Portaissa niskat nurin, yläpäätelevymurtumat

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

Portaissa niskat nurin, yläpäätelevymurtumat

ViestiKirjoittaja Juuliska » 22 Touko 2013, 18:56

Heippa kaikki enemmän ja vähemmän kohtalotoverit! Olen uusi täällä. En oo aiemmin niskavaivoista liiemmin kärsinyt mutta muutama viikko sitten minulle sattui onnettomuus ja tulin monta metriä kierreportaita alas sillä seurauksella että rangasta murtui kasaan C5/6/7 yläpäätelevyt ja myös nivelside repesi niskasta. Nyt opettelen käyttämään kovaa ortoosia. Pari viikkoa meni kylkimakuussa. Tänään ekan kerran jaksoin istua jopa useamman tunnin, toki selän lihakset kipeytyi ja oli pakko mennä taas makuulle. Mutta pikkuhiljaa yritän olla pystyssä tuen kanssa.
Onko vastaavia kokemuksia täällä kellään, kuinka kauan mahtaa kestää paraneminen ja mahtaako ennalleen toipuminen edes olla mahdollista...? Kova halu ja aikomus on kuntoutua ennalleen mutta olen ymmärtänyt että "heikko" niska saattaa jäädä vaivaamaan.
Olen todella onnellinen ja onnekas että en halvaantunut saati heittänyt henkeäni, raajat siis ok ja eteenpäin mennään. Kohtalotovereita ja ylipäätään vertaistukea kaipaan :)
Juuliska
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja torvelo » 23 Touko 2013, 07:38

moi juuliska
tervetuloa palstalle
auts, hengenlähtö oli aika lähellä.
miltä alueelta on nivelside repeytynyt.
itselläni yläniskavamma jonka kuntoutkseen menee kauan, ja entiseen elämään ei paluuta.

-torvelo-
torvelo
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Juuliska » 23 Touko 2013, 10:27

Hei Torvelo, kiitos vastauksesta. Mä en oikeen tosta magneettilausunnosta ymmärrä mitä nuo kaikki tarkoittaa, mulla on yläpäätelevy kompressiomurtumaa ja ligamenttivammaa siis C5/6/7 ja vielä jotku TH1 ja TH2. Näin lääkärin luona sen magneettikuvan kylläkin ja siitä näin missä on mitäkin, ja tokihan myös tunnen ne. Oli aika karun näköistä kun ne päätelevyt jotka normisti on sellaisia neliöitä, oli todellakin vaan sellasia vinoja pitkuloita kolmessa nikamassa.

Pahin nivelsiderepeämä on tossa niinku niskakuopan kohdalla, ja nuo murtumat on noissa nikamissa mitkä on yleensä kaikilla eniten ulkona, tai näkyy ja tuntuu siis selvimmin. Päätä en pysty vielkään nostaan selinmakuulla ylös, ainoastaan kylkiasennossa kaulan lihasten avulla voin varoen kohottaa päätä. Fysiatri sanoi että pitkälle syksyyn menee ennekuin paranee. Mut en tiiä mitä se käytännössä tarkoittaa. Täällä kun oon lukenut teidän kokemuksia nii tajusin että kyllähän mullekin varmana jää jotain pysyvää vaivaa tästä. Mutta kuten sanottua, ois voinut käydä monin tavoin pahemminkin joten kyllä tässä positiivisella mielellä vielä mennään ja toivutaan, vaikka hidasta varmasti toipuminen onkin.

Kun lähdin putoamaan ajattelin heti vaan "ei päätä, en lyö päätä", ja todella sain suojeltua mun pään niin ettei se kolahtanu lainkaan matkan varrella, mut niskalle kävi sitten senkin eestä tälliä. Lääkärikin sanoi että näkee noista vammoista että oot ollu tosiaan kippurassa ja päätä pitäny suojassa.
Mulla on nääs jo veljellä vakava aivovamma, ja hänen asioistaan huolehdin yksinäni, niin heti sitä ajatteli kun siinä portaissa lähti kaatumaan vaan sitä ettei kärsi itsellä saada nyt aivovammaa.

Portaissa ei ollu kaidetta lainkaan sillä puolella missä kaaduin. Vieläkin tuntuu pahalta muistella sitä hetkee kun sukelsi alas ja mätkähteli...yäk.

