Niska vai mikä vikana?

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

Niska vai mikä vikana?

ViestiKirjoittaja Eippi » 25 Tammi 2013, 14:30

Olenkin tuonne jännitysniska osioon kirjoitellut kummallisista oireistani, jotka alkoivat siis loppuvuodesta 2011 yhtäkkisellä kaulan ja niskan lihasten kiristymisella ja kamalilla kallonpohjan kivuilla. Fysioterapialla jumitusta ei saatu laukeamaan, mutta kipuilu hieman helpottui. Vuoden 2012 alussa magneettikuvattiin pää ja kaularanka eikä niistä oikoryhtiä ihmeellisempää löytynyt. Päätin sitten kokeilla ensi kertaa osteopatiaa. Hoidon aikana en tuntenut kipua, mutta seuraavana aamuna yläniska oli todella kipeä, mutta aika pian kipu hellitti. Sitten fyssari oli jo sitä mieltä, että voitaisiin alkaa vahvistamaan niskan lihaksia jumpalla ja puolen tunnin jumppailun jälkeen kun nousin lattialta silmissä näkyi tähtiä. Seuraavana päivänä minulla alkoi päänsärky eli sähköiskumaisia tuikkauksia kallonpohjassa ja oikealla puolella päätä. Muutaman päivän päästä alkoi päässä tuntumaan outoja valumisen tunteita eli kuin kuumaa nestettä olisi valahdellut pään sisällä. Siitä säikähtäneenä päivystykseen, josta määrättiin migreenilääkkeet. Tämän sai lopulta katkaistua miranaxilla ja dolanilla. Aamu ja päivä tuntui menevän paremmin kunnes illalla päähän tuli ihmeellinen kuuma aalto ja tuntui, että korvatkin turpoavat ja naama meni punaiseksi. Meni sitten ohi jossain vaiheessa.

Tähän väliin maininta, että kun tuo niska silloin ekaa kertai kiristyi niin olin aloittanut pari päivää aiemmin lapsettomuushoitoihin liittyvän hormoonilääkityksen. Koska tuo hoito ei tuottanut tulosta, uudet hormoonit aloitettiin samalla viikolla kuin nuo uudet pahemmat oireet ja päänsäryt alkoivat. Päänsärkyä pidettiin hormonaalisena ja jopa ahdistuksen aiheuttamana, koska minulla alkoi tulemaan päivittäin jatkuvaa valumisen tunnetta päähän. Päänsäryt pahenivat eli pään päällä pääasiassa polttavaa ja pistävää kipua. Välillä tuntui myös päässä liikkuvan jotain ylimääräistä. Lopetin hedelmöityshoidot kesken, koska olo oli niin kaamea. Jopa fysiatri sanoi, että ei oireet ainakaan niskastani johdu enää. Olin hänellä käynyt jo kerran aiemmin. Päänsäryt jatkuivat hormoonilääkityksen lopettamisen jälkeenkin.

Pääsin sairaalaan neurologille, joka määräsi triptyliä vaikka ei osannut sanoa mistä päänsärky mahdollisesti johtuu. Työterveyden kautta pääsin vielä toiselle neurologille, joka vaihtoi lääkityksen klotriptyl miteen ja totesi jännitysniskan/lihasjännityspäänsäryn. Sanoi oireitani klassisiksi. Lisäksi oli tuohon mennessä tullut näköhäiriöitä (mustia pisteitä ja viivoja näkökentässä), lihasten nykinöitä, kihelmöintiä eri puolilla kehoa. Lääkitys alkoi ehkä kuukauden kuluttua vaimentamaan päänsärkyjä ja pystyin pikkuhiljaa jatkamaan liikunnan harrastamisesta, mitä oli ennen niskan jäykistymistä harrastanut säännöllisesti lähes koko aikuisikäni. Kesän läpi jopa juoksin 8 kilometrin lenkkejä ja harrastin lihaskuntojumppaa. Kesän lopulla päänsäryt oli kadonneet. Ja niskahan oli vain pikkasen vaivannut enää keväästä asti. Neurologin ohjeistuksen mukaan lopetin lääkityksen. Päänsärytöntä aikaa kesti ilman lääkettä reilun viikon ja niska ja kaula oli jumissa koko ajan kunnes päänsäryt sitten palasivat ja tuntuu, että kahta kauheempina. Eli eniten kipua on pään päällä ja niskassa. Polttavaa, pistävää ja puristavaa. Välillä myös paineen tunnetta. Eikä tähän tunnu enää mikään lääke tehoavan. Niska on mennyt niin kipeäksi, että en löydä sille öisin hyvää asentoa ja näin ollen unet ovat katkonaisia. Kun kipuja ei ollut, nukuin hyvin yöt ilman lääkkeitäkin. Nyt lääkityksenä lyrica ja tulehduskipulääke.

