Skolioosiongelmainen + niska

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

ViestiKirjoittaja Eippi » 12 Elo 2013, 17:57

Tuskin on ligamenttivammaa. Se tietääkseni vaatii aikamoisen onnettomuuden. Minulla sitä epäiltiin kun oli nikamasiirtymää (vaikka ei ole onnettomuutta), mutta ligamentit onneksi ihan normaalit (tehty fmri). OMT-fyssarit osaa testata niitä ligamenttejä ja minun kohdallani eivät sitä epäilleet lainkaan ja kuvat on nyt siis todisteena, että oikeassa olivat. Ole onnellinen jos pahemmilta kivuilta säästyt. Kyllä jumien kanssa jotenkin pärjää vaikka tiedän, että se ei ole helppoa. Kipu on minusta kaikkein pahinta etenkin kun siihen ei tunnu auttavan mikään.
Eippi
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Eippi » 13 Elo 2013, 10:16

Aika hurjalta kuulostaa Jansku! Minä elelen kyllä edelleen siinä käsityksessä, että ei ne ligamentit tosta noin vaan rikki mene kun näin minulle on sanottu. Ja olen kyllä popsinut tuota c-vitamiiniä muuten vaan, mutta ei oloon vaikutusta. Tosin eihän nivelsiteissäni vikaa olekaan. Eikä tältä foorumiltakaan taida löytyä ketään jolla olisi ligamenttivamma muutoin kun onnettomuudessa olleilla (korjatkaa toki jos olen väärässä).
Eippi

ViestiKirjoittaja Minsqu91 » 13 Elo 2013, 10:48

Magneettikuvista sanottiin että minulla on kyfoottinen kaularanka. Mitä se tarkoittaa?
Minsqu91
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Minsqu91 » 26 Elo 2013, 20:17

Moi taas! Minä tulin jälleen päivittämään tilannettani. Eli magneetissa kävin, ja sieltä ei paljastunut muuta kuin kaularangan kyfoottinen ryhti, ja fysiatri löysi minua tutkiessaan sen lihasjännityksen. Hän suositteli minua kääntymään omt-ft:n puoleen, ja sielä kävinkin tänään. Ft on mukava mies, joka on vuoren varma että tulen parantumaan tästä täysin. Pientä liikerajoitetta hän löysi. Olen menossa parin viikon päästä hänen luokseen uudestaan, ja kokeillaan minulle akupunktiota näihin lihasklimppeihin.

Sitten tulin tässä kuulleeksi fysiatrilta myös botox-hoidosta niskan lihaksiin, joskin lääke on kuulema kallis ja osaajia vähän. Tiedättekö te, kumpi on todennäköisesti tehoavampi ja pidempikestoisempi keino supistuneisiin lihasklimppeihin? Aion tehdä kaikkeni että saisin niskani normaaliksi.

Sitten iloisempia aiheita, olen huomannut, että ollessani mökillä tai lomamatkalla kaukana tutuista seuduista, voin paljon paremmin myös niskan osalta. Sitä kai tulee oltua iloisemmalla mielellä jossain kaukana tutuista kuvioista, niin se vaikuttaa myös niskaan :)
Minsqu91
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Minsqu91 » 03 Syys 2013, 21:23

Minä täällä jälleen. Olin kuitenkin varannut ajan yksityiselle naurologille botox-injektioon, josko sillä olisi saanut helpotusta tähän niskatilanteeseen. Olin innoissani ja toiveikkaana että ratkeaisiko ongelma tällä. Neurologi kuitenkin minua tutkiessaan totesi, että minulla on tyyliin kaikki lihakset jumissa niskassa, ja lihasjumeja on niin monessa "kerroksessa", että jos hän käy mua piikittämään niin lopputulos on että mun pää roikkuu alhaalla enkä saa sitä ylös. :/ Hän määräsi mulle Beklofen-lääkettä lihasjännitykseen, ja kehotti tulemaan kuukauden päästä takaisin jos ongelma ei ratkea sillä. Itkin melkein koko matkan kotiin, niin pettynyt olin.

