Yliherkät selän syvät lihakset, kuntoutus OMT-fysioterapiass

Fysioterapia - Manipulaatiohoidot - Muu kuntoutus - Kirurgia - Lääkkeet - Luontaishoidot - Elmotinin fysioterapiavinkit

Yliherkät selän syvät lihakset, kuntoutus OMT-fysioterapiass

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 10 Helmi 2009, 14:06

Ajattelin skrivata aiheesta, joka mua on jo pitkän aikaa askarruttanut. Mulla nimittäin tuntuu olevan ihan tolkuttoman herkät syvät lihakset selässä, kuntoutusjumppa jos menee hiukan liian kovaksi tai erehtyy muutamana päivänä roikkumaan pystyasennossa liikaa, niin selän syvät lihakset ärsyyntyy niin, että jumpat pitää pariksi viikoksi keskeyttää.

Juuri nyt esimerkiksi pidän tällaista pakollista 2 viikon taukoa kuntosalikuntoutuksesta, ja olen päiväkausia lähinnä makoillut, että selkä nyt alkuun rauhoittuu. Jos homma menee taas niin kuin ennenkin, niin kahden viikon tauon jälkeen voi taas aloitella varovasti kuntosalikuntoutusta, tietysti lähtien taas aika nollavastuksista. Sitten voi pikku hiljaa ruveta vastuksia nostamaan sille samalle tasolle, jolla ennen ylirasitusta oli. Joka sekin on naurettavan kevyt taso verrattuna normaaliselkäiseen. Enivei, näin siinä yleensä menee ainakin 2 kuukautta hukkaan tällaisessa ylikuormitustilanteessa, ennen kuin taas pääsee siihen samaan pisteeseen kuin missä oli.

Eli kiinnostaisi, jos jollakulla on samanlaisia kokemuksia tai ideoita, mistä voisi olla kyse. Selkä tuntuu olevan niin naurettavan herkkä ylirasitukselle, etten jaksa uskoa, että tää on ihan normaalia. Kuntosalijumpassa on nyt löydetty kiropraktikon ohjauksella oikea taso rasituksen nostoihin, mutta pieni virhe kuntosalilla tai vaan muuten pystyssä ollessa aiheuttaa ylirasitustilan syviin lihaksiin, ne kramppaa ja vetää selän jumiin ja taas mennään... :evil: Ja asian konkretisoimiseksi kerron, että se sopivan rasituksen noston pykälä näyttää olevan vain 300 grammaa selän ojennuksessa. Siis sellaisessa laitteessa, jossa istutaan ja yläselän kohdalle tulee rulla, josta sitten lähdetään selkää ojentamaan taaksepäin. Laitteessa on painopakka, josta valitaan paino. Muutama vuosi sitten jouduin kuntosalia vaihtamaan, kun laitteeseen ei saanut riittävän PIENIÄ painoja. Painon lisäysvälit laitteissa on yleensä 2,5 kg, joten joudun aika lailla pelaamaan oikeat painot saadakseni. Kaivan ensin jostain 1,25 kg:n irtopainon, jotta saan sellaiset välit. Sen jälkeen käytän erikokoisia vesipulloja eri vesimäärillä painopakan päällä, jotta saan ne 300 gramman pykälät luotua. Että tällasta pelleilyä.

Olen pohdiskellut asiaa paljon. Kuten mun tarinasta tuolta Käyttäjäesittely-osiosta voi lukea, ongelmat alkoi mulla niskavammasta ja yläselästä sitten kovat lihaskiristykset levis aika nopeesti ihan alaselkään ja pakaroihin saakka. Itse oletan, että alkutilanteen aiheutti se niskan välilevyvamma ja se jotenkin ärsytti selkäydintä suojaavaa kovakalvoa - sitä duuraa - ja ehkäpä esti selkäytimen vapaata liikkuvuutta duurapussin sisässä, ja tämä olisi jotenkin vaikuttanut mun koko selän kramppaamiseen. Nimittäin neurokirurgit Töölössä, jotka mun kaltaisia niskapotilaita jatkuvasti leikkas, eivät olleet tällaisestä tietoisia eikä muilla tapaamillani niskapotilailla ollut samalla lailla selkäongelmia kun mulla.

