Onko tämä jännitysniskaa?

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

Onko tämä jännitysniskaa?

ViestiKirjoittaja heisqj » 04 Kesä 2013, 23:41

Moi, olen 20v nainen ja olen vähän ahdingossa tämän oireiluni kanssa. Tällä sivulla oon pyörinyt jo päiviä etsien vastausta vaaivoihini mutta aiheissa on vaan melkeen mun oireet.
Taustaksi vaikka se, että ratsastin 10vuotta mutta lopetin sen 4 vuotta sitten, ja hartiat erittäin jumissa. Ratsastuksen jälkeen myös ryhti huononi. Olen myös nuoresta asti istunut tietokoneen äärellä. Nuorempana (ala-asteikäisenä) oli melkein jokapäiväistä huimausta mutta se loppui jostain kumman syystä. Mutta tämän hetken ja viime kuukauden oireet:

- paine päässä, otsassa ja on alkanut tuntua myös hampaissa
- poskien ja leuan puutuminen
- en oikein jaksa pitää päätä ylhäällä
-hadsu olo, ihan kuin huimaisi muttei kuitenkaan
- yllättäisiä vihlaisuja eri puolilla päätä
- sanat välillä hukassa, yritän sanoa parsakaali niin tulee vaan mieleen 'se vihree juttu' ym tällasta
- näen joskus valkoisia pisteitä
- joskus tuntuu vaikealta hengittää
- mulla EI ole kipua niskassa, mutta hartioita on viimekesästä polttanut ankarasti. Aloitin toimistotyön koulun ohella ollessani 18-vuotias.

Näistä tuo paine on voimakkain oire, se alkaa yleensä iltapäivällä ja jatkuu iltaan asti.
Koneella istuminen luonnollisesti saa hartiat kipeiksi. Kävin pari vuotta sitten hierojalla joka sanoi, että saattaisi olla hartiat tulehtuneet. Olen kuitenkin äärimmäisen huono tekemään liikkeitäkun en oikein tiedä mikä on oikeanlaista jos vääränlainen liike vain pahentaa... Ainahan ne sanoo että liikunta auttaa, mutta esimerkiksi hölkän jälkeen on mulla aivan tajuton päänsärky...

Tällä hetkellä paine päässä ja vasemman puolen poski ja otsa kokonaan tuntuu puutuneilta mutta sattuu kuitenkin kun nipistän. Apua

Kävin lääkärillä, mutta kuten joku jossain muussa ketjussa sanoi, myös minulle tyrkättiin masennuslääkkeet kouraan. En ole masentunut, sain yhden paniikkikohtauksen taannoin mutta sen jälkeen en ole saanut. Lääkäri myös sanoi että johtuu kaikki oireilu stressistä, mutta eipä tässä kauheasti stressattavaa ole muutakuin nuo oireet...

Kävin nelisen vuotta sitten magneettikuvauksissa korvan takia muttei läytynyt mitään, haluaisin päästä sinne uudestaan mutta en ole varma miten...? Mun kunnasta lopetettiin päivystys kun rahat loppu enkä tiiä omalääkärin numeroa, pääseekö yksityisen kautta kuvaukseen?

Eli olisiko tämä nyt sitä jännitysniskaa? Lääkärit kun vain tyrkkää niitä lääkkeitä kouraan eivätkä viitsi auttaa. Varasin ensiviikoksi ajan fysioterapeutille, katotaan mitä hän sanoo, mutta nyt olisi mukava saada kanssakärsijöiltä apua :)
heisqj
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja kojootti » 05 Kesä 2013, 10:38

Hei!

Voisipa hyvinkin olla jännitysniskaa. Sun pitäisi löytää hyvä fysioterapeutti tai OMT-terapeutti jolla on kokemusta niskavaivoista. Luulenpa , että voisit saada hyvinkin apua oikein opastetuista liikeharjoitteista ja ihan hieronnasta. Hölkkä ei niskalle taida parasta olla tuossa akuutissa vaiheessa. Mikset aloittaisi uudestaan ratsastusta??

