Huimailuun ja viettävään tunteeseen lopen kyllästynyt

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

Huimailuun ja viettävään tunteeseen lopen kyllästynyt

ViestiKirjoittaja tyttönen » 18 Marras 2012, 02:18

Olen vielä teini-ikäinen nuori nainen, mutta viime kesänä alkoivat oireet kuin tyhjästä. Olen lueskellut käytännössä kaikki netin keskustelupalstat läpi, mutten koe kuulleeni täysin samanlaisia tuntemuksia kuin minulla, siksipä kirjoitan tänne omista oireistani ja toivon että samoista ongelmista kärsivät voisivat omistaan kertoa ja siitä miten ovat itseään hoitaneet. Ja siitä ONKO SITÄ TOIVOA HUIMAUKSETTOMASTA PÄIVÄSTÄ?

Viime kesänä siis olin töissä kahvilassa ja kuin salama kirkkaalta taivaalta valtasi minut outo tuntemus "painottomuudesta" ja minuun iski ikään kuin sellainen tunne että astuessani esimerkiksi sivulle, maa onkin yllättäen lähempänä kuin sen vaistomaisesti oletin olevan ja oloni tuntuu oudolta jalkani osuessa maahan. Tasapainottomalta ja leijuvalta. Koin myös tuohon aikaan että stressi lisäsi oireitani sietämättömäksi ja tuntui kuin en olisi päässyt sängystä ylös ollenkaan. Koko ajan huimasi, ja vessassa käntikin sängystä noustessa alkoi jännittää huimauksen pelossa.

Kävin lääkäreissä ja puhuttiin niskajännityksistä ja tension neckeistä ja ties mistä ja en päässyt selvittämään asiaa sen tarkemmin sillä minulla tuli lähtö matkalle jota olin suunnitellut jo koko edeltävän vuoden. Elin toivossa että kyllä se siitä hellittää (sain sirdaludeja ja kävin 2 kertaa hieronnassa).

Matkalla oloni koheni huomattavasti, mutta pelko omasta terveydentilasta raastoi sisintäni niin että jouduin keskeyttämään matkan kahden viikon jälkeen. Tyypillistä minulle matkalla oli, ettei huimausoireistoa esiintynyt maatessa tai istuessa, eikä esimerkiksi silloin kun olin ottanut muutaman olusen. Rymisevässä junassa oloa ei myöskään tuntenut sillä kävelyssä liikkuvan junan käytävillä en voinut keskittyä siihen mikä olisi ollut junan ryminän ja mikä oman oloni aiheuttamaa.

Kuitenkin matkalla huimausta esiintyi leijuvana, epätodellisena tunteena ja esimerkiksi suurkaupunkien pikkukujien vinoilla kaduilla kävely tuntuu äärimmäisen oudolta. Tuntuu ikäänkuin tämä "normaali katu" olisi ylitsepääsemättömän vinossa ja minun tulisi ponnistella pysyäkseni siinä suorassa. Kuitenkaan en ole koskaan tuntenut että kaatuisin tai varsinaisesti pyörtyisin. Myöskään minulla ei ole kokemuksieni mukaan ollut pahaa oloa tai erityisempää puutumista missään. Niska-hartia seutu on säännöllisesti hieman kipeytynyt, muttei niin paljoa että uskoisin täysin sen aiheuttavan tuntemukseni. Lääkärit ovat tunteneet niskassa "kireyttä" mutteivat paljoa sen enempää.

Tänä päivässä huimaus tuntuu joka päivässä. Se on vallannut ajatukseni ja pelkään sitä vaistomaisesti kaikkialla. Välillä on parempia aikoja, mutta sitten huimaus taas iskee ja koen sen aiheuttavan äärimmäisen masennuksen tunteen ja pelkään ennen pitkää masentuvani kokonaan, ellen löydä todellisia vastauksia ja apua. Innostuessani/suuttuessani/surressani jotakin asiaa kovasti huimaus ikäänkuin "unohtuu" ja usein mietinkin että "hei, viimeiseen varttiin ei ole tainnutkaan huimata". Arjessa huimaus tuntuu mutta usein viikonlopun tullessa se saattaa hellittää hiukan. Muutenkin huimaukselleni on tyypillistä vaihtelevat kaudet sen rajuudessa. (välillä ei ollenkaan, välillä hyvin häiritsevää) Kovia päänsärkyjä minulla ei ole koskaan ollut, päätä särkee keskimäärin 3 krt kuukaudessa.