Sen jälkeenkään ei asiantuntijoilta ole selvää ideaa löytynyt siitä, mikä niskaongelman leviämiseen alaselkään asti on aiheuttanut. Yksi fysiatri lausunnossaan puhui jotain dorsaaliramuksista, mutta sekin tuntui enemmän arvailulta eikä hänkään mitenkään osannut selittää, miten se olis ongelman aiheuttanut. Toinen puhui "sekundäärisistä lihaskiristyksistä", mutta ei osannut hänkään syytä sanoa. Ja monet muut lääkärit olivat sitä mieltä, että mun niska- ja selkäongelmat ei mitenkään liity toisiinsa. Höpö höpö, sanon minä... :?

No, olennaista tässä on se, että jokin tuntuu estävän mun selän kuntoutumisen, eli joku tuntuis laittavan vastaan. En kuitenkaan enää usko näiden selkäydinkalvojen oikein vaikuttavan, koska nykyään kiron mukaan lihakset on hyväksyttävän rentoja. Niissä on kuulemma treenin jälkeen suht reipas lihastonus eli lihasjännitys, mutta se on kuulemma vielä hyväksyttävä. Liian pieni lihastonuskin on taas huono, se on merkki alikäytöstä tai alikunnosta. Ja jos lihastonus menee liialliseksi, se alkaa olla sitten jo krampissa.

Yksi selittävä tekijä on varmaan huono verenkierto, mulla oli niin pitkään koko selän syvät lihakset täydessä krampissa, että niiden hiusverisuonet on varmaan menneet tukkoon ja muutenkin verenkierto on huono. Sekin tarvis saada jumpattua normaaliksi. En kuitenkaan usko, että huono verenkiertokaan ihan täysin tällaista yliherkkyyttä ja surkeata rasituskestävyyttä selittää.

Olis kiva tietää, mistä alunperin on ollut kyse. Siitä vois ehkä sitten joku osata päätellä, että onko siellä vielä jotain jäänteitä siitä alkuperäisestä ongelmasta, jotka sitten vielä hankaloittais kuntoutumista. Tässä on kuitenkin jo 9 vuotta jumpattu ja haettu apua kaiken maailman asiantuntijoilta. Nyt oon kyllä harkinnut kahta yksityistä fysiatria eri kaupungeissa, ovat kuulemma huippuja, jos sitten niiltä löytyis jotain apua. Täytyy vaan järjestää kuljetus ja kuljettaja, kun itse en sellaisia matkoja voi edes yhteen suuntaan ajaa. Selkä on liian herkkä staattiselle asennoille ja liian heikkokin, menee turhan helposti jumiin, eikä ne kivut oo sitten ihan pieniä. Eli kuski pitää saada, että itse voi suurimman osan matkasta pötköttää. Joko etupenkki vaakatasoon tai sitten makaa takapenkillä jalat koukussa. Näin on tullut ennenkin tehtyä.

Mutta, jos jollakulla on samansuuntaisia kokemuksia, tai jotain ideaa tähän ongelmaan, niin olis kiva kuulla. :roll:
Viimeksi muokannut DirtyDeeds päivämäärä 01 Helmi 2011, 15:34, muokattu yhteensä 2 kertaa
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 11 Helmi 2009, 00:42

Sen verran täytyy korjata edellä sanottua, että Ortonin kuntoutustutkimuksessa fysiatrin lausunnossa kyllä oli tolkkua, en vaan muistanut ihan tarkkaan enkä ainakaan ole niin hyvin sitä slangia ymmärtänyt, että on jäänyt siitä ilmeisesti väärä kuva. Tämä fysiatri nimenomaan oli sitä mielipuolta, että neuraalikudoskiristyksellä on ollut roolinsa sen lihaskireyden leviämisessä alaselkään asti. Laitetaan tähän oikein lainaus fysiatrin lausunnosta vuodelta 2000:

