Epätietoinen ja ennen kaikkea epätoivoinen

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

Epätietoinen ja ennen kaikkea epätoivoinen

ViestiKirjoittaja Zeelas » 24 Joulu 2012, 23:29

Hei, törmäsin foorumiinne googlea selaillessani ja ajattelin liittyä, sillä tämä paikka tuntuu olevan täynnä sielunkumppaneita.
Olen kärsinyt mystisistä oireista nyt lokakuun kolmannesta päivästä lähtien. Heräsin tuona aamuna huimaus -ja pahoinvointioireisiin. Oloni oli karmea ja koulussa olo yhtä tuskaa. Siitä alkoi oireputkeni. Minulla oli tapana naksutella niskojani useita kertoja päivässä monen vuoden ajan, ennen kuin nämä oireet alkoivat. Niskani rutisivat jopa pelottavan paljon ja pieni kääntö sivulle aiheutti jo sellaisia rutinoita että monia pelotti. Käytin iltaiisin apunani kättä, jolla vedin päätäni sivulta toiselle. Se auttoi, sillä venyttelyjen ohessa paikkani aukesivat ja pysyivät erittäin vetreinä. Nykyään tuo venyttely ei ole enää mahdollista, eikä niskani rutise - tämä kaikki ainoastaan pahentaa oloani. Sama juttu fyysisen liikunnan suhteen - esim. muutama juoksuaskel aiheuttaa hirvittän rintakivun. No, lääkärit ovat tässä kuukausien kuluessa tehneet vaikka mitä testejä (maksa, haima, verensokeri, pään magneetti, kilpparissa TSH oli koholla, tyroksiini normaali, kilppari otettiin kolmesti, TSH laskenut mutta yhä yli viitearvojen, thorax-kuva, kaularangan röntgen yms). Olen myös käynyt fysioterapeutilla muutaman kerran ja saanut kortisoonia niskaani piikillä. Oireet ovat tuntuneet vain lisääntyvän ja ne ovat välillä rajumpia, välillä lievempiä. Pääoireina huimaus, mutta huimaus on ikäänkuin "pään sisällä" eli maailma ei pyöri silmissä, en ole kaatunut enkä oksentanut, epätietoisuuden tunne, pahoinvointi, ajoittaiset vilunväreet, varsinkin oikean käsivarren rajut puutumisoireet, ei voi oikein mitään käyttää. Myös oikean käden hartian vieressä oleva lihas oireillut paljon, saanut siihenkin kortisoonia ja myöhemmin tulehduskipulääkettä piikillä keskussairaalan päivystyksessä - apua muutama päivä, käy sitten taas kipeäksi. Niskasta myös kuuluu sellainen pieni "naps" kun työnnän päätäni taaksepäin tai vedän vatsaa sisään (on aina ollut hieman ulospäintyöntynyt). Kuuluu nimenomaan niskasta takaa. Oikea hartiaseutu tosiaan heikko, painelu sattuu (lääkäri paineli tiettyjä kohtia, melkein kiljuin kivusta - sama juttu piikinlaiton yhteydessä). Kaikki testit olleet ok, fysioterapeutti ollut hieman skeptinen sen suhteen että niska näitä oireita aiheuttaisi mutta itseäni mietityttää, kun nykyään niskani ei toimi samalla tavalla kuin ennen, venyttely pahentaa eikä niska naksu. Huimaus ei ole pyörivää, vaan pikemminkin eteen-taakse heiluttavaa, kaatavaa, tiputtavaa yms. Esiintyy rajuiten makuuasennossa, mutta joskus tulee rajuja kohtauksia muuallakin. Yleensä pahoinvointi iskee ns. "kohtauksen yhteydessä". Huimaus yleensä jatkuvaa.
Zeelas
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Re: Epätietoinen ja ennen kaikkea epätoivoinen

ViestiKirjoittaja Zeelas » 24 Joulu 2012, 23:30

Itseäni pelottaa, sillä olen vasta 19-v opiskelija. Opiskeluni on häiriintynyt tämän vuoksi eikä syytä löydy. Miten niskani voitaisiin tarkistaa? Aiheutinko tämän ehkä itse itselleni naksautuksillani? Röntgenit olivat yleislääkärien ja fyssarin mielestä kuitenkin ok.