Millainen sinun yläniskavamma on? Miten olet saanut sen?
Juuliska
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja kojootti » 23 Touko 2013, 10:38

Tervetuloa Juuliska!!

Onpa ollut raju tapaturma. Ei näitä onneksi osaa etukäteen arvata (mulla tuli lumikuorma niskaan). Olet vissiin vielä sairaalassa. Mahdoton on sanoa missä ajassa tuosta toipuu ja miten toipuu kun se on niin yksilöllistä.
kojootti
kojootti

ViestiKirjoittaja Juuliska » 23 Touko 2013, 10:39

jaa, luinkin jo sinun tarinasi Torvelo tuolta toisaalta, eli ei tarvitse sinun erikseen sitä mulle selvittää :) Kovia olet kokenut kyllä.
Juuliska
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Juuliska » 23 Touko 2013, 10:48

Heippa Kojootti, kiva kun vastailit. En oo siis sairaalassa ollut päivääkään. Kotona yksin ja kavereiden avun varassa nyt kolmatta viikkoa. Ambulanssi ei vieny sairaalaan kun ei ollut päävammaa. Soitin myös sit kotona ollessa sairaalaan jossain vaiheessa niin sanoivat että kipulääkettä voivat päivystyksessä antaa mut ei muuta. Tämä siis ennenkuin olin saanut tietää yksityslekurin ja magneetin avulla diagnoosin. Sairaanhoitajakaverikin totesi että ei nykyään sairaalaan oteta makaamaan jos ei oo pakko ja niin kai se on. Enkä ois kuulemma julkisella puolella magneettikuvaan päässyt.

Mutta just kuulin tutulta joka on samassa pelastuslaitoksessa töissä, että ovat tehneet ne ambulanssihenkilöt ison virheen ja mun pitäs kai jaksaa joku valitus tehdä asiasta...

No siis onneksi oli tapaturmavakuutus ja olen voinut käydä yksityisellä puolella. Kotona oon siis maannut ja nyt sain tämän ortoosin maanantaina ja yritän istua sen minkä jaksan.
Juuliska
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja kojootti » 23 Touko 2013, 12:34

Siis herranjestas, eivät vieneet sairaalaan. Teet ehdottomasti valituksen hoitovirheestä. Onneksi menit yksityiselle että sait heti dokumenttia siitä mitä on tapahtunut. Voi tsiisus mihin tää suomen terveydenhoito on menossa :shock:
kojootti
kojootti

ViestiKirjoittaja Juuliska » 24 Touko 2013, 16:44

Jeps, kirjelmä lähetetty sairaanhoitopiirille. Aurinkoa kaikille teille viikonloppuun!
Juuliska
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Juuliska » 15 Kesä 2013, 12:49

hei taas kaikille, jos joku tätä viestiketjua sattuu vielä lukemaan. Olen tässä nyt toipuillut 6 viikkoa onnettomuudesta. Kaulatuen eli sellasen jäykän ortoosin sain about 3 vkoa tapaturmasta ja pidin sitä pystyssä ollessani. Olo tuntui jo kohentuvan kun kroppa mankelin jälkeen palautui, kudosvauriot parani ja samoin murtumat ja nivelsidevammat myös alkoivat parantua. Elin jo ihan innoissaan taas arkielämää, ei toki mitään normaalia, mutta esim viime vkonloppuna olin molempina päivinä koko päivän pystyssä menemättä kertaakaan vaakaan lepäämään. Jaksoin käydä kaverin kanssa ostamassa kukkia parvekkeelle autokyydillä yms, tuntui jo että elämä voittaa ja kyllä tästä paranen.
Kunnes keskiviikkoiltana, täysin levossa ja paikallaan ollessa sohvalla kyljellään maatessa alkoi täysin varottamatta maailma heilua hirveellä vauhilla silleen hakkaavasti edestakaisin. Joku huimauskohtaus siis, mutta ei sellaista normaalia pyörivää asentohuimausta vaan jotain ihan muuta. Kun se rauhottui sen verran että pääsin pystyasentoon oksetti aivan hirveesti, sydän hakkas, vapisutti ja tärisytti ja paleli, aivan kuin kuumehorkassa.
Soitin samantien hätänumeroon (ens kerran elämässä yhtään empimättä), lanssi kävi kotona katsomassa, mutta koska kohtaus oli jo ohi eivät voineet mitään tehdä.
Seuraavana iltana sama kohtaus toistui (samassa asennossa jonkin aikaa paikallaan maattuani) ja tällä kertaa oli kaveri kylässä joka näki tilanteen, ja hänen mukaansa naamasta oli paennut kaikki veri, olin ollut ihan lakananvalkonenn (olen luonnostaan erittäin punakka eli on varmaan ollut ihme näky). Kaveri otti kädestä kiinni siinä ja sanoi myöhemmin että olin ihan veltto myös.
No, taas soitin hätänroon ja sama tarina, tulivat paikalle mutta koska kohtaus oli ohi eivät voineet mitään tehdä mutta suosittelivat menemään päivystykseen. Kävin päivystyksessä ja sirdaludin kanssa lähdin kotiin.