"Itse tutkittavaa vaivanneet eniten jo ennen em. leikkausta alkaneet laaja-alaisesti levinneet niska-hartiaseudun ja selän toiminnalliset ongelmat em. hermojuurivaurion jälkeen, jossa varmasti tullut samalla myös juuren dorsaaliramusten oireita ja sekundäärisiä lihasten ja liikesegmenttien dysfunktioita ja neuraalikudoksen tensio-oireita niin että oireilu on levinnyt alaselkäänkin."

Näin se muisti voi näemmä tehdä kepposia. Ja sama fysiatri osasi myös kertoa, että halvaantuneen käden osalta on vielä pitkään odotettavissa paranemista. Ja laski samalla arvion, että miten kauan ainakin voi odottaa käden tilanteen vielä paranevan. Ja ihan oikeassa oli! :smile: Eli ihan tolkku mies tuo fysiatri Tunninen...

Ja nyt kun niskapalstalla kirjoitellaan, niin laitetaan samaan rahaan myös em. kuntoutustutkimuksen niskan taivutusröntgenin lausunto:

"Lordoosi suoristunut. Nikamavälit C4-C7 ovat matalat varsinkin C5-C7 -välit, joissa pientä anteriorista reunakerrostumaa. C7-T1 -interkorporeaalivälissä metallinen spaser. Oikealla C4-C6 ja vasemmalla C3-C6 foramen-aukot kapeahkot kaarinivelistä johtuen. C7-poikkihaarakkeet ovat kookkaat, kärjet ulottuvat lähes 1 cm T1-poikkihaarakkeiden kärkien lateraalipuolelle."

Eli oli se näköjään mullakin vetänyt kaularangan lordoosin suoraksi - tai ainakin turhan suoraksi. Samoin kuin suoristanut muitakin kurveja rangassa...
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Mulla on samanlaiset!

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 27 Helmi 2009, 20:40

Niskassa.. Siis pienikin virhe ylirasituksen suhteen ja ne pamahtaa ihan tukkoon. Fysiatri selitti, että kun hermotus ei toimi niinkuin pitäisi, ne koko kehossa vallitsee jotenkin virheelllinen tukitasapaino. Lihakset + kalvot (kaikii tukikudos ylipäänsä) kramppaa ja on koko ajan jännityksessä ylläpitäen tuotatukea vaikkei tarttis.

Miten ne saa pois, on eri juttu. Kuulemma ajan kanssa hermotus korjaantuu (meitsillä) ja sitten noilla eriilaisilla neuraalikudostreeneillä haetaan kanssa tatsia. En mä puoliakaan tajunnut, mutta toi virheellinen tuki on ihan looginen selitys kyllä mun tilassa. Koska todellakin ne lihakset on krampissa, mihin hermovamma eniten iski eli yläniska, C7 ja lonkka.
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 27 Helmi 2009, 21:08

Toisin sanoen, olet sitä mieltä että mullakin lihasten yliherkkyys saattais tulla hermostopuolelta?
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Voihan se olla

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 28 Helmi 2009, 12:49

Kyllä mä uskon kanssa teoriaan, jonka mukaan keskushermosto ohjaa kaikkea muuta toimintaa. Että jos hermotasolla on jotain häikkää, niin kyllä se näkynee sit lihas/niveltasollakin. Eihän noita kai kukaan tiedä, mutta kuulosti ihan uskottavalta ne fysiatrin selitykset. Onhan se niin, että pienin (ja olennaisin) toiminnallinen yksikkö on lopulta hermosolu.
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 02 Maalis 2009, 18:49

Tilasin viimeisimmät makneettikuvat cd:llä, ne on vuoden 2005 syssyltä. Jotain pikku löydöksiähän siinä on, mutta en mä oikein usko, että näillä olis hirveesti vaikutusta. Vai onko jollain enempi tietoa näistä, lausunnossa lukee näin:

"Presacraalivälin diskuksen degeneraatio ja pieni posteriorinen siirtymä ja lievää protruusiota vasenvoittoisesti. Vuoden - 99 kuviin verrattuna on tullut uutena päätelevyihin liittyvät huomattavat sekatyyppiset reaktiiviset Modic muutokset. Instabiliteetti? LII ja III nikamien etunurkan Schmorlin painaumat joihin liittyy Modic II muutosta. LII/III diskuksen lievä degeneratio on ennallaan. Conus on tavallinen. Ei spinaalistenoosia. Säännölliset normaalit selän lihakset. "

Ja mikä on conus? :shock:
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Sehän on...

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 02 Maalis 2009, 19:42

nyt joutui googlaan! Sen tiesin, että se englannista suomeksi suppilo tai keila, mutta tossa muutama lääketieteellinen johtolanka! Varmaan liittyy ytimeen jotenkin? Selkäydinkartio?

--
conus (mon. coni) (la)
kartio, keila * ks. cone

conus arteriosus
arterial cone valtimokartio * (TA) conus arteriosus, infundibulum (ventriculi dextri) (LA)

conus elasticus
elastic cone, cricovocal membrane kimmosuppilo * (TA) conus elasticus (LA)

conus medullaris
medullary cone selkäydinkartio * (TA) conus medullaris (LA)
tahdonvoimaa

Ja mikä on selkäydinkartio?

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 02 Maalis 2009, 19:48

No ei mitään hajua! ;) ;)
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 27 Maalis 2009, 12:50

Adii, jatkankin tähän tarinaa omituisen herkistä syvistä lihaksistani, koska vaikuttaa, että arvoitus saattaa alkaa pikkuhiljaa aukeemaan... :)

Jes, kävin tossa keskiviikkona 25.3. Tampereella erään neuraalikudosjuttuihin erikoistuneen fysiatrin juttusilla. Viime keväänä kävin täällä TYKSissä kahden eri fysiatrin tutkimuksissa, eikä näillä ollut mitään eväitä tarjota. Olivat aika turhia ne käynnit, joten päätin käydä Tampereella. Olin varannut kaksi puolen tunnin aikaa peräkkäin, mutta kuinka ollakaan, meillä humpsahti 1,5 tuntia tämän Tampereen fysiatrin kanssa jutustellessamme... :lol:

FYSIATRILLA KÄYNTI 25.3.
-------------------------------
Hemmo halus nähdä kaikki magneettikuvani, jotka olin onneksi kaikki ottanut mukaan. Löytyi lannerangan magneetit vuosilta 1999 ja 2005, rintaranka vuodelta 2000 ja niskan magneetti vuodelta 1999. Rintarangan magneetista löytyi T3-4 -välistä sellanen joku protruusion sukuinen välilevyn "pullistelu", joka tuli sen verran ulos selkäytimeen päin, että saattoi hiukan painaa duurapussia, joka suojaa selkäydintä.

Olin aikanaan itsekin tätä katsellut, että vähän ulos se näyttää tulevan, mutta kukaan muu fysiatri tai muu "asiantuntija" ei siihen ole ennen kiinnittänyt huomiota, joten en ole sitten minäkään. Tämä fysiatri oli kuitenkin sitä mieltä, että se on saattanut tulla siinä alkuperäisessä rytäkässä ja saattaa ärsyttää neuraalikudosta jatkuvasti. Magneettikuvat olivat sen verran pieniä "postimerkkejä", ettei niistä oikein kunnolla nähnyt sen paremmin sitä tilannetta.

Asiallisen tuntuinen hemmo kyllä, ja osas suositella Turusta paria fysioterapeuttia, jotka osaisivat kuntoutuksen ohjata. Kysyin, että osaavatko terveyskeskuksen fysioterapeutit sen ohjata, ja vastaus oli, että "voi olla, riippuu henkilöstä". En siis välittänyt ottaa sitä riskiä, ja sain sellaisten kavereiden nimet, jotka VARMASTI sen osaavat. Se on sitten se seuraava askel...

