Jännitysniskako????

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

Jännitysniskako????

ViestiKirjoittaja Lokittaja » 24 Maalis 2013, 15:42

Heippa hei kaikille! Oon 21V Poika.
Haluaisin kysyä teiltä että voiko kyseinen outo olo johtua jännitysniskasta? Vai kenties paniikkihäiriöstä. Elikkä huimaus alko ku aloin olee noin vuos sitte joka päivä tietokoneel, ja olin siellä ainakin 10-15h päivittäin (PELASIN PELEJÄ) ja nukuin 5 - 6 h ehkä enintään, söin todella paljon hese ja mäkkiruokaa, ja litkin samalla kahvia pannuttain. Sain ensimmäinen huimauskohtauksen tietenkin tietokoneella kun olin ollu siel monta tuntia. Oli ilta, kun tulin pois tietokoneelta, olo oli todella outo, todella väsynyt ja pieni paniikki ehkä siitä että olin ollu niin kauan tietokoneella, kun katsoin lattiaaa nii se liikku jotenki poispäin musta todella nopeesti, ja sitten se tuli takasin, ihan ku joku boomerang. Mulle tuli siitä kamala paniikki, joten menin samantien sänkyyn nukkumaan. Aamulla olo oli ihan hyvä kun heräsin. Mut kun nousin sängystä ja ajattelin mennä vessaan niin kävellessä oikea jalka ikäänkuin ois uponnu lattiasta läpi. Ihan kun olisi kävelly jossain hiekassa, ja tottakai rupesin panikoimaan entistä enemmän mitä jos mul on aivokasvain tai mitä jos mul sitä tai tätä. Oon soittanu pari kertaa ambulanssin näitte mun outojen oireiden takia, koska sillo tilanne oli niin paha et ku kävelin pienenkin matkan niin pyörtyminen olisi ollut hyvin lähellä, en pystynyt seisomaan ollenkaan huippas nii pahasti et tuntu ku ois koko keho menos maan alle, makuuasennossa tai istuen huimausta ei ees huomaa. Nää oireet on pelottanu ihan perkeleesti, varsinkin tää huimaus, epätodellinen olo, paineen tunne päässä. Kun mitään ei löytynyt, niin pääsin kotiin. Toki pääsin tutkimuksiin näitten mun oireiden takia, Pää kuvattiin, keuhkot kuvattiin, EKG, tehtiin kaikki mahdolliset verikokeet, epilepsia tutkimukset tehty, kun mitään ei löytynyt niin mut passitettiin mielenterveyspuolelle. Sanottiin että mulla olisi paniikkihäiriö, mutta jostain syystä en haluaisi uskoa sitä koska käyn isoissa kaupoissa missä on paljon ihmisä ja kaikkea tällästä niin en saa siitä mitään paniikkikohtausta. Kerran olen todella saanu paniikkikohtauksen kun heräsin aamulla, en syönyt mitään menin koneelle pariksi tunniksi, aattelin et nyt vois syödä jotain kun tuli nälkä,mutta jääkaapis ei ollut mitään ruokaa, joten aattelin lähtee kauppaan ostaa ruokaa, siinä matkalla sitten sain hyperventilaatio kohtauksen, koska mietin mun nälkää, että mitä jos mä kuolen, en tiedä edes miks mietin jotain tollast. Okay en tienny sillo et se oli paniikkikohtaus, joten soitin lanssin paikan päälle ja ne kuljetti mut terveyskeskeskukseen, ja sanoi siin matkal et olin saanu hyperventilaatio kohtauksen. Sillo päätin et en soita enää kertaakaan lanssia paikalle vaikka mikä olisi, mielummin kuolen. Yleensä sanotaan jos on paniikkihäiriö nii alkaa välttelemään niitä tilanteita missä on saanu paniikkikohtauksen, mutta mä menin tahalteen sen saman reitin, enkä saanut mitään kohtausta. Nyt olen alkanut karsimaan itse asioita pois, et mitkä ois voinu aiheuttaa nää oireet jos onki esim paniikkihäiriö tai joku. Lopetin kahvin juonnin kokonaan, menen aikasin nukkumaan, en ollut enää minuuttiakaan koneella, yritin syödä terveelisesti ja kaikkea tälläistä. On jotenki auttanu, mutta huimaus ja outo olo palaavat heti ku menen koneelle tai jos olen superväsynyt, eli ooksmä allerginen tälle tietokoneele et rupeen panikoimaan kun pääsen koneelle vai mikä siinä on. Olo ilman tietokonetta on lähes mainio, mutta nytki rupee jotenki ahdistaa kun kirjoitan tätä tekstiä, pitää mennä varmaan taas paskalle.
Haluaisin olla koneella mutta ei pysty, rupee rintaa puristaa, ihan ku joku kupla menis sinne rinnan väliin mikä vaikeuttais tätä mun hengitystä ja sit rupee taas huippaa sillä tärinämaisesti.
Ja toinen asia mitä haluasin tehdä on treenata, sitäkään en pysty, tulee niinku samat oireet ku menisin koneelle.
Mielenterveyskeskukses ne tuputtaa lääkkeit, mut en niitä halauis ottaa, ku ilmanki pärjään jos en oo koneella, tai treenaile

