Yläniskan oirehdintaa lieveilmiöineen

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

Yläniskan oirehdintaa lieveilmiöineen

ViestiKirjoittaja Suo-ohdake » 20 Touko 2013, 07:09

Olen hieman yli kolmikymppinen ja kärsinyt niskaoireista jo kymmenkunta vuotta. Vajaa pari vuotta sitten oireilu paheni ja on sen jälkeen jatkunut jokseenkin samanlaisena. En tiedä loukanneeni niskaani koskaan.

Kipua on lähes päivittäin, ajoittain joka päivä. Usein herään aamuisin kipuun, joka on niin voimakas, että se pakottaa nousemaan ylös. Pahin kipu tuntuu ylimpien nikamien ja kallonpohjan alueella, mutta ollessaan pahana se säteilee myös päähän, etenkin silmiin ja niiden taa sekä usein myös kasvoihin. Kasvokipuun liittyy pistelyn tunnetta. Päiväkausia jatkuessaan kipu vetää yleensä myös toisen hartian jumiin (puoli vaihtelee).

Tämän tavanomaisemman kivun lisäksi on pahempia kipukohtauksia, joihin liittyy em. kivun muotojen lisäksi pyörrytystä, rajuakin pahoinvointia sekä palelua. Pahoinvointiaallon laukaisee tällöin etenkin pään liike. Pahin kipu näiden kohtaustenkin aikana on yläniskassa ja kallon alaosassa, vaikka kipua on laajemmin pään alueella. Kohtaukset ovat täysin invalidisoivia ja jatkuvat kerrallaan vuorokaudenkin, mutta niitä on onneksi vain kerran tai pari kuukaudessa, ajoittain harvemminkin. Kohtauksia ja muutenkin tavanomaista voimakkaampaa kipua laukaisee liikunta, etenkin sellainen johon liittyy hyppimistä tai muuten nopeita niskan liikkeitä (hölkkääminen, tanssi). Toisinaan ne alkavat aamuyöllä, joten ilmeisesti hankala nukkumisasento voi olla taustalla.

Kohtaukset ovat osin migreenityyppisiä (esim. valonarkuus), joten näitä oireita onkin minulla "hoidettu" erikseen migreenikohtauksina ja tension neck -oireina, eli ainoa hoito on ollut kotivenyttely, Burana sekä nyttemmin myös pahoinvointisuppo. Jälkimmisistä onkin ollut jonkin verran apua, vaikka itse kipuun ne eivät auta. Migreenin täsmälääkkeet: ei apua. Sirdalud: pahentaa oloa.

Lämpöpussi on tähän mennessä paras apu arkisempaan kipuun, mutta kipukohtauksien aikana se ei riitä. Nukkumista helpottamaan olen kokeillut useita erilaisia erikoistyynyjä, mutta eivät ole tehneet hullua hurskaammaksi. Vähiten huono on ollut tähän mennessä toisen pehmeäksi nukkuma Ikean niskatyyny.

Toisella vanhemmistani on todettu vakava yläniskaongelma. En tiedä diagnoosia, mutta hän on jatkuvassa kuntoutuksessa, käy myös intensiivijaksoilla ja on puhunut tukikaulurista ja mahdollisesta leikkauksesta. En tiedä, onko tämä olennainen tieto minun vaivani kannalta.

Olisi mielenkiintoista kuulla, onko muilla ollut saman kaltaista oireilua ja millaisen diagnoosin olette lopulta saaneet. Oletteko löytäneet keinoja helpottaa kivuliasta tai pahoinvoivaa oloa? Kuulostaako oireiluni edes siltä, että taustalla voisi olla vakavampaa niskaongelmaa? Voiko perinnöllisyys vaikuttaa tällaisissa asioissa?
Suo-ohdake
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 20 Touko 2013, 12:10

Tervetuloa palstalle Suo-ohdake!

Aika kinkkinen tilanne sinulla kaikenkaikkiaan. Mutta sen verran sain tilanteestasi kiinni, että perintötekijät rankavaivoihin on ja voimakas yläniskaoireisto.

Minulla on täysin samantyyppistä yläniskakipua, on maailman inhottavin tunne herätä yöllä kipuun ja siihen ajatukseen, ettei saa hievahtaa milliäkään tai kiputuntemus räjähtää käsistä. Minulla on yläniskassa ligamenttivamma kolarin vuoksi ja näin ollen yläniskassa pääsee välillä virheasennossa oleva nikama ottamaan kontaktia ympäryskudoksiin ja aiheuttaa voimakasta viiltävää kipua. Lisäksi alaniskassa on välilevynpullistuma, joka oireillessaan joko tekee repivää pistokipua alaniskaan ja hartiaseutuun tai vannemaisena ylös päätä kohti nousevat kuristavan kivun, joka päättyy todella voimakkaaseen pääkipukohtaukseen. Ja yläniskan nikamavirheasento altistaa myös kausittaiselle kolmoishermosärylle.

Jotenkin tuntuisi siltä, että sinulla voi liittyä tuo kipukohtaus myös voimakkaasti sisäkorvan tasapainoelimen toimintaan, kerta pään liike laukaisee pahoinvoinnin. Tuollainen oire kuulostaa Menier-tyyppiselle, mutta syy voi olla hyvinkin myös esim. yläniskan toimintahäiriöstä johtuvasta selkäydinkosketuksesta.

Suosittelen, että kysyt niskaongelmaiselta vanhemmaltasi tarkan diagnoosin, sillä esim. jotkut yliliikkuvuusoireyhtymät ovat voimakkaasti periytyviä ja aiheuttavat nikamien ja nivelten sijoiltaanmenoja.

Parhaat niskaoireiden asiantuntijat löytyvät Ortonista, mutta palstalla väkeä ympäri Suomea, jotka osaavat neuvoa myös oman alueensa niskaspesialisteille.
anzqu
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja kojootti » 23 Touko 2013, 10:50

Hei ja tervetuloa!

Itselläni oli tapaturman jälkeen tosi kovaa pahoinvointia joka kesti valitettavasti vuosia. Pahoinvointilääke auttoi hetkellisesti. On onneksi ajan myötä helpottanut. Teen kyllä edelleen asentohuimausliikkeitä, kenties ovat auttaneet?? Ja muutenkin samanlaisia oireita. Kipuun mulla auttaa parhaiten kylmä ja Burana , Panacod yhdessä otettuna.

Anzqu on oikeillla linjoilla, perinnöllisyydellä on luultavasti suuri osuus sinun kohdallasi jos et muista loukanneesi niskaa. Kannattaa perehtyä vanhempasi niskaongelmaan.
kojootti
kojootti

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)