Käsittääkseni et ole loukannut itseäsi missään elämänvaiheessa?
kojootti
kojootti
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja heisqj » 05 Kesä 2013, 11:01

Moi! Kiva kun näin nopeasti vastattiin :)

Joo, tuo fysioterapeutti jolle menen on juuri OMT- fysioterapeutti. Et voi uskoakaan kuinka ihanaa olisi taas ratsastaa, mutta ongelmana on se, että se on niin kallista (n.1000e/vuosi.) olis ihanaa taas hypätä hepan selkään, se oli kyllä terapiaa vaikka mihin :D

En erityisemmin ole loukannut itseäni, hevosen selästä on tullut pudottua muutama kerta mutta aina kädet edellä, päähän et ole sattunut vaikka kädet kipsiin joutuivatkin.
heisqj
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja kojootti » 06 Kesä 2013, 10:56

Hyvä, että pääset OMT-terapeutille. Niinhän se on , että harrastukset ovat kalliita, harminpaikka :(

eiköhän OMT osaa kertoa sulle niskasi tilanteen.
kojootti
kojootti

ViestiKirjoittaja niskainen » 09 Kesä 2013, 21:34

Morjesta!

Olen itsekin paljon näitä foorumeita selaillut ja pystynkin samaistumaan monen ihmisen oireisiin miltei täydellisesti, mutta silti jatkuva pieni epäilys jostain muusta. Diagnosoitu paniikkihäiriö ja tension neck.

Oma tarinani on suht pitkä ja hieman off-topiccinen :D

Jotenka siis, olen 23v mies, urheilen säännöllisesti, en polta, en juo. Itsellä kaikki sai alkunsa vuonna 2010 jolloin olin 20v ja armeijassa. Valitin jo tuolloin armeijan lääkärille että repun kantaminen särkee aivan per***eesti hartioita ja lapoja. Lääkärin mielestä normaalia ja vain tottumus kysymys.

Tästä n. 6kk eteenpäin sain näilläkin foorumeilla erittäin tutuksi tulleen "humahduksen" joka ilmeni kun olin yksin aterioimassa suuressa tilassa. Näitä tuli tämän jälkeen muutamankerran parin kuukauden sisään enkä niistä siten välittänyt. Oleellista tässä on myös se, että olin vartiostossa jossa jouduin olemaan paikoillani (istuviltaan) hyvinkin pitkiä aikoja, ja tuolloin ei ergonomiaan huomion kiinnitäminen ollut se tärkein seikka, joten ehkä tämäkin vaikutti jollain tapaa...?

Tästä taas pari kk eteenpäin kun olin päässyt armeijasta ja päässyt ensimmäiseen kesätyöpaikkaani (2010). Varsinaisesti kaikki alkoi juurikin tuossa paikassa, aivan yllättäen. Työ oli fyysisesti raskasta, n.1300kg lastien työntelyä ja vetämistä hulilla(pumppukärryillä) liukkaalla, epätasaisella lattialla sekä painavien taakkojen kantamista. Eräänä iltana kuitenkin oli varsin kiireistä ja jouduinkin sitten menemään soittamaan huoltoon, ja kuinka ollakaan, tuli elämäni toistaiseksi pahin humahdus joka säikäytti oikein kunnolla. Tästä huolimatta jatkoin töitä normaaliin tapaan, mutta jokapäiväiseen elämään oli tullut mukaan jatkuvaa väsymystä, huimausta, stressiä, niskasärkyä jnejne. Humahdukset jatkuivat sosiaalissa tilanteissa. Offina tähän että olen ollut aina ujo ja arka, enkä koskaan tuntenu luonnolliseksi muiden edessä oloa. Ehkä jopa itsetuntokin kadoksissa, kiitos koulukiusaamisen johon ei puututtu :roll:

Kesätyöt päättyivät ja olikin aika lähteä jatkamaan opiskeluja jolloin paniikkihäiriö pääsi todella irti, ja siitähän ei tullut yhtään mitään kun täytyi esittäytyä ihmisille, olla paljon yleisissä tiloissa jossa paljon muita ihmisiä jne. Jokapäiväiset asiat kuten kaupassa käyntikin oli täyttä tuskaa ja useimmiten se jäi tekemättä. Tämä aika oli muutenkin henkisesti elämäni rankinta aikaa, muutto uudella paikkakunnalle, pettämistä, ero, töissäkäynti+opiskelu samaan aikaan, rahaongelmia, reputusta tenteistä... Itselle hyvinkin stressaavaa ja kuormittavaa aikaa.

