Pään puutuilut ym. tuntemukset

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 28 Tammi 2013, 16:16

On se nyt piru kun tuo mun C2 ei meinaa pysyä auki :evil: Kävin OMT-fyssarilla kun otsa rupesi taas puutuilemaan viikonloppuna ja lukkohan siellä taas oli. Hitto! Mä oon jumpannut tosi ahkerasti ja fyssarikin oli sitä mieltä, että edes parin päivän jumppatauko ei voi lukkoa aiheuttaa. Mitä tässä nyt enää voi tehdä?? Neuvoja?

No pysyi se tällä kertaa auki melkein 2 kk, aiemmin korkeintaan muutaman viikon. Että onhan tässä jonkunlaista kehitystä sentään... :roll:

Kunpa tietäisi syyn, mikä sen lukon aiheuttaa. Voisi sit vältellä. Onko se lapsen nostelu vai lauantainen suursiivous? Ja mikä kohta siivouksessa sitten sai niskan vituralleen? Vai olisko syynä se, kun kävin lauantaina elokuvissa ja paikat oli melkein eturivissä oikeella puolella teatteria. Jouduin siis katsomaan elokuvaa reilut kaksi tuntia katse ja pää vähän vasemmalle käännettynä. Tosin puutuilu alkoi mun mielestä jo ennen leffaa. Vai onko syynä nämä kaikki yhdessä - ei vaan niska kestänyt niin isoa rasitusta?

Onneksi en ehtinyt perua aikaa selkäpolille - sitäkin jo suunnittelin kun oireet katosivat :roll:
Rautanaula
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 28 Tammi 2013, 17:03

Oletkos, Rautanaula, kokeillut näitä TV:n "liikkeitä"? http://niskavamma.munfoorumi.com/viewtopic.php?t=421

Ovat niin kevyitä, että monet fyssarit ei näin kevyitä osaa ohjata. Liike 2:n pitäisi vaikuttaa syviin lihaksiin juuri C2:n tasolla ja itsekin tunsin yläniskassa lihasaktivaatiota, kun kerran huvikseni kokeilin liikettä.
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 28 Tammi 2013, 17:42

Itse asiassa olen noitakin säännöllisen epäsäännöllisesti tehnyt. Ihan kaikkia liikkeitä en ymmärtänyt (lonkankierto), siis että miten tehdään. Mutta esim. kielenimemisiä oon tehnyt melkein joka päivä.

Tahdonvoimallakin tais kestää sen pari vuotta ennen kuin alkoi olla voiton puolella, joten tää mun reilu puoli vuotta on aika pieni aika vielä :oops: Ottaa vaan päähän, kun toiveiden noustessa ollaankin hyvin äkkiä melkein lähtöpisteessä :?
Rautanaula

ViestiKirjoittaja Eippi » 30 Tammi 2013, 20:43

Täällä myös sama, että en oikein tiedä mikä näitä oireita aiheuttaa, pahentaa tai helpottaa. Eilen jostain kumman syystä olikin OMT:n kevyen niskan mobilisoinnin jälkeen niska tosi hyvän tuntuinen eli ei kipuillut niin kuin aiemmin päivällä. Päässä oli kyllä jonkin verran tuntemuksia illallakin. OMT löysi kallonpohjasta todella kipeitä kohtia, mutta käsittelyllään helpotti niiden kipua. Tänään niska kipuili töiden jälkeen, mutta esim. nyt tuntuu aikas hyvälle vaikka päässä inha tunne. Ei ihme, että välillä mietityttää voiko niska kaikki nämä oireet todella aiheuttaa kun niska tuntuu joskus olevan ok, eikä siinä muutenkaan ole kipua kaiken aikaa. Pää on kipeä sitäkin enemmän. Ja kun nämä päänsäryt reilu vuosi sitten alkoivat, niskan tuntui olevan aika ok.
Eippi

