Niska vai mikä vikana?

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

ViestiKirjoittaja Ruska83 » 14 Helmi 2013, 23:58

Jep hyvinkin käsikädessä kulkevat paniikkihäiriö ja niskaoireet. Itsellä jatkuva huimaus aiheutti paniikkihäiriön joka tosin on parempaan suuntaan menossa kun kai lopulta tajunnut pienessä päässään että se JATKUVA huimaus, pahoinvointi, sydänoireet, epätodellinen olo ja tokkuraisuus etc tosiaan johtuu niskoista. Kumma tämä minun niskakeissi siinä mielessä, että meni kauan oireiden (äkisti ilman mtn onnettomuutta tms) alettua siihen,että esim pään huono asento provosoi oireita. Nykyään kyllä esim. pään pitäminen vähänkään huonossa asennossa tai pitkään paikallaan olo (sama missä asennossa) huonontaa takuuvarmasti oloa mutta pitkään oireiden alettua niska ei ollut edes jäykäntuntuinen. Kummallista.
Sanoisin kyllä, että rajut päänsäryt ovat kohtuu epätavallinen paniikkioire. Ja säryt ylipäätään. Käsittämätöntä kyllä miten kokonaisvaltaisesti ja voimakkaasti niskajumit voi haitata elämää. Hohhoijaa.
Ruska83
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Eippi » 15 Helmi 2013, 12:31

Minulla tuskin kyse on kuitenkaan paniikkihäiriöstä. Jo vuosi sitten jopa neurologi totesi, että rauhallinen olen eikä taipumusta paniikkihäiriöön ole. Kokeilin loppuvuodesta tämän olon aikaan saamaan ahdistukseen mielialalääkkeitä, mutta niistä ei ollut apua. Minä olen ainakin jatkuvasti jumissa, välillä enemmän ja välillä vähemmän. Eli minulla ei tule muita kohtauksia kuin pahimmat päänsäryt, jotka kestävät sitten tuntutolkulla. Minulla ei ole myöskään huimausta eikä mitään tykytyksiä. Sen kyllä myönnän, että niskaongelmat aiheuttavat ahdistusta. Pahinta ehkä epätietoisuus kun kukaan ei tunnu tietävän mistä johtuu. Käyn silti juttelemassa silloin tällöin psyk.sairaanhoitajan kanssa. Mutta en tunne siitä saavani juuri mitään apua, mutta onpahan joku jolle valittaa :wink:
Eippi
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Pikkurilli » 16 Helmi 2013, 06:38

Eippi kirjoitti:Minulla tuskin kyse on kuitenkaan paniikkihäiriöstä. Jo vuosi sitten jopa neurologi totesi, että rauhallinen olen eikä taipumusta paniikkihäiriöön ole. Kokeilin loppuvuodesta tämän olon aikaan saamaan ahdistukseen mielialalääkkeitä, mutta niistä ei ollut apua. Minä olen ainakin jatkuvasti jumissa, välillä enemmän ja välillä vähemmän. Eli minulla ei tule muita kohtauksia kuin pahimmat päänsäryt, jotka kestävät sitten tuntutolkulla. Minulla ei ole myöskään huimausta eikä mitään tykytyksiä. Sen kyllä myönnän, että niskaongelmat aiheuttavat ahdistusta. Pahinta ehkä epätietoisuus kun kukaan ei tunnu tietävän mistä johtuu. Käyn silti juttelemassa silloin tällöin psyk.sairaanhoitajan kanssa. Mutta en tunne siitä saavani juuri mitään apua, mutta onpahan joku jolle valittaa :wink:

Ei tuo nyt välttämättä paniikkihäiriöltä kuulosta, mutta siihen kiinnittäisin huomiota ettei paniikkihäiriötä voi pois sulkea pelkällä mielialalääkkeen kokeilulla. Paniikkihäiriöön saatetaan joutua kokeilemaan monia eri lääkkeitä ja kaikille lääkkeet eivät auta.
Pikkurilli
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Eippi » 16 Helmi 2013, 10:09

Varmaan niin onkin paniikkihäiriön kanssa, että sopivaa lääkitystä ei heti löydä. Minulla mielialalääkitys ei vaikuttanut millään lailla kipuun, joten siksi se lopetettiin. Kipu on minulla se pahin oire.
Eippi

ViestiKirjoittaja Eippi » 10 Maalis 2013, 19:18

Mitä enemmän mielipiteitä omasta tilasta kyselee sitä erilaisempia vastauksia tulee. Minun magneetti- ja tt-kuvat on katsonut tähän mennessä tietenkin radiologi, fysiatri ja nyt osteopaatti. Jokainen löytää kuvista eri asioita. Nyt minun oikoryhti onkin kyfoottinen ja ekaa kertaa kuulin, että pään kuvissa on valkoisia pilkkuja, joita siellä ei pitäisi olla, mutta koska ovat pieniä niin siksi eivät ole kai lausunnossa. Osteopaatin mukaan olen loukannut keskiniskani todennäköisesti teininä, mutta sekään ei selitä edelleenkään näitä oireilujani. Kaikki OMT:t ja osteopaatit ym. ovat sitä mieltä, että rangassa ei olisi vikaa ja ligamentit ovat napakat. Fysiatri kuitenkin lausunnossaan on sitä mieltä, että esim. alaria ligamentin löysyys/vaurio voisi selittää tätä tilannetta, mutta toisaalta alaniskani on hieman vinossa, että siitäkin voisi johtua.

No olen kuitenkin päättänyt mennä ottamaan sen fmrin, koska niin kauan kun on oireita etsin vastauksia ja apua. Ja niskani ei ole kipuillut aikoihin, ei ole edes ärtynyt mistään käsittelystä tai tutkimuksista. Purema- ja kaulanlihakset on tosin jökissä lähes aina ja pään alueen tuntemukset kyllä pysyvät vaikka lääkkeillä olen välillä saanut niihin jo apua.
Eippi

Edellinen

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)