Olen löytänyt itseltäni myös 3-4 triggeripistettä, niitä selkeästi erottuvia jyväsiä. Yksi on melkein suurempi kuin herne. Varasin jälleen ajan sille omt-fysioterapeutille, jonka piti kokeilla akupunktiota muhun. Se tehoaa varmaan myös trriggeripisteisiin? Aika on tosin vasta syyskuun tokavikalla viikolla. Löysin netistä myös erikseen triggeripistekäsittelijän, mutta on kai järkevämpää mennä mieluummin tälle omt-fysioterapeutille? Tiedättekö, voiko tällaista kohta viisi kuukautta kestänyttä lihasjännitystä saada auki koskaan millään? Voiko olla niin, että jos en saa tarpeeksi nopeasti apua näihin lihasjumeihin ja triggereihin, niin ongelma vain pahenisi ja olisi yhä hankalammin poistettavissa? :/
Minsqu91
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Eippi » 03 Syys 2013, 21:50

Noi voi harmi! Mitäs se Beklofen on?

Minulla tää oireilu on kestänyt kohta kaksi vuotta, mutta en ole koko aikaa näin jumissa ollut. Itse uskon ainakin siihen, että koska en ajoissa saanut oikeanlaista apua (vaivaani ei tunnistettu/vähäteltiin/ei otettu todesta) niin toipuminen on pidempi aikaista ja synkkinä hetkinä en usko tästä toipuvani. Mutta toisaalta kun oireet on alkanu yhtäkkiä ilman syytä niin kyllä se toivo siellä vielä elää, että kyllä tästä selvitään. Tsemppiä! Uskon tietäväni miltä sinusta tuntuu.
Eippi

ViestiKirjoittaja Minsqu91 » 04 Syys 2013, 07:07

Kiitos Eippi vastauksestasi! Onkohan meille niskaongelmista kärsiville olemassa jotain vertaistukiryhmiä? Olin ollut eiliseen asti todella toiveikas että nyt ongelma ratkeaa botoxilla, olin aina pitänyt sitä viimeisenä vaihtoehtona lihasjännityksen laukaisemiseen jos mikään muu ei auttaisi. Nyt meni kyllä joksikin aikaa taas kiinostus kaikkeen. Onko teidän mielestänne omt-fysioterapeutti ja akupunktio edelleen oikea osoite mulle? Onko mitään muuta keinoa millä lihasjännitykset saa aukeamaan? Baklofen Mykan on lihasrelaksantti, paljon voimakkaampi kuin sirdalud, mutta tämä eka tabletti ei ainakaan vaikuttanut mihinkään. Tästä ei tule mitään että nuoren tytön elämän ainut kohokohta on nukkuminen. :(
Minsqu91
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Eippi » 04 Syys 2013, 08:08

Ootko siis kokeillut jo sitä OMT-fyssaria ja akupunktiota? Koska kokeilemalla sen useasti tietää mikä kenellekin auttaa. 3-5 kerran jälkeen pitäis alkaa näkymään jo jonkinlaisia tuloksia.

Minulla ei valitettavasti ole antaa neuvoa noihin lihasjännityskiin, koska olen kamppaillut niiden kanssa niin pitkään. Jos huomaisi omassa toiminnassa jonkun asian mikä pahentaa tai helpottaa niin sekin olisi paljon, mutta kun ei.

