Jännitysniska, migreeni, epilepsia tai jotain muuta?

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

Jännitysniska, migreeni, epilepsia tai jotain muuta?

ViestiKirjoittaja Majakanvartija » 31 Touko 2013, 13:08

Hei, liityin juuri tälle foorumille saadakseni vertaistukea.

Olen kärsinyt monenlaisesta oireilusta nyt jonkin aikaa. Lievempänä oireilu alkoi jo 3-4 kk sitten, mutta nyt parin kuukauden ajat oireet ovat olleen jo varsin pahoja - ja pahenevat koko ajan.

Kävin pari viikkoa sitten pään magneettikuvassa (ei löydöksiä) ja menen jatkotutkimuksiin heinäkuussa (eli reilun kuukauden päästä). Oireet ovat kuitenkin pahentuneet tosi paljon ja olen saanut mm. kolme kohtausta viikon aikana. Nyt mietin voinko odottaa heinäkuuhun asti. Lääkäri epäili, että osa oireistani voisi olla niskaperäistä, mutta ei kaikki. Saamani kohtaukset ovat outoja: epilepsiaa, migreeniä - kuvaan ne alla tarkemmin.

Oireisiini kuuluu:
- huimaus (kaatava huimaus, tuntuu kuin kaatuisin oikealle)
- pyörrytys
- puutuminen ja puutumiskohtaukset: sekä käsissä että jaloissa, oireet tulevat voimakkaimpina oikealla puolelle
- nykinä/elohiiri, esim. sormissa, varpaissa
- silmävärve (oikeasa silmässä)
- krampit pohkeissa
- oikean jalan kipuilu, kipu tuntuu myös nivelissä
- tunne siitä, että "kadotan" vartaloni. Ikäänkuin en saisi yhteyttä esimerkiksi käsiini.
- Voimien katoaminen ja kömpelyys. Esim. esineet putoilevat kädestä. Sormet tuntuvat kankeilta ja eivät toimi kunnolla.
- Koordinaatio-ongelmat, esim. käsi huitoo tyhjää kun yritän tarttua ovenkahvaan.
- Näköongelmat: varjokuvien näkeminen (ikäänkuin näkisin kahtena, mutta "kaksoiskappale" on vain varjo oikeasta kohteesta), näön sumentuminen, vaikeus kohdistaa katsetta. Ongelmat läsnä lähinnä vasemmassa silmässä, mutta viimeaikoina myös oikea silmä alkanut oireilla (ehkä väsynyt kun joutunut tekemään töitä kahden silmän edestä?)
- Erilaiset päänsäryt: viiltävä toispuoleinen (usein oikealla puolella), jomottava särky (koko päässä), takaraivo/niskakipu
- turvotuksen tunne jalkaterissä ja sormissa
- iso mustelma jalkapöydässä (katosi viikossa) + suonikohjuja oikeassa jalassa (ilmestyneet hiljattain)
- kipu leuassa/kasvoissa, usein viiltävää, joskus tosi nopeasti ohimenevää
- nielemiskipu, painon tunne kilpirauhasen/ruokatorven (?) kohdalla
- oikeassa korvassa outo tunne ajoittain

Kohtaukset, yhteensä 4 kpl:
1: Aluksi äniyliherkkyys/poissaolevuus, jota seurasi nykinä oikeassa kädessä ja jalassa, jotka sitten puutuivat. Lopuksi nykinää hieman myös vasemmalla puolella. Myöhemmin vapinaa ja pyörryttävä olo.
2: Ääniyliherkkyys, poissaolevuus, säpsyminen --> puutuminen, lähinnä oikealla puolella.
3: Kuten 2, mutta myös nykinää raajoissa. Lopuksi pahoinvoiva ja pyörryttävä olo.
4: Viiltävä kipu silmien takana --> vapina ja puutuminen --> pyörrytys, huimaus, pahoinvointi, kehon "katoaminen" ja voimattomuus.

