Skolioosiongelmainen + niska

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

ViestiKirjoittaja Minsqu91 » 07 Elo 2013, 09:24

Joo, nyt selvisi että voin käydä varailemaan aikaa magneettiin vaikka heti. Ehkä asiat käyvät nyt rullaamaan :)
Minsqu91
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Minsqu91 » 07 Elo 2013, 20:05

Minulla kun on skolioosi, niin lääkärikäynnillä maanantaina todettiin, että skolioosi voi jäykistää koko rangan, ja näinollen vaikuttaa niskaankin(?) Omt-fysioterapeutti sanoi kuitenkin keväällä, että skolioosini on niin lievä, ettei se vaikuta kissanpissan vertaa tähän. Tasaantunut ilmeisesti aikanaan pituuskasvun pysähdyttyä. Skolioosi on ollut minulla iät ja ajat, eikä ainakaan koskaan tähän mennessä ole oireillut oikein mitenkään. Kaularangan mri:ssä tuskin selviää skolioosin osuutta tähän, mutta miten sen voi selvittää? Jos sitten skolioosi paljastuisi syyksi, niin voiko sille asialle tehdä mitään?
Olen tällä hetkellä aika ikävässä tilanteessa kun päiväni kuluvat vain näitä asioita pohtiessa :?
Minsqu91
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 07 Elo 2013, 21:33

Tuo on aika yleinen suhtautuminen, että skolioosi ei vaikuta mitenkään - ja sitten joku toinen on ihan toista mieltä. Yritä siinä nyt sitten saada selville, että vaikuttaako vai ei :? Omalla kohdallani OMT-fyssari totesi, että oireeni painottuvat vasemmalle todennäköisesti skolioosin vuoksi. Mulla ranka on vääntynyt niin, että vasen puoli joutuu kannattelemaan raskaamman taakan tästä mun 47-kiloisesta ruhosta :D

Valitettavasti skolioosille ei ole oikein mitään tehtävissä enää aikuisiällä. Mullakin on lievä skolioosi (itse asiassa kolme pientä mutkaa) ja ensimmäinen niistä huomattiin vasta kun olin parikymppinen. Kasvuiässä selkää voidaan vielä oikaista korsetilla, mutta mullekin se oli aikanaan liian myöhäistä.

On varmaan aika hankala selvittää, mikä osuus skolioosilla on näissä vaivoissa. Mulle on ainakin sanottu, että on vain pidettävä huolta lihaskunnosta - vahvat lihakset tukevat vääntynyttä rankaa paremmin.
Rautanaula
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Minsqu91 » 08 Elo 2013, 10:39

Mulla on ymmärtääkseni synnynnäinen vika tämä, jo ala-asteella todettu. Onneksi alan kohta käymään jumpassa niin viimeistään sielä tulee sitten lihaskuntoakin harjoitettua! :) Mulla on aika magneettiin 13.8, jännittää...
Minsqu91
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Minsqu91 » 08 Elo 2013, 11:44

Minkälainen se pallo on jota käytät? Mulla on alaselässä alkanut tuntumaan sellainen lukkomainen jumitus, ja kun kumarrun eteenpäin, sielä jotain naksahtaa ikäänkuin auki, ja kun nousen taas pystyyn se palautuu kai siihen samaan lukkotilaan.
Minsqu91
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Minsqu91 » 09 Elo 2013, 14:05

Onko muuten olemassa jotain lihaksiin laitettavaa injektiota, joka rentouttaisi lihakset, jos ainoastaan niiden jäykkyys paljastuu magneettikuvissa ongelmaksi?

Mielessä pyörii koko ajan koko ajan kaikki viimeaikaiset niskaan liittyvät tapahtumat, pohdin, että miksi tein silloin sitä tai tätä, olenko itse pilannut niskani jotenkin lopullisesti.
Minsqu91
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Eippi » 10 Elo 2013, 13:24

Kunhan saat sitten ne kuvat ja lausunnon niin kannattaa toimittaa ne Tunniselle. Radiologi ei minun kohdallani huomannut sitä ainoaa löydöstä, jolla jotakin vaikutusta oireisiini. Tunninen oli ensimmäinen lääkäri sen jälkeen kuka kuvat edes katsoi ja huomasi niissä heti jotai lisääkin.
Eippi

ViestiKirjoittaja Minsqu91 » 10 Elo 2013, 18:17

Hassua, luulisi, että ammatikseen niitä magneettikuvia katsova löytäisi kyllä kaiken mitä löydettävissä olisi, ettei niitä tarvitsisi enää näyttää millekään fysiatrille o.O Mites, onko yleensä niskavaivoihin saatavana edes jonkinlaista helpotusta ja apua, sitten kun syy saadaan selville?
Minsqu91
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 10 Elo 2013, 20:00

Kyllähän radiologit yleisesti ottaen osaavat kuvat katsoa. Mutta kannattaa tosiaan silti pyytää fysiatriakin katsomaan ne. Kuten Eippi sanoi, niskassa jo ihan pienenpieni juttu voi aiheuttaa isot oireet. Mulla itsellä on aina lausunnot olleet samat radiologin ja hoitavan lääkärin katsomina, eli mulla ei ole radiologeista pahaa sanottavaa :)

Niskavaivoille voidaan tehdä paljonkin, kunhan niiden aiheuttaja selviää. OMT-fysioterapia tai kraniosakraaliterapia on ainakin hyviksi havaittu monen niskaongelmaisen toimesta tälläkin palstalla. Itsekin olen saanut niistä parhaan avun. Kärsivällisyyttä ja omaa sitoutumista kuntoutuminen tietysti vaatii, eli voi mennä pitkäänkin ennen kuin oireet alkavat helpottaa. Ja niitä omaehtoisia harjoituksia/niskajumppia (joita ainakin OMT-fysioterapiasta saa) on jaksettava jyystää päivittäin viikkojen ajan, jos haluaa edistyä.