Mutta tässä vähän lainausta fysiatrin lausunnosta:

Johtopäätökset ja suunnitelma: Ärtynyt kipuhermosto, liikerajoitusta rangan (erit. th-ranka) nivelside- ja hermorakenteissa, riittämätön selän (tukilihas)hallinta. Harjoitteet uusittava. Lannerangan osalta aikaisempaa täsmällisempi tukilihasten löytäminen ja vahvistaminen, jotta voidaan edetä pystyasennon harjoitteisiin. Th-rangan osalta omat liikkuvuusharjoitteet fysiologisin liikeharjoittein ajatellen ensin neuraalikudosta ja jatkossa myös nivelliikkuvuutta. Harjoitteiden tavoitteena on osaltaan manipulaatiotarpeen vähentäminen, "vieroittaminen".
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 27 Maalis 2009, 13:23

Matkalla takaisin Tampereelta sain sitten varattua ajan toiselle näistä suositelluista OMT-fysioterapeuteista ja sainkin ajan jo seuraavalle päivälle. Jes! :lol:

OMT-fysioterapeutilla käynti 26.3.
--------------------------------
Tää oli mielenkiintoinen käynti. Näytin lääkärinlausunnon ja keskusteltiin vähän asiasta. Sitten kaveri laittoi mut tekemään erilaisia pikku juttuja, asioiden nostelua lattialta, kaikenlaisia liikkeitä yms ja testas myös asennonhallintaa ja asentotuntoa.

Pienen ajan päästä kaveri totes, että hän ei nyt oikein saa ongelmasta kiinni. Mun selän hallinta oli kuulemma kaikissa liikkeissä oikein hyvä, eikä hän löytänyt minkäänlaisia LIIKEHÄIRIÖITÄ. Ja yleensä kuulemma pitää löytyä liikehäiriö, joka selittää ongelmaa ja johon voi tarttua. Eli mulla selän liikkeiden hallinta ja selän käyttö oli sitten kuulemma virheetöntä.

No, sitten testailtiin syvien vatsalihasten löytämistä. Onneks olin jo muutaman viikon niitä harjoitellut ja haeskellut. Parhaiten mä löysin ja sain aktivoitua ne kuulemma konttausasennossa, selällään maaten tais olla huonoin suoritus.

Asentotuntoa kokeiltiin niin, että olin ensin konttausasennossa ja selkä neutraaliasennossa. Sitten tiettyjen liikkeiden jälkeen mun piti löytää se sama asento. Ensin piti molempiin suuntiin ensin pyöristää selkää, sitten tulla taaksepäin ja nojata pylly nilkkoihin, sitten lantiota kaveri käänteli eri suuntiin ja teki ilmeisesti kaikkensa "hämätäkseen" mun asentotuntoa ja sanoi sitten, että mee nyt siihen alkuperäiseen asentoon. Menin, ja kaveri sanoi, että se on presiis samassa asennossa.

Eri selän osien taivuttelutkin oli hyvin hallussa, ainoa missä oli puutteita, oli yläselän taivutus eteen niin, ettei alaselkä liiku eikä pyöristy. (No, kuinka ollakaan, tämä liike eksyi sitten harjoitusohjelmaan...)

Jossain vaiheessa kaveri katsoi uudestaan tiettyjä liikkeitä. Ja kuinka ollakaan, nyt niitä liikehäiriöitä löytyi. Oli sitä mieltä, että noiden muutaman liikkeen jälkeen selkä oli sen verran väsähtänyt, että hallinta oli sitten kadonnut. Ja sanoi, että nyt hän ymmärtää paremmin ongelman. Eli mulla on niin heikossa kunnossa syvät lihakset, että ne ei jaksa oikein mitään, ja muutaman liikkeen jälkeen se hallinta pettää. Niin kauan kuin lihakset on freesit, mulla on siis selän hallinta oikein hyvä. Eli jotain olen sentään oppinut.