Kohtaukset tuskin ovat paniikkikohtauksia (sitäkin mietin), koska niihin ei liity mitään paniikinomaista...
Majakanvartija
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Alkuperäinen täsmentää

ViestiKirjoittaja Majakanvartija » 31 Touko 2013, 16:02

Oirelistasta puuttui vielä (ainakin) seuraavat, ajoittain esiintyvät asiat:
- ääniyliherkkyys, etenkin kohtausten yhteydessä
- valoyliherkkyys
- ihon tuntoyliherkkyys

Lisäksi minulla on ollut muistikatkoksia.

Olen käynyt pari kertaa hierojalla. Ekasta kerrasta ei mainittavaa hyötyä. Tänään kävin toisen kerran: tuntui kuin veri olisi alkanut kiertämään ja hetkeksi tuli parempi olo - mutta nyt taas olo kurja.

Mainittakoon vielä, että olen ollut nyt pari kuukautta töissä äitiysloman jälkeen. Työ on näyttöpäätetyötä lähinnä. Niskat, hartiat ym. varmasti voivat olla jumissa mm. vauvan kantamisesta ja tietokoneen edessä istumisesta.
Majakanvartija
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja torvelo » 31 Touko 2013, 20:25

samoja oireita. vammauduin tapaturmaisesti.
olet oikeassa paikassa, täällä palstalla on asiantuntemusta. saat varmasti neuvoja.

-torvelo-
torvelo
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Eippi » 31 Touko 2013, 22:21

Minulla myös paljon samoja oireita. Ei tapaturmaa kuitenkaan taustalla niin kuin monella täällä. On meitäkin kyllä aika lailla, joilla oireet alkaneet äkillisesti ilman syytä. Tervetuloa tänne! Täältä löytyy neuvoja ja vertaistukea.
Eippi

Parempi olo

ViestiKirjoittaja Majakanvartija » 10 Kesä 2013, 15:20

Sen jälkeen kun aloitin tämän keskustelun, on olotilani hieman kohentunut. Ehkäpä hieronta on kuitenkin auttanut. Yritän myös pyöritellä hartioita ja päätäni työpäivän aikana. Kokonaan oireilu ei kuitenkaan ole hävinnyt.

Sellaisen uuden, kummallisen asian olen huomannut, että usein ruokailun jälkeen tulee pyörryttävä olo, jota seuraa valtava väsymys. Joskus tulee vain väsynyt olo. Joskus nuorempana olen kokenut ruokailun jälkeistä väsymystä, mutta en pitkään aikaan. Nyt usein ruokailun jälkeen on ollut sellainen olo, että vintti pimenee ihan kokonaan. Ja/tai on tullut sellainen väsymys, etten ole saanut töitä tehtyä enää oikeastaan ollenkaan.

Samoin, olen huomannut, että lämmönsietokykyni on ihan olematon. Olin esimerkiksi lasten kanssa ulkona aamulla klo 8 - 9, jolloin aurinko vielä hädin tuskin lämmitti. Lakki oli päässä ja vettäkin join sinä aikana. Sen jälkeen oli kuitenkin sellainen olo kuin olisin saanut valtavan lämpöhalvauksen, tuntui kuin taju lähtisi. Samanlainen olotila tuli sen jälkeen kun hetkellisesti käväisin kuumalla parvekkeella. Saunassa en ole viihtynyt vuosiin, mutta tällaista "nuupahtamista" lämmön takia en ole kuitenkaan kokenut ennen.

Välillä minä ja puolisoni olemme epäilleet, että josko minulla voisi olla MS-tauti. Kliiniset neurologiset testit kuitenkin kai läpäisin tässä kuukausi sitten. Sen jälkeen on kyllä tullut uuta oireilua, esimerkiksi kävellessä tuntuu kuin olisin kännissä (en pysy "viivalla"). Aivojen magneettikuvauksessa ei myöskään löytynyt plakkeja. Joten ei kai oikeasti tarvitse pelätä MS-tautia... Vaikka sitä varmaan pelkää moni jännitysniskasta kärsivä, koska oirekuva on ilmeisesti melko samanlainen.
Majakanvartija
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 10 Kesä 2013, 16:18

