Skolioosiongelmainen + niska

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

Skolioosiongelmainen + niska

ViestiKirjoittaja Minsqu91 » 23 Huhti 2013, 10:23

Moi! Minulla on lapsena vuonna 2006 todettu selässä skolioosi, toinen jalkani lyhyempi kuin toinen, mutta vastakkaisen puolen olkapää on korkeammalla. Selkä on silloin aikanaan röntgenkuvattu ja kävin seurantakäynneillä ja sain jumppaohjeita ja korokkeen kenkään laitettavaksi. En koroketta kuitenkaan jaksanut oikein käyttää, ja jumppaohjeita tein vain silloin tällöin koska selkäni ei oirehtibut mitenkään.
Joskus viime vuonna alaselkäni tuli kipeäksi siivoojana ollessani, mutta se meni muutamassa päivässä ohi voltaren emulgeelillä.

Nyt tänä vuonna minulla on ollut todella paljon stressiä, ja koneella on tullut istuttua paljon. Lenkkeilen, mutta en ole tehnyt aikoihin mitään niskaa/selkää voimistavia liikkeitä. Niskani kipeytyi toissa viikolla varmaan painavan olkalaukun raahaamisesta, ja siinä samalla kipeytyi myös alaselkä. Olen käyttänyt viikon voltaren emulgeliä molempiin paikkoihin sekä yrittänyt vähän venytellä. Sirdaludia otin yhden tabletin per yö kahtena iltana. Ei mitään vaikutusta. Viikonloppuna siirryin käyttämään felden kipugeeliä niskassa. Kävin myös lääkärillä, tunnusteli niskaa, pystyn kääntämään sitä joka suuntaan, ei koputusarkuutta missään. Sanoi ettei sielä ole mitään mistä pitäisi olla huolissaan. Antoi panacodin reseptin, en ole huomannut panacodinkaan auttavan.
Minulla on aika fysioterapeutille 13.5. menen sieltä kyselemään niskanvahvistusohjeita.

Onko teillä neuvoja miten helpottaa turtuneelta tuntuvaa niskaa, jonka saan kyllä liikuteltua joka suuntaan mutta outo tunne on ja pysyy. Lääkäreiltä tulee kovin ristisiitaisia ohjeita, yksi sanoo että pitäisi silti jatkaa niskan venyttelyjä ja jumppaliikkeitä, toinen sanoo ettei niskaa saisi nyt ärsyttää. Onko missään mitään niskanhallintavinkkejä? Lääkäri epäili että minulla ei ole mitään tulehdusta, voiko tällaisesta selvitä venyttelyllä ja fendel-geelillä, panacodilla ja mahdollisesti hieronnalla? En haluaisi joutua ottamaan mitään burana-kuuria.
Minsqu91
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

Re: Skolioosiongelmainen + niska

ViestiKirjoittaja Eippi » 23 Huhti 2013, 11:10

Minsqu91 kirjoitti:Moi! Minulla on lapsena vuonna 2006 todettu selässä skolioosi, toinen jalkani lyhyempi kuin toinen, mutta vastakkaisen puolen olkapää on korkeammalla. Selkä on silloin aikanaan röntgenkuvattu ja kävin seurantakäynneillä ja sain jumppaohjeita ja korokkeen kenkään laitettavaksi. En koroketta kuitenkaan jaksanut oikein käyttää, ja jumppaohjeita tein vain silloin tällöin koska selkäni ei oirehtibut mitenkään.

Minulla on myös aikoinaan todettu nuo samat ongelmat, mutta niiden yhteyttä nykyiseen niskavaivaan ei ole tiedossa. Niskan lisäksi minullakin on alkanut nyt selkä jäykistymään eli ei ole niinkään kipeä vaan tuntuu, että selässä olisi rautakanki etenkin kun yritän kurottaa, kyykistyä jne. Minua ei ole kyllä kuvattu kaularankaa alempaa.