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 30 Tammi 2013, 22:25

Eippi, mullakin oireet on hiipineet hiljakseen. Ensin kramppaili lavan seutu, siitä nousi hiljalleen ylöspäin, korva meni lukkoon ja vasen puoli päänahasta + otsa puutui. Yläniska muuttui vielä myöhemmin vasemmalta puolelta kosketusataksi. Hoitoon hakeuduin vasta puutumisoireen myötä. Olis varmaan pitänyt mennä jo paaaljon aikasemmin, niin vois toipuminenkin ottaa vähemmän aikaa. Oireet alkoivat siis jo vuonna 2010 raskauden ja vauvanhoidon ohessa, nyt sitten loppukesästä 2012 vasta hommasin lähetteen fysioterapiaan :roll:

OMT-fyssari on mobilisoinut ja kevyesti manipuloinutkin välillä mun niskaa, ja mulla on aina oireet pahentuneet hetkeksi käsittelyn jälkeen. Sitten muutaman päivän kuluessa helpottaa. Esim. nyt maanantaisen käsittelyn jälkeen kuljin pää puutuneena loppupäivän, eilen se oli jo paljon parempi ja tänään lähes oireeton. Myn fyssari on myös sanonut, että heti käsittelyn jälkeen päässä voi olla vaikka mitä tuntemuksia, vasta seuraavana päivänä voi sanoa oliko hoidosta apua.

Mä ehdottomasti suosittelen säännöllisiä fyssarikäyntejä kaikille niille tuoreille äideille, joilla on joskus ollut niskaongelmia. Ja miksei terveillekin. Niskat joutuu tosi kovaan rasitukseen imetyksessä ja muutenkin vauvan ja sitten varsinkin vähän isomman lapsen nostelussa. Ja oireet voi tosiaan hiipiä salakavalasti. Mullakin tuo lapa-hartiaseudun oire pysyi samanlaisena kramppailuna varmaan vuoden, ennen kuin alkoi edetä. Ja etenikin sitten parissa kuukaudessa sietämättömäksi. Silloin olikin jo liian myöhäistä, tässä tapellaan edelleen :?
Rautanaula

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 05 Helmi 2013, 14:00

Mulla on tässä testi meneillään. Oon jo aikasemminkin epäillyt, että puutumisoire on osaltaan purennasta peräisin. Oon nyt vähän niinku vuoropäivin syönyt "löysiä" ja sitkeitä ruokia ja kyllä se niin on, että sitkeiden päivien jälkeen oireet on paljon pahemmat :roll:

Pitäis varmaan heittäytyä kokonaan puuro/soppalinjalle, mutta kun en haluu enkä pysty :? Mä oon niin kuin joku luolanainen, kun on pakko saada PURTAVAA :lol:
Rautanaula

ViestiKirjoittaja kojootti » 05 Helmi 2013, 16:43

Pari vuotta jouduin tapaturman jälkeen olla sosemaisella dieetillä. Ja vieläkään en voi purra mitään sitkeää enkä kovaa ilman oireiden pahenemista :shock:
kojootti
kojootti

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 05 Helmi 2013, 16:54

Kojootti, millaisia oireita sulle tuli/tulee sitkeistä ja pureskelua vaativista ruuista?
Rautanaula

ViestiKirjoittaja kojootti » 06 Helmi 2013, 12:44

Koko oirekirjo aktivoituu mutta päällimmäisinä taitavat olla pahentunut huimaus, korvaoireet ja kipu kallonpohjassa oikealla puolella. Naama, etenkin leuka voi puutua. Purentalihakset kipeytyvät ja leukaluut pitävät ankaraa rahinaa tai voivat jopa lukkiutua hetkeksi. Joo ja olen kokeillut purentakiskoa mutta se pahentaa entisestään oireita.
kojootti
kojootti