Onko sulta tsekattu kilpirauhashormonit ja verensokeri? Tuo aterian jälkeinen väsymys voi viitata diabetekseen, ja kova hikoilu kilpirauhasen liikatoimintaan. Jotain häikkää aineenvaihdunnassa siis. Ei sulla tietenkään välttämättä ole mitään vialla, mutta kannattaa toki tarkistuttaa ainakin jos oireet jatkuu.
Rautanaula

Kilpirauhasarvot, verensokeri + uusin hierontakäynti

ViestiKirjoittaja Majakanvartija » 11 Kesä 2013, 10:26

Kilpirauhasarvot on katsottu pari kuukautta sitten ja ne olivat silloin täysin normaalit (muistaakseni TSH 0.58, T4V ~13).

Raskausaikana, vuosi sitten, olin sokerirasituksessa, jonka läpäisin hienosti. Sen jälkeen ei ole otettu paastoverensokeria eikä ole tehty sokerirasitusta. Kerran mittasivat verensokerin päivystyksessä ja se oli kai ok (mutta se ei ollut siis paastoverensokeri). Diabetesoireista pari löytyy: tihentynyt tarve käydä vessassa + väsymys. En kuitenkaan ole erityisen janoinen enkä ole laihtunut. Kakkostyypin diabetes voi kai kyllä olla oireeton.

Kävin tänään taas hierojalla. Hieronnan aikana alkoi valtava nielemiskipu. Ehkä myös joskus aiemminkin oli lievempää nielemiskipua hieronnan aikana. Lisäksi nyt parina kertana on tuntunut siltä kuin menisi nenä tukkoon (outoa). Hieronta myös aiheuttaa käsien ja jalkojen puutumista ja kihelmöintiä. Hieroja myös totesi, että niska on taas jumissa (olen käynyt kerran viikossa hierojalla). Huimausoireet ovat sentään kai lieventyneet hieronnan myötä...

Huoh. Ota näistä moninaisista oirestani nyt sitten jotain selvää. Pitää vaan kiltisti odottaa sinne neurologisiin tutkimuksiin pääsyä (kuukauden päästä). Mikäli mitään neurologista ei löydy (ja tuskin löytyy), toivottavasti lähettävät sitten jonnekin muualle tutkittavaksi. Omasta työterveyslääkäristäni ei enää iloa ole...
Majakanvartija
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 11 Kesä 2013, 11:03

Moikka, Majakanvartija! Ja tervetuloa palstalle!

Oireistasi nuo muistikatkokset eivät oikein pelkkään niskavammaan tuntuisi sopivan, lievässä aivovammassa sellaisia ymmärtääkseni ainakin on. Oletko jossain vaiheessa lyönyt pääsi jonnekin?

Muut oireet näyttäisivät sopivan hyvin niskavammaan tai -vaivaan, sen perusteella mitä täällä foorumillakin aina oireiksi raportoidaan. Hieronnan aikaiset oireesi viittaavat vahvasti niskaan. Esim. ne nenä- ja kurkkutuntemukset sopivat hyvin siihen, nuo luita, lihaksia, aivoja, sisäelimiä yms. ympäröivät kalvothan ovat yhtä ja samaa rakennetta ja siten suoraan yhteydessä toisiinsa. Näin ollen niskan kalvojen muutokset voivat aiheuttaa nenä- ja kurkkutuntemuksia, samalla tavalla kuin paineentasaus nenä tukkimalla ja nielaisemalla aiheuttaa paineen lisääntymistä korvissa.

Oletko käynyt fysiatrian erikoislääkärillä? Se olisi ehdottoman oikea osoite viimeistään tuon neurologin jälkeen.
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Nykytilanne

ViestiKirjoittaja Majakanvartija » 09 Heinä 2013, 11:59

Tulin tänne kertomaan nykytilanteeni ja kiittämään kaikkia kommenteista ja vastauksista.

