Mikä on ammattinne/työnne niskavaivaiset??

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

ViestiKirjoittaja lentis » 18 Huhti 2013, 18:26

lissukkee90 kirjoitti:
lentis kirjoitti:Moikka lissukkee90 ja tervetuloa. :)

Itse olen tietojenkäsittelypuolen tradenomi viime keväältä. Olen huono esimerkki siinä, että tapaturmaisesti satuttanut niskani ja siitä jäämässä itseasiassa aivan lähitulevaisuudessa pidemmälle sairaslomalle kuntouttaakseni ja saadakseni tietoa sekä niskastani että aivoistani. Olen siis ligamenttivammainen retku aivotoiminnon häiriöineen.

Mutta, olen miettinyt samaa kysymystä mielessäni, kun nykyisen päätetyön tekeminen ei ilmeisimmin tule kysymykseen loppuelämäkseni. Toisaalta en ole myöskään keskinyt yhtään "ammattia", jossa kaikki osa-alueet olisivat hyvin. Kyllä sellaisia töitä varmasti jossakin on, mutta ammattina sellaista on vaikea löytää. Jään mielenkiinnolla odottamaan muiden pohdintoja asiasta. :)

Ja nuo "yritä elää normaalia elämää" ovat helppoja sanoja lääkärille, mutta kyllä asioille tosiaan yleensä jotakin voi tehdä helpottaakseen oloaan...

Hei, ja kiitos lentis !

Hui, tuo sinun vaivasi siis ligamenttivammainen retku aivotoiminnon häiriö kuulostaa melko.. ei siis melko vaan hyvin pelottavalta.. Saanko kysyä, että mitä tämä tarkemmiten tarkoittaa? Minkälaisia oireita sinulla on?

Juu, ja tosiaan nuo lääkäreiden lauseet eivät mitenkään lohduta :( Yleislääkärit ensimmäisenä ovat tökänneet vaan kipulääke reseptin kouraan ja se siitä!! Mutta lääkkeet eivät minuun tehoa.

Voimia sinulle sinne lentis!

Kiitos lissukkee90. Moni muukin täällä tuntuu potevan samaa vammaa ja samoja oireita. Se on lohduttavaa. :) Ties vaikka itselläsikin olisi samanmoisesta johtuvaa oireistoa...

Yllättävän paljon on kyllä tradenomeja tällä. :O
lentis
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja lissukkee90 » 22 Huhti 2013, 10:07

anzqu kirjoitti:No tuota taustaa vasten katsottuna, ei ihme jos niska vähän kiukuttelee :( Sattuiko silloin pari vuotta sitten mitään, esim. liukastumista tai kaatumista joka olisi voinut aktivoida vanhat vammat?

Mullahan oli kaksi kolaria alle puolen vuoden sisällä ja jälki sen mukaista, koska jo aiemmin retkahtanut niska ei kestänyt uutta vammaa. Ja suurin osa omasta oireilustani (joka on kopio tuosta sinun listauksestasi) tulee aivorunkovammasta, joka sijaitsee n. nenän korkeudella ja on altis vammautumaan juuri niskan retkahdusliikkeessä. Ja oireisto on hiipinyt pikkuhiljaa minullekin, alkuun oli vain huimausta, pahoinvointia ja kipua ja sitten muutaman kuukauden kuluttua jälkimmäisestä kolarista alkoi näköhäiriöt sun muu "mukava".

Ja kuntoutuksesta vielä, että koska olet nuori, Kela kyllä kuntouttaa. B-lausunto tulee saada julkisen sairaanhoidon puolelta, eli vaikka terveyskeskuslääkäriltä.

Missä päin Suomea muuten asut? Täällä on porukkaa laidasta laitaan, joten tiedämme kyllä myös hyviä yksityisiä fysiatreja (ja neurologeja), joille voi hakeutua oireineen. Minäkin olen käynyt hakemassa diagnsoonit Helsingissä ja asun itse Itä-Suomessa. Yksityinen fysiatri voi myös kirjoittaa kuntotussuosituksen, mutta se lausunto maksaa n. 70e ja silti tarvitset julkisen puolen lääkärin puollon kuntoutukselle.

Joo, tosiaan kolareita on ollut. Hmm.. näin 4 vuotta myöhemmin on vähän vaikea muistella että tuliko sillon liukasteltua, en tosiaan muista lainkaan!

Lisään tähän vielä sellaisen jutun, että kun vaivani alkoivat ne alkoivat yks kaks, muistan sen kuin eilisen päivän. Olin todella väsynyt sinä aamuna kun heräsin, ja kummastelin oloani, luulin että olen vain kipeä...mutta samassa tilassa ollaan edelleen.

