niska(ko) ja sen hoito?

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

niska(ko) ja sen hoito?

ViestiKirjoittaja maria86 » 15 Marras 2012, 22:04

Heippa! Oon täällä aijemminkin kysellyt teiltä muilta, kertokaa jälleen viisaammat/kohtalotoverit. Eli lyhyesti: Huimaus jo 6-vuotiaana (asentohuimaus diagnoosi, joka kylläkin aina vähän epävarma) huimaus ollu elämässä siis aina. -07 autokolari jossa alaselän pullistuma ja rappeuma, hermojuurikanavat hieman ahtautuneet ja jokin painoi jotakin durapussia. TOS oireyhtymä (jos oikein muistan tuon) Nyt yksityisellä kuvattu MRI:llä niska ja pää, ne kunnossa. Fysiatri epäili vankasti whiplashia. Neurologilla käyty ja päästä ei löytynyt mitään. Korvalääkärillä oon aijemminkin jo käynyt ja as.huimaus diagnoosi. Toki kaatumisia ja haavereita on ollut aijemminkin, nämä hevosten kanssa. Oireena edelleen tuo huimaus johon haluaisin apua.

-keinuttaa/heiluttaa
-epävakaa olo
-pääkipuja (takaraivolta lähtee ja "pantaa puristaa" välillä kovakin kipu.
-humahduksia, kestää sekuntteja
-sähköiskuja päähän, tämä pään kääntäessä
-korvissa joskus suhisee, tai äänet tuntuu isolta/pieniltä
-joskus yöllä kädet ja sormet puutuu vaikka en nuku niiden alla
-pimeällä huimaa automaattisesti ja kävely silloin hankalaa
-kirkkaat valot ottaa silmiin
-tunteja kestävä raju kiertohuimaus (tämä varmaan as.huimausta)
-sängyssä etsiä asento missä ei huippaa, teen as.hoito liikkeitä, ei aina auta
-öisin herään huimaukseen joka todella epämiellyttävää, huone ei pyöri muulloin kuin tuossa montatuntia kestävässä kohtauksessa, mutta inhottava olo
-kävelyllä ollessa aina loppua kohden alkaa tavallaan maa kuin katoamaan jalkojen alta, epävakaa olo
-esim. meikatessa kun kurkotan päätä alaspäin, tulee huimaus tai kun laittaa ripsiväriä ja pää hieman taakseppäin kallellaan, sama huimaus.

tuossa jonkinverran. Kuulostaako kellekkään tutulta? niskako?? Mulla alkoi hyvällä mallilla fysikaalinen, eli kokonaisvaltaista kehon treeniä ja todella pienillä liikkeillä niskaa. Siinä nyt pitkä tauko ja tuntuu että tämän aikana olis ehkä pahentuneet. Miten te itse hoidatte niskaanne tai huimausta? Fysiatri oli sitä mieltä että nämä ovat rankaperäisiä ja ainoastaan liikunta auttaa, mutta se liikunta pelottaa kun se aiheuttaa monesti huimauksen. Olen juossut PALJON fysikaalisilla/naprapaatilla/osteopaatilla/kiropraktikolla.. ja tulosta ei ole syntynyt.

Toinen huolenaihe se, että olen raskaana. Ensimmäinen ja kauhukuvia että miten voin huolehtia pikkuvauvasta jos itsellä päässä heittää. Jos muilla vauva/lapsia ja olette kamppailleet samantapaisten asioiden kanssa, niin kertokaa ihmeessä. Eli kun lääkäreillä juostu, niin monien tulosten summana ois tuo asentohuimaus ja niskaperäinen huimaus, jotka lietsovat toisiaan. Kaikenlainen oma kokemus ja tieto todella tervetullutta :)
maria86
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 16 Marras 2012, 15:31

Tutun kuuloista settiä ja etenkin tuo pimeässä liikkumisen vaikeus pisti silmään.