Jos kyseessä on "vain" jännitysniska, niin tuloksia voi näkyä nopeamminkin. Retkahdusvamma, nikamansiirtymät, välilevynpullistumat jne. voivat oireilla kuukausia ja pidempäänkin.

MRI antaa kyllä viitteitä, mutta ikävä kyllä niskassa voi olla vikaa vaikkei kuvista mitään löytyisikään. Esim. moni retkahdusvammainen täällä on käynyt funktionaalisessa magneettikuvauksessa, joka näyttää sitten kaiken (paitsi lihasjännityksen?). En muista, oonko tai onko joku muu siitä sulle jo kertonutkin. Mutta jos MRI:stä ei löydy mitään, kannattaa ainakin aluksi kokeilla sitä OMT-fysioterapiaa/CST:tä. Jos oireet ei ala helpottaa, niin sitten voisi ajatella lisätutkimuksia. Tämä on toki vain mun mielipide :)
Rautanaula

ViestiKirjoittaja Minsqu91 » 10 Elo 2013, 21:11

Hitsiläinen jos se mri ei näytä lihasjännitystä, koska juuri se varmaan mulla täällä on suurimpana ongelmana. Saakohan näitä muljuvia lihasklimppejä millään rauhoittumaan ja palautumaan taas normaaliksi. Voiko sitten jännitysniskan saada diagnosoitua mri:ssä? Entä mikä CST on? Se on harmi, kun kaikki nämä tutkimukset maksavat niin paljon, eikä niihin kovin pitkään ole opiskelijana rahaa. Perheeni valittaa minulle, kun käytän niin paljon rahaa tähän niskan tutkimiseen. Mutta mun täytyy saada tietää mikä sielä on vikana. Mukavaa, että jaksatte vastailla täällä. Ilman teitä tuntisin olevani aika yksin tämän vaivan kanssa.
Minsqu91
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 10 Elo 2013, 23:09

Jännitysniskaei valitettavasti suoraan näy MRI:ssä. Jos kuvissa näkyy kaularangan oikoryhti, niin se viittaa juuri lihasjännitykseen. Esim. mulla kuvat ei paljastaneet niskan osalta muuta kuin oikoryhdin, joten lihasjännityksenä + yläniskan nikamien mekaanisena liikehäiriönä tätä mun niskaa on hoidettu. Liikehäiriön totesi OMT-fyssari (sekään ei siis näy kuvissa) ja se aiheuttaa suurimman osan mun oireista. OMT-fysioterapeutti pystyy tutkiessaan tekemään todella paljon päätelmiä niskan tilasta, jopa enemmän kuin fysiatri tai se MRI (siis jos kuvissa ei näy mitään oireita selittävää).

CST = kraniosakraaliterapia, hoito keskittyy lihaskalvoihin. Täältä palstalta löydät haulla paljon juttuja aiheesta. Etenkin retkahdusvamman saaneille tuosta hoitomuodosta on ollut paljon apua, koska heille perinteiset hoitomenetelmät (OMT, kiropraktiikka, hieronta ym.) voivat olla liian rajuja.

MRI:tä voi ajatella niin, että jos siellä ei näy mitään poikkeavaa, niin kyseessä on todennäköisesti jännitysniska. Siinä mielessä kuvista on hyötyä, vaikkei ne lihasjännitystä näytäkään :)
Rautanaula

ViestiKirjoittaja Minsqu91 » 11 Elo 2013, 07:52

Kiitos kattavasta vastauksesta :) Kävin keväällä kun ongelmani oli alkanut, niin kerran omt fysioterapeutilla, ja hänen mielestään niskassani ei ollut oikein mitään vikaa, tosi perusteellisen tutkimuksen teki. Se minua huolestuttaa, kun aloin kuitenkin käydä toukokuun puolivälissä avofysioterapiassa, ja olen tehnyt ahkerasti niitä liikkeitä, niin mitään ei ole silti oikeastaan tapahtunut :/ Mites siis se retkahdusvamma, paljastuuko se edes jotenkin kuvissa?
Minsqu91
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 11 Elo 2013, 10:09

Se riippuu vammasta, että näkyykö vai ei. Niskassa on myös nivelsiteitä, joihin voi tulla esim. kolarissa repeymiä tai ne voivat katketa kokonaan. Näitä MRI ei välttämättä löydä, vaan tarvitaan juuri se funktionaalinen magneettikuvaus. Mutta hyvä OMT-fyssarikin voi löytää viitteitä nivelsiteiden vauriosta niskaa tutkiessaan. Tuohon tarvitaan kyllä sitten kunnon tärähdys, että ligamentit vaurioituisivat. Ikävä kyllä nuo repeymät ovat hankalahoitoisia, koska ne eivät enää korjaudu. Lihasten vahvistamista kuuluu siihenkin kuntoutumiseen, että vahvat lihakset tukevat sitten muita rakenteita.
Rautanaula

ViestiKirjoittaja Minsqu91 » 12 Elo 2013, 12:34

En usko että mulla ainakaan on ligamenttivammaa, en ole missään sellaisessa onnettomuudessa ollut. Nikamat mulla ainakin oli ok.
Minsqu91
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Minsqu91 » 12 Elo 2013, 14:48

Mitä oireita ligamenttivammassa sitten on? Mulla on vaan niskan jäykkyyttä, ei varsinaista kipua.
Minsqu91
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)