ViestiKirjoittaja Ruska83 » 06 Helmi 2013, 18:17

Täälläkin on purentavikaa taustalla ja olen koettanut kolmelta oikomishoitajalta ja useammalta fysioterapeutilta kysyä, josko purentavikani ylläpitäisi kallonpohjanjumia. Paras oli kun eräs oikomishoitaja väitti kivenkovaan, että purentavika ei voi vaikuttaa niskaan..Kokemusten mukaan oikomishoitajat osaavat tasan pelkän purennan eivätkä tiedä sen vaikutuksesta kallonpohjaan mitään. Vaikka niin kai se menee että jokainen erikoislääkäri osaa vain oman alansa. Pidän purentakiskoa öisin ja se on pysynyt niin hyvässä kunnossa etten usko että pahemmin narskutan öisin. Mutta purentalihakset ovat välillä lievästi jumissa joten mene ja tiedä josko ylläpitää tätä kallonpohjajumia. Jokuhan sitä on ylläpidettävä, ei voi olla normaalia että sama mitä tekee, sama miten ergonomisesti on niin yhtä tukossa koko ajan:/ Purennan korjaaminen taas olisi niin iso ja pitkään kestävä operaatio ettei sitä pysty kuin hyvin painavasta syystä tekemään:/
Pahoittelen mahdollisen aiheen vierestä menon:)
Ruska83
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Eippi » 06 Helmi 2013, 19:26

Kysyin hammaslääkäriltäni, joka teetätti minulle aikoinaan hammaskiskon, että voiko narskuttelu vaikuttaa kallonpohjan jumeihin niin hän sanoi, että se voi aiheuttaa jumeja puoleen väliin selkään asti. Eli osaltaan voi purennasta johtua esim. narskuttelusta tai hampaiden yhteen puremisesta. Minäkään en narskuttele kuin silloin tällöin, mutta silti olen jumissa, etenkin yläniska/kallonpohja ja kaula. Leukaan ja korviin sattuu, päätä särkee jne.
Eippi

ViestiKirjoittaja kojootti » 07 Helmi 2013, 14:50

Mulla alkoi nuo purenta ongelmat vasta sen lumitällin jälkeen. Eli vaurioitti varmaan sitäkin puolta vaikka lumet tuli niskan puolelle.
kojootti
kojootti

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 10 Helmi 2013, 21:34

Suosittelen kokeilemaan pään puutuiluihin tiukkaa ponnaria tai hiuspantaa. Miehillä voi toimia vaikka lippis. Ainakin mulla tuo konsti peittää aika hyvin puutumisen tunnetta. Hermot kai jotenkin "keskittyvät" muuhun (=ponnarin/lippiksen aiheuttamaan "kiristykseen"). Silloin kun oire on pahana, apu ei ole niin iso. Mutta kannattaa kokeilla.
Rautanaula

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 02 Maalis 2013, 19:03

Ootteko muut huomanneet asennon vaikutusta pään/kasvojen puutumisoireisiin? Musta tuntuu että jos esim. istuu paikallaan ja myös pää pysyy paikallaan, niin oireet on siedettäviä. Esim. koneella. Ja makuulla tietty olo on ihan normaali. Mutta sit jos tekee jotain, vaikka laittaa pyykkiä kuivumaan tai viikkaa pyyhkeitä tai laittaa ruokaa (missä tulee pään liikkeitä), niin taas pahenee. Samoin jos tulee pientäki stressiä, esim. lapsi ei tottele. Liittyiskö jotenki kalvojen kiristelyyn?
Rautanaula

ViestiKirjoittaja Ippe » 03 Maalis 2013, 11:38

Kuulostaa hyvin tyypilliseltä kalvojen kiristelyltä.

Itselläni dg. funktionaalinen myelopatia, eli toiminnallinen selkäydinvamma. Oireet tulee esiin tietynlaisissa toiminnoissa, joissa esim. tulee jokin selkäydinkontakti tai -ärsytys, josta sitten tulee tuo hermokiristys.
Ippe
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)