Edellisenä päivänä tein rankkoja lumitöitä, kunnon lapio hommia --> ja seuraavana päivänä oireeni tulivatkin! Veikkaan että syynä oli rankat lumihommat, siinä asennossa rintakehä ja niska olivat aika kovilla! Aloitin myös samoihin aikoihin kuntosaliharjoittelun ja koulussa on TODELLA rankkaa ja stressaava aika :( Nämä varmasti laukaisivat oireeni!

Asun nykyään Espoossa, olisin todella kiitollinen kun pystyisitte auttamaan ja neuvomaan, että mihin sitä kannattaisi mennä ja hakemaan apua! :)

Taidankin tänään jo soittaa terveyskeskukselle ja varata ajan!
lissukkee90
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 22 Huhti 2013, 12:25

Jos Espoossa kerran asut, niin tässä sulle pari vinkkiä yksityiseltä puolelta:

Fysiatri Markku Tunninen ( http://www.fysiatria.net/ ) ja fysioterapeutti/osteopaatti Juha Kairenius Tapiolasta (http://www.kolumbus.fi/juha.kairenius/koulutus.html).

Juha oli käydessäni jo taitava klassinen osteopaatti ja on myöhemmin kouluttautunut kraniaaliseksi osteopaatiksi, joka on monesti niskavaivaisille hyvä hoitomuoto. Lisäksi hän näyttää sen jälkeen kouluttautuneen niskan ja selän kuntoutukseen, joten Juha olisi varmasti hyvä vaihtoehto sulle.
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Eippi » 22 Huhti 2013, 13:52

Voin suositella myös Tunnista. Minä en ainakaan ole julkiselta apua saanut, joten sitä ei kannata jäädä odottelemaan jos on vaan mahdollista hakeutua ykstyiselle. Itse en tosin asu pääkaupunkiseudulla vaan hieman kauempana.
Eippi

ViestiKirjoittaja lissukkee90 » 22 Huhti 2013, 17:59

Eippi kirjoitti:Voin suositella myös Tunnista. Minä en ainakaan ole julkiselta apua saanut, joten sitä ei kannata jäädä odottelemaan jos on vaan mahdollista hakeutua ykstyiselle. Itse en tosin asu pääkaupunkiseudulla vaan hieman kauempana.

DirtyDeeds käyttäjän antamat www-sivut eli Tunnisen, näyttivät lupaavilta mitä nyt äkkiä vilkasin :)

Kysyisinkin, että saako näistä yksityisen puolelta minkäänlaisia Kela korvauksia tai muita?

Mukava kuulla Eippi että olet saanut kyseiseltä fysiatrilta apua :)
lissukkee90
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 22 Huhti 2013, 18:05

Fysioterapiasta saa lääkärin lähetteellä noin 15-20 prossaa takaisin Kelalta ja lääkärikäynneiltä kanssa vähäsen, varmaan samaa luokkaa. Jotkut saavat jopa maksusitoumuksen kunnalta fysioterapiakäynteihin, mutta en tiedä millä perusteella sellaisen saa.
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Työelämä ja uudelleenkouluttautuminen

ViestiKirjoittaja lisasimpson » 16 Syys 2013, 18:01

Täällä työelämän suunnan ja uudelleenkouluttautumisen perään kyselee uusi palstalainen.

Olen koulutukseltani yhteiskuntatieteiden maisteri, ja kaikki työnteko tällä koulutuksella on hyvin suurelta osin tietokonepainotteista. Minulle tuli välilevynpullistuma kaularangan C5-6 -väliin heinäkuussa 2012, ja nyt reilu vuosi myöhemmin olen joutunut jättämään hyvän vakituisen työni, eikä paluuta tietokoneen äärelle ainakaan kokopäiväisesti ole näkyvillä. Pullistuma on MRI:n mukaan kutistunut, mutta oireet niskassa, päässä ja oikeassa kädessä ovat todella vaikeat, toisinaan lamaannuttavat. Lyrica ja Gabapentin kokeiltu ja hylätty (mittavia sivuvaikutuksia), Panacod vie vain kivun kärjen. OMT-fysioterapeutin hoito ja hänen kanssaan katsotut harjoitteet ovat ainoat jotka helpottavat tilannetta, ja nyt kun en ole ollut 2,5 kuukauteen töissä, kunhan en tee mitään "väärää" (äkillisiä pään liikkeitä, nosteluita tms.), on kivuttomiakin päiviä. Se etten ole tietokoneella kuin lyhyen aikaa kerrallaan, on ehdoton edellytys.

