Mikä on ammattinne/työnne niskavaivaiset??

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

Mikä on ammattinne/työnne niskavaivaiset??

ViestiKirjoittaja lissukkee90 » 12 Huhti 2013, 14:37

Hei,

olen 22 v. nuoren naisen alku... ja kärsinyt reilu 2 vuotta näistä vaivoista, siis niskavaivoista. Se oli kuin 20 vuotis syntymäpäivä lahja kun oireet ilmestyivät yhtenä "kauniina" päivänä (no onneksi vaivat ei sentään tulleet tasan tarkkaan syntymäpäivänä) mutta kuitenkin. Oireeni siis ovat: huimaus, niskakipu, lapaluut kipeät, puutuminen käsissä (joskus jaloissa), näköhäiriöt (sumeus, mustia pilkkuja), päänsärkyä, epätodellinen olo, keinuttaa, ei jaksa, väsymystä, etovaa oloa, leukakivut (puren yöllä hampaita yhteen), kallonpohja kireä kuin viulunkieli... yms.

Olen koko ikäni harrastanut urheilua, siis vaikka mitä. Hiihtoa, juoksua, kävelyä, ulkoilua muutenvain, luistelua, pyöräilyäkin joskus.. mutta nyt on stoppi tälle kaikelle! Vielä vuosi sitten pystyin jotenkuten näitä harrastamaan kun yritys ja tahto oli kova, mutta en enään.. kävin viime syksynä 2012 fysiatrin vastaanotolla, minulta on otettu mm. mri kuvat, röntgenit, labrat, kilpirauhastestit..ja yms. Mutta ei mitään erikoista! PAITSI mri kuvassa näkyi HUONO ryhti sekä fysiatrini näki kuvasta, että sellainen tietynlainen NUPPI joka on niskassa, pitää päätä NS. yllä olisi ollut hiukan vinksalleen (en valitettavasti tiedän sen osan oikeaa nimeä, mutta sellainen kuitenkin).. se johtuu kuulemma minun yliliikkuvista nivelistä ja tälle nupille ei voi kuulemma mitään. Olen yliliikkuva aina ollut, seisonut mitä oudoimmissa asennoissa esim. kaupankassalla yms paikoissa, nuorempana tämän ei tuntunut vielä missään, mutta äiti joskus kylläkin huomautti minulle seisomisestani, no minkäs teet jos et pysty tikkusuorana seisomaan??!!

Vastaanoton jälkeen lääkäri vain totesi: - tämän kanssa on vaan elettävä, tule uudestaan käymään kun on tarvetta! Heipähei! Olin silloin ihan itku kurkussa ja shokissa, että tässäkö tämän sitten oli? En kuitenkaan meinaa jättää tätä tähän, pakko tästä joskus jatkaa ja yrittää selvittää lisää (kaikki kun vaatii jaksamista ja rahaa)

Käytän myös purentakiskoja öisin sekä käytän lämpötyynyä niskallani, omistan myös piikkimaton, ne tuntuvat kivoilta, mutta eivät kuitenkaan auta asiaan. Lämmin sauna & suihkukin tuntuu kivoilta, ne ovat rentouttavia hetkiä kotosalla! Olen käynyt akupunktiot (selkään, niskaan & kasvoihin)=autto hetken, OMT-fyssari, fysioterapeutit, hierojalla.

Okei, mutta siis asiaan.... olen valmistumassa nyt keväällä ja minusta tulee tradenomi (viime syksystä asti stressannut opinnäytetyön parissa, joutunut paljon istumaan tietokoneella) olen peloissani että mitä työtä pystyn edes tuleviauudessa tekemään kun : seisoessa/kävellessä huimaa, tasapainohäirot, yliliikkuvat nivelet ja huono ryhti, en pysty myöskään istumaan tietokoneella, kun se pistää niskat, kaulan juntturaan ja sen jälkeen on aina huono olo.

