Skolioosiongelmainen + niska

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 04 Syys 2013, 19:38

OK eli olet tehnyt 2x10 toiston sarjoja päivittäin niitä kahta ekaa liikettä ja 2x30 eli itse asiassa 2x15 toistoa per puoli sitä päänkääntöliikettä.

Suoraan 10 toiston sarjoista ei kannata yhtäkkiä nostaa 20 toistoon, vaan asteittain esim. seuraavasti: voisit nyt heti nostaa parin ekan liikkeen toistot 2x12 toiston sarjoiksi, parin viikon päästä vaikkapa 2x15 toistoon, taas parin viikon päästä 2x17 ja pari viikkoa siitä 2x20 toiston sarjoihin.

Päänkääntöliikkeen voisit pitää ennallaan 2x15 sarjoissa kunnes pääset muissa liikkeissä 2x15 toistomääriin ja siitä lähtien sitten samaan tahtiin kaikkien liikkeiden toistolisäykset. Näin rasitusta lisätään varovasti asteittain.

OMT-fysioterapeuttisi tekee akuhoitoa sulle todennäköisesti sormenpäillään akupaineluna ilman neuloja. Lihakset ei mene "lopullisesti pilalle", mutta pitkään jatkuvalla kramppitilalla on tietysti ainakin kahdenlaisia negatiivisia vaikutuksia:

1) lihaksen verenkierto / aineenvaihdunta voi huonontua pitkään jatkuvissa kramppitiloissa ja silloin erityisesti hiusverenkierto - eli ne pienimmät kapeimmat verisuonet - voi kärsiä. Hiusverisuonet voivat tukkeutua ja pelkästään se kramppaavan lihaksen hapenpuute voi aiheuttaa koviakin ns. sanottuja iskeemisiä eli hapenpuutteesta johtuvia kipuja. Samoin huonompi verenkierto myös heikentää lihaksissa kuona-aineiden poistoa aineenvaihdunnan näin heikentyessä. Maitohapot yms. kuona-aineet voivat silloin vähän jäädä lihakseen särkemään.

RATKAISU: Aineenvaihdunnan parantaminen. Lyhytaikaisesti tämä onnistuu lihaksia käyttämällä (lihaksen rentoutus-jännittyminen aiheuttaa "pumppausta") ja hieronnalla yms. vastaavilla. Pitkäaikaisesti aineenvaihdunnan parantaminen ja hiusverisuonien uudelleen kasvattaminen vaatii jumppaa eli aineenvaihdunnan haastamista. Erityisesti 15 toistoa ja sitä pidemmät sarjat parantavat kestävyyttä ja verenkiertoa, tämä vaatii kuitenkin kuukausia. Oman kokemukseni perusteella verenkierron merkittävä paraneminen vaatii 5-6 kk jumppaa.

2) Lihasten aktivaatio/käyttömallit aivoissa muuttuvat siten, että syvät lihakset osallistuvat entistä vähemmän stabilointiin ja pintalihakset yrittävät täyttää myös syvien lihasten stabilointitehtävää. Koska pintalihakset eivät siihen hyvin sovellu, niska/selkä väsyy ja kierre on valmis.
RATKAISU: oikeanlainen jumppa, joilla aivoille opetetaan uudelleen oikeat lihastenkäyttömallit
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Minsqu91 » 05 Syys 2013, 07:02

Kiitos taas kattavasta vastauksesta. Ajattelin varata ennen omt-käyntiä ajan hierojalle, joka osaa hieroa myös triggerit pois. Sitten sellainen kysymys, että voiko jonkun lihaksen saada rentoutumaan jo sillä että triggeripiste saadaan poistettua? Entä voiko lihas rentoutua triggeristä huolimatta, vaikka juur siihen ei osuttaisikaan akuneuloilla, vaan muualle lihakseen? (Vaatikiko lihas jossa on triggeripiste rentoutuakseen juuri sen että siihen pisteeseen osutaan?) Omt-fyssari sanoi käyttävänsä neuloja akupuntiossa.
Minsqu91
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 05 Syys 2013, 08:51

Kylläpäs sulla riittää kysymyksiä! :P :wink: :P Noihin en osaa ikävä kyllä vastata.
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja lentis » 05 Syys 2013, 10:12

http://niskavamma.munfoorumi.com/viewtopic.php?t=940

Tuolta saattaa löytyä joitaki vastauksia.
lentis
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Minsqu91 » 05 Syys 2013, 12:07

Joo, tiedän, että mulla on loputtomasti kysymyksiä. Pitänee varmaan kirjoittaa niitä muistilapulle, jä kysyä omt:ltä, kun sainkin ajan jo ensi keskiviikolle.

