Jännitysniska?

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

Jännitysniska?

ViestiKirjoittaja Jezu » 10 Touko 2013, 12:47

Hei kaikki!

Olen jo jonkun aikaa haamuilut täällä foorumilla ja nyt sitten ajattelin kysäistä vähän apua teiltä.

Elikkäs, lopetin opiskelun tuossa 2008 ja siitä asti on tullu istuttua koneella täyspäiväisesti. Ryhti on päässyt vähän rupsahtamaan ja siitäkös se keho ei tykkää. Olen selvinnyt kaikki nämä vuodet melko oireettomana. Välillä on alaselkä ja niska kipuja ollut, mutta ne on mennyt ohi parissa päivässä.

Noin kuukausi sitten alkoi kädet oireilemaan koneella istuessa ja kaksi päivää siitä alkoi niskakin sitten kipuilla myös. Nämä käsikivut paikallistuvat kämmene ja olkapään välille ja pahenevat jos käytän konetta vähän pitempään. Välillä tunnustaa, että kipu olisi hermo pinteestä, mutta en usko sitä koska ei ole ollut mitään sellaisia oireita jotka siihen pahemmin viittaisi. Voin tehdä käsilläni mitä haluan ilman oireita, mutta kun yritä konetta käyttää niin pahenee.

Ja sitten tämä niska. Pientä kipua tuntuu melkein koko ajan takaraivossa ja pahenee kun menen selälleen makaamaan sänkyyn. Huomasin sitten siinä selällään maatessani, että kun nostan kädet pään yli koukkuun niin oireet helpottavat.

Lääkärissä en ole käynyt, koska kärsin sosiaalisten tilanteiden pelosta ja tämä hankaloittaa sinne pääsemistä

:cry:

Voisiko tämä olla jännitysniskasta peräisin?

olisin kertonut vähän enemmän, mut ei kehtaa konetta hirveemmin nyt käyttää :P
Jezu
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja lissukkee90 » 16 Touko 2013, 12:15

Heippa Jezu ja tervetuloa tälle foorumille!

Mielestäni oireesi ehkä kuulostavat hiukan ns. hiirikädeltä. Vai onko molemmat kädet kipeät vaiko vaan se jolla työskentelet?

Jos myös niskasi ovat alkaneet jo antamaan merkkiä, niin se voi olla juuri siitä huonosta ryhdistä. Oireesi voivat ollakin jännitysniskaa, sillä jos niska joutuu päivän mittaa olemaan jatkuvasti jännityksessä, seurauksena onkin sitten jännitysniska.. asialle kannattaa alkaa tekemään jotain mahdollisimman pian, esim. kääntyä lääkärin puoleen! :) Peruslääkärit yleensä antavat vain kipulääke reseptejä, mutta ne eivät hoida sitä ns. ongelmakohtaa! Ongelmakohdalle on tehtävä jotain, esim. ergonomia kuntoon, ryhti, parantaa lihasvoimaa yms.... onhan niitä :D

Mukavaa kesän alkua! :)
lissukkee90
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 16 Touko 2013, 20:34

Hei Jezu ja tervetuloa palstalle!

Olen itse entisen elämän nörtti ja koneella istuminen on kyllä melkoista myrkkyä niin niskalle, käsille kuin koko rintarangalle. Kun miettii millaisessa asenossa koneen ääressä istuu, niin siinähän ollaan etukumarassa niska pitkänä, olkapäät edessä rintakehä kasassa. Eipä ihme jos oireistoa tulee päästä sormiin saakka.

Niskaan kehittyy pidemmän päätetyöskentelyn vuoksi ns. oikoryhti, jolloin niskan luonnollinen kaari katoaa. Tämä löydös tehdään monesti käsi kädessä jännitysniskan kanssa.

Olkapäät eteenpäin työntyneenä taasen ahtauttavat rintakehän puolella olevia verisuonia ja hermoja. Tämäkin johtaa käsien puutumiseen ja juuri käden koukistamisesta johtuva oireiden helpotus antaa viitteitä puristuksissa olevasta hermosta. Mutta hermo voi olla puristuksissa myös niska-hartiaseudulla.

Yksinkertaisia ohjeita on ns. niskan pidentäminen, eli kuvittelet kuin takaraivostasi nostettaisiin taakse ja ylöspäin. Ja toinen ohje on rintarankaa avaavat liikkeet, olkapäitä taakse ja kyynärpäitä kohti lapaluita.

Tulehduskipulääkkeitä voi käyttää kuurina, mutta käynti hierojalla tai fysioterapeutillakaan ei olisi pahitteeksi. Jumppaa voi tehdä kotonakin kuminauhavastuksella ja tähän saa parhaimmat ohjeet fysioterapeutilta. Lääkäristä saa kipulääkkeet, lihasrelaksantit ja fysioterapialähetteen.
anzqu
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Eippi » 17 Touko 2013, 11:18

Tervetuloa Jezu minunkin puolestani!

Itselläni ennen kamalia niskajumeja ja päänsärkyjä edelsi kuukausia käsien puutuminen esim. puhelimessa ja öisin. En silloin kiinnittänyt niihin sen enemmän huomiota. Nyt sitä ollaan sitten kärsitty erinäisistä oireista puoltoista vuotta. Ja nykyään on palannut oikean kyynärvarren jatkuva pakotus mukaan kuvioihin.

Minulla on rintarangan liikkuvuutta parantavat kotiharjoitteet ja eilen aloitin myös salilla vahvistamaan koko kropan lihaksia erityisesti yläaukeaman. Vasta viime aikoina minulle on paljastunut kuinka huonossa kunnossa olen vaikka olen aktiivisesti harrastanut liikuntaa ennen näitä oireita ja jopa niiden helpottaessa.

Voin touhuta vapaa-ajalla fyysisesti aika rankkojakin juttuja. Pahinta tuntuu olevan nyt tämä työ tietokoneen ääressä.
Eippi

ViestiKirjoittaja Jezu » 17 Touko 2013, 13:19

Kiitoksia kaikille vastanneille! :)

Tosissaan molemmat kädet alkoi oireilemaan yhtä aikaa ja pari päivää siitä tuli sit niska mukaan ja tätä on jatkunu jo 2 kuukautta. Piti kanssa mainita, että on kanssa ollu tässä viimiset 2 vuotta välillä just näitä "epätodellisuuden tunteita" ja huimaustakin on ollut silloin tällöin.

Itsekkin mietin juuri tuota hiirikättä, mutta kun ne tosissaan alkoi oireilemaan symmetrisesti. Tulehduskipulääkettä tekis mieli kokeilla, mutta olen allerginen ibuprofeenille, joten burana on ainakin pois pelistä :D

Sattuisko teistä joku tietämään jotain hyviä venyttely tai jumppa niksejä just tällä yläkropalle mitä vois kokeilla?
Jezu
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)