Olen nyt käynyt toisella fysiatrilla, joka on todennut yläniskan toimintahäiriön. Pään liike on rajoittunut C1-C2 tasolla. Minulle tehtiin niskan tt-kuvaus ja tuossa välissä oli pieni subluksaatio, joka oli kyllä näkynyt fysiatrin silmään jo magneettikuvassa. Nyt hän yrittää saada minua Ortoniin Lindgrenin vastaanotolle, onkohan hän tällä hetkellä siellä? Ja Osku kuntoitukseen minut olisi kuulemma hyvä saada sekä ehkäpä funktionaalisen magneettiin, jossa selviäisi ehkä mahdollinen ligamentti vaurio. Myös botoxpistokset ovat harkinnassa.

Itseäni tässä koko hommassa ihmetyttää se, että päänsäryt mitkä ovat kaikken pahin oire, ovat pään päällä pahimmat. Välillä tuntuu, että keskelle päätä olisi isketty naula ja on pistävää kipua sormenpään kokoisella alueella. Myös se ihmetyttää, että välillä oli koko homma menossa parempaan suuntaan ja vaikka päänsärkyjä oli ei niska pahemmin vaivannut. Nyt niska on alkanut ärsyyntymään jopa hellävaraisesta käsittelystäkin. Olen käynyt kohta vuoden verran kraniosakraaliterapiassa.

Alan olla aika epätoivoinen tämän olon kanssa. Päänsäryt alkavat piakkoin heräämisen jälkeen. Lämpö tekee niskalle hyvää, mutta saunassa on oltava kylmään veteen kasteltu pyyhe niskassa ja hartioilla tai muuten lihakset kiristyvät ja alkaa hirveät kivut. Lihaksien rentoutukseenkaan ei tunnu löytyvän keinoa. Elämäni on pysähdyksissä. Ihan kuin lapsettomuudessa ei olisi ollut tarpeeksi kestämistä niin nyt en voi edes perheen perustamista ajatella.

Toivottavasti joku jaksoi lukea pitkän sepostukseni ja jaksaisi vielä vastatakin.
Eippi
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja maz » 25 Tammi 2013, 23:35

hei, valitettavan tuttuja oireita jotka itsellä niska aiheuttaa. Omat viat niskassa c2-3 yhteen luutunut, alapuolelta rappeumaa ja luupiikkejä. 2007 lähtien työkyvytön, vakuutusyhtiön ja vakuutusoikeuden mielestä ei oo vikaa. Pahimmat oireet paineen tuntu niskassa joka pahimmillaan vie liikuntakyvyn lähes kokonaan, mainitsemasi naula on kanssa kallonpohjassa ja ulostulo joko silmän takana tai nenän varressa. Kävellä ei voi ku 100-200metriä ja sit painee niskassa katkaisee kyydin. Tärinä autossa tai junassa laukaisee päänsäryn ettei niiden kyytiin muuta kuin jos on ihan pakko.
Ortonissa 2 krt vuodessa rf-puudutuksissa olo siedettävä sen jälkeen 2-3 kuukautta ja sit kitkutellaan seuraavaan puudutukseen asti.
Lyrica käytössä ja lisänä tarvittaessa(lähes päivittäin) panadol/panacod, norflex ,motifene dual, diapam. bonuksena verenpaineet nousseet että tarvii siihenkin lääkkeet.
Itse pärjäänjoten kuten kun päivällä norflexillä pitää niskan pehmeänä ja jos illalla niska on huonona niin diapami huuleen niin saa sen 5 tuntia nukuttua.
Osaava fysioterapeutti, mahdollisimman stressitön elämä, tyyny ja sänky pitää olla sopivat. Kuuma suihku niskaan auttoi ennen nykyään jääpussi niskassa turruttaa kivun paremmin. Villakauluri kaulassa ulkona, joskus yölläkin+pipo
Siinä omaa vaivaa ja keinoja joilla yrittää selvitä, toivottavasti saat niskan rauhoitettua ja kuntoon :D
maz
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja kojootti » 26 Tammi 2013, 15:08

Hei Eippi!!