Sain lähetteen silmävärveestä neurolle mutta neurologin vastaanotolla tuota oiretta ei sitten kuitenkaan ilmennyt & pään magneettikuvauksessa ei kummempia. Sen jälkeen n. 6 eri lääkärillä, kukaan ei oikeastaan osaa sanoa mitään järkevää sillä kaikki verikokeet yms näyttävät hyviltä. Tuntuu kuin kukaan ei ymmärtäisi tai voisi auttaa.

Tuntemuksistani voisin vielä lisätä sen verran, että maatessani sängyllä tulee usein sellainen olo kuin minua hiukan vedettäisi toiseen suuntaan ruumiistani, kuin se hieman "viettäisi" jonnekkin ja yritän häivyttää tämän epämiellyttävän tuntemuksen esimerkiksi ravistelemalla kehoani. Myös käydessäni salilla, kuntopyöräillessä erityisesti tuntuu kuin pyörä olisi vinossa ja minulle tulee pakonomainen tarve saada se suoraksi. Yritän keplotella itseäni ryhdikkäämpään asentoon ja töniä pyörää paremmin mutta mikään ei tunnu auttavan tähänkään viettävään oloon (vika ei kuitenkaan ole pyörässä sillä olen pyöräillyt monilla eri malleilla ja pyörillä).

Koulussa tunnen myös usein kuinka penkki tuntuu allani vinolta. Olen selvästi mielestäni toiselle puolelle selkeästi enemmän kallistunut ja minun on pakko käännellä penkkiä kummalliseen asentoon voidakseni tuntea että pysyn sen päällä. Erityisesti tähän viettävään tunteeseen en ole törmännyt netin keskustelupalstoilla, jotan nyt pyydän hartaasti että kaikki joilla tämäntyyppisiä oireistoja on niistä hieman kertoisivat. Alan käymään jo epätoivoiseksi olojeni kanssa. Välillä koen myös lievästi sekavaa oloa, ikään kuin olisin pienessä tuiterissa. Kiitoksia etukäteen kaikille jotka keskusteluun viitsivät yhtyä :) Voimia ja tsemppiä kaikille sieluntovereille

t. Houreinen Huimaaja :wink:
tyttönen
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja tyttönen » 18 Marras 2012, 13:16

Verenpaineet kohdillaan, se on lääkärissä moneen kertaan todettu. Vielä voisin mainita huimauksen tyypiksi keinuttavan tunteen, ikäänkuin olisi laivassa kävellessä (tai välillä istuessa).
tyttönen
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja kojootti » 18 Marras 2012, 14:43

Minusta tuo kuulostaa pahemman laatuiselta asentohuimaukselta ( ei ole vaarallista!! vaikkakin voi olla invalidisoivaa). Usein lääkärit tekevät testejä mutta eivät löydä selvää asentohuimausta. Oletko käynyt huimaukseen perehtyneellä korvalääkärillä? Mahtaako Tapani Rahko ottaa vielä yksityisesti vastaan Tampereella? Voisit kirjoittaa hänelle sähköpostia, minulle ainakin vastasi heti. Voit myös netistä etsiä asentohuimaukseen tarkoitettuja liikehoitoja (manöövereitä). Niistä EI ole haittaa kun ne oikeaoppisesti tekee. Fysioterapeuttikin osaa hyvin ohjata näitä liikkeitä. Ja niitä pitää tehdä joka päivä :roll: Kyllä niistä apuakin on. Lippu korkealle tyttönen :D
kojootti
kojootti
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 18 Marras 2012, 17:49

kojootti kirjoitti: Voit myös netistä etsiä asentohuimaukseen tarkoitettuja liikehoitoja (manöövereitä).

http://niskavamma.munfoorumi.com/viewt ... %F6%F6veri
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Ruska83 » 21 Marras 2012, 12:19

