Skolioosiongelmainen + niska

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

ViestiKirjoittaja Minsqu91 » 16 Syys 2013, 12:37

Luin netistä, että foam rollerilla voi päästä notkoselästä eroon. Minkälaisia liikkeitä sinä teet sillä? Kerron joo täällä kun saan tietää niitä liikkeitä. Pilates- tyyppiset liikkeet ainakin auttaa. Odotan jo seuraavaa hierontaa :) Se tuntuu ihanalta. Jännittämättä oleminen vaan näin töissä on jotenkin hankalaa. :(
Minsqu91
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Minsqu91 » 23 Syys 2013, 22:22

Hieroja sai jo selkälihakseni aika hyvin auki. Pystyn tekemään nyt sellaisia venytyksiä, jotka olivat aiemmin täyttä tuskaa. Olin jo alkanut rauhoittumaan työssäoppimisen jännityksestä, mutta nyt otin takapakkia jännitämisessä, että kunhan en jännitäisi selkää enää uudelleen jumiin. Selkä palautuu hyvin kuntoon jos olen päivänkin kotona ja rentona, mutta töissä saattaa tulla heti sellainen tunne että olisi seiväs selässä.
Niska se jaksaa oikutella, tosin viime viikolla se oli parina päivänä ehkä muutaman millin parempi. Joskus töissä huomaan jännittäväni hartioita, ja sitten yirtän tietoisesti rentouttaa ne.
Hieroja vinkkasi myös, että jos haluan kuntosalilla alkaa käydä, niin Omasairaalassa Pikku huopalahdessa fysioterpeutti voi tehdä ongelmien pohjalta kuntosaliohjelman sinne. Täytyy kysyä omt-fyssarilta keskiviikkona että voiko hän tehdä lähetteen sinne, vai voiko sinne vaan marssia itse? Onko kellään kokemusta kyseisestä paikasta, tai tiedättekö onko mitään vastaavaa Espoon seudulla? Vai olisiko joku personal trainer esim. Elixiassa yhtä hyvä, vai tietävätköhän riittävästi sielä näistä ongelmista. Kuntosalilla tosiaan kiinnostaisi alkaa käydä, mutta ehdottomasti jotain ohjausta ja juuri näihin ongelmiini paneutumista tarvitsisin.
Minsqu91
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Minsqu91 » 02 Loka 2013, 06:56

Olen käynyt nyt omt-fyssarilla yhden kerran akupunktiossa -ei mitään vaikutusta. Omt-ft. oli sitä mieltä, että jos se keino olisi ollut auttaakseen, jotain vaikutusta olisi pitänyt näkyä jo ensimmäisen kerran jälkeen. Olen käynyt hierojalla nyt kolme kertaa lihaskalvokäsittelyssä, joista tosin yksi kerta vasta on kohdistunut kunnolla niskaan. - Mutta ei mitään vaikutusta tähän niskan jäykkyyteen. Aion sielä kyllä edelleen käydä. Alan olla jo epätoivoinen, kertokaa kaikkia mahdollisia keinoja ja käsittelyjä mitä tiedätte, jolla voisi saada nämä ärsyttävät lihasjännitykset auki?
Minsqu91
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Eippi » 02 Loka 2013, 08:48

Voi Minsqu91, samojen ongelmien kanssa painin minäkin edelleen. Minulla hieronta auttaa lihasjumeihin, mutta vain tilapäisesti kun kukaan ei tunnu tietävän mikä tämän jumituksen aiheuttaa. Minä olen täysin jumissa jo aamulla kun herään...
Eippi
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 02 Loka 2013, 11:05

Minsqu91 kirjoitti:Olen käynyt nyt omt-fyssarilla yhden kerran akupunktiossa -ei mitään vaikutusta. Omt-ft. oli sitä mieltä, että jos se keino olisi ollut auttaakseen, jotain vaikutusta olisi pitänyt näkyä jo ensimmäisen kerran jälkeen. Olen käynyt hierojalla nyt kolme kertaa lihaskalvokäsittelyssä, joista tosin yksi kerta vasta on kohdistunut kunnolla niskaan. - Mutta ei mitään vaikutusta tähän niskan jäykkyyteen. Aion sielä kyllä edelleen käydä. Alan olla jo epätoivoinen, kertokaa kaikkia mahdollisia keinoja ja käsittelyjä mitä tiedätte, jolla voisi saada nämä ärsyttävät lihasjännitykset auki?

Minsqu, nämä on joskus hitaita ja hankalia asioita. Ja jotkut jutut selviävät vasta ajan ja monen monen asiantuntijan jälkeen.

Mutta asiaan. Jos tuo lihasjännitys on sellaista suojajännitystä, jolla pintalihakset kompensoivat syvien puutteellista stabiliteettikykyä, ei sitä lihasjännitystä välttämättä saakaan laukeamaan ennenkuin syvät lihakset täyttävät oman tehtävänsä.