Lopputulos on siis se, että syvät lihakset täytyy saada vahvemmiksi, ja tämän kaverin havainnot sopii täydellisesti yhteen mun omien tuntemusten ja kokemusten kanssa. Jostain syystä se syvien lihasten vahvistaminen ei oo toistaiseksi onnistunut, mutta toivottavasti nyt päästään oikealle tielle...

Sain alkuun 5 kevyttä liikettä, jotka tehdään hitaasti ja huolella ja pitää tehdä 1-2 kertaa päivässä. Kahden viikon päästä on sitten seuraavat treffit...
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Lekurin arvio

ViestiKirjoittaja fedja » 27 Maalis 2009, 14:51

Oliko lekurilla arviota siitä, miksi se tilanne meni selässä niin huonoksi sen pullistuman yhteydessä l. lihasten heikkous?

Ja oliko siihen mitään selitystä, että miksi tilanne huono, vaikka niitä syviäkin on paljon treenannut välillä? Vai olenko ymmärtänyt väärin, että oisit niitä syviäkin paljon treenannut välillä.

Tuli kontrolliaika aika pian. Mielenkiintoista. Ajatelleeko hän, että 2 vk on jo jotain näkyvää vai sitten, että katsotaan miten kuntoutus lähtee käyntiin?

Tsemppiä uudelle kuntoutussuunnalle!
(vai onko jokseenkin sama kuin entinen)
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Re: Lekurin arvio

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 27 Maalis 2009, 15:20

fedja kirjoitti:Oliko lekurilla arviota siitä, miksi se tilanne meni selässä niin huonoksi sen pullistuman yhteydessä l. lihasten heikkous?

Ei oikeestaan tarvinnut, tiedän sen itsekin, selkä oli niin järkyttävässä krampissa ja dysfunktioissa ainakin 9 kuukautta. Sinä aikana on sitten syvät lihakset toimimattomina heikenneet yms.

fedja kirjoitti:Ja oliko siihen mitään selitystä, että miksi tilanne huono, vaikka niitä syviäkin on paljon treenannut välillä? Vai olenko ymmärtänyt väärin, että oisit niitä syviäkin paljon treenannut välillä.

Ei ollut aikaa ihan kaikkea kaivaa esille. Mutta selitys lienee se, ettei harjoitteita ole ekan puolen vuoden jälkeen oikein saatu kohdennettua syville lihaksille. Lisäksi on voinut olla joitain muita ärsytys- ym. ongelmia, jotka ovat vaikeuttaneet kuntoutumista. Tää on vähän arvailua, mutta tosiasiana pidän sitä, että mulla on edelleen hävyttömän heikot ja rasituskestävyydeltään totaalisen surkeat syvät lihakset.

fedja kirjoitti:Tuli kontrolliaika aika pian. Mielenkiintoista. Ajatelleeko hän, että 2 vk on jo jotain näkyvää vai sitten, että katsotaan miten kuntoutus lähtee käyntiin?

Niin, kontrolliaika on OMT-fysioterapeutille, ei fysiatrille. Fyssari katsoo sitten parin viikon päästä, onko jotain vaikutusta ollut ja varmaan ohjelmaa taas jotenkin päivitetään.

fedja kirjoitti:Tsemppiä uudelle kuntoutussuunnalle!
(vai onko jokseenkin sama kuin entinen)

No, on tää nyt ainakin jollain lailla vähän erilainen lähestymistapa. Täytyy sitten katsoa mitä tapahtuu. Kitooooksia tsempistä! :D
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Mielenkiintoista...

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 27 Maalis 2009, 18:24

Mä oon sit sun kanssa samassa kerhossa onnettomine niskanhallintoineni. FT sanoi, että oisin niinkuin kunnossa, jos niska pysyis siellä missä pitää. Ja oikeessa hän on. Täsmää täysin mun omiin viboihin.