Olen monesti miettinyt, että voikohan huimauksen tunne ikäänkuin jäädä päälle vaikka varsinainen fyysinen aiheuttaja on korjaantunut? Eräs fysiatri implikoi että voi, mutta tuntuu aika hurjalta, että aivot ikäänkuin loisivat huimauksen tunteen muistin perusteella. Olen nimittäin joskus huomannut, että "unohdan" huimauksen tunteen, vaikka muuten se onkin päällä joka päivä läpi päivän. Vaikea selittää mitä haen takaa, toivottavasti joku tajusi:P
Ruska83
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 21 Marras 2012, 20:34

Tapani Rahko on niin sokaistunut omaan menetelmäänsä, että uskoo parantavansa sillä kaiken ;)

Asentohuimaus tulee minullekin ensimmäisenä mieleen. Tuollaiset kaatavat tunteet ja etenkin leijumiset ovat hyvinkin tuttuja. Asentohoitoja voisit hyvin kokeilla aina aamuisin ennen ylösnousua. Asentohoitojen tarkoitus on saada sisäkorvan kaariin kertynyt sakka liikkeelle, joka vaikeuttaa korvan tasapainoelimen toimintaa. Rahko, Lempert, Epley - tuo sarja joka aamu esim. viikon ajan ja sitten huomaat oliko apua kun jätät tekemättä.
anzqu

ViestiKirjoittaja maria86 » 21 Marras 2012, 23:42

ja hox! sulla on kerran jo nähty silmänvärve, se kertoo myös as.huimauksen puolesta. Minä olen käynyt ihan lapsesta saakka korvalääkäreillä oysissa ja franzenin laseja käyttämälläkään sitä ei ole nähty kuin kerran. Voit myös itse testata keinuttaako selvästi jommallekummalle puolen (voi keinuttaa molemmille kuten minulla) Eli yksinkertaisesti silmät kiinni, taivutat sormia varpaita kohti ja aika nopsaan ylös. Joku voi tarvittaessa tulla taaksesi ettet kaadu. Pidät silmiä n.5sek. vielä kiinni ja tässä voi selkeästi kaataa esim. oikealle tai taakseppäin ja sen mukaan tehdään sitten as.hoito liikkeitä.

Ruska83, onko siellä toinen jolle sanottu samaa!!! :D jes, en ole ennää yksin. Mulle fysiatri sanoi, että jotenki ne aivot ois jääny siihen huimaus tilaan ja siitä pitäis vaan sitkeästi koittaa päästä pois. Neurologi puhui myös kroonisesta huimauksesta. En ymmärrä tuota itsekkään voiko olla mahdollista, joku "aivomuisti" se oli mitä nimikettä käyttivät, tuntuu vaan vallan hullulta.

osaako kukaan sanoa mitä tämä on? Kävin tännään hierojalla ja aikaisemmin ei ole niskasta hierottaessa tehny pahaa, tänään sitä ei voitu hieroa, aina kun yritti yläniskaan mennä - raju huimaus! hartiat, kädet ja etupuoli, myöskin nämä kaulan jänteet, ei mitään, mutta niskaan ei kärsiny kokeilla. Mistäs kummasta tuo sitten kertoo?? :shock:
maria86
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 22 Marras 2012, 09:21

maria86 kirjoitti:osaako kukaan sanoa mitä tämä on? Kävin tännään hierojalla ja aikaisemmin ei ole niskasta hierottaessa tehny pahaa, tänään sitä ei voitu hieroa, aina kun yritti yläniskaan mennä - raju huimaus! hartiat, kädet ja etupuoli, myöskin nämä kaulan jänteet, ei mitään, mutta niskaan ei kärsiny kokeilla. Mistäs kummasta tuo sitten kertoo?? :shock:

Takaraivossa sijaitsee aivorungon tasapainokeskus. Minulla on niskan retkahdusvamma joka on kohdistunut myös aivorunkoon ja tasapainokeskus on edelleen sekaisin ja huimaus aktivoituu herkästi.
anzqu

