Pään puutuilut ym. tuntemukset

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 03 Maalis 2013, 13:34

Mä lueskelin englanninkielisiltä sivustoilta occipitalis neuralgiasta, ja ilmeisesti nämä pään oudot tuntemukset liittyy juurikin tuohon vaivaan. Tällä foorumillakin on keskustelua aiheesta joskus käyty:

http://niskavamma.munfoorumi.com/viewt ... +neuralgia

Se oli mulle uusi tieto, että vaivaa hoidetaan "maailmalla" Triptylillä/ amitriptyliinillä, joka aika monella täälläkin on lääkkeenä. Rupesin laskemaan, että itse asiassa mun oireilu taitaa paheta aina kun lasken lääkkeen annostusta. Ja kun nostan, puutuilu ei ole läheskään niin häiritsevää. Luulin aiemmin, että Triptyl vaikuttaisi lähinnä kipuun ja siksi oon laskenut annostusta aina, kun kipu katoaa - ja nostanut, kun kipu palailee takaisin. Mutta ilmeisesti siis lääke vaikuttaa noihin puutumistuntemuksiinkin.

anzqu on tainnut mainitakin, että Triptylistä on ollut hiukan apua, mutta miten muilla? Ootteko huomanneet, että Triptyl tehoaisi kivun lisäksi myös näihin muihin outouksiin :D ?
Rautanaula
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Eippi » 03 Maalis 2013, 15:03

Minullahan vei klotriptyl mite kaikki päänsäryt ja muut tuntemukset täysin pois viime kesänä, mutta palasivat sitten lääkkeen lopettamisen jälkeen eikä lääke sen jälkeen enää auttanut ja nyt olen palannut pelkkään triptyliin ja päätä särkee päivittäin. Minulla on myös se omituisuus, että oireet voivat iskeä päälle vaikka vain paikallaan istuessa/maatessa eli ei tarvitse olla minkäänlaista rasitusta.
Eippi

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 27 Kesä 2013, 19:34

Mikähän on, kun tuntuu nää helteet laukaisevan taas pään/otsan puutumisoireet päälle... :? Jo keväällä huomasin, että kuumassa autossa alkoi ikävästi tuntua kiristystä. Silloin oire katosi, kun pääsi pois autosta, silloinhan ulkolämpötila oli reilusti alle +20. Nyt meidän kämppä on sauna, kun ei olla saatu ilmastointilaitetta hommatuksi. Ihme juttu, kun veto ei ole hyvä ja ei sitten hellekään :roll: Onko muilla puutuilijoilla samanlaisia kokemuksia?
Rautanaula

ViestiKirjoittaja JT » 27 Kesä 2013, 21:24

Ihan tarkkaan en tiedä mitä tässä puutuilulla tarkoitetaan, mutta kovasti on eilisen ja tämän päivää ollut pitkästä aikaa liki sietämätöntä pääkipua.

Haittaa pahasti keskittymistä, ja väsyttää reilusti.

Olisiko sitten eilisen lievää suurempi stressaus osana tämän laukaisua, lisänä nämä kolmenkympin lämmöt?
JT
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 27 Kesä 2013, 22:24

JT, mun puutuilu ei ole kipua vaan vähän kuin alkavan puutumisen tunnetta, kihelmöintiä, kiristystä, painetta, päälaella ja otsassa. Hankala selittää :?

Mullakin on tässä stressaava päivä alla. Ensin kävin alennusmyynneissä ja vietin siellä pari tuntia. Sovituksia, vaatteiden tutkailua. Sen jälkeen kotiin siivoamaan kämppää, siinä kesti muutama tunti. Siivosin myös auton. Sitten tuli kaksi yllätysvierasta kylään, eri aikaan toki. Hirveellä kiireellä imuri heilumaan ja kauppaan ostamaan tarjottavaa. Lisäksi en ehtinyt/malttanut syödä tai juodakaan päivällä juuri mitään, vaikka hikeä pukkaa. Eipä se oireiston aktivoituminen taida sen enempää vaatia :roll:

Aiemmassa elämässä tällainen päivä meni ihan muiden joukossa. Pitänee yrittää suhtautua jatkossa rennommin...
Rautanaula

ViestiKirjoittaja kojootti » 28 Kesä 2013, 12:17

Minulle Helena Huhmar selitti, että lievään aivovammaan liittyy myös lämmönsäätelyjärjestelmän häiriöt ja siitä johtuu huonontuva vointi niin helteellä kuin pakkasellakin.
kojootti
kojootti

ViestiKirjoittaja JT » 28 Kesä 2013, 12:48

Juu, tuo lämmönsäätelyhäiriö on turhankin tuttua.

