Yliherkät selän syvät lihakset, kuntoutus OMT-fysioterapiass

Fysioterapia - Manipulaatiohoidot - Muu kuntoutus - Kirurgia - Lääkkeet - Luontaishoidot - Elmotinin fysioterapiavinkit

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 24 Tammi 2010, 23:28

DirtyDeeds kirjoitti:
tahdonvoimaa kirjoitti:Ei hitsi DD, mä olin just kirjoittamassa omaan kejuuni tästä rintarangassa olevasta oudosta tunteesta ja sit katoinkin ensin tän tekstin. Mut nyt kun sä jo kuvailit ton saman tunteen, ei mulla ole tähän mitään lisättävää. Mulla oli ensin tää tunne tossa hiukkasen ylempänä mut nyt se on selkeesti pallean seudulla.Juuri tuolta musta on nyt viikon verran tuntunut. Eli siellä jossain pallean luona on sellainen jännä olo. Aivan kuin hengittämiseen osallistuvat lihakset todella toimis ihan eri tavalla ku ennen, niin ettei oikein osaa enää hengittää kuten aiemmin. Toivotaank että tää on meille hyvä merkki! Mutta on kyllä hiukkasen erikoinen tunne! Kun pyörittelen kevyesti tota rintalastaa myötäpäivään, se pikkuisen auttaa. Joo, aikamoista! :) :)

Katos, sitä on sitten liikenteessä! :D :shock: :D Sitä mäkin tässä salaa toivoin, että tää olis hyvä merkki...

Mulla ei rintalastan kohdan pyöritys vaikuttanut mitään. Olen koittanut välillä hengitellä syvään, josko se venyttäis sopivasti, muttei ole sekään mitään vaikuttanut. Tuntuuko se sullakin sitten ihan siltä, kuin olis pallean kohdalla joku vakuumi kohta, joka tavallaan imee keuhkoja vähän "kasaan" erityisesti uloshengittäessä? Ja jota vakuumia joutuu sitten vastustamaan keuhkoihin happea vetäessä?

Itse asiassa toi kuvaa sitä aika hyvin, nyt kun kirjoitit. Vähän sellainen "suppilo", joka on joskus päässäkin ollut... Kun pistän jalat koukkuun, luonnollisesti helpottaa. Jopa lonkin kierrotkin tuntuu tossa kohdassa tällä hetkellä. Ota tästä nyt sit selvää. ;) :D ;)
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 24 Tammi 2010, 23:47

Mun piti muuten kirjoittaa "joka tavallaan imee keuhkoja vähän "kasaan" erityisesti sisäänhengittäessä"... Sama pää kesät talvet... :sad:

Eli erona meillä näyttäis olevan vaan se, että mulla ei asennot tai liikkeet vaikuta asiaan. Interesting to see what our respective physios will think of the phenomen... :P
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 25 Tammi 2010, 01:33

Jees, mä itseasiassa luin ton vaistomaisesti niinkuin olit ajatellut, eli sisäänhengittäessä. Mulla on ollut joskus alussa tuon tyyppistä ongelmaa rintarangassa ja muistaakseni fyssari silloin sitä perusteli jotenkin kehon toimintojen muuttumiseen liittyvällä. Täytyypä kysästä tosiaan, kun ens viikolla menee. :)

Sulla ei ole enää niska ollut kipeä? Siis sillain kuin aiemmin, toiselta puolelta?
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 25 Tammi 2010, 02:57

tahdonvoimaa kirjoitti:Sulla ei ole enää niska ollut kipeä? Siis sillain kuin aiemmin, toiselta puolelta?

Ei enää. Sekin tuntemus on toistaiseksi hävinnyt.
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 25 Tammi 2010, 06:03

Hengityksestä vielä. Kun keuhkot vetää ihan täyteen, loppuvaiheessa tuntuu kiristys myös selkäpuolella suurin piirtein pallean korkeudella. Ulos puhaltaessa kiristys selän puolella poistuu. Selvimmin tämän huomaa kyljellä maatessaan ja syvään hengitellessään.
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 25 Tammi 2010, 13:23

Kävin tänään kiropraktikolla ja toistaiseksi täytyy näköjään käydä kerran viikossa. Vielä ei näemmä kannata yrittää pidentää välejä. Oikea SI-nivel oli jumissa ja muutama nikama rintarangan alaosasta, nekin oikealta puolelta. Niska oli mainiosti liikkuva.
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 25 Tammi 2010, 19:38

No, hyvä ettei niska nyt kenkkuile.Auttoiko rintarangan käsittely tuohon palleajuttuun? Ehkä kehon asennot ja toiminta muuttuu pikku hiljaa käydän kaikki paikat läpi hakien uomaansa. Niinhän kalvoajattelun mukaan voisi ja pitäisi tapahtua.