Haluaisinkin kysyä, että minkälaisia ammatteja teillä on? Mitä te oireilevat kohtalotoverit teette työksenne? Mite te jaksatte oireittenne kanssa työskennellä 5 x viikossa 37,5 h?? Kertokaa ihmeessä kaikki :) Kuuntelen mielelläni..

Itselläni ainakin jo nyt tuntuisi noin suuri työmäärä viikossa väsyttävältä ja haastavalta..

Olen työskennellyt aikaisemmin vaatekaupassa, joka on tuottanut vaikeuksia, sillä olen joutunut nostelemaan painavia laatikoita yms tavaroita sekä työ tuntuu haastavalta huimauksen ja epätodellisen vuoksi, on vaikeaa paneutua asiakaspalveluun ja keskittyä työhön, kun olo on huono! Tällä hetkellä teen pientä extraaja työtä vaatekupassa, sitä jaksaa kun työ tunnit ovat vähäisiä. Haavenaa nuorena oli tottakai päästä hyvään ammattiin ja paneutua työhön kaikella taholla, mutta minkäs teet...

Kiitos kaikille vastaajille!!! :)

Jään innolla odottelemaan...
lissukkee90
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja lentis » 12 Huhti 2013, 16:03

Moikka lissukkee90 ja tervetuloa. :)

Itse olen tietojenkäsittelypuolen tradenomi viime keväältä. Olen huono esimerkki siinä, että tapaturmaisesti satuttanut niskani ja siitä jäämässä itseasiassa aivan lähitulevaisuudessa pidemmälle sairaslomalle kuntouttaakseni ja saadakseni tietoa sekä niskastani että aivoistani. Olen siis ligamenttivammainen retku aivotoiminnon häiriöineen.

Mutta, olen miettinyt samaa kysymystä mielessäni, kun nykyisen päätetyön tekeminen ei ilmeisimmin tule kysymykseen loppuelämäkseni. Toisaalta en ole myöskään keskinyt yhtään "ammattia", jossa kaikki osa-alueet olisivat hyvin. Kyllä sellaisia töitä varmasti jossakin on, mutta ammattina sellaista on vaikea löytää. Jään mielenkiinnolla odottamaan muiden pohdintoja asiasta. :)

Ja nuo "yritä elää normaalia elämää" ovat helppoja sanoja lääkärille, mutta kyllä asioille tosiaan yleensä jotakin voi tehdä helpottaakseen oloaan...
lentis
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja lissukkee90 » 12 Huhti 2013, 17:00

lentis kirjoitti:Moikka lissukkee90 ja tervetuloa. :)

Itse olen tietojenkäsittelypuolen tradenomi viime keväältä. Olen huono esimerkki siinä, että tapaturmaisesti satuttanut niskani ja siitä jäämässä itseasiassa aivan lähitulevaisuudessa pidemmälle sairaslomalle kuntouttaakseni ja saadakseni tietoa sekä niskastani että aivoistani. Olen siis ligamenttivammainen retku aivotoiminnon häiriöineen.

Mutta, olen miettinyt samaa kysymystä mielessäni, kun nykyisen päätetyön tekeminen ei ilmeisimmin tule kysymykseen loppuelämäkseni. Toisaalta en ole myöskään keskinyt yhtään "ammattia", jossa kaikki osa-alueet olisivat hyvin. Kyllä sellaisia töitä varmasti jossakin on, mutta ammattina sellaista on vaikea löytää. Jään mielenkiinnolla odottamaan muiden pohdintoja asiasta. :)

Ja nuo "yritä elää normaalia elämää" ovat helppoja sanoja lääkärille, mutta kyllä asioille tosiaan yleensä jotakin voi tehdä helpottaakseen oloaan...

Hei, ja kiitos lentis !

Hui, tuo sinun vaivasi siis ligamenttivammainen retku aivotoiminnon häiriö kuulostaa melko.. ei siis melko vaan hyvin pelottavalta.. Saanko kysyä, että mitä tämä tarkemmiten tarkoittaa? Minkälaisia oireita sinulla on?

