Nielemisvaikeus

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

Nielemisvaikeus

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 20 Joulu 2012, 11:32

Onkohan nielemisvaikeudet kovin yleisiä niska/hartiavaivoissa? Mulla on sellasta ruuan takertumisen tunnetta rintalastan takana. Ja rintaranka jatkuvassa jumissa lapsen nostelusta. Kraniosakraaliterapian jällkeen vaiva katos hetkeksi kun olin tosi rento mutta tuli pian takaisin. Terapeutti löysikin silloin mun mahasta jonkun jumipaikan, ruokatorven alaosan/mahalaukun yläosan seudulta. Ja mä löysin äsken syöpäsivut... :roll:
Rautanaula
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 20 Joulu 2012, 14:28

Jep, ja kun asiaan kiinnittää huomiota niin varmasti tuntuu ettei mee mitään alas millään :)

Varasin just uutta aikaa kranioon ja hoitaja sanoi, että joskus tosiaan tarvitaan useampi hoitokerta että kroppa jaksaa parantaa itsensä pysyvästi. Puhelun jälkeen söin paahdettua ruisleipää ihan testiksi, joka sitten solahtikin alas ihan sutjakkaasti, kun oli helpottunut olo.

Oon lisäksi huomannut, että nieleminen tuottaa vaikeuksia etenkin illalla. Kai kroppa on päivän aikana sit vetänyt niin jumiin. Aamulla ja päivällä ei ongelmia juurikaan ole. Toki voi olla että lääkkeilläkin on vaikutusta. Itse otan Triptyliä ja sen jälkeen vasta syön iltapalan. Ja Triptylhän tosiaan kuivattaa limakalvoja + vähentää syljen eritystä.

Mullakin on muuten joka vuosi eri syöpä... Vuosien varrella ollut ainakin aivokasvain, keuhkosyöpä, kurkkusyöpä, imusolmukesyöpä, rintasyöpä, leukemia. Viimeisimpänä pehmytkudossarkooma :roll:
Rautanaula

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 28 Joulu 2012, 16:18

Kettujen kettu, mulla taitaa olla lapaluun seudussa pahasti kiukutteleva lihas tms. :evil: Aatonaattona putsasin autoa lumesta ja tunsin, että joku muljahti pois paikaltaan. Siitä asti on pistänyt vasemman lapaluun vierestä rinnan läpi ja röyhtäily ja nieleminen on ihan sattunut välillä :shock: Eilen en voinut oikein liikkua mihinkään, kun sattui niin kovin rintaan joka askeleella. Äsken kävin naprapaatilla, joka aukaisikin rangasta neljä fasettilukkoa.

Hengittäminen helpottui, mutta koskee kyllä edelleen!! :( Voiskohan siellä olla joku tulehtunut lihas, joka ärsyttää? Kannattaako siihen ottaa relaksanttia vai tulehduskipulääkettä?
Rautanaula

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 28 Joulu 2012, 19:25

Lihakset ja muutkin paikat voivat olla pari päivää kipeitä tuollaisen jälkeen. Eli voi helposti mennä itsekseen pois, mutta ei burana varmaan haittais yhtään...
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja anzqu » 29 Joulu 2012, 13:08

Tosi yleinen riesa. Väsymys pahentaa, lihasjumit pahentaa, joskus naapurin autonväri tai jakaus tai mikälie henkimaailman homma pahentaa vaivaa :lol: Minä vedän aina ruuan henkitorveen, sitten tulee yskän puuskaus ja kappas vaan, yskitty ruoka nousee poskionteloon ja se vasta ärsyttävältä tuntuukin. Sitten on juuri näitä juuttumisen tunteita, pitää oikein kaulaa suoristaa kun tuntuu että ruoka jää jumiin ja vettä menee paljon ruokailuilla. Ei missään nimessä saa puhua syödessään tai ruoka on väärässä kurkussa. Ja hikka tulee nykyään tosi herkästi.
anzqu

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 29 Joulu 2012, 17:21

Ja taas on kuormitettu julkista terveydenhuoltoa. Kävin päivystyksessä tän lapaluujumituksen takia, kun vihloo niin jumalattomasti läpi rintakehän joka liikkeestä. No kipupiikki perseeseen ja buranaa + panadolia + relaksanttia + lepoa. Jep, lepo varmaan onnistuukin tuon 2-vuotiaan termiitin kanssa :roll:

Kipupiikki oli Voltarenia, eikä siitä kyllä ole mitään apua :?
Rautanaula

ViestiKirjoittaja anzqu » 29 Joulu 2012, 18:09

Antovatko edes relaksantin piikkinä?
anzqu

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 29 Joulu 2012, 19:32

Eipä tullut sellaista, koska olin autolla liikkeellä :? Kannattaakohan tuon selän nyt antaa olla ihan rauhassa vai hieroa kevyesti? Kipukoukulla oon "makeimpia" kohtia vähän pyöritellyt. Ihan kuin vähän auttaisi hetkeksi.
Rautanaula

ViestiKirjoittaja anzqu » 29 Joulu 2012, 19:57

Kipukoukku on varmaan paras apu. Hierominen itsessään voi ärsyttää liikaa.
anzqu

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 04 Tammi 2013, 17:30

Kysyin fysioterapeutilta noista nielemisvaikeuksista. Vastaus oli sangen mielenkiintoinen: "Jos kysyt lääkäriltä niin vastaus todennäköisesti on, että rintarangan jäykkyys ei voi aiheuttaa ruuan jumitusta. Mutta jos kysyt minulta, niin käytännön kokemuksen perusteella todellakin voi".
Rautanaula

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 09 Tammi 2013, 17:25

Mulla nyt sitten kuitenkin todettiin pahemman luokan refluksitauti :? Mahaportti on ihan auki ja ruokatorven alaosa haavautunut. Ilmeisesti särkylääkkeet ovat tuon saaneet aikaan, joten kannattaa tosiaan syödä niitä vatsansuojalääkkeitä yhdessä tulehduskipulääkkeiden kanssa. Ja ainakin Dolan/Norflex löystyttää sitä mahaporttia. Eli mä ensin löystytin mahaporttia Norflexilla pari kk ja sen jälkeen vielä tehostin hommaa kuukauden tulehduskipulääkekuurilla :roll:

Aikamoinen v-tutus päällä, koko ruokavalio menee uusiksi. Ja mä tietty rakastan suklaata, kahvia, paprikaa, sipulia... Tää tästä nyt vielä puuttui niskavaivan lisäksi - joka sekin vissiin ärtyi tähystyksestä, ainaki tuntuu et puutuilu taas iskee :?

Ja just kun sovittiin OMT-fyssarin kanssa, että pari kertaa ja sen jälkeen lopetetaan kun niska alkaa olla jo niin hyvässä kunnossa :evil:
Rautanaula

ViestiKirjoittaja anzqu » 09 Tammi 2013, 17:29

Voiko tosiaan refluksitauti kehittyä noin nopeasti :shock:

Ei mikään tervetullut diagnoosi tuollainen ja varmasti tykkäsi niska huonoa tähystyksestä :(
anzqu

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 09 Tammi 2013, 18:31

Ei se kai ole salamana kehittynyt, varmaan muhinut vuosikausia lievempänä (oireita ei ole aiemmin ollut). Mutta tämä lääkkeiden syöminen sitten ilmeisesti sai tulehduksen aikaan ja sen, että se portti on ihan selällään siellä.

Onneksi pian on kraniosakraaliterapia, josko se taas vähän parantaisi niskaa.
Rautanaula

ViestiKirjoittaja kojootti » 10 Tammi 2013, 18:08

Yksilöitähän me ollaan mutta munuaistulehdus (tai vain virtsatietulehdus) voi aiheuttaa tosi rajuja oireita. Lääkäriin/sairaalaan pitäisi hakeutua nopeasti, ettei munuaiset ehdi vahingoittua. Mukavaa Jansku , että olet alkanut toipumaan :)
kojootti
kojootti

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 11 Tammi 2013, 00:29

Hui, kuulostaa hurjalta Jansku :shock: Onneksi olet toipumaan päin.

Mä kävin tänään kraniossa ja aika rennoksihan siellä valahti. Terapeutti ei vaan millään saanut mun vasenta ykäselkää auki, vielä tunnin jälkeenkin tehtiin sen kanssa töitä. Kyllä se sitten vähän antoikin lopulta periksi, mutta nyt illalla tuntui jumahtavan takaisin. Tuskissani pyysin miestäni kokeilemaan, olisko mulla taas fasettilukko siellä selässä. Olihan siellä. Tiedän ettei kranion jälkeen saisi rusautella, mutta olo oli tosi kurja. Lukon aukaisu helpotti oloa, nyt loppuillan on ollut ihan ok.

Mä edelleen ihmettelen sitä mun terapeuttia, että onko se joku meedio :lol: Se osasi kuvailla mun luonteen piiruntarkasti kropan perusteella ja paikallisti jopa tapahtumia mun lapsuudessa sen perusteella, miltä mun kroppa tuntui.
Rautanaula

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)