Oon nyt tutkinut syvällisemmin asioista, mulla on siis kaularanka painunut kasaan siinä onnettomuuessa, + niska ja kaula revähtäny pahasti, ja sen verran oon viisastunut, että oireet voivat olla verisuoniperäisiä (nikamavaltimot/kaulavaltiomot), lihasperäisiä (niska jäykkänä ja suht tunnoton ortoosin käytöstä), autonomiseen hermostoon liittyviä, ja/tai johtuu siitä että traumassa on ne korvan sakat irronneet ja menneet väärään paikkaan.

Kohtausten jälkeen seurasi tsoi voimakas väsymys joka ei vieläkään ole lähtenyt, samoin sellanen pöpperö/sumuinen olo.

Täällä varmaan moni teistä tietää/on kokemusta vastaavasta?

Mulla on kova halu kuntoutua ja tehdä ihan kaikki mitä voin jotta palautuisin ees lähelle entistä. Tällä hetkellä erittäin invalidisoitunut olo ku ei mitään uskalla tehdä huimauskohtauksen (vai mikä olikaan) pelossa.

Eka juttu olis varmaan saada nuo niskan lihakset kuntoon. Oon nyt syöny sirdaludia toista päivää mut tuskin ne ihan nopeesti sieltä toipuu ku olleet 6 viikkoa immobilisaatiossa liikkumatta.

Se on kyllä käyny selväks että huimaus voi vaivata loppuiän....

Tää on myös henkisesti rankkaa, vaikka kuinka yrittää olla positiivinen, niin sitä mukaan kun alkaa tajuamaan mitä itelle on käynyt ja mitä se tarkoittaa, siinä on käsittelemistä. Terveyttä kun ei voi ostaa tuolta lähikaupasta takas.

Oisko kellään mitään vinkkejä/kokemusta vastaavasta, tommosista kohtauksista jne..?
Juuliska
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Orkidea » 15 Kesä 2013, 15:32

Nyt vasta huomasin tämän ketjun, kun olen käynyt harvakseltaan täällä foorumilla. Joten tervetuloa näin jälkikäteen :) Aika hurjan tällin olet saanut ja varmasti vie pitkään ennenkuin tuo paranee, jos ylipäätään paranee :? Itselläni on vajaa 15 kuukautta sitten sattunut vamma, joka tuli pahoinpitelyssä ja sen seurauksena kaaduin takaraivo edellä kivilattiaan, seurauksena niskavamma ja vaikea aivovamma. Minulla tulee vieläkin noita kuvaamiasi huimaus/oksennus-kohtauksia, jos teen vähänkin jonkun väärän liikkeen ja joskus ilman järkevää selitystä. Reaktio tulee kuitenkin usein pienellä viiveellä, joskus vasta seuraavana päivänä, joten aina ei ole helppo päätellä mistä se johtuu... Itselläni nuo huimaukset kestävät helposti toista viikkoa, kun ovat kerran lauenneet. Tuon ajan maailman pyörii silmissäni jokseenkin tauotta ja samaan aikaan on tunne, kuin putoaisin taaksepäin. Huimaus on niin rajua, että esim. käveleminen ilman tukea on jokseenkin mahdotonta :?

