Niskan retkahdus ja välilevyt sököt

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

Niskan retkahdus ja välilevyt sököt

ViestiKirjoittaja miimiimi » 15 Kesä 2013, 08:36

:D Moikka taas!

Nyt on pakko kysyä teiltä joilla on enemmän kokemusta, missä menee se raja että niskan välilevynpullistuma on vaarallinen? Mulla todettiin n. 1kk sitten niskassa prolapsi ja ens kuun lopussa meen neurokirurgille arvioon. Nyt olen töissä, työterveyslääkäri meinas että ei polteta mun kaikkia sairaslomia nyt ennen mahdollista leikkausta. Töissä on paljon nostoja, tuntuu että pää lähtee irti. Veren maku suussa teen töitä ja sinnittelen. Oikea käsi puutuu, pistelee. Peukolalo liikkuu välillä oudosti. Kauppakassia kantaessa sormet jää jumiin ja avaan ne sitten toisella kädellä. Missä menee raja?? Mulla on korkee kipukynnys. Teenkö niin kauan että käsi lakkaa toimimasta vai mitä? Aiemmin oikea lapaluu hermotti ja nyt jo vasenkin. Mulla on joskus vuosi sitten tehty hermoratatutkimus jossa näkyy vanha hermovamma, outoa että vasta nyt on todettu prolapsi ja nää puutumis oireetkin tullu. Kävin muuten vastamäellä ja lingrenillä että maksusitoumuksia odotellessa kotipaikkakunnalta.. Mulla epäillää scaleniuksen arpeutumista turvavyöstä, joka myös aiheuttaa valtimon puristusta ja TIA kohtauksia. Onko mulla kohtalotovereita? Sitten laskimo tos myös oikeassa kädessä. Alan oleen ihan rikki. Ompa siistiä todeta että kaularangan välilevyjen prolapsit on yleensä yli 60 kymppisten juttuja ja mä olen 31. Niin siistiä.
miimiimi
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja kojootti » 15 Kesä 2013, 17:06

En ole tosiaan mikään lääketieteen asiantuntija mutta ei kai sitä tuommoisessa kunnossa tarvi/pysty töissä olemaan :shock: Ei siitä kruunua päähänsä saa vaikka hampaat irvessä yrittää. Sinuna hakisin sairaslomaa.
kojootti
kojootti
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 15 Kesä 2013, 17:42

Olen samaa mieltä kojootin kanssa, sairasloman paikka. Ei ole kovin tervettä tuolla lailla riuhtoa raskaissa töissä välilevyvamman kanssa. Tt-lääkäri taitaa taas miettiä enemmän työnantajan etua kuin sinun. Samasta syystä saa nimittäin tauotta nostaa Kelan sairaspäivärahoja noin vuoden verran eli 300 sairaslomapäivää. Sitä ennen työnantaja maksaa ainakin kuukauden verran palkkoja sairaslomallasi. Jos kaikki menee hyvin, et todellakaan tarvitse vuotta kuntoutumiseen...

Ja jos tilanne alkaa nopeasti huonontua, sitten on jo kiire hätäleikkaukseen eli viimeistään siinä menee vaarallisen raja. Eli jos oireet selvästi pahenevat nykyisestä, on syytä sännätä päivystykseen.
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Orkidea » 15 Kesä 2013, 17:48

Niinkuin olen toisaalla sanonut moneen kertaan, olen samaa mieltä edellisten kanssa. Oma pullistumani ei tosiaan näyttänyt yhtä pahalta kuin sinun ja silti komennettiin sairauslomalle ja sain ehdottoman nostelukiellon- ja minä sentään tein kevyitä toimistotöitä...
Orkidea

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 15 Kesä 2013, 19:04

Hmm. Alkaa vähän mietityttää tämä oma tilanne. Mulla siis se pullistuma rintarangassa, ties vaikka alempanakin. Kukaan ei ole kieltänyt nostelua, osin varmaan siksi että se on mahdotonta, kun mulla on 2-vuotias 14-kiloinen lapsi. Kuinkahan isot riskit on? Joudun nostamaan häntä keskimäärin 5 kertaa päivässä. Nostoasennosta olen sentään nykyisin hyvin tarkka.
Rautanaula

ViestiKirjoittaja miimiimi » 16 Kesä 2013, 10:10

:oops: Niin mua hirvittää jos leikkaus tulee eteen, niin se kelan rahoille tippuminen, ja työpaikan mahdollinen menetys hirvittää siis vielä enemmän. En olis huolissani, jos tulopuoli ois turvattuna, mutta kun on naimisissa pankin kanssa, niin kyllä alkaa ahdistaan. Mitä töitä te muut ootte tehny?? Onko kellään kokemusta ammatinvaihdosta, mua tuskin eläkkeelle laitetaan tässä iässä. Mä en kyllä tiedä mitä ihmettä tälläsellä kropalla sitten pystyy tekemään.. Töitä missä ei tarvitse tehdä töitä..????
miimiimi
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja JT » 16 Kesä 2013, 10:29

Juuei Kela/eläkevakuutusyhtiö ihan helpolla päästä kolmekymppisiä eläkkeelle. Mieluummin yrittävät etsiä uutta ammattia jossa sitten "saisi kohtuullisen ansiotason". Monesti vaan niska/aivovammaoireisten kanssa tuntuu heillä unohtuvan sellainen seikka että sitä muutakin elämää pitäisi olla, siis työajan ulkopuolella, eikä pelkästään nukkumista jotta töissä jaksaisi.