Tosiaankin reilun viikon verran oli parempi olo - sitten alkoi taas alamäki. Ensin kuvioihin tuli migreenityyppinen päänsärky (mukana myös mm. valonarkuutta ja pahoinvointia), jota on nyt jatkunut kolmisen viikkoa. Tuo päänsärky sai ehkä niskat ja hartiat kipeiksi ja jumiin - niskat ym. olivat ok, mutta päänsäryn myötä menivat taas äkkiä jumiin. Nyt migreenipäänsärkyyyn saattaakin olla sekoittunut myös jännityspäänsärkyä.

Tällä ja viime viikolla olen saanut lieviä epileptisen tyyppisiä oireita, mm. aivan lyhyita tajunnankatkoksia, silmien räpsymistä (ei-tahdonalaisesti). Lisäksi välillä pää tuntuu "paisuvan", mikä jonkun mukaan voisi myös olla epileptinen oire (siihen on pari kertaa liittynyt myös vapinaa/tärinää).

Minulla on ollut myös hurjia näköhäiriötä; näen valojuovia ja -palloja. Näköhäiriö on liittynyt myös noihin silmänräpsymisiin...

Lisäksi olen huomannut saavani tosi herkästi mustelmia oikealle puolelle kehoani. En ole keksinyt syytä mustelmille, vaikuttavat tulleen itsekseen.

Mukana myös kaikki muut vanhat tutut oireet, kuten huimaus, motoriset ongelmat, tasapaino-ongelmat, oikean jalan oireilu yms.

Unohdin mainita aluksi, että magneettikuvasta löydettiin aivoistani laskimolaajentuma sivulöydöksenä. Pidin sitä merkityksettömänä juttuna, kun neuron päivystyksen lääkäri sanoi, ettei selittäisi oireitani. Eilen olin taas magneettikuvassa, ja yllätyksekseni kuvasivat taas pääni (eikä selkärankaa, kuten epäilin). Halusivat tutkia verisuonimuutoksia... Nyt olenkin itseni googlannut (vaikkei kyllä pitäisi) ja todennut, että oikeastaan kaikki oireeni sopisivat tuloillaan olevaan laskimotukokseen/-tukoksiin... Niskatkin voivat mennä kai jumiin sellaisen vuoksi (!).

Minulla on aika neurologille ensi maanantaina, mutta aion tänään jo soittaa neurologian poliklinikalle ja kysyä pitäisikö minun heti hakeutua johonkin hoitoon. Kun on tosiaan tullut noita tajunnankatkoksia viime päivinä.

Itselläni on sellainen pelko, että ei tässä ehkä taidakaan olla kyse ihan vain niska-hartiajumista.
Majakanvartija
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 09 Heinä 2013, 14:32

Kannattaa ehdottomasti hakeutua ensiapuun mahdollisimman nopeasti. Jos noita tajunnankatkoksia on, niin yritä saada joku seuraksi siihen saakka, kunnes pääset hoitoon. Ensiavussa suhtautuvat potilaisiin välillä nihkeästi, eli saattavat laittaa takaisin kotiin vaikka oireet viittaisivat vakavaankin vaivaan. Vaadi tutkimuksia ja hoitoa, mieluummin liioittele kuin vähättele oireitasi. Toisaalta uskon kyllä, että hoitoon pääset, kun kerran todistusaineistoa verisuonimuutoksista on olemassa.

Tuo tukoshan on ihan hoidettavissa, kun vaan pääset ajoissa hoitoon. Mulla itsellä epäiltiin verenkiertohäiriötä/dissektoitumaa/tukosta aivoissa viime vuoden lopulla, ja pääsin heti viikoksi sairaalaan tutkimuksiin. Verenohennus aloitettiin, mutta lopulta multa ei löytynyt mitään verenkiertohäiriöön viittaavaa.

Tule kertomaan sitten, kuinka kävi :)
Rautanaula

Pahin pelko turhaa?

ViestiKirjoittaja Majakanvartija » 09 Heinä 2013, 20:10

Hei taas.