ViestiKirjoittaja maria86 » 23 Marras 2012, 20:15

ahaa, onpa hyvä tietää tuokin. Jännä ettei hieroja siitä tiennyt mitään. Nyt tuli uus inhottava olo. Tämän päivän niska ollut kippee (ei edes kovaa kipua vaan niin että tuntee) leijuva epätodellinen olo, vaikea kirjottaa nyt tähän koneellekki, eli vaikea jotenkin katsoa kirjaimia, pientä pääkipua, HUIMAUS!! oksentelua (tosin raskaana myös, mutta välillä liitän sen asennon muutoksiin ja kun tulee oikein kuvottava olo) pienikin venytys vasenta puolta (joka siis kipeämpi) niin huimaus. Neurologi soitti tänään ja meinasi että niskasta se johtuu. Onko kellään tullu näin pahana PELKÄSTÄ niskasta ja miten se voi tehdä olon etten ole tässä hetkessä?? koko päivän ollu aivan järkyttävä olo :( Hän ehdotti myös että kävisin 3x/vko:ssa hierojalla kun tuo on nyt niin äkäsenä, mutta sitten itseä mietityttää mennä jos se laukaisi näin pahan olon. Jos teillä ollu samaa, niin mitä teette tälle että helpottaa? tänään en ole voinut kuvitellakkaan käyväni ulkona, saati jumpata tuota.
maria86
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 23 Marras 2012, 20:39

Sinulla pitäisi olla aikuisneurologisiin potilaisiin erikoistunut fysioterapeutti, joka käsittelee niskaa. Ja omasta kokemuksesta voin sanoa, etteivät neurologit oikein tahdo tunnistaa tuota aivorunkotason oireistoa :(
anzqu

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 24 Marras 2012, 00:19

Huimaus on kyllä pelottavaa :? Ja miten muuten kaularankaperäinen huimaus eroaa hyvänlaatuisesta asentohuimauksesta? Fyssari teki mulle asentohuimaustestin viime kerralla ja se oli negatiivinen. Että kai tämä huimailu sitten tulee jostain muualta.

Viime aikoina oon huomannut, että etenki pureskelu aiheuttaa sellasia humahduksia. Ja kaiken vähänkin "kovemman" ruuan nieleminen. Söin äsken valkosipulipatongin ja välillä tuntui, että taju lähtee :shock:

Pitäisköhän tässä ruveta keittodieetille? Osaako kukaan selittää mulle mekaniikkaa, miten niska+nielu liittyvät toisiinsa?
Rautanaula

ViestiKirjoittaja maria86 » 24 Marras 2012, 17:09

Täällä meilläpäin ei taida valitettavasti semmosia fysikaalisia olla :/ Kävinki siis jo yhellä fyssarilla ja jumpat lähti hyvin alkuun. Sitten tuli pitkä tauko tähän. Hän ei osaa tippaakaan hieroa, joten käyn hierojalla sitten muualla.

hmm.. en varmaankaan ole paras sanomaan tuohon mikä niiden ero on, mutta asentohuimaus on korvaperäinen. (heh, minä jolla tämä diagnoosi ollut jo lapsesta en osaa selittää) :D Itsekkään en tajua tuota miten niska tekee huimauksen. :?: :shock:

mitä nämä kalvot ovat? ja miten niskaa hoidetaan silloin kun se aiheuttaa huimauksen?
maria86
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

Re: Huimailuun ja viettävään tunteeseen lopen kyllästynyt

ViestiKirjoittaja VaniljaSydän » 19 Huhti 2014, 12:32

Kiinnostaisi tietää mitä tyttöselle tätänykyä kuuluu, kuulostaa nimittäin aikalailla samoilta noi oireet mitä mulla on.
VaniljaSydän
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

Re: Huimailuun ja viettävään tunteeseen lopen kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Tepsu » 17 Touko 2014, 19:49

Tuli mieleen tämä niskavaivoihin ja -vammoihin erikoistuneen fysiatrin kirjoitus:

http://www.tampereenfysiatripalvelu.fi/ ... ilaalle-3/
Niskan retkahdusvamma + aivojen alaosan ja selkäytimen yläosan venähdysvamma
Tepsu
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)