Olisi pitänyt jättää tämänpäiväinen pieni, painotan sanaa pieni juoksulenkkiyritys tekemättä. Kipua rinnassa, välillä tulee myös karmeita kohtauksia - huimaa, pahoinvointi ja epätavallinen olo. Kesti jonkun 20 min, sitten vähän rauhottui. Tunuu myös oudolta että näihin kohtauksiin sisältyy myös väsymys, joka sitten menee ohi itsestään.
Zeelas
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Ruska83 » 25 Joulu 2012, 20:51

Olipas tutunkuuloista tekstiä, ihan kuin itse olisin kirjoittanut. Itselläni on hyvin samanlainen tarina takana, huimaus ja pahoinvointi alkoivat äkisti ilman mitään selvää aiheuttajaa. Onko itselläsi ollut kaatumista tms taustalla joka olisi voinut niskaa ärsyttää? Sinuna koettaisin saada magneetin niskasta ja marssisin se kädessä niskat tuntevalle fysiatrille. Niin itse tein:) Itselläni fysiatrin määräämä (ja fysioterapeutin ohjaama) kevyt niskajumppa on alkanut vahvistaa niskan syviä lihaksia ja sitä kautta vointi on helpottanut mutta täysin en ole oireista päässyt. Mutta kyllä tuo vahvasti niskaperäiseltä kuulostaa näin maallikon korvissa:) Toivottavasti saat apua oireisiisi.
Ruska83
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Zeelas » 26 Joulu 2012, 23:28

Ruska83 kirjoitti:Olipas tutunkuuloista tekstiä, ihan kuin itse olisin kirjoittanut. Itselläni on hyvin samanlainen tarina takana, huimaus ja pahoinvointi alkoivat äkisti ilman mitään selvää aiheuttajaa. Onko itselläsi ollut kaatumista tms taustalla joka olisi voinut niskaa ärsyttää? Sinuna koettaisin saada magneetin niskasta ja marssisin se kädessä niskat tuntevalle fysiatrille. Niin itse tein:) Itselläni fysiatrin määräämä (ja fysioterapeutin ohjaama) kevyt niskajumppa on alkanut vahvistaa niskan syviä lihaksia ja sitä kautta vointi on helpottanut mutta täysin en ole oireista päässyt. Mutta kyllä tuo vahvasti niskaperäiseltä kuulostaa näin maallikon korvissa:) Toivottavasti saat apua oireisiisi.

En ole kaatunut. Mulla oli aina ollut hyvin yliliikkuvat nivelet - venyttelin ja ruksauttelin niskojani useita kertoja päivässä, venyttelin joka ilta, jolloin käytin myös kättä apuna niskan naksautteluun. Nykyään ei ole enää mahdollista - niskat ei naksu, venyttely pahentaa yleisvointia, samoin kuin fyysinen liikunta josta tulee myös rintakipua. Olenko saattanut juurikin naksauttaa niskani jotenkin niin, että sieltä on jotakin mennyt? Toisaalta kun kaularangan röntgen oli ok..