Kun ikää ei ole vielä mittarissa kolmeakymmentäkään, ja neljä hyvää vuosikymmentä työelämässä piti olla edessä, kysynkin: onko joku kaularangan välilevynpullistumasta tai vastaavasta niskavammasta kärsinyt keksinyt ammatin, jota voi tehdä (ei staattista muttei esim. nosteluitakaan... tiedätte mitä tarkoitan!) ja johon voi kouluttautua, ja onko tätä uudelleenkouluttautumista tukenut jokin taho, esimerkiksi Kela? En kestä tätä päivästä toiseen toimettomuutta, mutten voi itseäni rikkoa enää enempääkään. Olin aktiivinen ihminen ennen tätä... jälleen tiedätte, mitä tarkoitan, kun elämä heittää sen nurjan puolen eikä suostu kääntymään takaisin!
lisasimpson
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Eippi » 16 Syys 2013, 19:07

Tervehdys lisasimpson!

Melkein kuin omasta kynästä tekstisi. Tosin pullistumaa ei ole kaularangassa, mutta sen sijaan nikaman siirtymä ja TOS oireyhtymä. Oirehdin jopa samoista paikoista eli niska, pää, oikea käsi ja ei ne tässä vajaassa parissa vuodessa ole vähentyneet, päinvastoin. Olen toimistotyössä enkä tällä hetkellä voi edes kuvitella jääväni töistä pois tai ajatus siitä pelottaa... Olin kesällä kuukauden sairaslomalla ja siihen perään kesälomalla. Oireeni helpottui, mutta eivät suinkaan hävinneet tuona aikana. Minulla istuminen pahentaa oireita huomattavasti.

Ainoa mistä olen saanut edes hetkittäistä apua on fysioterapia ja minulle räätälöity kuntosaliohjelma ja kotiharjoitteet. Lääkkeitä olen syönyt puolitoista vuotta, mutta apua niistä ei ole kovin paljon ollut. Olen kolmevitonen ja elämäni kunnossa olin ennen tätä yhtäkkistä romahdusta. Tsemppiä sinulle kohtalotoveri! Joku muu osaa varmaankin neuvoa paremmin noissa uudelleenkouluttautumisasioissa. Minä yritän jatkaa rämpimistä nykyisessä työssä...
Eippi

ViestiKirjoittaja miimiimi » 17 Syys 2013, 09:37

No moikka lisasimpson! En tiedä itse olen fyysisessä tehdastyössä. Nyt pitkällä sairaslomalla. Kaularankani on rikki samasta välistä kun sulla. Leikkaus muutaman vkon päästä. Eipätietosuus on pahinta. Mietin miten pärjään, pystynkö enää menemään takaisin samaan työhön. On puhuttu pysyvästä eläkkeestä. Mutta mitä jos sitä ei hyväksytä? Menetän työpaikkani ja jään "tyhjänpäälle" :(
miimiimi
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja Tepsu » 17 Syys 2013, 17:40

Heissan!

Teen toimistotyötä, ja lisäksi joudun istumaan pitkää työmatkaa. Molemmat huolestuttavat tällä hetkellä. Olen kyllä tehnyt jo jonkin aikaa osan ajasta etätyötä kotoa käsin, ja se onnistuu paremmin kuin työpöytään sidottu työasento ja yhtäjaksoinen työskentely. Molempien kanssa on ollut ongelmia marraskuun tapaturmasta lähtien eli kohta jo vuoden verran.

Saa nähdä miten asiat etenevät, ja vointi. Jos työnantajani on joustava ja voin lisätä etätyöskentelyn määrää, tästä voidaan ehkä selvitä ihan kunnialla ja hyvin. Mutta sen olen joka tapauksessa huomannut, että istumatyö tosiaankin tekee hallaa. Onneksi kotioloissa voin myös vaihdella työasentoa. Säädettävän pöydän hankintakin on harkinnassa, jolloin voisi työskennellä myös seisaaltaan (ei sillä että se välttämättä sen helpompaa olisi, mutta asennon vaihtelu joka tapauksessa auttaa jonkin verran).

On näitä asioita tullut kyllä mietittyä. Esimerkiksi opettajan työ olisi työasennoiltaan vaihtelevampaa ja siedettävämpää kuin silkka istumatyö, joka ei tee hyvää kenellekään, saati sitten meikäläisille.
Niskan retkahdusvamma + aivojen alaosan ja selkäytimen yläosan venähdysvamma
Tepsu
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

Edellinen

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)