BTW:Mitä olit mieltä anatomiamaisterina mun teoriasta, et silmätipat päätyisi yläniskaan...? ;)
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 25 Tammi 2010, 20:10

tahdonvoimaa kirjoitti:No, hyvä ettei niska nyt kenkkuile.Auttoiko rintarangan käsittely tuohon palleajuttuun? Ehkä kehon asennot ja toiminta muuttuu pikku hiljaa käydän kaikki paikat läpi hakien uomaansa. Niinhän kalvoajattelun mukaan voisi ja pitäisi tapahtua.

Saattoi vähän jeesata, muttei kokonaan ainakaan hävinnyt. Täytyy vielä seurailla tilannetta.

tahdonvoimaa kirjoitti:BTW:Mitä olit mieltä anatomiamaisterina mun teoriasta, et silmätipat päätyisi yläniskaan...? ;)

Kiitoksia ylennyksestä! :shock: :wink: :shock: (Ei sitten viitsitä kertoa kellekään, että mun anatomiatuntemukseni on aavistuksen verran reikäinen aina sieltä täältä... :roll: ) Missäs tämä silmätippateoria taas olikaan?
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 04 Helmi 2010, 18:29

Kävin eilen OMT-fysioterapeutilla. Jäi hyvät fiilikset, pientä kehitystä on tapahtunut. Se on taas niin pientä, että itse en huomaa enkä tunne eroa, mutta fyssari huomas. Tämä oli taas vaihteeksi se nuorempi fyssari, joka on enemmän erikoistunut näihin selkä- ja lantioseudun juttuihin. Tolkuttoman pätevältä kyllä tuntuukin kaveri! :D

Se omituinen tunne palleassa on vähentynyt. Syvään henkeä vetäessä edelleen tuntuu se pieni kiristys, mutta se ei enää ole niin häiritsevä kuin mitä se tuossa oli parin viikon ajan. Oikein syytä ja selitystä ei keksitty, mutta rintaranka ja kylkiluut olivat kuulemma vähän jäykkiä ja niitäkin vähän pehmiteltiin.

Samoin rintarangan alaosan lihaksissa mulla oli kuulemma reipasta lihaskasvua, mikä on kuulemma tyypillistä alaselkäpotilaille. Lihaskasvu saisi kuulemma mieluummin painottua lannerangan alueelle, se olisi ilmeisesti vähän "terveempi" tai ainakin toivotumpi ilmiö... :shock:

Eri liikkeiden suoritusta testattiin:

3. Polven nosto kyljellään maaten (gluteus medius ja minimus), 2x7x10 sek. Tämä meni kuulemma jo niin hyvin, että korvataan erilaisella versiolla. Uusi versio olikin sitten mielenkiintoinen. Yhdellä jalalla seisten toisen jalanpohja nostetaan nojaamaan suurin piirtein polveen. Sitten tätä koukussa olevaa jalkaa kierretään sivulle niin pitkälle, kuin lantiota liikuttamatta on mahdollista. Missään vaiheessa lantio ei saa liikkua mihinkään, ei kiertyä, ei pudota alas, ei mitään liikettä. Tulee vähän tasapainoakin treenattua.

Oikealla jalalla seisten liike oli kuulemma huomattavasti varmempi. Ei ihmekään sikäli, että oikealla jalalla seisonta on tukevampi ja vahvempi lantiosta kuin vasemmalla. Oikeassakin on kyllä toivomisen varaa, mutta vasen puoli on huomattavasti hontelompi.

4. Selkäsilta, selkä nostetaan 10-15 cm lattiasta, 2 x 5 toistoa (pienehkö pallo polvien välissä) Tämäkin meni kuulemma paljon paremmin kuin muutama kuukausi sitten tavatessamme. Kokeiltiin taas kantapään nostoa loppuvaiheessa. Edelleen kuulemma pintalihakset vatsan alueelta joutuvat osallistumaan reilusti liikkeeseen. Erityisesti vasemmalla jalalla oltaessa pintalihakset osallistuvat reilusti. Nyt jatkossa siirrytään sitten aina selän noston jälkeen tekemään kummankin jalan kantapään nosto. Eri aikaan, tietty :shock: :wink: :wink: Ja pallo pysyy tietysti edelleen polvien välissä, niinkuin ennenkin eikä lantio saa pudota.

7. Hännännosto + koukistetun jalan nosto kattoa kohti, 2 x 5 x 10 sek. Hännännoston kera meni ok, ei mainittavia kompensaatioita. Sitten kokeiltiin ilman hännännostoa, eli pelkkä jalannosto. Tällöin lanneranka taipui kuulemma sivulle, eli tuli kompensaatioita. Jos selkä ei olis siinä pettänyt, oltais alettu tehdä samaa ilman hännännostoa. Nyt jatketaan samalla liikkeellä edelleen, eli multifidukset eivät vielä riittävästi itsestään aktivoidu. Vai ovat vielä liian heikot? Mulle ei jäänyt kuvaa kummasta on kysymys, ehkä kummastakin.