Matkustaminen on myös sellainen ehdoton ei. Keho ei jaksa esim junamatkaa, heikoksi vettääpi. Ja nyt vääjäämättä myös näkö hieman sumentunut tuon maanantain muutaman hölkkäaskeleen myötä.
Zeelas
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Zeelas » 29 Joulu 2012, 12:57

Hei. Sain lähetteen kaularangan magneettiin. Onko tämä nyt oikea vai olisiko pitänyt laittaa niska-hartiaseudun magneettiin?
Zeelas
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja CH » 29 Joulu 2012, 18:01

Moi! Kuulostaa siltä, että olet menossa juuri oikeannimiseen kuvaukseen :) Mullakin ongelmana on yliliikkuvat nivelet, mutta ongelma niistä tuli vasta sen jälkeen kun kaaduin ja löin pääni... Toivottavasti saat vastauksia & apua pian!
CH
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Zeelas » 09 Tammi 2013, 20:09

Kävin kuvissa, oli kuulema rakenteellisesti ok. Sain 15 x OMT-fysioterapia käyntiä yleislääketieteen erikoislääkäriltä. Kävin ensimmäisessä hoidossa - ja toivon nyt, etten olisi koskaan mennyt! Kävin jo lokakuussa yhden kerran Terveystalossa OMT-fysioterapialla ja oireet pahenivat - nyt kävi samalla tavalla Mehiläisessä.

Minulle tehtiin rintarangan ja alaselän manipulaatihoitoa - avattiin rintarangan lukko. Kaularankaan ja niskaan sain mobilisaatiohoitoa, sen jälkeen kävin vielä niska-hartiaseudun hieronnassa. Nyt on palattu jälleen loka-marraskuun kuvioon - yöt ovat hirveitä, huimaa niin kauheasti että ihan oksettaa, eikä istumaan nousu auta mitään, kun aiemmin se auttoi. Myös iltaa kohden olo vain huononee ja huononee, aamulla sinänsä ok vaikka huimaakin hieman. Palattiin siis alkuun! Mentiin huonompaan suuntaan.

OMT-fysioterapeutti sanoi, että voi olla että kehoni on ns. "puolustuskannalla." Vähän samoin kuin jos kaataa vettä lasiin, jossakin vaiheessa se tulee täyteen ja vesi valuu yli. Kuulema kolmen vuoden jatkuva - hirvittävä naksauttelu (naksautteluni ei ollut samanlaista kuin vaikkapa sormien ruksutus, vaan se oikeasti säikäytti ihmisiä ja käytin kättäni apuna, laitoin niskaan ns. voimaimpulssin päivittäin) on saanut kehoni puolustautumaan - eli vetämään paikat jumiin. Säikähti kuitenkin kehoni reaktiota ensimmäisestä, vielä hänen mielestään suht rauhallisestakin hoidosta ja nyt ei tiedetä mitä tehtäisiin... apuja ihmiset? :(

Varasin ajan fysiatrian erikoislääkärille Terveystaloon, mutta selvästi niskani ja kehoni eivät tuosta käsittelystä tykänneet!

EDIT: Käyn jo huomenna tuki- ja liikuntaelinsairauksiin erikoistuneen yleislääkärin vastaanotolla - mitä nopeammin saan asiantuntevaa apua, sen parempi! .. hui kun huimaa ylös-alas tätä kirjoittaessa, keinuttaa!
Zeelas
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja kojootti » 10 Tammi 2013, 18:11

Miksi sinä naksauttelit niskojasi?
kojootti
kojootti

ViestiKirjoittaja Zeelas » 10 Tammi 2013, 23:42

kojootti kirjoitti:Miksi sinä naksauttelit niskojasi?

Niskani rusahtelivat pienestäkin pään käännöstä ja iltaisin tein sitä siksi, koska se avasi nikamia - tuli kevyt olo. Nyt olo on taas hirveä OMT käynnin jälkeen eikä yleislääkärin hartiapainelu tehnyt sen parempaa! Menty taas siihen, että en pitkään voi esim koneella olla kun rupeaa rajusti huimaamaan, yleisolo on huono ja huimaa edestakaisin kokoajan - iltaa myöten pahenee, yöt vaikeimpia. Mitä apua voin saada, jos niskat eivät kestä edes kevyttä mobilisaatiota (tosin eivät kestä mitään venytyksiä).