Juu, ja tosiaan nuo lääkäreiden lauseet eivät mitenkään lohduta :( Yleislääkärit ensimmäisenä ovat tökänneet vaan kipulääke reseptin kouraan ja se siitä!! Mutta lääkkeet eivät minuun tehoa.

Voimia sinulle sinne lentis!
lissukkee90
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja lentis » 12 Huhti 2013, 18:21

Tuolta voit lukea mun pohdintojen jotakin osaa ja tokalla sivulla aletaan oikeastaan puhua oireista enemmän. Eli urheilu on vaarallista! http://niskavamma.munfoorumi.com/viewtopic.php?t=844
Voisit itsekin sinne raapustella itestäs kuvausta, kun jaksat ja kerkiät. Täältä juttujen joukosta ne helposti hukkuvat. :)

Tuo yleislääkärien Burana-reseptiasia on tuttujuttu monelle. Itse olen täällä juttuja lueskeltuani, tietoa saaneena ja oikeanlaiseen hoitoon päästyäni todennut, että pitää vain löytää siitä omasta ongelmasta kiinnostunut lääkäri ja pyrkiä siten löytämään ratkaisuja. Tsemppiä etsintöihin! Ehkä joku kokeneempi osaa ohjata täällä sinuakin eteenpäin! :)

Haluaisin ehkä koettaa jotakin käytännön läheisempääkin työtä, mutta en ole keksinyt, mitä Se voisi olla. Puusepän työt voisi olla mielenkiintoisia, mutta tuskimpa niska sitäkään kestää.
lentis

ViestiKirjoittaja kojootti » 13 Huhti 2013, 17:37

Hei ja tervetuloa minunkin puolesta!

Valitettavasti itsellä työnteko loppui kuin seinään tapaturman jälkeen :roll:
kojootti
kojootti

ViestiKirjoittaja anzqu » 13 Huhti 2013, 18:33

Tervetuloa palstalle!

Tradenomi minäkin ja ammatinvaihto edessä jos/kun tästä vielä vammoineen työelämään palaa.
anzqu

ViestiKirjoittaja Eippi » 13 Huhti 2013, 20:17

Tervetuloa minunkin puolestani lissukkee90!

Minäkin olen tradenomi niinkuin näköjään moni muukin täällä :) Itselläni normi niska-/hartiavaivat alkoivat heti työelämään astuessa, mutta ne oli satunnaisia ja helposti hoidettavissa.

Oma niska-/päähelvettini alkoi noin puolitoista vuotta sitten ihan yhtäkkiä ja ilman syytä. Sillä tiellä ollaan vielä. Tänä vuonna asiat ovat kuitenkin lähteneet rullaamaan eteenpäin. Hakeuduin hyvän fysiatrin vastaanotolle, joka otti minut heti tosissaan. Toisin kuin monet muut lääkärit sitä ennen. Seuraavaksi olen menossa Ortonin asiantuntijoiden arvioitavaksi ja toivon ja uskon, että vihdoin alan saamaan apua. Minullakin on muuten yliliikkuva kaularanka.

Olet vielä niin nuori, että kyllähän sinullekin on apua saatava.
Eippi

ViestiKirjoittaja lentis » 14 Huhti 2013, 21:14

Eippi kirjoitti:Olet vielä niin nuori, että kyllähän sinullekin on apua saatava.

Tuo on ainaki itselle todella turmiollinen toteamus. Tuntuu, että on liikaa yhteiskunnalle, kun nuorena jo krenkka. Odotusarvona odotetaan, että jokainen täyttää paikkansa työelämässä. Tuntuu vain siltä, että silloin saattaa jäädä helposti kuntoutuskin puolitiehen ja odotetaan edistyvän huimaa vauhtia sitä saadessaan. Tuntuu typerältä, jos ikä on yhtenä suurimmista vaikuttimista vammoista huolimatta. :/