Lihasrelaksanteista ei ole minulla ollut tähän apua myöskään. Sama juttu, että elämän kohokohta on nukkuminen. Aamulla kun herää niin sitä on aina kuin jyrän alle jäänyt ja sit vaan oottaa, et ilta tulis ja pääsis nukkumaan (kuulostaapa masentavalta).
Eippi

ViestiKirjoittaja Minsqu91 » 04 Syys 2013, 09:04

Olen käynyt omt-fyssarilla vasta arviointikäynnissä, akupunktiota kokeilen syyskuun loppupuolella. Ja ajattelin mennä myös erilliselle triggeripistekäsittelijälle. Mikä sinulla Eippi siis on todettu, tätä samaa lihasjännitystäkö? Olemme siis aikamoisia kohtalotovereita. Jos saan jostain näistä konsteista apua, niin kerron täällä, jos ne auttaisi sinuakin :)
Minsqu91
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Eippi » 04 Syys 2013, 09:21

Minulla todettiin nyt keväällä TOS oireyhtymä. Lisäksi niskassa pieni löydös (nikaman kiertymä). Niskan löydös ei kuitenkaan selittänyt näitä oireita. Lihasjännityksen aiheuttanee kaularangan oikoryhti, hartioiden kääntyminen sisäänpäin jne. Ilmeisesti pinnalliset lihakset suojaavat kun ranka ja syvät lihakse ei toimi oikein. Minulla kuitenkin häiritsevin oire on kipu. Aluksi niskakipu, kaulakipu ja päänsärky olivat pahimmat. Nyt kipu on vaan vaeltanut jo leukaan, korviin, solisluihin, hartioihin, rintarankaan jne.
Eippi

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 04 Syys 2013, 09:32

Älä Minsqu vielä heitä kirvestä kaivoon, vaikka vastoinkäymiset masentaakin! Sulla on pitkään kuitenkin kehittynyt tuo ongelma, niin ei se hetkessä paranekaan, se vie oman aikansa. Uskon kuitenkin, että sinut vielä kuntoon saadaan!

Minsqu91 kirjoitti:Kiitos Eippi vastauksestasi! Onkohan meille niskaongelmista kärsiville olemassa jotain vertaistukiryhmiä?
Näistä en tiedä, mutta jos tuntuu että puhuminen vertaisten kanssa helpottaa niin mikään ei estä sua laittamasta tänne palstalle pientä ilmoa, että löytyykö paikkakunnaltasi halukkaita osallistumaan pieneen omaan vertaistukiryhmään kahvin ja keskustelun merkeissä?

Minsqu91 kirjoitti:Onko teidän mielestänne omt-fysioterapeutti ja akupunktio edelleen oikea osoite mulle?
On, ehdottomasti. OMT-fyssari osaa muutenkin pehmittää sun lihaksia kuin akulla ja sen pitäisi osata nuo triggerihommatkin. Parin kerran jälkeen voisi olla hyvä ottaa vaikka ihan perusurheiluhierontaa niskan ja hartian seutuun ja voihan tuo triggerikäsittelijäkin olla hyvä. OMT:ltä voit kysyä mielipiteitä noihin lisähoitoihin. Joka tapauksessa hartioiden seutua on myös syytä pehmittää, koska se liittyy niskakireyksiin ja niskalihaksiin.

Minsqu91 kirjoitti:Onko mitään muuta keinoa millä lihasjännitykset saa aukeamaan?
Joo. Yksi tärkeä on se kevyt syvien lihasten treenaus. Oletkos muuten sitä jaksanut tehdä? Kun syvät lihakset vähän alkavat toipua ja toimittaa niitä omia velvollisuuksiaan, se tarkoittaa sitä, että se vähentää pintalihasten työtä, jotka yrittävät aina kompensoida syvien lihasten puutteita ja sen takia pintalihakset monesti kiristyvät ja kramppiutuvat.

Huomasin tämän itse selkäjumpan eräässä hyvässä vaiheessa, kun selkälihakset olivat kireät kuin teräsvaijerit. Kun syviä lihaksia saatiin hiukan heräteltyä ja virvoiteltua, huomasin että muutamassa kuukaudessa pahimmat lihaskiristykset selästä alkoivat antaa periksi. Se voi sullakin viedä kuukausia ennenkuin huomaat niskalihasten pehmentyvän jumpan avulla, mutta tee vain sitkeästi niitä hyvin kevyitä liikkeitä!
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Minsqu91 » 04 Syys 2013, 11:46