Soitin tänään neuron polille ja hoitaja osasikin kertoa uusimmista magneettikuvauksen tuloksista. Nyt oltiinkin sitä mieltä, ettei siellä mitään laskimolaajentumaa olekaan, vaan kyse on vain yksilöllisesti anatomiasta (mitä sitten tarkoittaakin). Eli ilmeisesti ei ole syytä pelätä tukostakaan. Hoitaja kehotti kuitenkin hakeutumaan neurologian päivystykseen tarvittaessa. Nyt kun tiedän, ettei tukosvaaraa kuitenkaan taida olla, uskaltanen ehkä odottaa maanantaihin asti. Tarvittaessa tietenkin hakeudun hoitoon, jos olo tästä pahenee tai huoli kasvaa.

Oireet kuitenkin ovat ihan todellisia, eikä niitä kaikkia taida kyllä näyttöpäätetyöstä aiheunut niskahartiajumi selittää. Itse alan uskoa siihen, että minulla on migreeni ja/tai epilepsia. Nuo tajunnankatkokset yms. sopisivat epilepsiaan. Toisaalta en tiedä miten migreeni/epilepsia voisi selittää jalkavaivojani... Mutta ehkä maanantaina neurologi osaa kertoa mikä minua voisi vaivata. Ja yritän kyllä vaatia, että kaikki tutkimukset ratkaisun löytämiseksi tehdään.

Itse olen ollut huomaavinani, että oireiden laatu ja voimakkuus saattavat vaihtua kuukautiskierron myötä. Kokonaan ne eivät kyllä ole olleet missään vaiheessa poissa (siis sen jälkeen kun oireilu alkoi). Mutta ehkä hormoneilla(kin) on oma osuutensa asiaan. Ainakin sellainen "naisten migreeni" on olemassa.

Mutta palaan tänne viimeistään neurologikäynnin jälkeen kertomaan mitä minulle sanottiin.
Majakanvartija
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 09 Heinä 2013, 21:32

Mulla ainakin migreeni menee täysin hormonien mukaan. Kierron puolivälissä voi olla 1-2 kohtausta, menkkojen aikaan kohtauksia on 1-8 päivänä :? Oletko kokeillut migreenin täsmälääkkeitä? Mä sain sumatriptaania muutama kuukausi sitten ja sain ison avun. Lisäksi migreenikohtaukset ovat vähentyneet. Tosin nuo lääkkeet voivat lisätä verenkiertohäiriön riskiä, jos siis jonkinlainen häiriö on olemassa tai joskus ollut. Mä uhmaan riskiä, koska muuten joutuisin olemaan pois töistä aika monta päivää, jopa viikon, joka kuukausi :)

Kun puhut tajunnankatkoksista, niin ovatko poissaolokohtauksia? Eli yksinkertaisesti "jäädyt" paikallesi, olit sitten tekemässä jotain tai et. Et näe mitään etkä kuule etkä tunne mitään kohtauksen aikana? Ja sitten kun "heräät", et itse edes tajua olleesi "poissa", ellei joku siitä sulle mainitse?

Mulla oli lapsena epilepsia, joka ilmeni juuri tuollaisina poissaolokohtauksina kuin kuvailin. Niitä saattoi tulla päivässä useita, ja välillä sitten oli useita ihan normaaleja päiviä putkeen. Sain kohtauksen mm. päiväkerhon tanssiesityksessä. Me tytöt seisottiin rivissä lattialla ja kun muut lähtivät liikkeelle, minä jäin tönöttämään keskelle lattiaa. Äiti minut sitten haki pois :)

Epilepsiani hoidettiin ja lopetin lääkityksen alle 8-vuotiaana. Silloin epäiltiin, että tauti olisi johtunut 5-vuotiaana tapahtuneesta keinusta putoamisesta.
Rautanaula

Hemipleginen migreeni?

ViestiKirjoittaja Majakanvartija » 12 Heinä 2013, 19:47

Neurologikäynti on vasta maanantaina, mutta palasin tänään jo kertomaan uusimmasta käänteestä.

Sain jo toukokuussa 4 kpl kohtauksia, joiden epäilin olevan migreeniä tai epilepsiaa. Epämääräisemmässä muodossa niitä on tullut sen jälkeenkin. Tänään tuli kuitenkin sellainen "jättikohtaus", ettei homma jäänyt epäselväksi.