Kiitos linkistä. Mun pisteet eivät ainakaan säteile minnekkään kipua, mutta isoin tuntuu vähän ärsyttävältä painaessa.

Mutta voiko oikeasti niskani olla vielä joskus täysin rento, kun nyt tuntuu että suurin osa niskan ja hartioiden lihaksista on laudankovia?
Minsqu91
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 05 Syys 2013, 13:43

Minsqu91 kirjoitti:Mutta voiko oikeasti niskani olla vielä joskus täysin rento, kun nyt tuntuu että suurin osa niskan ja hartioiden lihaksista on laudankovia?

Totta kai, jos/kun kuntoutus onnistuu. Se voi vaatia monta yritystä ja edistys on hidasta ja asteittaista, joten kärsivällisyyttä vaaditaan.
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja lentis » 05 Syys 2013, 14:17

Samaa mieltä DD:n kanssa. Kauan voi mennä, mutta keskittyy yhteen treeniin kerrallaan ni kyllä se siitä hiljalleen. kunhan tekee "oikeita asioita". Ja samalla, kun etsii vastauksia ongelmilleen (niinkuin teet) niin hyvä siitä tulee. :) Tsemppiä!
lentis

ViestiKirjoittaja Minsqu91 » 05 Syys 2013, 16:35

Tiedän että kuulostan nyt vähän hätähousulta, mutta olen menossa ensi viikolla sekä triggeripistekäsittelijälle, joka sanoi että tekisi mulle samalla sitä lihaskalvojen rentoutusta, ja sitten menen omt-fyssarille akupunktioon. Jotenkin tulee vaan sellainen hätä että lihakset on olleet liian pitkään hapenpuutteessa ja ne pitää äkkiä saada auki :s
Minsqu91
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 05 Syys 2013, 17:03

Minusta sinulla on nyt asiat hienosti hallinnassa ja olet uskoakseni pysäyttänyt negatiivisen kehityksen. Nuo hoidot ovat oikein hyviä ja lihaskalvojen pehmittäminen on myöskin monesti oikein hyödyllistä, omt:tkin tekee myös sitä. Pieni hierontakuuri voi tosiaan tehdä oikein hyvää tässä vaiheessa!

Kerrotko Minsqu vielä, että miltä ne liikkeet tuntuvat suorittaessasi niitä? Mitä tunnet tai huomaat, vai tunnetko mitään?
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Minsqu91 » 05 Syys 2013, 21:20

Kiva että olet sitä mieltä :) Joo tosiaan omt-ft:kin tekee sitä kalvojen rentoutusta, mutta näiden pisteiden kanssa haluan mennä juuri niihin perehtyneelle hierojalle :) Kunahn ei ole liian kovaa rääkkiä kun omt-aika on seuraavana päivänä. Mitä muuten siinä lihaskalvojen rentoutuksessa tehdään, luin että siinä käytetään jotain instrumenttia? Vai onkohan asiasta täällä jo keskusteltu jossain toisessa ketjussa.

Joo niistä liikkeistä, kun teen sitä nyökkäysliikettä ja tunnustelen kädellä aktivoituvatko ne sternot, niin en ole varma aktivoituvatko ne vai eivät, kun luulen että nekin ovat kai jännittyneitä koko ajan :P Takaraivon painaminen lattiaan on mukava, rentouttava liike. Päänkääntöliikkeessä tunnen jo siihen pieneen kulmaan käännettäessä kankeutta ja jumitusta :P
Minsqu91
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 05 Syys 2013, 21:44

Okei! Jatkossa ei kannata mennä peräkkäisinä päivinä käsittelyihin, olisi hyvä pitää siinä välissä yksi välipäivä. Hyödyt siitä hoidosta enemmän.

Jotkut käyttävät oikein instrumenttia, mutta monet käsittelevät sormillaan. :D

Etköhän ajan myötä opi tunnistamaan sen eron. Ja kokeile välillä jännittää ne sternot oikein kunnolla ja tunnustella niitä silloin, niin jossain vaiheessa opit sen eron kyllä.