Suosittelen menemään hyvän fysiatrin vastaanotolle etenkin jos oireet eivät ala helpottamaan. Minulla niskajumpasta ja venyttelyistä ei ole ollut mitään iloa. Nuo kipugeelitkin tuovat helpostusta vain hetkiseksi. Lääkkeet voivat hieman oloa helpottaa, mutta nekään eivät kipuja poista. Itselläni tutkimukset ovat vielä kesken ja ainoastaan kaduttaa, että vasta vuoden kärvisteltyäni älysin hakeutua kunnon fysiatrille. Siihen asti uskoin, että ei minua vaivaa muu kuin jännitysniska.
Eippi
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja CH » 23 Huhti 2013, 16:30

Sama täällä: kun niska alkoi oireilla, lääkärit käski venyttelemään niin maan ****eleesti, mutta se ei tehnyt muuta kuin huononsi oloa ja löysytti entisestään niskaa, joka olisi kaivannut vahvistavia syvälihasliikkeitä. Kaikki fysiatritkaan eivät osaa asiaansa (mitä niskaongelmiin tulee), joten fysiatrin valinnassa kannattaa olla tarkka. OMT-fysioterapeuteista puolestaan taitaa olla hyviä kokemuksia monella foorumilaisella :)
CH

ViestiKirjoittaja Minsqu91 » 23 Huhti 2013, 17:57

Voiko näitä syvälihasliikkeitä sitten tehdä jos niska on turtuneen tuntuinen? Onko jossain hyviä vinkkejä näihin liikkeisiin? Entä minkälaisia rentoutuksia näiden jälkeen olisi hyvä tehdä? Kerrotko lisää näistä OMT-fysioterapeuteista?
Mitä mieltä te olette sirdaludista, panadocista ja fendel kipugeelistä niskan hoidossa? Voiko näistä ongelmista selvitä myös ilman lääkkeitä, jumppaliikkeillä?
Sori kauhee kysymystulva, lihaksia kyllä tartteisin niskaan, ovat varmaan aika olemattomat mulla.
Minsqu91
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 23 Huhti 2013, 18:18

Yksi syviä lihaksia treenaava liike on sellainen, että laitat käden otsalle ja työnnät päätä kättä vasten, samalla kun painat kädellä vastaan. Sitten käsi takaraivolle, ja taas työnnetään päätä kättä vasten ja kättä päätä vasten. Sivuille sama homma.

Hankala selittää :D Ideana siis on, että pää tuossa harjoitteessa pysyy paikallaan. Täältä foorumilta löytyy paljon syvien lihasten jumppaohjeita, penkomaan vaan :)
Rautanaula

ViestiKirjoittaja Minsqu91 » 23 Huhti 2013, 18:47

Kiitos tuosta vinkistä, viitsisitkö laittaa linkkiä vielä niihin keskusteluihin missä näitä jumppaohjeita olisi lisää, ja tarvitseeko niska jotenkin rentouttaa näiden jälkeen?
Minsqu91
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 23 Huhti 2013, 19:12

Minsqu91 kirjoitti:Kiitos tuosta vinkistä, viitsisitkö laittaa linkkiä vielä niihin keskusteluihin missä näitä jumppaohjeita olisi lisää, ja tarvitseeko niska jotenkin rentouttaa näiden jälkeen?

Tästä löytyy jumppaohjeitakin: http://niskavamma.munfoorumi.com/viewtopic.php?t=611
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Minsqu91 » 23 Huhti 2013, 21:27

Onko jotain yleisoireita joista tietää onko niska tulehtunut jolloin ei auta kai muu alkuun kuin burana ym? Pystyn kääntämään pään joka puolelle ja laskemaan sen takaviistoon alas lääkärin käsille. Nukkuessa niska ei vaivaa. Kipeytyy pian kun nousen ylös aamulla. Hieronta, sirdalud tai panacod ei ole auttanut yhtään, kuten ei felden tai voltaren emulgelikään, tai lämpötyyny. En vain haluaisi joutua käyttämään buranaa, onko mitään muita vaihtoehtoja, kun ymmärsin että kipu täytyisi saada hallintaan ennen kuin voi aloittaa jumppaamisen.
Minsqu91
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 24 Huhti 2013, 14:02

DD ehtikin laittaa jo linkin ennen mua, hyvä juttu :) Tulehduksen voi päätellä ainakin siitä, jos niska on kosketusarka/kipeä. Mä itse oon laittanut silloin Voltaren Fortea, se on kyllä viime aikoina auttanut. Tulehdukseen kannattaa käyttää ennemmin kylmää kuin lämmintä, esim. jääpussi pyyhkeen sisään tai kylmägeeliä. Perskindol-nimisestä rasvasta voi olla myös apua, muutamat täällä on kertoneet sen auttaneen. Itsekin olen tykännyt siitä. Tuossa rasvassa on sellainen mekanismi, että se ensin viilentää kipukohtaa ja hetken päästä alkaa lämmittää.
Rautanaula

