia alaselkäkipuja.

Ja kiitoksia tsemistä! Ja onhan tässä treenatessa nyt ainakin asentotunto huomattavasti kehittynyt, vaikkei lihastasapainoa olekaan saatu kehittymään halutusti. Hyvästä asentotunnosta on toivottavasti jossain vaiheessa hyötyä.
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

EdellinenSeuraava

Paluu Hoidot ja kuntoutus