Tämä materiaali on ollut esillä täällä jo lukuisia kertoja, mutta suosittelen silti perehtymään tarkemmin materiaalin loppuosaan: Sentraalisen vestibulaarijärjestelmän vauriot - "niskansa nyrjäyttäneet"

http://vsavy.fi/Tapahtunutta/images/Aivo_ja_niskavammat_VSAVY_2011_by_Tarja_Ketola.pdf

Minulla nimittäin aivovammoihin erikoistunut neurologi teki oirelistauksen ja ensimmäiset 10 oiretta ovat pääasiassa huimaukseen ja näköhäiriöihin liittyviä ja ne on yhdistetty juuri sentraaliseen vestibulaarijärjestelmän vaurioon (vapaasuomennos: aivorungon hermokeskusvamma).
anzqu
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja maria86 » 17 Marras 2012, 00:03

mutta mulla ei ole aivovammaa (tietääkseni) :D en lyönyt päätä kolarissa ja oiskos tuommoset näkyneet aivokuvissa?

miten muilla tai sinulla, miten kuntoutat niskaasi, jos se on ongelmana? kertokaa ihmiset jos teillä huimausta johtuen niskasta ja miten toimia sen kanssa. Kuulisin mielellään lisää :)
maria86
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja torvelo » 17 Marras 2012, 08:45

maria86, perus mri ei näytä muutakuin suuret vauriot. niskan pienet osat, eli nivelsiteet ja c1 nivelen osat sekä peinet vauriot näkyvät, jos näkyvät fMRI:llä. traktografia taasen kuvaa aivojen rakennetta tarkemmin jolla on mahdollisuus nähdä pienenpiä vaurioita, mutta siinäkin kuvaustulokset voivat olla "puhtaat". näkymättömät aivovammat ja aivorunkovammat todentuvat oirekuvista ja kokoneen neurologin ja/tai neuropsykologisten testien pohjalta.
ei aivovammaiset ole kuolaavia, yksinkertaisia, tyhmiä, pakkoliikkeisiä monstereita. aivovamma ei ole älynvamma. ennenmin tutkimuksiin, kunnon/oikea diagnoosi ja hoito/kuntoutus. helpottaa mitä aiemmin aloitetaan. elimistöllä on kumma kyky suojella itseään. voi kulua vuosiakin ennen kuin oireet pahenevat niin paljon että lyövät läpi. loputtomiin ei elimistökään pysty suojaamaan vammoja. itsellänihän ei ollut omasta mielestä mitään vikaa, pikkasen stressiä ja muuta. muut olivat toista mieltä. kahden tapaturman jälkeen toista vuotta toimin yrittäjänä kunnnes kroppa hajosi, suojelumekanismi tuli tiensä päähän. peruskuvissakaan ei näkynyt mitään, koneiden terapeuttien kautta pääsin oikeisiin tutkimuksiin ja sitä myötä kuntoutuksiin. keskivaikea/vaikea av ja paha kaularankavamma.

-torvelo-
torvelo

ViestiKirjoittaja anzqu » 17 Marras 2012, 11:07

En minäkään lyönyt päätäni kolarissa, mutta aivo(runko)vamman syntyyn riittää pelkkä whiplash-mekanismi. Aivorunko sijoittuu yläniskan alueelle, eli whiplashissa tämä alue venähtää ja samalla myös aivorungon hermoradat venähtävät ja liikkeen voima vaikuttaa niin ylös kuin alanpäin pitkin selkäydintä. Ja whiplash-liikkeessä aivot liikkuvat myös osuen pääkalloon ja lennähtäen vielä takaisinpäin. Tässä liikkessä voi tulla suuriakin mikroskooppisen pieniä vaurioita ympäri aivoja.

Ja pään MRI-kuvat ovat minullakin puhtaat, mutta tämä ei poista aivovammadiagnoosia. MRI kuvaa vain aivojen rakenteen, ei toimintaa.

Minulla tämä vamma, joka on kesällä diagnosoitu aivovamman jälkitilaksi (laaja-alainen aivo-/aivorunkovammaoireisto) näkyy arjessa juuri huimauksena, keskittymiskyvyn ongelmina, häiriöherkkyytenä, yleisena aikaansaamattomuutena, näköhäiriöinä, kuullunymmärtämisvaikeuksina, muistihäiriöinä jne.