Oma tapaturmani tuli kun olin just 30 täyttänyt, eikä vielä näin 39-vuotiaana ole asiat selvinneet. Jännityksellä toki odotan mikä nyt syksyllä on "tuomio", kun saan Insure-jaksolta loppuyhteenvedon.

Töitäkin tuli kokeiltua, vuosi tapaturman jälkeen, ja töissä vasta kaikki oireet alkoivat kaatua päälle. Sen jälkeen onkin sitten tullut käytyä vaikka missä, työkokeilua, työkykyselvitystä, tutkimuksia sen verran että on mapillinen paperia kertyny. Ja nyt vasta keväällä tuli päätös vammaistuesta, joka tosin onneksi tuli puoli vuotta takautuvasti.

Oma kierre on siis ollut, työtön työnhakija ja sit siitä aina 300 päivää sairauslomalla kunnes tulee päivät täyteen ja "pitää" taas olla "terveenä vuosi" että saa uudestaan siirtyä sairauslomalle. Nyt sitten, kun kolmatta kertaa tulee tuo 300 päivää täyteen, niin Kelalta toivoivat että tulisin täyttämään Kuntoutustuki/eläkehakemuksen, siis sen mikä on muutamaan kertaan jo aiemmin hylätty...

Ehdottomasti tee kaikkesi että saisit kuntoutusta ajoissa. Ettei käy kuten kohdallani että ensimmäistä kertaa Kelan harkinnanvaraiseen kuntoutukseen pääsin vasta kahdeksan vuotta tapaturman jälkeen. Ikävää näissä on se että monet tahot muistaa kertoa että aikainen pääsy tutkimuksiin/kuntoutukseen on avainsana, mutta sitten kun asiakas on siinä tilanteessa niin vähätellään oireita eikä "päästetä" kuntoutukseen/tutkimukseen. Viimeisimmän vihantunteen aiheutti HYKS:in aivovammapolin ylilääkäri, julkisuudessa toitottaa että aikainen hoito varmistaa paremman toipumisen, mutta jo ollessaan Käpylässä 2010 eväsi pääsyn Insureen ja nyt näyttäisi "istuvan" mm. fMRI:n tukkeena sekä edelleen väittää ettei aivovammaa olisi tullut.

Asiakkaan vaan pitäisi osata vaatia enemmän, mutta yleisen oikeustajun mukaan ei itsensä loukanneelta pitäisi tuollaisia vaatia? Sitä kun ei ensialkuun edes halua itselleen myöntää että mitään olisi sattunut, niin mitenkä sitä sitten vielä osaisi tutkimuksia/hoitoja vaatia?
JT
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja miimiimi » 16 Kesä 2013, 12:15

:shock: Nää on kyllä kauheita. Mutta iso kiitos tän sivuston tekijälle, ylläpitäjäle, mua helpottaa edes hitusen henkisesti se että en ole ainoa kellä on näitä ongelmia. Ihana kun otatte kantaa, kannustatte ja vinkkaatte mitä voisi tehdä. Oikea käsi alkaa oleen nyt melkolailla "sökö" nyt se on puutunut kyynärpäähän saakka :cry: Mitähän seuraavaksi?!? Ai kamala. Enhän mä enää suoriudu ees normi kotitöistä, ja kyllä se täällä kotonakin näkyy, kun "mikset oo tehny sitä, tätä tota.." :(
Perjantai ilta oli kun suoraan helvetistä, makasin sängyllä ja toivoin että pää lähtis irti. Kivut lakkais, hermotti niin pirusti molempiin lapaluihin. Sain kivut kuriin sirdaludilla, se autto onneks sain unesta kii ja aamulla oli jo parempi. (Asiaa varmaan autto se että olin heränny taas aamuvuoroon 5.00 että olin todellakin väsynyt jo muutenkin)

Tää homma tekee mut hulluks, musta tuntuu että sekoon, ja tuntuu että kukaan ei usko töissä, työterveyslääkäri vaan vähätteli. Välillä tuntuu että mä varmaan sitten vaan kuvittelen kun ei mua uskota. Mun vanha tuttu eläkkeellä oleva sairaanhoitaja sanoi että "taidat kuulua siihen potilasryhmään jota ei oteta vakavasti, jos sä et itke siellä vastanotolla vaan näytät vahvalta" Joo, niin näytän, mutta poru tulee ovi sulkeutuu ja kotimatka lekurista alkaa :(
miimiimi
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja miimiimi » 16 Kesä 2013, 12:17

Kuva
miimiimi
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja miimiimi » 16 Kesä 2013, 12:19

Kuva

:roll: Mitä hittoa tossa kaulassakin näkyy??? Miks kilppari näyttää kahdelta..?
miimiimi
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)