Ja sori, pakko oli purkaa tuokin. ;)
lentis

ViestiKirjoittaja Eippi » 14 Huhti 2013, 22:35

Minä taas näen nuoruuden valttina. Kalliimmaksi yhteiskunnalle käy jos nuoria ei yritetä auttaa. Tuntuu, että sekin on itselleni ollut etu, että olen nuori ja aina paljon liikuntaa harrastanut eli ei missään vaiheessa ole voitu laittaa tätä sen piikkiin, että en olisi pitänyt itsestäni huolta.
Eippi

ViestiKirjoittaja lissukkee90 » 15 Huhti 2013, 08:27

lentis kirjoitti:Tuolta voit lukea mun pohdintojen jotakin osaa ja tokalla sivulla aletaan oikeastaan puhua oireista enemmän. Eli urheilu on vaarallista! http://niskavamma.munfoorumi.com/viewtopic.php?t=844
Voisit itsekin sinne raapustella itestäs kuvausta, kun jaksat ja kerkiät. Täältä juttujen joukosta ne helposti hukkuvat. :)

Tuo yleislääkärien Burana-reseptiasia on tuttujuttu monelle. Itse olen täällä juttuja lueskeltuani, tietoa saaneena ja oikeanlaiseen hoitoon päästyäni todennut, että pitää vain löytää siitä omasta ongelmasta kiinnostunut lääkäri ja pyrkiä siten löytämään ratkaisuja. Tsemppiä etsintöihin! Ehkä joku kokeneempi osaa ohjata täällä sinuakin eteenpäin! :)

Haluaisin ehkä koettaa jotakin käytännön läheisempääkin työtä, mutta en ole keksinyt, mitä Se voisi olla. Puusepän työt voisi olla mielenkiintoisia, mutta tuskimpa niska sitäkään kestää.

Kyllä tuo sinun tarinasi kuulostaa karmealta! Koskaaan, ei koskaan voi tietää mitä yhtä'äkki voi sattua. On todella ikävää että olet joutunut kärsimään kyseisistä oireista ja kaikesta tuosta.... :( Epätieoituus ja odottelu on kaikista pahinta, siinä vaiheessa ei auta muu kun elää toivossa ja odottaa sitä päivää kun ehkäpä se tästä joskus sitten helpottaa! Ainakin omalla kohdalla..

On vaan niin vaikeaa olla ja tsempata koulu asioihin, sillä tuntuu että mitä ihmettä voisin alkaa tekemään työkseni? :O Niska kun on se, joka tässä määrää! On se vaan niin inhaa! Minulla on myös käynyt mielessä sellaiset käytännön työt, en vielä vain tiedä että mikä :/ Kai sitä jotain oman alan hommia voi kokeilla alkuun.... ja toivon että löytyy jokin sellainen, jossa niskani ei määräisiä tahtia vaan MINÄ! :) Stressi on toki myös asia, joka heti tuntuu niskassa ja olossani, on se ihminen kumma juttu.

Puusepän työt on aikalailla niskanpäälle käyvää työtä, varmasti joutuu paljon tekemään ja väkertämään vaikeissa asennoissa, ainakin kun näin alkuu kuvittelee..

Kun koulun saan loppuun, on minun löydettävä apua. Mielinkin vaihtelee aina vähä väliä, joskus on helpompaa ja joskus taas huonompaa, sitä kun niin toivoisi että kaikki olisi toisin, elämä vaan sattuu olemaan tällaista ja kohtaloa ei voi itse valita!

Tsemppiä siulle kans! :)
lissukkee90
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja lissukkee90 » 15 Huhti 2013, 08:42

Moikka,

oiii, täällähän näyttää olevan paljon tradenomeja! Jee! Ja kiitos kommenteistanne :)

Joo, no älkää muuta turisko tuosta ikä hommasta. Kun kävin viime syksynä lääkärillä yksityisellä fysiatrilla, totesi lääkärikin myös näin minulle:- Joo, no on se vaan niin että noin nuorena alle 25 v. ei ole mahdollista saada mitään apuja, siis rahajuttuihin liittyen, tukia yms.. näin se vaan on, että nuoria ei tällaisissa asioissa auteta ja me nuoret jäädään tyhjälle merelle!