Niskan kuntoutus on minulla tällä hetkellä vain ylläpitävä fysioterapia, siis suomeksi hierotaan kerran viikossa lihakset auki. Rankaa ei saa mobilisoida, koska minulla on kolarissa vaurioitunut myös alar-ligamentti eli yläniskasta kalloon kiinnittyvä siipiside, joka estää pään liiallisen kääntymisen. Odotan kuntoutusjaksoa Ortoniin. Lisäksi herkästi aktivoituva kipu/huimausoireisto estää käytännössä kaiken muun liikunnan, paitsi rauhallisen kävelyn. Niskatuki on tärkeä apuväline, sitä pidän AINA kun olen liikenteessä, autoa en saa ajaa oireiston vuoksi ja muutenkin saattaja tulisi olla aina kun olen asioimassa pitämässä ajatukset kasassa. Ulospäin tämä vammakokonaisuus ei näy kuin niskatuen käyttönä.
anzqu

ViestiKirjoittaja maria86 » 17 Marras 2012, 21:42

Tämä fysiatri sanoikin että ei näy esim. lihaksia tmv.. normaali MRI kuvassa. Olen käynyt n.4:llä eri neurologilla nyt parin vuoden sisään ja kukaan ei ole ottanut aivovammaa puheeksi. Tuo huimaus kun on aina ollut se pahin. Joten siihen nyt vaikea ottaa mitään kantaa onko tuolla päässä käynyt jottain kolausta/heilumista.

MISTÄ TE TIIJÄTTE NOIN PALJO KAIKESTA?? :D

mutta jos jättää tuon aivovamman nyt taakse, kun siitä ei ole koskaan tullut puhetta, toki kysyn tästä vielä voiko tämmöinen mahdollisuus olla, mutta mikä kumma tuolla niskassa sitten voi aiheuttaa tämän huimauksen? se ei välttämättä ole jokapäivä kokopäiväistä, joskus enemmän-joskus vähemmän. Mutta iltaa kohden pahenee. Ja yöllä heräilen siihen.
maria86
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 17 Marras 2012, 22:05

Otteitä hieman laajemmasta tekstistä:
SENTRAALISEN VESTIBULAARIJÄRJESTELMÄN VAURIOT KUNTOUTUKSESSA
Tarja Ketola

"Jos kuntoutujalla on kuntoutuskerran jälkeen päänsärkyä tai hänen tasapainonsa vaikeutuu tai hän eijaksa mitään tai puhuminen ja/tai nieleminen vaikeutuu tai hänellä on näkö- tai muita aistihäiriöitä, kyseessä on todennäköisesti kuntoutujalla on sentraalisen vestibulaarijärjestelmän vaurio kallon ja rangan liitoksen ligamenttivaurion seurauksena. Huomaa, että reaktio voi tulla myös tuntien viiveellä.

Sentraalinen vestibulaarijärjestelmä vastaa tasapainosta.

Vamman aiheuttava instabiliteetti on ll ja 0 välissä.

Silloin kun kyse on myös ligamenttivammasta, niin SVJ-vaurio syntyy tapaturmissa. Jos kaatuu suoraan selälleen kovalle alustalle tai potkitaan päähän tai pää retkahtaa voimakkaasti eteen ja taakse, voi aivorungon etuosa ja kranio-kervikaaliliitos vaurioitua.

Oireita voimistaa tai niitä laukaisevat
- asennonvaihrlokset
- fyysinen tai henkinen rasitus
- värinä/tärinä, vibraatio
- kiihtyvyyden muutokset
- gravitaation muutokset (vesi)

Niskan hierominen tai venytys voi aiheuttaa erittäin voimakasta kipua. Erityisesti pään taivuttaminen taakse voi aiheuttaa suuria ongelmia, usein sen että jalat menevät alta, Kuntoutuja voi pitää päätä huonossa asennossa, eikä tunnista sitä. Pään asennon korjaaminen ei onnistu omin keinoin. Pään asento ja niskan liike ovat suorassa yhteydessä kipuun tai kipuihin. Kohtauksellisen kivun seurauksena voi olla myös pään, takaraivon tai niskan arkuus/hellyys."

Minulta saa tuon materiaalin pdf-tiedostona.

Ja mistä tiedetään? Vertaistuen ja omien kokemusten kautta :wink:
anzqu

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)