Huvittavaa kun näillä lämmöilläkin välillä palelee, mutta talvella ei välttämättä juurikaan. Lisäksi tulee toisinaan kommenttia vieressänukkujalta, lämpöpatteriksi väittää toisinaan.

Aika tukalaa on kyllä nyt viime aikoina ollut, ei sitä vähääkään ole jaksanut touhuta mitä yleensä
JT
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 29 Kesä 2013, 10:17

Ei tainnut eilisillan kesäteatteriesitys olla ihan fiksu veto :roll: Katsomoon kyllä paistoi aurinko melkein koko illan, mutta olihan ilta jo viileämpi. Jähmettynyt asento ja huonot penkit tekivät myös tehtävänsä. Yöllä tungettiin taas puukkoa niskaan molemmin puolin ja nyt pään koko vasen puoli kiristää :? OMT-fyssarikin lomailee sopivasti, että pari viikkoa pitää vielä odottaa ennen kuin saa (toivottavasti) apuja.
Rautanaula

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 20 Heinä 2013, 21:22

On-Off-puutuiluja ja muita tuntemuksia täällä edelleen. Nyt parina päivänä takaraivolla/päälaella vasemmalla puolella mennyt "kylmiä väreitä" tosi voimakkaina, useita kohtauksia päivässä. Samanlainen tunne kuin iho menis kananlihalle, mutta pelkästään päässä eikä liity mihinkään lämpötilan vaihteluihin tai mihinkään muuhunkaan. Onko teillä muilla ollu samanlaista oireilua? Minkähän nikaman/hermon reviiriä tuo alue mahtaa olla :roll: ?
Rautanaula

ViestiKirjoittaja anzqu » 21 Heinä 2013, 10:41

Tämä linkki on varmaan ollut esillä jo aika monta kertaa, mutta tästä voisi olla apua:

Niskasta takaraivokipu
anzqu

ViestiKirjoittaja kojootti » 21 Heinä 2013, 11:40

Rautanaula: Erittäin tuttu oire, pahenee kun niska tavallista enemmän ( jos mahdollista :shock: ) jumissa.
kojootti
kojootti

ViestiKirjoittaja anzqu » 21 Heinä 2013, 13:51

Tutustuppas occipitalis major -hermoon. Kyseessä on takaraivon tuntohermo.

Nervus occipitalis major -oireyhtymä
anzqu

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 21 Heinä 2013, 14:20

Kiitti Anzqu, nuo onkin tutut linkit mutta hyvä muistutus :D Occipitalis major -oireyhtymän diagnosoin itselläni jo vuosi sitten (joskaan kukaan lääkäri ei ole koskaan edes maininnut sitä :?). Jotenkin ajattelin, että se mun normioireisto (päälaen ja otsan) puutuminen olisi tuota oireyhtymää. Tietenkin siihen voi liittyä myös tuo tunne takaraivolla, tyhmä minä meen aina paniikkiin, kun tulee joku uusi oire :roll:
Rautanaula

ViestiKirjoittaja anzqu » 21 Heinä 2013, 14:53

Occipitalis major -oireyhtymä on tosi yleinen whiplash-potilailla, näin sanoi Kouri Ortonin kipuluennolla. Siellä minäkin tuosta vasta ensimmäisen kerran kuulin, KYS:n neurologi väitti kipujani migreeniksi :?

Ja pääasiallinen oirehdinta on takaraivolla tuntuvat puristukset, paine, sirinä, tunnottomuus jne. Pahempina päivinä tuntemukset nousevat päälaelle ja ohimoon, erikoisin tunne tulee silmän taakse sillä olotila on kuin silmä painuisi sisäänpäin :shock: Samalla katseenkohdistaminen katoaa oirehtivasta silmästä.

Occipitalis voi myös aiheuttaa heijastusoireita muihin pään hermoihin mm. kolmoishermoon.
anzqu

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 21 Heinä 2013, 15:33

Okei, mullakin nämä silmätuntemukset siis voi olla samaa occipitalisvyyhtiä :? Mulla välillä tulee näköhäiriöitä, ikään kuin vasen silmä näkisi oikeaa heikommin. Oire kestää muutamia päiviä ja sitten katoaa. Samoin kolmoishermo särkee ajoittain vasemman silmän takana ja nenänpielessä. Ärsyttävää, kun periaatteessa tietää että tätä samaa oireistoahan nuo tuntemukset on, niin silti välillä voimakkaan oireen tullessa pelottaa (vaikka pää on kuvattu monta kertaa ja infarktin riskitekijöitä ei tutkimuksissa löytynyt), että nyt iskee halvaus tai nyt sieltä katkesi suoni :roll:
Rautanaula

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)