Kohtaus alkoi "auralla": äänet tuntuvat kaukaisilta, silmissä näkyi valopalloja ja juovia, silmät räpsyivät tiuhaan tahtiin. Tätä "auraa" seurasi välittömästi oikeanpuoleinen päänsärky. Päänsärkyä puolestaan seurasi vapina, pienimuotoinen nykinä, jonkinasteinen tajunnantason lasku, pahoinvointi, lievää puutumisen tunnetta. Sitten hieman myöhemmin tuli toispuoleinen puutumiskohtaus: ensin puutui oikea käsi sormista alkaen, sitten oikea jalka varpaista alkaen. Koko kroppa tuntuu yhä raskaalta, vaikka kohtauksen alkamisesta on nyt 1-2 tuntia. Silmissä välkkyy myös edelleen. Nyt ihan äsken alkoi niskaa jomottaa.

Toukokuussa tuli kolme tuollaista hyvin samantapaista kohtausta, mutta niiden yhteydessä ei ollut päänsärkyä (sitä oli kuitenkin muulloin). Lisäksi tuli neljäs kohtaus, joka oli hieman erilainen, mutta sisälsi myös mm. päänsärkyä, vapinaa, puutumista. Niskakipua ei tainnut noihin neljään kohtaukseen liittyä.

En tiedä oliko tämänpäiväinen "puhdasoppinen" hemipleginen migreenikohtaus, mutta minusta se vaikuttaa siltä. Uskoisinkin, että iso osa oireistani johtuu jonkinsorttisesta migreenistä. Tämänpäiväisen migreenikohtauksen loppusuoralla alkoi tosiaan myös niskaa särkeä. Yleisestikin niska- ja hartiaoireet ovat alkaneet migreenityyppisen päänsäryn myötä --> niskaoireet ovat ehkä migreenin seurausta?
Majakanvartija
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Lääkärikäynnin saldo

ViestiKirjoittaja Majakanvartija » 15 Heinä 2013, 11:21

No niin, nyt olen käynyt siellä neurologilla.

Tällä hetkellä lääkäri epäili, että minulla on aurallinen migreeni + niskat jumissa. Vielä ei epäillyt tuota hemiplegistä (eli halvausoireellista) migreeniä, kun puutumiskohtaukseni ovat olleen sen verran lieviä. Sain lääkityksen, jonka pitäisi estää sekä migreeniä että niskajumeja. Katsotaan onko siitä apua.

Olen menossa heinäkuun lopussa myös EEG-tutkimukseen, jossa tsekataan onko viitteitä epilepsiasta. Lääkäri ei sitä suoranaisesti epäillyt kuitenkaan.

Sittten joku verikoe vähän viittasi borrelioosiin. Otetaan uudet verikokeet ja katsotaan saadaanko sama tulos. Joskus vuonna 2008 sain verikokeista myös borrelioosiin viittaavan tuloksen, mutta uusinta verikokeesta ei samaa enää löydetty. Ehkä niin käy nytkin. Lääkäri ei epäillyt borrelioosia, tuosta verikoetuloksesta huolimatta.

Selitystä en kaikille oireilleni saanut, mm. oikean jalan kivuille ja polven naksumiselle. Eikä lääkäri osannut myöskään selittää miksi jalkani ovat ihan voimattomat aamuisin (meinaavat joskus jopa pettää altani).

Itse varmaankin nyt vetäydyn hetkeksi sivuun tältä foorumilta...
Majakanvartija
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Verikoetuloksista vielä

ViestiKirjoittaja Majakanvartija » 15 Heinä 2013, 11:35

Se koholla oleva verikoearvo oli IgM (IgG oli kai normaali).

Sitten lääkäri vähän kai pohti vereni rautapitoisuutta (että onko jotenkin alhainen vai ei). Uusinta verikokeissa tsekataan kai taas se + muita alkuaineita, kuten Mg.

Nyt siis vetäydyn hetkeksi täältä, mutta kiitän vielä kaikkia kommenteista ja neuvoista. Hyvää kesänjatkoa.
Majakanvartija
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)