Hyvä, että muistat kääntää vaan siihen pieneen kulmaan sen. Mulla on siinä liikkeessä selvästi toispuolisuutta, toinen suunta on kankea ja toinen ei. Kankeaan suuntaan eli oikealle käännettäessä mulla monesti myös niskassa nipsahtaa / napsahtaa, eli jokin ottaa siellä vastaan. Yritänkin välttää sitä napsahdusta ja tehdä vielä lyhyempää kääntöä.

Huomaatko itselläsi puolieroja?
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Minsqu91 » 07 Syys 2013, 18:38

Vasen puoli on minulla vähän kankeampi. Hartialihas on siltä puolelta nyt myös vähän kosketusarka ja turvonnut, kun annoin isäntäni vähän kovemmin painella sitä toissapäivänä :D

Vähän sellain harmittaa kun viime kuukaudet on menneet aika lailla odotelless, ensin heinäkuussa odotin aikaa fysiatrille, sitten magneettiin, sitten omt:n arviointikäyntiin, sitten neurologille mikä oli ihan turha reissu. Nyt olen vasta pääsemässä varsinaisiin hoitoihin, ja aina vaan mietin että onko nyt liian myöhäistä. Lääkärin määräämä Baklofen Mylan ei ole auttanut yhtään :P

Hitsi, kun ei tullut sielä neurologilla kysäistyä, että onko sitä botoxia pakko mättää niskan lihaksiin niin paljon, että ne lamaantuisivat täysin. Olisi pitänyt kysyä, että eikö sitä voi laittaa vaan sen verran, etytä lihasjännitys vähän rauhoittuisi, mutteivat lihakset menisi täysin toimintakyvyttömiksi. Onko olemassa muita niskan lihaksiin laitettavia injektioita?
Minsqu91
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Minsqu91 » 07 Syys 2013, 18:43

Oho, ei tuhon Baklofen Mylan -kohtaan pitänyt laittaa mitään hymynaamaa : P
Minsqu91
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Minsqu91 » 15 Syys 2013, 18:24

Mun tilanteen päivityksiä taas:
Alan käydä säännöllisesti yhdellä hierojalla, joka osaa triggerpiste, ja lihaskalvokäsittelyä. Hän sanoi, että mun paikkani on hartia- ja selkäseududulta lähtien jumissa, mutta saa kuulema varmasti klimppini aukaistua, ja sanoi että otetaan ensitavoitteeksi että olisin jouluksi kunnossa.

Omt-fyssarilla käyn vielä ainakin muutamia kertoja saamassa liikkeitä, joita voisin suorittaa. Saan ohjeita myös notkoselästä eroon pääsemiseksi, mutta olen alkanut omatoimisesti yrittämään foam rollerilla ja pilatesliikkeillä sen karkottamista jo nyt. Tärkeää olisi, etten myös enää jännittäisi niin kamalasti, vaan pitäisi pysyä rentona kuin räsynukke. Olen jännittäjätyyppiä, ja mulla alkoi viikko sitten työssäoppiminen vanhusten hoitokodissa, ja olen ollut koko viikon ihan mielettömässä jännitystilassa ja valppaudessa, nin kovassa, että myös alaselkäni kipeytyi. Onneksi olen nyt viikonloppuna taas vähän rentoutunut. Kaikki rentoutumisen keinot on otettava käyttöön, etten vaan yhtään enää jännittäisi itseäni sumppuun.
Minsqu91
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Eippi » 15 Syys 2013, 21:08

Hyvältä kuulostaa, Minsqu91! :) Minä olen saanut nyt viime viikkoina lihaskalvohierontaa fyssarilta ja kyllä se on rentouttanut ainakin tilapäisesti. Eikä se ainakaan ole pahalta tuntunut :) Muutenkin tuntuu, että aika lailla voimaa saa käyttää minun kanssa kun ei tee kipeää ja pieni sively taas ei vaikuta millään lailla. Minulla on myös notkoselkä, mutta sen suoristamiseen en ole koskaan saanut mistään ohjeita. Jos on heittää vinkkiä niin kiitollisena otan vastaan. Tuollaisen foam rollerin kanssa tulee kuitenkin päivittäin tehtyä kaikennäköistä.
Eippi

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)