En tiedä misä päin olet ja missä olet käynyt tutkimuksissa, mutta sinuna hakeutuisin tarkempiin tutkimuksiin, kun vakuutus on kuitenkin olemassa. Helsingissä Ortonissa on paljon osaamista niskavammojen osalta, samoin Tampereen Fysiatripalvelussa osataan hoitaa hankalia niskavammoja. Minulla kävi myös mielessä, että vaikka et päätäsi lyönytkään pudotessasi, on sinulle silti saattanut tulla jotain vammaa aivoihin ja/tai aivorunkoon, joten tutkituttaisin myös sen puolen. Itse hakeutuisin tuossa tilanteessa Helena Huhmarin vastaanotolle Helsinkiin.
Orkidea

ViestiKirjoittaja Juuliska » 15 Kesä 2013, 15:42

kiitos vastauksestasi Orkidea. joo on mahdollista toki aivorungon/aivojen lievä vammakin mulla, sen verran pahasti pyörin ja mätkähtelin korkealta ja kovaa. mun veljellä on laaja anoksinen vaikea aivovamma, vammautui 12 vuotta sitten onnettomuudessa jossa valtimo katkesi ja vuoti kuiviin. aivovamma siis erittäin tuttu ja läheinen asia. sen takia heti kun lähdin putoamaan niitä portaita aattelinkin vaan että pakko suojata päätä.
mulla on otettu rintarangan ja kaularangan magneettikuvat mut ei muuta, eikä verisounia oo tutkittu. mut paljonhan on asioita joita kuvissa ei näy kuitenkaan.
asun pohjoisempana, mutta hyvä tietää tuo Huhmar, moni on sen täällä maininnutkin.
Mulla myös oli just tuo tunne huimauskohtauksessa, että putoan/vajoan alaspäin. Oon nyt välttänyt sitä asentoa missä se tuli. päivä kerrallaan.
Juuliska
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja kojootti » 15 Kesä 2013, 17:02

Ihan samanlaisia huimauskohtauksia on mulla ollut. En ole niistä kokonaan päässyt mutta osaan elää niiden kanssa ilman jatkuvaa paniikkia ja pelkoa,, että henki lähtee. Eli aika auttaa jollain laillla vaikkei ainakaan mun kohdalla mitään ihmeparantumista ole tapahtunut. Työkyvyttömyyseläkkeelle jouduin.

Kannattaa ottaa Huhmareen yhteyttä.
kojootti
kojootti

ViestiKirjoittaja Juuliska » 15 Kesä 2013, 17:33

kiitos viestistä Kojootti. Onko sulla tullut ne paikallaan ollessa varottamatta vaakatasossa vai pystyssä/liikkuessakin?
ite löysin tietoa ja epäilen just tätä "kaularankapotilaiden huimaus johtuu usein valtimoiden kompressiosta". siltä se just tuntui, niinku ois puristunu valtimo hetkeksi tukkoon niin että veri lähtii päästä ja meinas mennä taju.
siihen sakka-asiaan en usko niin paljoa koska mulla ei huimaa päätä käännellessä, makuulle mennessä jne, vaan se kohtaus on tullut ihan paikallaan ollessa oikealla kyljellä maatessa ja siinä vähän olkaa nostaessa. ja jo melkein heti onnettomuuteni jälkeen yksi fysioterapeuttikaverini käski mun tehdä sen sakkahoitohomman, eli 30s kaikissa asennoissa sängyssä pyörien ja tein sitä.
mulla oli alusta asti kaikista pehmytkudos ja muista kivuista poikkeava kova kipu tuossa vasemmassa kaulavaltimossa. se puoli kaulasta on yhä hellempi.
Juuliska
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja kojootti » 15 Kesä 2013, 17:44

Ihan missä asennossa hyvänsä
kojootti
kojootti

ViestiKirjoittaja Juuliska » 15 Kesä 2013, 17:51

ok. ei kaiketi oo mitään lääkitystä keksitty millä vois niitä estää? kun ei taida selkeää syytäkään olla selvänä? mutta voin lukea tuolta sinun tarinastasi lisää, ei tartte vastailla jos et jaksa selvittää samoja moneen kertaan :)
Juuliska
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)