Olen rampannut kaikki mahdolliset fysiaterapiat, yksityiset, OMT-fyssarit ja kaikki mahdolliset avut yrittänyt löytää ja rahaakin on palannut tolkuttomasti, näin OPISKELIJANA! Raha ei ole tietenkään kasvanut puussa vaan, töitä tehdessä koulun ohella, aamut koulussa ja illat töissä = näiden oireiden kanssa! Tämä rumpa oli onneksi viime vuoden juttua. Huoh... on ollut väsyttävää. Asuin silloin vielä pienemmällä paikkakunnalla, missä fysiaterpiat tuli kaikki käytyä läpi ja mikään ei tuntunut helpottavan ja palvelukin oli jossain huonoa... :(

Olen koittanut parantaa vaivojani liikunalla ja kaikella mahdollisella, mikäänhän ei ole auttanut, liikuntakin vain pahentaa asiaa, sen jälkeen on niin huono ja voimaton olo :( Harmittaa että liikunnalla ei saa enää sitä hyvää oloa, mitä joskus nuorempana oli.

Toivon löytäväni kuitenkin työn mikä vastaa koulutustani, on sitä vaan niin helvetisti joutunu tekee töitä tän koulutuksen eteen. Muuten se tämä 4 vuoden vaiva ja tuska olisi ollutkin aivan turhaa...

Voimia teille muille sinne! :)
lissukkee90
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 15 Huhti 2013, 09:00

Nyt vasta sain luettua tuon esittelysi loppuun. Normisettiä, ettei jaksa keskittyä koko tarinaan, sori :lol:

Mutta oikoryhti siis on löytynyt ja C2-nikamahampaan virheasento? Onko sinulla mitään vammaa taustalla, kaatumista, kolaria tai vastaavaa niskan retkahdusliikettä?

Mulla on itselläni kolaritausta ja C2-nikamahampaan virheasento, joka johtuu nikamaan kiinnittyneen ligamentin vauriosta, joka ohjailee pään kääntöliikkeitä. Vasta Vantaan Magneetin fMRI-kuvauksessa saatiin tämä esille. Itse vammallehan ei voi mitään, mutta niskakuntoutusta voi saada, oli sitten rakenteellinen vamma tai ei.

Lääkäristä kannattaa pyytää B-lausunto niskakuntoutukseen. Esim. Kuntoutus Ortonissa on todella osaavat ihmiset. Ja koska tilanteesi on noinkin haastava oireiden suhteen, kannattaa pyytää nimenomaan B-lausuntoa jossa suositellaan yksilöllistä kuntoutusta, jolloin voit hakea juuri Ortoniin.
anzqu

ViestiKirjoittaja lissukkee90 » 15 Huhti 2013, 09:21

anzqu kirjoitti:Nyt vasta sain luettua tuon esittelysi loppuun. Normisettiä, ettei jaksa keskittyä koko tarinaan, sori :lol:

Mutta oikoryhti siis on löytynyt ja C2-nikamahampaan virheasento? Onko sinulla mitään vammaa taustalla, kaatumista, kolaria tai vastaavaa niskan retkahdusliikettä?

Mulla on itselläni kolaritausta ja C2-nikamahampaan virheasento, joka johtuu nikamaan kiinnittyneen ligamentin vauriosta, joka ohjailee pään kääntöliikkeitä. Vasta Vantaan Magneetin fMRI-kuvauksessa saatiin tämä esille. Itse vammallehan ei voi mitään, mutta niskakuntoutusta voi saada, oli sitten rakenteellinen vamma tai ei.

Lääkäristä kannattaa pyytää B-lausunto niskakuntoutukseen. Esim. Kuntoutus Ortonissa on todella osaavat ihmiset. Ja koska tilanteesi on noinkin haastava oireiden suhteen, kannattaa pyytää nimenomaan B-lausuntoa jossa suositellaan yksilöllistä kuntoutusta, jolloin voit hakea juuri Ortoniin.