Huimaus tuntuu välillä sellaselt esim, kun seison paikoillaan, ihan ku horjuisin, että ihan kun tuuli heiluttais mua edes takaisin, vasemmalta oikealle ihan ku joku tärina huimaus, Emmä tiiä en osaa varmaan edes selittää, toivon että ymmärtäisitte edes vähäsen mitä yritän kertoo teille. Ja olen huomannu senkin välillä, taino aika usein kun kävelen, tuntuu sellaselt et rupee huippaa maata kohti. Ja sitku kävelen ja katon nopeesti vasemmalle tai oikealle, tulee sellane outo fiilis, ihan ku kaikki liikkuis tosi nopeasti.Niskatki rutisee ku päätä kääntelee vasemmalle tai oikealle. Se rutina ei kuulu varmaan muille , mut mä ainakin kuulen sen miten ne rutisee siel sisällä. Senkin oon huomannu et öisin heräilen 3-4 aikaan, en tiedä mihin. Välil herään hengenahdistukseen. mut se menee nopeesti pois ku käyn kusel tai syön jotain.

Voisko olla Mahdollista et rupeen hengittää tietämättä jotenki oudosti ku tää liikunta ja pitkät kävelymatkatkaan ei suju ku tunnen et miten alan hengittää jonteki vammasesti, ja siitä se sitten lähtee. Ainii nyt tuli viel mieleen ku treenailen esim teen 10 punnerrusta, nii sitku tulee se hengitysvaikeus jutska, niin olo helpottaa välillä se että ku saan ison röyhtäyksen ulos niin se jotenki auttaa mua taas hengittämään.

Sori Viel,ku tää teksti on aika epäselvä, ku yritin kirjoittaa kaiken minkä muistan, En osannu asetella niitä sopivaan järjestykseen. Hui samperi jalat on täl hetkel ihan hikiset ja tuntuu tosi kylmiltä täl hetkel ja kanaloista valuu hikee.
Enää ei ahdistakka.

Kertokaas te mitäs mieltä te olette asiasta?
Kiitokset jo etukäteen.
Lokittaja
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja kojootti » 24 Maalis 2013, 18:23

Luulenpa, että melko usein niskavaivoihin liittyy myös paniikkihäiriön tapaisia oireita (ainakin oma kokemus on se). luultavasti olet niin paljon ollut tietokoneella, että niskaan on voinut tulla jo muutoksia. niskan luonnollinen kaarre saattaa oieta liikaa koneella olosta. Ehkä sen takia liika treenaaminenkin on aluksi aiheuttanut huonoa oloa, pitäisi osata niin äärimmäisen rauhallisesti ja pienillä liikkeillä aloittaa treenaaminen.

Yksi vaihtoehto on myös asentohuimaus ( joka on vaaratonta mutta tavattoman epämukavaa ja rajoittavaa). Siihen on olemassa liikehoitoja joita löytyy netistä esim Lembertin manööverit ja Rahkon manööverit. Niitä voit kokeilla, niistä ei mitään haittaa ole. Mutta ei pidä säikähtää sitä kovaa huimausta minkä ne saavat aikaan jos on kyse asentohuimauksesta (eli vika on silloin korvissa ei päässä :shock: ), se menee ohi kun liikkeitä tekee.

Tsemppiä sulle :D
kojootti
kojootti
Erittäin kiivas niskoittelija
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Lokittaja » 25 Maalis 2013, 10:03

kojootti kirjoitti:Luulenpa, että melko usein niskavaivoihin liittyy myös paniikkihäiriön tapaisia oireita (ainakin oma kokemus on se). luultavasti olet niin paljon ollut tietokoneella, että niskaan on voinut tulla jo muutoksia. niskan luonnollinen kaarre saattaa oieta liikaa koneella olosta. Ehkä sen takia liika treenaaminenkin on aluksi aiheuttanut huonoa oloa, pitäisi osata niin äärimmäisen rauhallisesti ja pienillä liikkeillä aloittaa treenaaminen.

Yksi vaihtoehto on myös asentohuimaus ( joka on vaaratonta mutta tavattoman epämukavaa ja rajoittavaa). Siihen on olemassa liikehoitoja joita löytyy netistä esim Lembertin manööverit ja Rahkon manööverit. Niitä voit kokeilla, niistä ei mitään haittaa ole. Mutta ei pidä säikähtää sitä kovaa huimausta minkä ne saavat aikaan jos on kyse asentohuimauksesta (eli vika on silloin korvissa ei päässä :shock: ), se menee ohi kun liikkeitä tekee.