Saatko Eippi kuitenkin nukuttua miten hyvin noiden kipujen kanssa? Saatko edelleen jotain hoitoa noihin vaivoihin? DD: kiitos kannustuksesta :) Minulla on se aika omt:lle vasta 18.9, niin tiedätkö voivatko triggeripisteet ennen sitä mellastaa mut vielä huonompaan jamaan, vai onkohan tämäkään sellainen asia mikä ei ole niin viikkojen päälle? Olen tehnyt niitä kevyitä liikkeitä, jatkanko edelleen niillä kolmella vai voiko siihen lisätä jo muitakin mukaan? :)
Minsqu91
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 04 Syys 2013, 12:17

Ei ole viikkojen päälle, mutta ainahan voit ottaa hieronnan ennen sitä, jos siltä tuntuu.

Älä lisää vielä liikkeitä, se kehitys on niin hidasta. Ainakin se 10-20 viikkoa vain noita kevyitä. Viikon parin välein voit lisätä pari toistoa, tähtäimenä 2x20-30 toiston sarjat. Mä olen tehnyt erästä kevyttä liikettä jo 27 viikkoa, eikä se vieläkään ole niin kevyt ja helppo kuin mihin pitäisi päästä. Eli mulla ei 20 viikkoakaan vielä riitä, joten ei sunkaan kannata liikaa kiirehtiä.

Montako viikkoa jumppaa sulla nyt on kasassa? Ja millä toistomäärillä? Miltä liikkeet tuntuvat?
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Eippi » 04 Syys 2013, 12:37

Iltaisin otan triptyliä, joten se auttaa osittain nukkumisen kanssa. En yleensä heräile kipuihin vaan puutuviin käsiin ja en välttämättä saa unen päästä kiinni, koska on kivuliasta kun pää osuu tyynyyn.

Pääasiallinen hoito on ollu kesän ajan kuntosalilla käynti ja kotiharjoitteet enkä voi sanoa, että olisi suurta helpotusta ollut. Aloin tällä viikolla käymään myös pitkästä aikaa fyssarilla.
Eippi

ViestiKirjoittaja Minsqu91 » 04 Syys 2013, 15:40

Eippi: minulle ainakin tuo jonkinlaista turvallisuuden tunnetta, kun tiedän että jonkun asiantuntijan (tässä tapauksessa omt-fyssarin) aika on tulossa, niin tiedän etten ole yksin tämän asian kanssa kellumassa.

DD: Olen tehnyt arviolta 6-7 viikkoa niitä liikkeitä. Useimmiten 2 x päivässä, 10 toistoa kahta ekaa liikettä, ja n. 30 sitä päänkääntöliikettä. Tarkoitatko siis toistoilla, että tekisin joku kerta vaikka 20 nyökkäysliikettä yhdellä harjoituskerralla?

Voiko lihakset mennä lopullisesti "pilalle" , jos ne on näin kauan jännitystilassa ja niissä on niitä triggeripisteitä? Ymmärsin, että niitä tulee myös lihaksen hapenpuutteesta, ja sei ei kai ole kovin hyvä juttu.
Mielessä pyörii, että pitäisi äkkiä varata aika jollekin triggeripistekäsittelijälle, mutta onko siinäkään järkeä ravata niin paljon eri paikoissa. En edes tiedä, mistä löytäisin luotettavan käsittelijän. Soitin Terveystalon ajanvaraukseen, sinne mistä olen varannut ajan fysioterapeutillekin kysyäkseni osaako omt-fysiotetapeuttini käsitellä triggeripisteitä. Hän otti selvää ja sanoi että varmasti osaa. Mitä jos hän ei kuitenkaan osaa paikantaa niitä, muutama mulla on niin pieni. Ei kai niihin kaikkiin pysty pistämään sitä akuneulaakaan, kun luiskahtelevat alta pois...? Ajattelin että pitääkö mun laittaa teipinpalat kaikkien löytämieni pisteiden päälle, että niiden havaitseminen olisi helpompaa : P
Minsqu91
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)