Mulla taitaa olla sama juttu. Eilen hieroja löysi hyvän sanan "kestojännitys" kuvaamaan mun oikean puolen fileen jatkuvaa jännitystä lannerangan ja rintarangan tasolta. Huomasin itsekin hierottaessa eron, kun hän asiasta mainitsi. Vasen puoli oli kohtuupehmeä ja antoi helposti periksi sormien alla, sen sijaan oikean puoli aktiivisesti vastusti hierontaa. Tuntui ihan siltä, kuin siellä olisi tällainen "kestolihasjännitys" jatkuvasti päällä, vaikka makaan plintillä rentona ja yritän rentouttaa kaikki lihakset. Sormilla painettaessa ja hierottaessa filee "vastustaa" hierontaa eikä suostu rentoutumaan.

Hierojan mukaan tämä jännitys on lähinnä pintalihaksissa. Järkeiltiin siinä sitten, että kun vasemman puolen hallinnassa ja stabiliteetissa mulla on todettu heikkouksia, että jospa oikean puolen pintalihakset sitten "paikkaavat" vasemman puolen syvien lihasten huonoa toimintaa ja ovat siitä syystä jatkuvassa suojajännityksessä?

Jos näin on, niin ne tuskin rentoutuvat ennenkuin saan jumpattua erityisesti vasemman puolen syvät lihakset toimimaan normaalisti... :shock: :P :shock:
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Minsqu91 » 02 Loka 2013, 16:44

Eippi: Voi meitä. Mä en suostu hyväksymään, että tämä ärsyttävä lihasjännitys olisi mun kohtaloni.

DD: Voitko antaa neuvoja miten jatkaisin niitä niskatyöstä saatuja liikkeitä? Olen tehnyt niitä kolmea liikettä 15 toistoa, ja päänkääntöliikettä sen 30. NYt en ole lähes viikkoon niitä tehnyt ollenkaan.
Olen menossa ensi maantaina fysioterapeutin ohjaukseen, missä hän tekee mulle harjoitusohjelman kuntosalille, josko siitäkin olisi jotain hyötyä, ainakin yleiskunto varmaan kohenee : P
Minsqu91
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 02 Loka 2013, 18:23

Minsqu, kyllä sun nyt pitäis löytää sellainen hyvä fysioterapeutti, joka hallitsee myös niskan kuntoutuksen ja saada se ohjaamaan sun kuntoutusta. Sitä niskan tilannetta pitäisi seurata ja sen mukaan ohjata sitä kuntoutusta, pidemmän päälle tällainen "etäohjaus" ei toimi.

Uskon, että sun kannattaa jatkaa noita liikkeitä toistaiseksi, mutta tarvitset hyvän fyssarin avuksesi pikimmiten. Tuo kuntosalikuvio on mukavaa puuhaa, mutta en usko sen hyödyttävän sun niskatilannettasi. Mäkin kävin vuosia kuntosalilla selkääni kuntouttamassa, mutta se meni pelkästään pintalihaksille se treeni, ei siitä ollut mitään hyötyä. :cry: No jaa, sen verran tietysti oli, että pääsin yökivuista eroon kun verenkierto koheni...

Mäkin olen tehnyt nyt puolisen vuotta selkäni kuntoutukseen tiettyjä hyvin kevyitä kotijumppaliikkeitä ja nyt on pari kuukautta alkanut nikamalukot pysyä aika hyvin poissa. Se on taas merkki motorisen kontrollin paranemisesta stabiloivissa lihaksissa, joten nyt vasta olen päässyt kunnolla alkuun ja selviä merkkejä paremmasta on näkyvissä.

Selkäjumpan periaatteet on samat kuin niskajumpassa, joten voit lukaista mun edistymisestä ja jumpan periaatteista (Comerfordin mallin mukaisesti) mun omassa ketjussa tuolla yksityispuolella. Pyydä sinne oikeudet ja lukaise sitten tämä ketjuni: viewtopic.php?f=19&t=980

Mutta enivei, panosta nyt ensin sellaisen fysioterapeutin löytämiseen, jolla on onnistumisia niskan kuntoutuksessa. Eli pyydä nimiä ja suosituksia fysiatrilta tai joltain fysioterapeutilta tai fysioterapialaitoksesta, ja ota sellainen osaava fysioterapeutti ohjaamaan niskajumppaasi. Se on nyt minusta tärkeintä eli soittele ympäriinsä, kunnes löydät itsellesi hyvän fysioterapeutin!
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Minsqu91 » 02 Loka 2013, 20:50

Juu käyn omt-fyssarilla, Olli Arangolla, jota Markku Tunninen suositteli minulle. Hän on tähän mennessä määrännyt minulle vaan "kuminauhajumpaa", ja kaikenlaista hartioiden heilutusta, en osaa oiken selittää mitä liikkeitä :D
Tämä kuntosaliohjaaja, jonka oppiin menen ensi viikolla, on fysiosporttiksesta. Ainakin jos kuntosalilla voisi myös jotenkin vahvistaa mun alavatsalihaksia, niin notkoselkä kai lähtee paranemaan, ja parantaa mun ryhtiä, niin etten olisi koko ajan staattisessa jännitystilassa :P Ainakin mun toiveajattelua. + olisi kiva saada joku tehokas liikuntaharrastus.
Minsqu91
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 02 Loka 2013, 21:19

Hyvä juttu, Olli Aranko kuulostaa hyvältä! Hän on OMT-fyssareiden liiton puheenjohtaja, luulisi olevan pätevä! :P
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Re: Skolioosiongelmainen + niska

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 25 Marras 2013, 17:16

Heips, Minsqu!