Niin kovin kovin tuttua tekstiä. Mulla oli alkuaikoina ( ja joskus vielä nytkin) sellainen tunne keskipäässä kuin joku kiristäisi pystyasennossa ruuvia päähän, tai, että joku painaa sormella koko ajan keskelle päätä.

Itse kävin myös alussa hoidoissa ja tein harjotteita mutta nykyään ei niska eikä pää kestä enää mitään.

Kannattaa mennä Lindgrenin luo jos vain pääsee, en ainakaan ole kuullut, ettei enää olisi Orrtonissa. Sieltä sain diagnoosit. Jos vain jaksat lukea käyttäjäesittelystä mun tarinan niin huomaat paljon samaa.

Lapsettomia ollaan myös mutta minä olen päässyt jo sen asian yli, on jo senverran ikää. Voimia sulle, tiedän miltä susta tuntuu.
kojootti
kojootti

ViestiKirjoittaja Orkidea » 26 Tammi 2013, 15:37

Viimeisin, mitä olen kuullut on , että Lindgren on Ortonissa, mutta harkitsee vähitellen eläkkeelle lähtöä...
Orkidea

ViestiKirjoittaja Eippi » 26 Tammi 2013, 19:00

No toivottavasti fysiatrini saisi minut sinne Lindgrenin vastaantolle. Ovat kyllä entisiä työkavereita, joten jospa siitä olisi apua. Olen sitten varmaan maailman epäonnisin ihminen jos olen niskavamman saanut, koska minulla ei ole mitään onnettomuutta takana. Niska alkoi vaan yhtäkkiä oireilemaan ja sen yhden osteopaatin käsittelyn jälkeen meni pahemmaksi kun mukaan tulivat päänsäryt ym. Nyt toivon vaan, että saataisiin nämä kivut kuriin. Niskakipuilun vielä sietää, mutta päänsäryt ovat jotain aivan kamalaa. Olin henkisesti todella loppu loppuvuodesta ja kokeilin jopa mielialalääkkeitä kun tätä alettiin pitää psykosomaattisena oireiluna. Mutta oloni vain paheni niiden myötä kun kiristivät entisestään lihaksia ja kun ei ollut kuitenkaan masennusta niin mielialaakaan eivät kohottaneet. Fysiatri oli oikeastaan eka lääkäri, joka otti minut tosissaan ja sanoi, että asialle pitää tehdä jotain.
Eippi

ViestiKirjoittaja Eippi » 02 Helmi 2013, 10:49

Sairaalan neurologilla käyty tällä viikolla lähinnä siinä toivossa, että saisi ehkä apua tähän kipuun, mutta jatketaankin vaan samalla lääkityksellä eli lyricalla, mistä nyt parin viikon käytön jälkeen tunnen saaneeni hieman apua, mutta kivutonta päivää en ole kyllä nähnyt. Ja eilisen illan kipuilun jälkeen ajattelin taas, että en kohta jaksa enää tätä oloa, mutta minkäs teet. No neurologi olikin sitten sitä mieltä, että paljon verikokeita on vielä ottamatta. Määräsi myös keuhkoröntgeniin ja likvor näytteeseen.

Minullahan nämä oireet alkoi niin sanotusti tyhjästä hedelmöityshoitojen aikana. Ennen niskan ja pään oireilua kärsin monta kuukautta omituisista todella kovista vatsakivuista. On ollut myös selittämätöntä painon laskua ja nousua. Verikokeissa ainoa poikkeus on ollut koholla olevat valkosolut vaikka en ole koko aikana sairastellut. Välillä olen tosin myös lämpöillyt ilman muita flunssan oireita.