Tsemppiä sulle :D

Ihanaa, kiitos ku vastasit kojootti, tuli heti jotenki helpompi olo ku tietää mitä kaikkea se voi oikeesti aiheuttaa. :) Mä sit rupeen hissukseen tekee jotain kevyitä liikkeitä ja kaikkea tällläst. 1 kysymys vielä, Kerran kyllä kävin hierojal, sanoi et aika jumis tosta oikealta puolelta. Se kyl autto hetkellisesti, mut sit jälkeenpäin rupesin miettii et mitä jos se halus vaan helppoa rahaa multa, eikä mul oikeesti oo mitään jumis. Voiks olla mahdollista jos onki esim jännitysniska, mutta ei särje ollenkaan niskaan, vaik päänsärkyä on ollut ja aamuisin vällil tunnen ku sattuu solisluihin?
:D
Lokittaja
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Ruska83 » 25 Maalis 2013, 14:00

Hyvin tutulta tarinalta kuulostaa. Itselläkin niskaongelmaa ja paniikkihäiriötä taustalla. Ekana tuli mieleen, että niskat aiheuttavat huimauksen ja siitä ahdistuminen pahentaa oloa. Näin itsellä ainakin on. Tuo, että koneella olo huonontaa oloa viittaa mielestäni juuri niska/rankaperäiseen vaivaan ja voisit harkita fysiatrilla käyntiä? Ne osaa yleensä paremmin tsekata niskan kuin hierojat. Huimauksesi kuvauksesta ei tullut itselleni ekana mieleen asentohuimaus mutta voihan noita liikkeitä silti kokeilla, ei siinä mitään menetä:) Jos ei tehoa niin todennäköisempää on että kyseessä on niskaperäinen kaatava huimaus. Omasta kokemuksesta voin sanoa, että niskojen ei tarvitse olla edes kipeät jotta voisivat oireilla. Minulla meni n.vuosi oireitten alettua ennenkuin niskaa alkoi särkeä/tuntumaan jännitystä. Vieläkin ovat harvoin kipeät vaikka oireilua on yli 3v ollut. Ja kahvin juontia kannattaa todellakin rajottaa jos on vähänkään taipumusta panikointiin. Treenaaminen onnistuu niskavaivaisenakin mutta itse tsekkaisin esim fysiatrin kanssa että mikä liikunta sopisi parhaiten. Mutta hyvä että sinua on tutkittu kuitenkin, kyllä tuohon apua on saatavissa:)
Ruska83
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Lokittaja » 25 Maalis 2013, 15:52

Ruska83 kirjoitti:Hyvin tutulta tarinalta kuulostaa. Itselläkin niskaongelmaa ja paniikkihäiriötä taustalla. Ekana tuli mieleen, että niskat aiheuttavat huimauksen ja siitä ahdistuminen pahentaa oloa. Näin itsellä ainakin on. Tuo, että koneella olo huonontaa oloa viittaa mielestäni juuri niska/rankaperäiseen vaivaan ja voisit harkita fysiatrilla käyntiä? Ne osaa yleensä paremmin tsekata niskan kuin hierojat. Huimauksesi kuvauksesta ei tullut itselleni ekana mieleen asentohuimaus mutta voihan noita liikkeitä silti kokeilla, ei siinä mitään menetä:) Jos ei tehoa niin todennäköisempää on että kyseessä on niskaperäinen kaatava huimaus. Omasta kokemuksesta voin sanoa, että niskojen ei tarvitse olla edes kipeät jotta voisivat oireilla. Minulla meni n.vuosi oireitten alettua ennenkuin niskaa alkoi särkeä/tuntumaan jännitystä. Vieläkin ovat harvoin kipeät vaikka oireilua on yli 3v ollut. Ja kahvin juontia kannattaa todellakin rajottaa jos on vähänkään taipumusta panikointiin. Treenaaminen onnistuu niskavaivaisenakin mutta itse tsekkaisin esim fysiatrin kanssa että mikä liikunta sopisi parhaiten. Mutta hyvä että sinua on tutkittu kuitenkin, kyllä tuohon apua on saatavissa:)

Juu, kiitos sulle! Mul taitaa olla varmaan sama juttu sitten et ensin huippaa ja sen jälkeen tulee panikointia. Ei muuta ku fysioterapeutin luo! Toivon et saat kans niskat kuntoon! Se on niin kettumaista tää huimaus, varsinkin ku on väsynyt niin sit se jotenki korostaa sitä huimausta, ja epätodellista oloa, ihan ku ois pakko laittaa silmät kii ja mennä sänkyyn nukkumaan. Ja siin vaihees mä kyl panikoin ihan huolel. Vessaski tulee käyty sen verran et ei kerekee ees laskee. Mut tsemppiä sulle ja kaikkea hyvää!
Lokittaja
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)