Miten sulla on mennyt?
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Minsqu91 » 07 Joulu 2013, 11:41

Moikka! Olen alkanut voimaan paremmin. Yhtenä lokakuun päivänä mulla oli niska hirveän tyhmän tuntuinen, ja olin taas ihan järkyttynyt siitä. Mutta seuraavana päivänä mulla olikin ihmeen hyvä olo, ja sen jälkeen mulla on alkanut "parempi putki". :) Päätin, että nyt lopoetan hetkeksi aikaa kaikki kalliit tutkimukset, ja koitan elää elämääni normaalisti. Olen alkanut taas nauraa ja saamaan iloa muustakin kuin nukkumaan käymisestä, ja olen taas aikalailla sama iloinen, puhelias ja kujeileva itseni mikä olin ennenkin. Kuukausia sitten sitä oli vaikea uskoa, mutt nyt tuntuu, että olen parantumassa! :D
Minsqu91
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 07 Joulu 2013, 12:28

Minsqu91 kirjoitti:Moikka! Olen alkanut voimaan paremmin. Yhtenä lokakuun päivänä mulla oli niska hirveän tyhmän tuntuinen, ja olin taas ihan järkyttynyt siitä. Mutta seuraavana päivänä mulla olikin ihmeen hyvä olo, ja sen jälkeen mulla on alkanut "parempi putki". :) Päätin, että nyt lopoetan hetkeksi aikaa kaikki kalliit tutkimukset, ja koitan elää elämääni normaalisti. Olen alkanut taas nauraa ja saamaan iloa muustakin kuin nukkumaan käymisestä, ja olen taas aikalailla sama iloinen, puhelias ja kujeileva itseni mikä olin ennenkin. Kuukausia sitten sitä oli vaikea uskoa, mutt nyt tuntuu, että olen parantumassa! :D

Hienoa, Minsqu, upea juttu! PDT_Armataz_01_34 Toivottavasti olet jaksanut jatkaa niskajumppaa? Sitä ei mielestäni kannattaisi jättää, vaikka alkaakin tuntua paremmalta... PDT_Armataz_01_28
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Eippi » 07 Joulu 2013, 16:34

Huippua Minsqu91 ja kiva kun tulit kertomaan kuulumisiasi :) Ja tosiaan niinkui DD sanoi niin kannattaa jatkaa niskajumppaa yms., että ei tule ainakaan sen takia takapakkia.
Eippi

ViestiKirjoittaja Minsqu91 » 25 Huhti 2014, 20:39

Moikka!
Tulin pitkästä aikaa tänne taas kirjoittamaan kuulumisiani. Niskani ei ole tässä missään poissaoloni vaiheessa ollut täysin normaali, vaan mulla on hyviä ja huonoja, sekä "ihan jees"-päiviä. Paras hoito ongelmaani on ollut kuitenkin se, että elän normaalia nuoren naisen elämää tapaillen kavereita, liikkuen, shoppaillen ja matkustellen :) Osaan nykyään jo aika hyvin jättää vaivani sivuseikaksi vähän syrjemmälle. Ja jos mulla on niskan suhteen tosi huono päivä, en enää säikähdä sitä, koska tiedän että seuraava päivä voi olla taas parempi.
Omt-fysioterapeutilla kävin viime vuoden syyskuussa viimeksi, ja hänen ohjeitaan, mm. kuminauhajumppaa olen jäänyt tekemään. Liikun koirani kanssa, väillä sauvakävellen, usein juosten. Olen alkanut myös käymään kuntosalilla. Viime vuoden lokakuussa yksi fysioterapeutti teki mulle oman kuntosaliohjelman.

Mulla on joitakin kertoja kuukaudessa niskan suhteen superhyviä päiviä, n. kerran viikossa hyvä päivä, ja loput päivät on ihan jees, ja väillä tulee pitkiä huonompien päivien putkia. Hyvin menneiden päivien aikana olen melkeinpä onnellinen :) Nyt tavoitteena on, että hyviä ja superhyviä päiviä alkaisi tulla enenmmän, ja huonot niskapäivät jäisivät kokonaan unholaan. Omt-fysioterapeutille toivoisin kyllä pääseväni pitkästä aikaa viimeistään kesällä.

Oikein hyvää kevättä kaikille!
Minsqu91
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

Edellinen

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)