Ja ainahan on lääkäreiden mukaan se mahdollisuus olemassa, että todella vaikea elämäntilanne on aiheuttanut niin pahan lihasjännityksen, jota ei saa millään laukeamaan ja se selittäisi kaikki nämä oireet. Ihmettyttää vaan kun välillä oli olo jo parempaan menossa ja sitten se paheni vaikka elämässä mikään ei ole muuttunut. Ainoa asia mikä edes ahistaa on tämä karsea olo ja sen tuomat rajoitukset elämämään.
Eippi

ViestiKirjoittaja Eippi » 12 Helmi 2013, 21:44

Millä olette saaneet apua näihin jatkuviin jumituksiin? Eli olen usein jo aamuisin kun jyrän alle jäänyt ja olo voi vaihdella päivän aikanakin monta kertaa etenkin jumituksen osalta. Tuntuu, et jumitus vaan leviää niskasta/kaulasta alemmas eli hartioihin. Fyssarit ei kuitenkaan huomaa pahempia jumeja muualla kuin kaulan lihaksissa. Jos minulla kuitenkin tuntuu jumitusta ja kipua muuallakin niin onko ne sitten jossain syvemmällä? Pahempia päänsärkypiikkejä oli tänäänkin pari kertaa enkä osaa sanoa oliko apua tulehduskipulääkkeestä vai menivätkö vaan ajan kanssa ohi. Ja tää leukakipu alkaa olla ihan järkyttävää. Mut hammaslääkärin mielestä ei purennassa vikaa ja kun joka yö hammaskiskoja käytän niin mitä ihmettä voisin vielä tehdä. Fyssarilta sain liikkeen kaulan lihasten rentoutukseen, mut ei auta vaikka joka päivä tehny. Nyt olis pitkä sairasloma ja työterveyden kautta yrittävät saada Ortoniin. Ei mene vaan omaan päähän, et miten terve ihminen tälläseen kuntoon menee yhtäkkiä ja mikään ei auta :(
Eippi

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 12 Helmi 2013, 23:17

Eippi, oletko kokeillut relaksantteja pidempänä kuurina? Mulla ne auttavat yleensä jumeihin/lihaskiristelyyn, mutta pään puutumisiin ei niillä(kään) ole vaikutusta. Olen käyttänyt Dolania (jota säkin oot kokeillut) ja Norflexia (käytännössä samaa kuin Dolan, mutta vahvempi ja sisältää parasetamolia). Sirdaludia joskus otan myös, mulla vaan menee unet ihan plörinäksi sen kanssa niin en voi ottaa jos seuraavana päivänä menoa. Se on minusta outo lääke, väsyttää pirusti mutta nukuttuakaan ei oikein saa :? Paras teho siinä kuitenkin on noista kolmesta.

Yksi hieroja kehotti käyttämään suihkua. Niin, että suihkuttaa vuorotellen kylmällä ja kuumalla jumikohtaan. En ole kyllä itse tuota kokeillut, kun lämmin suihku on melkeinpä ainut joka poistaa oireet melkein kokonaan muutamaksi tunniksi. Ja oon myös vilukissa, katsotaan jos kesällä sit tarkenis suihkuttelemaan kylmälläkin vedellä :roll:

Onko sulla kotona kipukoukkua tai foam rolleria? Nämäkin voi auttaa ainakin hetkellisesti. Mä itse painelen aina ensin yläselän jumipaikkoja kipukoukulla ja sen jälkeen rullailen rollerin päällä selkää auki.
Rautanaula

ViestiKirjoittaja Eippi » 13 Helmi 2013, 10:05

Sirdalud vie minulta kans unet nykyään ja norflex alkaa huimaamaan. Dolania söin syksyllä viimeeksi pidempään, mut en huomannut juurikaan eroa. Pitäis varmaan syödä taas pitemmän aikaa. Lämmin suihku toimii sen aikaa kun on siellä suihkussa, mutta sen jälkeen olenkin sitten entistä pahemmin jumissa. Kipukoukkua kokeilin ja löysin sillä todella kivuliaita paikkoja, mutta en saanut siitä apua kun kipeydyin vain entisestään. Foam rollerin olen juuri hankkinut, mutta en ole ehtinyt vielä perehtymään siihen paremmin, että mitkä voisivat olla hyviä liikkeitä. Toivottavasti tämän päivän OMT keikasta olis jotain iloa.
Eippi