8. Selällään maaten suoran jalan nosto maasta, toisella painetaan kantapäällä lattiaan, 2 x 5 x10 sek. Tähän lisäyksenä, että jalkaa nostettaessa saman puolen kädellä painetaan lattiaan. Tällä lailla saadaan latissimus dorsi mukaan liikkeeseen. (Kävelyssä ja alaselän tuessa latissimus dorsi- eli "leuan veto"-lihaksella on oma osuutensa. Se vaikuttaa alaselkään thoracolumbaalisen fascian kautta. Diane Leen kirjassa tästä asiasta / vaikutussuhteesta puhuttiin nimellä global sling. Niitä on ihmisessä muistaakseni neljä ja näiden kalvojen kautta kaukanakin olevat lihakset voivat vaikuttaa tiettyyn alueeseen. Niinkuin tässäkin tapauksessa latissimus dorsi osallistuu omalta osaltaan alaselän ja lantion alueen tukemiseen, vaikka itse lihas sijaitseekin ylä- ja keskiselässä.
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Temssi » 04 Helmi 2010, 20:18

DirtyDeeds kirjoitti:
Se omituinen tunne palleassa on vähentynyt. Syvään henkeä vetäessä edelleen tuntuu se pieni kiristys, mutta se ei enää ole niin häiritsevä kuin mitä se tuossa oli parin viikon ajan. Oikein syytä ja selitystä ei keksitty, mutta rintaranka ja kylkiluut olivat kuulemma vähän jäykkiä ja niitäkin vähän pehmiteltiin.

Puhuitko fyssarille siitä, mitä minä arvelin olevan osasyynä tuohon?
Temssi
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 04 Helmi 2010, 20:22

Temssi kirjoitti:
DirtyDeeds kirjoitti:

Puhuitko fyssarille siitä, mitä minä arvelin olevan osasyynä tuohon?

Enpäs muuten muistanut. Alihengittämisestä taisit puhua? Fyssari ehdotti syyksi yskimistä, mutta enpä sitten tiedä. On sitä ennenkin tullut yskittyä flunssassa, eikä tällaista tunnetta ole ennen ollut... :shock: :?: :shock:
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Temssi » 04 Helmi 2010, 20:37

Arvasin.
Puhuin siitä, että pitkän flunssan aikana, kun röörit on tukossa sitä hengittelee pinnallisemmin ja siten ei käytä koko keuhkojen kapasiteettia. Näin keuhkojen kärjet (katsopa anatomiamaisteri lääkärikirjasta) eivät täyty ilmalla normaalisti.

Sitä kutsutaan pidempään kestävänä atelektaasiksi.
Minulla pelkkä viikon makuuttaminen Mariassa aiheutti tuon ja nukutuksessa meinasi mennä henki, kun happisaturaatio tippui vaarallisen alhaallex2.
Temssi
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 04 Helmi 2010, 21:15

Temssi kirjoitti:Arvasin.
Puhuin siitä, että pitkän flunssan aikana, kun röörit on tukossa sitä hengittelee pinnallisemmin ja siten ei käytä koko keuhkojen kapasiteettia. Näin keuhkojen kärjet (katsopa anatomiamaisteri lääkärikirjasta) eivät täyty ilmalla normaalisti.

Ai. Eikö keuhkot olekaan pyöreät? :shock:

Temssi kirjoitti:Sitä kutsutaan pidempään kestävänä atelektaasiksi.
Minulla pelkkä viikon makuuttaminen Mariassa aiheutti tuon ja nukutuksessa meinasi mennä henki, kun happisaturaatio tippui vaarallisen alhaallex2.

Oho. Onpas hurjalta kuulostava sivistyssana, kuulostaa vähän ukulelelta. :wink: Yritänpä muistaa ensi kerralla kysyä. Oliskos mitään linkkejä aiheesta tarjolla? Niin kuin tiedät, mä en itse osaa oikein etsiä. :roll:
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Temssi » 04 Helmi 2010, 21:39

En minäkään tunnetusti osaa netistä mitään etsiä, kunhan muistini lokeiroista tuon mahdollisuuden heitin. :oops:
Temssi
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 04 Helmi 2010, 22:02

Temssi kirjoitti:En minäkään tunnetusti osaa netistä mitään etsiä, kunhan muistini lokeiroista tuon mahdollisuuden heitin. :oops:

Vai niin. Et siis tarttunut syöttiin... :evil: :wink: :evil: Tais olla koukku liikaa näkyvillä?
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

EdellinenSeuraava

Paluu Hoidot ja kuntoutus