Voiko niskavaivat/niskatapaturma tms. selittää jatkuvasti koholla olevaa TSHta?
Zeelas
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja CH » 11 Tammi 2013, 10:55

Mulla oli muinoin koulukaveri, joka teki samaa - usein luennolla hän veti niskansa pitkäksi, laittoi kätensä vastakkaisen puolen ohimolle ja kiskaisi sivulle äänekkään raksahduksen saattelemana... :)
CH

ViestiKirjoittaja SannaS » 11 Tammi 2013, 16:22

hmm kuulostaapa karmealle tuo niskojen rusauttelu :? olen itse hyvin yliliikkuva ja kärsin jatkuvasti erilaisista ni-ha-seudun ongelmista (parhaillaankin olen niin kipeä että itkettää, korvat tinnittää, pää särkee jne) ja en voisi kuvitella tuollaista niskojen rusauttelemista omalle kohdalle. Uskon hyvin siihen että keho puolustautuu jos voimalla rusauttelee.

Minulla myös moninainen oirekuva pari vuotta, huimausta jne kuuluu myös asiaan. Mikään ei ole auttanut, oireet menevät hyvin aaltoilevasti, ja vähän väliä mulla vetää rintarangan kohdalle "turvalukon", joka ilmeisesti on säteily niskasta, ja mukavasti sitten hermoja pitkin kipu menee käsiin ja tekee elämästä muutenkin mahdllisimman epämukavaa kun ei kipulääkkeetkään auta.

Toivottavasti löytyisi sulle joku helpotus, olet niin nuorikin vielä!
SannaS
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Zeelas » 11 Tammi 2013, 17:22

CH kirjoitti:Mulla oli muinoin koulukaveri, joka teki samaa - usein luennolla hän veti niskansa pitkäksi, laittoi kätensä vastakkaisen puolen ohimolle ja kiskaisi sivulle äänekkään raksahduksen saattelemana... :)

Oletko varma ettet ole entisiä opiskelukavereitani, kuulostaa niin entiseltä minultani, hehhe..
Zeelas
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja lissukkee90 » 11 Huhti 2013, 20:50

Hei,

kuulostaa hyvinkin samanlaiselta kun omat oireeni. Itse olen kärsinyt oireista jo reilu 2 vuotta ja olin tasan 20 v. kun yks päivä tämä alkoi ja ei ole vieläkään loppu! Sitä yrittää vaan niin kovasti miettiä ja pohtia, että miksi ihmeessä tällainen asia on luotu juuri minulle??! Itse olen käynyt kaikenmaailman fysiatrit (kuulemma suomen parhaimman luona)+ röntgenit, verikokeet, magneetti yms..... ja toki minä omistan yliliikkuvat nivelet, jotka pahentavat oireitani.

Tietokoneella istuminen tuottaa vaikeuksia ja sen jälkeen aina huono olo. Olen myös joutunut paljon istumaan koneella lopputyön takia ja voin sanoo, että on ollut AIVAN hirveää ja pahoja päiviä! Äikäinen fiilis jatkuvasti ja väsyttäää aina.... mikään ei tunnut auttavan... tai noh, yks asia auttaa, yhteiset rauhalliset stressattomat viikonloput avopuolisoni kanssa <3

Myös akupunktio ja OMT-hoidot ovat auttaneet.... hetken.... inhottaa vaan, että kyseiset hoidot ovat niin kalliita... :/ Huoh!

Minulla on jo vuoden verran ollut käytössä purentakiskot (eivät auta), sillä harrastan todella kovaa yhteenpuremista yöllä sekä luonteeltani olen aika stressaava ja tarkkaa ihminen x/ Se pahentaa oireita!

Näin ollaan menty.... ja toivosin, että kun koulu on ohi, oireeni hieman helpottuisi kun stressinaihe loppuuu... ja sais rahaa hoitoihin.

Ei muuta kun jaksamista siulle! Et ole kuitenkaa yksin tämän asian kanssa, samanlaisia oireita muillakin. [/quote][/b]
lissukkee90
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)