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 13 Helmi 2013, 11:21

Mä lopetin Norflexin samasta syystä eli siksi kun alkoi huimata :? Mulla on tänään kans paikat ihan jumelissa. C2 ainakin jumittaa taas, sattuu kun kääntää päätä vasemmalle. Triggeriä painamalla vähän antaa periksi, mutta se ei kestä kauaa. Lisäksi trapezius kramppaa. Laitoin Perskindolia, ehkä pieni apu siitä. Onneksi mullakin tänään OMT, sain peruutusajan.
Rautanaula

ViestiKirjoittaja kojootti » 13 Helmi 2013, 19:16

Onko sulla Eippi tutkittu sepelvaltimot? Sydänsairauksiin voi liittyä leukakipua muuten sun oireet on kyll samanlaisia ku mulla.
kojootti
kojootti

ViestiKirjoittaja Eippi » 13 Helmi 2013, 21:12

Ei ole sepelvaltimoita tutkittu kun ei ole muutenkaan vielä juuri tutkittu paitsi mitä nyt nuo kuvantamiset. Verenpaine ongelmaa on ollut. Pahimmillaan paineet huidellu 170/120 etenkii viime talvena kun päänsäryt alkoi. Ja nää leukakivutkii tuli taas ihan yhtäkkiä.
Eippi

ViestiKirjoittaja maz » 14 Helmi 2013, 16:33

hei, omalla kohdalla auttaa norflex+panacod+motifene 2-3 krt päivässä akuutissa tilanteessa. nyt ollut muutaman viikon norflex + paratabs kerran päivässä pitämässä niskan jumit kurissa. ylähampaat, poskipäät ja nenä särkevät ja jomottavat mutta lyricalla kivut pysyvät aisoissa. välillä niskan ollessa huono nukutaan ja valvotaan villakauluri ja pipo päässä. Ortoniin maksusitoomuspyyntö vetämässä rf-puudutukseen joka auttaa kipuihin
maz
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Morjens

ViestiKirjoittaja Ukkometso-84 » 14 Helmi 2013, 21:05

Täällä päässä oireet myös jatkuneet ja hyvin samankaltaisia oireita edelleen. Kunnon romahdus yleisvoinnissa tapahtui joulukuussa (sinne asti olin töissä kitkutellut), loppujen lopuksi syyksi löytyi mykoplasma. Söin siihen antibioottikuurin 3vk ja se paransi huomattavasti oloa onneksi taas. Olen nyt uudella sairaslomalla ja lääkäri arveli homman johtuvan paniikkihäiriöstä (olin itse ajatellut pidempään, että homma johtuu niskoista). Minulla on siis epätodellista ja pahaa oloa, huimausta, rintakipuja ym. Aloitan nyt tuohon lääkkeet ja parin viikon päästä pitäis sitten nähdä, alkaako olo helpottaa.

Veikkaan kuitenkin itse nyt kun tarkemmin ja syvällisemmin asiaa olen miettinyt, että minulla on ollut tuo paniikkihäiriö jo pidempään (n. 2v, pahentunut pikkuhiljaa) ja myös nuo niskat saanut työn kautta jumiin ja ne ovat pahentaneet oireilua. Eli kannattaa myös tuo paniikkihäiriö pitää yhtenä mahdollisuutena jos oireet ovat alkaneet vähän ilman mitään ihmeempää syytä yhtäkkiä ja jos kohtaukset tulevat kuin salama kirkkaalta taivaalta ja pahimmat oireet kestävät ehkä noin puolisen tuntia.
Ukkometso-84
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 14 Helmi 2013, 23:26

Paniikkihäiriö liittyy usein juuri yläniskan toimintahäiriöön. Naprapaatti selitti mulle, että huimaus johtuu ylimpien nikamien sooloilusta. Ajan myötä on kuulemma vaikea erottaa onko kyseessä niskaongelma vai paniikkihäiriö vai molemmat yhdessä.
Rautanaula

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)