Hermosto on jo helvetin hyvä!!! Vaikka oon rasittanut itteni ihan äärimmilleni, se kestää. Niska ei. Sitä sitten kehittäessä. Mutta ei voi oottaa ihmeitä, kun on ollut 5 vuotta lihakset lamassa ja pari kertaa sitten matkalla revähtänytkin. ;)

Ja onhan niitä tossa matkan varrella n. 5 vuotta venytetty ja revitty, että halleluujaa vaan. Jokainen fyssari ja hoito on vienyt tilaa taaksepäin, vaikka on hetkellisesti parantanut oloa. Mutta aika pohjalta siis on lähdetty eteenpäin. Toivotaan, että lihaksista tulee vielä kalu... Sekä DD sun, että mun. Sama juttu muuten mulla fyssarilla. Kun tsekataan niskan syvät, menee ihan ok aluksi. Muutaman toiston jälkeen hallinta pettää täysin ...
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 27 Maalis 2009, 19:17

Niinpä, tåivåtaan... Vältyin ainakin toistaiseksi niiltä hermopumppailuilta, ja toivon, että fysiatri olis sen rintaranka-tason ärsytyksen kanssa sikäli väärässä, ettei sitä ärsytystä enää olis. Se ei nimittäin kuulosta hyvältä, jos siellä edelleen pullisteleva välilevy ärsyttää duuraa.

Jos oikein ymmärsin, fyssari sen puoleen ei oikein uskonut siihen vaihtoehtoon. En huomannut vielä varmistaa sitä ja kysyä syytä siihen epäuskoon. Täytyy kattoo jos ens kerralla muistais kysästä.
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Re: Lekurin arvio

ViestiKirjoittaja fedja » 27 Maalis 2009, 23:58

DirtyDeeds kirjoitti:tiedän sen itsekin, selkä oli niin järkyttävässä krampissa ja dysfunktioissa ainakin 9 kuukautta. Sinä aikana on sitten syvät lihakset toimimattomina heikenneet yms.

Tuo olisi kiinnostava tietää, että miksi se selkä meni kramppiin sun kohdalla pullistumasta.

DirtyDeeds kirjoitti:Tää on vähän arvailua, mutta tosiasiana pidän sitä, että mulla on edelleen hävyttömän heikot ja rasituskestävyydeltään totaalisen surkeat syvät lihakset.

Mikähän tuon huonon rasituskestävyyden aiheuttaa...

Luin uudelleen ja hoksasin, että 1. kirjoitus oli fysiatrilla käynnistä ja toinen fysioterapeutilla. Näytti siltä, että fysioterapeutti oli samaa mieltä fysiatrin kanssa lannerangan osalta, mutta ei th-rangan osalta. Jos neuraalikudos on ärtynyt, aiheuttaakohan se aina liikehäiriön vai miksiköhän se fyssari sitä vain etsi?

DirtyDeeds kirjoitti:
Johtopäätökset ja suunnitelma: Ärtynyt kipuhermosto, liikerajoitusta rangan (erit. th-ranka) nivelside- ja hermorakenteissa, riittämätön selän (tukilihas)hallinta. Harjoitteet uusittava. Lannerangan osalta aikaisempaa täsmällisempi tukilihasten löytäminen ja vahvistaminen, jotta voidaan edetä pystyasennon harjoitteisiin. Th-rangan osalta omat liikkuvuusharjoitteet fysiologisin liikeharjoittein ajatellen ensin neuraalikudosta ja jatkossa myös nivelliikkuvuutta.

Ilmeisesti fyssari ei löytänyt liikerajoitusta rangan (erit. th-ranka) nivelside- ja hermorakenteissa?

Sehän selviää sitten aikanaan, onko pelkästään rasituskestävyydestä kiinni. Jos on, niin paranee treenaamalla. Jos on hermostostakin kiinni niin tarvii sinne varmaankin omat liikkeet.

Sellainen kiinnostaa, että miten kuntoutus nyt muuttui aikaisemmasta. Onko liikkeet erilaisia kuin ennen? Tehdäänkö liikkeet nyt aluksi makuultaan?
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Seuraava

Paluu Hoidot ja kuntoutus