Niska toiselta puolelta kipeä ja säteily pikkurilliin

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

Niska toiselta puolelta kipeä ja säteily pikkurilliin

ViestiKirjoittaja Pikkurilli » 16 Helmi 2013, 06:28

Kiva että löysin tällaisen palstan. Kärsin toispuoleisesta niskakivusta eli tuolla oikealla puolella niska jumii ja kipuilee. Mielenkiintoisesti kipu säteilee pikkurilliin. Oireeseen liittyy kuvotuksen tunne. Alussa sain voimakkaita kipukohtauksia nyt kipu tuntuu jatkuvammalta.
Olen kokeillut kipuun kuumaa sekä kylmää, parasetamolia, tulehduskipulääkettä ja lihasrelaksantteja. Mikään näistä ei toimi hyvin. Parhaiten kuitenkin lihasrelaksantti (tosin sekin voi johtua siitä sen ramaisevasta vaikutuksesta). Yksi lääkäri totesi kyseessä olevan jonkin sortin hermopinteen. Toinen lääkäri antoi hienolta kuulostavan diagnoosin Syndroma cervicobranchiale. Hän teki diagnoosin minuutin tutkimuksen perusteella eli hän halusi minun puristavan kättään. Tämän perusteella hän sanoi vaivan paranevan itsestään mutta tulehduskipulääkkeen (meinasin muuten kirjoittaa tulehdusripulilääkkeen) nopeuttavan paranemista. Noin viikon käytön perusteella ne ovat aikaansaaneet lähinnä juuri tuota ripulia ja vatsakipuja vaikkakin närästyslääke on ollut mukana. Hän antoi myös hyvän ohjeen kivun voimistumiseen silloin kuulemma otetaan enemmän lääkettä. Noita särkylääkkeitä sitten varmaan saa syödä miten paljon haluaa - harmittaa kun en tajunnut tätä heittää lääkärille.
Päätin kokeilla myös hierontaa. Hieroja kyllä löysi selkeitä kipukohtia ja osasi provosoida niitä. Lisäksi hän totesi minun olevan täysin jumissa alhaalta asti. Mielenkiintoisin reaktio oli kuitenkin kun hän suhteellisen varovasti käsitteli niskan oikeaa sivua - koin jälleen voimakasta etovaa tunnetta.
En ole pelkästään maannut tätä aikaa vaan olen yrittänyt olla jonkin verran liikkeellä.en voi kuitenkaan kuvitella että tekisin mitään harjoituksia tällä hetkellä.
Päänsärkyä minulla ei ole, ei myöskään huimausta. Onko jollain jotain kokemuksia vastaavasta? Olisiko tämä kuitenkin tension neck?
Pikkurilli
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Pikkurilli » 19 Helmi 2013, 18:51

Hmm.. Kenellekään ei ole vastaavat oireet tuttuja?
Pikkurilli
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 19 Helmi 2013, 23:28

Moi Pikkurilli! Mulla on vasemmanpuoleisia niskakipuja ja vas. nimettömän ja pikkusormen puutuilua, mutta kipuja sormissa ei ole. Kuvotus myös tuttua. Välillä se on jatkuvaa, välillä (silloin kun lihakset on vähän rennommat) tulee jopa nälkä :)

Minullakin fysiatri teki tuon saman diagnoosin syndroma cervicobrachiale. Suomeksi se mun tulkinnan mukaan tarkoittaa lähinnä määrittelemätöntä niska-hartiavaivaa. Eli käytännössä niskat jumittaa, mutta jumituksen syytä ei tiedetä. Ja silloinhan lääkärit määrää juuri kipulääkkeitä tai relaksantteja sekä fysioterapiaa.

Muistatko, milloin oireesi alkoi ja voisiko sille olla joku syy? Kannoitko raskaita taakkoja, kaaduitko tai loukkasitko itseäsi? Miten aiemmat tapaturmat? Tällä palstalla olen oppinut, että vuosienkin takaiset turmat voivat alkaa oireilla vasta paljon, paljon myöhemmin.

Tuo, että olet jumissa alhaalta asti, voi sekin olla niskaoireilusi perimmäinen syy. Mulle on hoidoissa sanottu samaa, ja että niska on sitten vaan se jäävuoren huippu. Oire voi tuntua ihan eri paikassa kuin missä se suurin syyllinen sijaitsee.

Mulle kipuun auttaa parhaiten Norflex ja Triptyl. Tuntohäiriöitä minulla on myös, mutta niihin ja sormien puutumisiin ei oikein tepsi mikään :?

Ole muuten varovainen särkylääkkeiden kanssa. Itse pilasin mahani kun popsin niitä liikaa :(
Rautanaula
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 20 Helmi 2013, 10:04

Hermopinteelle vaikuttaa ja syy voi olla niskassa tai hartioissa. Niskan nikamaväleistä lähtee paljon hermoja, jotka hermottavat yläraajat. Tarkemmin ongelma sijoittuu aivan alaniskan ja rintarangan yhtymäkohtaan, juuri ja juuri lapaluiden yläpuolelle. Tästä kohdin lähtevä hermo hermoittaa pikkusormen. Tässä on hyvä kartta selittämään hermotuksia:

http://niskavamma.munfoorumi.com/viewtopic.php?t=194

Kuvotus ja pahoinvointi on varsin yleinen vaiva niskaa potevilla. Niska- ja rintakehän jumitila on omiaan aktivoimaan pahoinvointituntemukset.
anzqu

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)