Ööö.. no onhan minulla jopa 3 kolaria takanapäin: 90-lopulla (ollessani jotain alle 10 v. ), toinen oli vuonna 2000 ja v. -08. Vuoden 2008 kolari oli rajuin, mutta mitään fyysisiä juttuja siitä ei minulle tullut, mitä nyt seuraavana päivänä lihakset olivat jumissa, mutta ei sen kummempia. Sairaalaan en joutunut, kotona sitä vaan oltiin.

Voiko siis olla mahdollista, että tällaiset voivat ilmetä vasta myöhemmin?

Minulla on otettu mri kuvat ja röntgenit. Ja niinkuin alussa kirjoitin, että lääkärini näki mri kuvassa, että joku tietynlainen nuppi joka pitää päätä yllä niskassa olisi hiukan vinksalleen...ja se jäi sillain vain :/

Pakko viel mainita tähä välii, et vaikka kuinka maksaa tolkuttomasti nuista yksityisistä, ni silti ei vaan jotenki saa sellasta palvelua ja hoitoa, mitä toivoisi saatavan. :/ Viime syksyn fysiatrikin oli sellanen junttura ukko, ei paljoo hymyillyt, toimi vaan niin kaavamaisesti, en tykännyt. Niin toivon, että löytäisin avun antavan ihmisen, joka olisi mukava ja ymmärtäisi oireitani ja olisi halukas auttamaam :)

Oi, kiitos tuosta Orton asiasta. En ole kuullutkaan kyseisestä paikasta. Eli saako B-lausunnon jostain aivan normaalista terveyskeskuksesta? Ja sitä kautta sitten pääsen Ortoniin? :) Pakko vielä tarkistaa ja varmistaa. :)

Kiitos! :)
lissukkee90
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 15 Huhti 2013, 09:36

No tuota taustaa vasten katsottuna, ei ihme jos niska vähän kiukuttelee :( Sattuiko silloin pari vuotta sitten mitään, esim. liukastumista tai kaatumista joka olisi voinut aktivoida vanhat vammat?

Mullahan oli kaksi kolaria alle puolen vuoden sisällä ja jälki sen mukaista, koska jo aiemmin retkahtanut niska ei kestänyt uutta vammaa. Ja suurin osa omasta oireilustani (joka on kopio tuosta sinun listauksestasi) tulee aivorunkovammasta, joka sijaitsee n. nenän korkeudella ja on altis vammautumaan juuri niskan retkahdusliikkeessä. Ja oireisto on hiipinyt pikkuhiljaa minullekin, alkuun oli vain huimausta, pahoinvointia ja kipua ja sitten muutaman kuukauden kuluttua jälkimmäisestä kolarista alkoi näköhäiriöt sun muu "mukava".

Ja kuntoutuksesta vielä, että koska olet nuori, Kela kyllä kuntouttaa. B-lausunto tulee saada julkisen sairaanhoidon puolelta, eli vaikka terveyskeskuslääkäriltä.

Missä päin Suomea muuten asut? Täällä on porukkaa laidasta laitaan, joten tiedämme kyllä myös hyviä yksityisiä fysiatreja (ja neurologeja), joille voi hakeutua oireineen. Minäkin olen käynyt hakemassa diagnsoonit Helsingissä ja asun itse Itä-Suomessa. Yksityinen fysiatri voi myös kirjoittaa kuntotussuosituksen, mutta se lausunto maksaa n. 70e ja silti tarvitset julkisen puolen lääkärin puollon kuntoutukselle.
anzqu

ViestiKirjoittaja kojootti » 15 Huhti 2013, 14:02

On hyvinkin tavallista , että oireet tulevat kolareista jälkikäteen. Ja saattavat muuttua ajanmyöten mitä ihmeellisemmiksi. Minäkään en ole jaksanut ihan koko tarinaasi lukea kun ei jaksa keskittyä niin pitkäksi aikaa, sori. Mutta Anzqun ohjeet ovat hyviä.
kojootti
kojootti

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)