Tästä taas n. 1vuosi eteenpäin menin oireiden takia lääkäriin jossa diagnosoitiin paniikkihäiriö johon sain lääkityksen ja pahimmat oireet ovatkin jo poissa ja pystyn nykyään suorittamaan lähes kaikki askareet itsenäisesti, ainut mitä en pysty kunnolla tekemään, on esiintyminen muille ihmisille. Pelkästään itsestään kertominen (kuka olen, mistä tulen jne.) on hankalaa kun ääni värisee, sydän hakkaa rinnasta ulos ja alkaa huimata. Tietty kun tässä tilanteessa on pitkään niin olo alkaa helpottaa ja pystyy olemaan suht normaalisti.

Tässä vaiheessa pääsinkin jo fysiolle ensimmäistä kertaa särkyjen takia koska sain kuulla että työnantaja maksaa fysion. Ei varsinaista diagnoosia mutta, huono ryhti/ oikoryhti, selän pyöreä rakenne ja pään "työntyminen" eteenpäin, lievä asentohuimaus. Fysion hoidosta ei apua.

Tästä n. 1,5v eteenpäin nykyhetkeen jos oikein pysyn laskuissa mukana :D Taas lääkäriin jatkuvan lapojen säryn takia ja lähete OMT-fysioon, jossa huomiota seuraavasta, lapojen välit JOKA kerran jälkeen aivan jumissa, selkä myös aina lukossa, selän pyöreä rakenne, huono ryhti. Fysion todella kovilla otteilla nämä saatiin aina hetkeksi kuntoon, mutta useimmiten jo seuraavana päivänä sama tilanne. Jatkona ympäripyöreitä puheita.

Tietysti koko tänä aikana on ollut jos jonkinlaista oireitta, mutta tässä nyt ne mitä mieleen tulevat:

- Lapojen kova särky (rasittuvat helposti, varsinkin istuessa)
- Keinuttava huimaus
- Päivän kestänyt kierrehuimaus jolloin maailma pyöri silmien edessä v2010
- Pistävä päänsärky joka tuntuu aina samassa kohdassa oikealla puolella päätä päälaella
- Silmän "tahmaaminen", roskan tuntu, silmien väsymys ja ärtyneisyyden tuntu
- Väsymys, haukottelu
- jalkojen levottumuus
- Lievää muistihäiriötä
- Ajatuskatkoksia
- Sanojen unohtelu puhuessa
- Puheen takeltelu joka pahenee kun keskittyy puhumiseen ja itsensä kuunteluun
- Paineen tunne päässä, poskissa ja nenässä
- Hengittäminen ja nieleminen välillä raskasta
Varmaan +10000000 muuta oiretta jotka eivät nyt tulleet mieleen

Pahin tietysti, huoli tästä kaikesta ja "entä jos se onkin jotain muuta?" Todella vaikea kuvitella että vain niskat aiheuttaisivat tällaista :o
niskainen
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja heisqj » 11 Kesä 2013, 00:20

Moi, aika rajun kuulosta! kamalaa sanoa näin mutta ihanaa että sullakin tuntuu painettä, koska tää jo pelottaa :( onko sulla kans kuuma niska? Nyt just alko sit kanssa tuntuu nenän vierestä kuumalta, ää :( pelottaa vaan mennä nukkumaan...
heisqj
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja niskainen » 11 Kesä 2013, 18:25

Moro!

Kyllä tuota omaa niskaa välillä kuumottaa, ja tuntuu useasti myös siltä että korvia ja naamaa kuumottaisi. Paineen tunnetta päässä on oikeastaan aika harvoin, mutta tuossa kk sitten sitä olikin n. viikon verran yhteenputkeen. Tsemppiä! :)[/quote]
niskainen
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja heisqj » 13 Kesä 2013, 23:46

Tänään tuli käytyä siell OMT-fysioterapeutilla ja oli tosi mukava nainen eikä yhtään liian kovakouranen, mistä kovasti plussaa :D siellä paikan päällä ei tuntunu kauheesti missään mutta nyt jälkeenpäin on alkanu särkee paikkoja, mut äiti sano et silläki sattu paikat hirveesti ennenku muutaman kerran jälkeen alko helpottaa. Terapeutti varas mulle myös uuden ajan kahden viikon pääjän.

Terapeutti sano myös että nää kaikki johtuu ilmeisesti niskasta ja hampaiden narskuttamisesta, ja mulla on kuulemma vähän yliliikkuva niska ja oikee puoli selkeesti tiukemmalla. On niin ihanaa kuulla että kaikki tää tuska oliskin "vaan" niskaperäistä!
heisqj
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)