ViestiKirjoittaja Minsqu91 » 24 Huhti 2013, 15:07

Eli tulehduksesta voi selvitä ilman buranaa, jos minulla nyt tulehdus olisikin, mikä on tällä hetkellä vissiin aika epätodennäköistä? :)
Olen menossa perjantaina OMT-fysioterapeutille, toivottavasti sieltä löytyy apu, tänään on takaraivo, posket ym. tuntuneet puutuneilta, juttelin kyseisen fysioterapeutin kanssa ja hän sanoi että ovat tavallisia oireita.
Minsqu91
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Minsqu91 » 24 Huhti 2013, 16:49

Huuh, kylmäpussi ei ainakaan auttanut, lämpöpussi ei oikeastaan muuta asiaa suuntaan eikä toiseen.
Minsqu91
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Minsqu91 » 20 Heinä 2013, 21:54

Minä taas täällä kirjoittelen. Minulla on ollut siis huhtikuusta asti niskan outoa jäykkyyttä, ja olen toukokuusta asti tehnyt aktiivisesti fysioterapeutin antamia niskan venyttely, lihaskunto - ja keppijumppaliikkeitä. 26.6. jouduin siis sitten risteyskolariin hiljaisissa vauhdeissa, enkä kokenut niskani retkahtavan mitenkään. Välillä tuntuu, että vaiva olisi pahentunut kolarin jälkeen, mutta viime viikko meni todella hyvin, ei juuri minkäänlaisia oireita niskan suhteen, kunnes uudestaan tällä viikolla on mennyt huonommin.

Oireena minulla on ainoastaan niskan jäykkyyttä, eikä hajuakaan mikä mulla on, paitsi lihasjäykkyyttä vaan epäilty. Kolarin jälkeen olen vältellyt lihaskuntoliikkeitä, vaikka ne hyvin kevyitä ovatkin. Olen menossa fysiatrille elokuun alussa. Sanokaa tee viisammat, voinko mielestänne tehdä fysiatrin tapaamiseen asti pari kertaa viikossa edelleen niskan lihaskuntoliikkeitä (tyyliin: makaan mahallaan lattialla, otsa kiinni maassa. Painan leuan rintaan ja kohotan pään n. 1 cm verran lattiasta, pidän jännityksen kymmenen sekuntia ja lasken alas. Toistoja 5-10 kertaa, olen tehnyt viisi.) En koe liikkeitä liian raskaiksi. En haluaisi tehdä itselleni hallaa näillä liikkeillä, mutta en haluaisi päästää niskaa ihan rapakuntoon jos olen tekemättä liikkeitä elokuuhun asti.
Minsqu91
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 20 Heinä 2013, 22:20

Tuo liike on jo kohtuu raskas, joten riippuu siitä, onko perustilanteesi sellainen, ettei tuo ole liian kova. Miksi muuten teet tuota niskan extensioliikettä? Teetkö muita liikkeitä?

Kevyimmäthän lähtee syvien koukistajien aktivoinneista, kuten tuosta edellä linkkaamastani fysioterapiatyöstä voit lukea.
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Minsqu91 » 21 Heinä 2013, 10:33

Olen tehnyt sitä liikettä, koska fysioterapeutti antoi minulle ohjeet siihen. Yksi liike on sellainen, että makaan selällään lattialla, ja nostan pään ylös, pidän jännityksen 10 sek. ja lasken pään alas. Pitäisi vahvistaa kaulan lihaksia. Ja kolmas liike: makaan mahallaan, tyyny otsan alla, nostan käsiä niin että vedän lapaluut yhteen 10 sek, ja rentoudun. Näitä molempia 5-10 kertaa. Pari kertaa viikossa olen näitä tehnyt. Onko nyt siis fiksumpaa olla tekemättä näitä ennen fysiatrin tapaamista? Tai onko mitään, mitä voisin tehdä itseni hyväksi ennen tätä tapaamista? Venyttelyt ja keppijumppa on kai ihan ok.
Minsqu91
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Minsqu91 » 21 Heinä 2013, 10:55

Tuossa linkkaamassasi työssä näyttää olavan paljon asiallista tietoa, kaikkea en vaan ihan ymmärrä :D Olisinkohan voinut sitä niskan syvien lihasten aktivointiohje nro 1. käydä tekemään, mutta pystyisikö joku vähän selkeämmin selittämään miten se kuuluu tehdä.
Olen yhtä suurta kysymysmerkkiä vielä näiden ongelmien kanssa, mutta haluaisin voida tehdä jotain itseni hyväksi ennen tapaamista, mutta en mitään, mikä jostain syystä pahentaisi tätä vaivaa :/ Toisaalta, eikai mikään kuntoutusta tarvitseva paikka tule kuntoon jos sitä ei käytä?
Minsqu91
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)