Pään puutuilut ym. tuntemukset

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 31 Joulu 2012, 13:40

Toisessa ketjussa jo mainostin, että puutuilu olisi kadonnut - vielä mitä, taas tänään on ohimo ja posken reuna puuduksissa :roll:

Mutta tein puutumiseen liittyen uuden havainnon, johon toivoisin viisaammilta selitystä - jos sitten kukaan on asiaan niin perehtynyt, että osaisi vastata. Eli huomasin, että tuo pään kihelmöinti/puutuilutuntemus alkaa saman tien kun venyttelin ja hieroin PAKARAN sivua :shock: Siis myös piriformikset mulla jumissa ja siksi niitä oon koittanut saada niihin liikettä. Miten pakaralihas on yhteydessä päähän? Onko se näitä kalvojuttuja vai mitä?
Rautanaula
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Eippi » 26 Tammi 2013, 09:48

Itselläni on myös tuota pään puutuilua aina välillä. Lisäksi korva- ja leukakipua ja korvat rutisee. Pahin oire on kuitenkin päänsärky. Minulla päänsärky on pahimmillaan pään päällä, tuntuu, että kaikilla muilla niskavaivaisilla se on enempi takaraivolla. Ilmeisesti itsellänikin on edessä fMri. Kuinka siihen on mahdollista saada rahoitus jostain muusta kuin omasta kukkarosta? Lääkkeet auttaa jonkin verran niskakipuun, mutta ei päänsärkyyn eikä jumiutuneisiin lihaksiin tunnu auttavan mikään.
Eippi

ViestiKirjoittaja anzqu » 26 Tammi 2013, 11:22

Minulla löytyi vihdoinkin syy jatkuvalle toispuoleiselle päänsärylle, sekä poskessa, nenävarressa, korvassa ja leuassa tuntuvaan särinään ja kipuun: kolmoishermo.

Alkuun hermo oireili lähinnä särinänä, nyt viimeisen parin kuukauden aikana on tullut jo 9 rajua kipukohtausta, jotka muistuttavat migreeniä ja ovat täysin poispuoleisia. Migreenille tyypillisiä näköhäiriöitä ei ole, mutta päälakeen, silmään, poskionteloon ja hampaisiin koskee niin kovasti, ettei voi muuta kuin vetää Panacodia naamaan ja painua petiin ja yrittää nukkua kipu pois.

Selityksenä kivuille on niskavamma ja nimenomaan C2-nikama, joka pääsee virheasennossaan painamaan hermoja ja vaikka pystyn niskatuella tukemaan niskan ja antamaan hermoille tilaa, kontakti on jo tapahtunut ja kipukohtaus menee ohi kun on mennäkseen. Lyrica ja Triptyl eivät tähän kipuun auta, niiden ansiosta kipukynnys kyllä nousee, mutta kohtaukseen ne eivät auta.
anzqu

ViestiKirjoittaja Eippi » 26 Tammi 2013, 12:32

Hyvä, että syitä löytyy vihdoin omituisille oireille. Minulla kivut enemmän jatkuvia kuin kohtauksen omaisia. Tahtoisin palata triptyliin tai vaikka klotriptyl miteen, koska niillä sain nukuttua ainakin vielä viime vuonna. Eikä sivuvaikutuksiakaan pahemmin ollut ja kipuunkin auttoivat ennen kuin lopetin lääkityksen neurologin ohjeen mukaan ja kivut palasivat. Lyricaa olen käyttänyt viikon ja nyt annos on 75mgx2. Lisänä motifene dual 75mgx2. Pancodista en huomannut hyötyväni millään lailla. Tulehduskipulääkkeistä on jonkin verran hyötyä. Ensi viikolla olis neurologin aika, saa nähdä onko siitä tälläkään kertaa mitään hyötyä. Minulla siis tiedossa tällä hetkellä ainoastaan pienoinen subluksaatio C1-C2 välillä.
Eippi

ViestiKirjoittaja anzqu » 26 Tammi 2013, 13:31

Jestas miten suuri Lyrica-annos noin lyhyellä käytöllä! :shock: Pakko kysyä, että miten pää kestää?

Minulla tuo Triptyl ajettiin aikoinaan Lyrican rinnalle, koska sitä jouduttiin nostamaan tosi hitaasti, enkä päässyt edes alimpaan vaikuttavaan tasoon asti. Vasta vuoden päästä Lyrican aloituksesta oli annostuksessa 75mgx2. Ortonissa joulukuussa tuosta kipulääkityksestä kyselin ja silloin fysiatri sanoi, että yhdistelmä Lyrica + Triptyl on hyvä, koska toinen vaikuttaa natriumkanavaa ja toinen kaliumkanavaan ja näin ollen estävä kahta eri kanavaa tulevat kipuaineet. Ja nykyään Lyricaa menee aamulla vähemmän ja illalla liki tuplat aamuun verrattuna, jolloin saan suuremman annostuksen hyödyt ilman sivuoireita. Melkoista pelaamista nämä lääkitykset.

Meni minulla jossain vaiheessa vielä tulehduskipulääke rinnalla, mutta siitä ei ollut mitään apua, joten lääkärin luvalla lopetin sen turhaan maksaa kuormittamasta. Saanpahan käyttää ihan Buranaa muihin kipuihin, aiemmin kun en voinut ottaa kuin parasetamolia tai Panacodia. :roll:
anzqu

ViestiKirjoittaja Eippi » 26 Tammi 2013, 18:53

Itselläni fysiatrin ohjeistus oli, että annosta voi päivän parin välein nostaa ja koska mitään ihme oloja ei tullut niin olen nostanut ja tämä on nyt minulle lääkärin mukaan maksimi, koska lääkitys ei ole kuulemma ratkaisu. Ehkä pikkasen on lieventänyt lyrica kipua, mutta ei taida olla minun lääke kuitenkaan. Olen nyt vuoden verran lääkkeitä kokeillut ja ei ole pahemmin sivuvaikutuksia tullut. Ihan kun elimistö olisi tottunut vaikka pienillä annoksilla on menty mm. se klotriptyl mite 25mg. Pitäisi saada kyllä lääkitys, jolla saisin nukuttua ilman kipuja.
Eippi

ViestiKirjoittaja anzqu » 26 Tammi 2013, 19:09

Ei jatkuva kipukaan ole elimistön normaalitila :?
anzqu

ViestiKirjoittaja Eippi » 26 Tammi 2013, 20:02

Kyllä tässä pitäis kivuttomuuteen pyrkiä ja päästäkin. Onhan siinä jo kerran onnistuttu. Yritän puhua ensi viikolla sairaalan neurologin ympäri jos vaikka pääsisin hänen kauttaan kipupolille, jossa voitais katsoa tuota lääkitystä. Pahinta oli varmaan kun psyk. sairaanhoitaja, jonka luona olen käynyt olotilaani valittamassa, sanoi että päänsärky alkaa olla minulla se normaali olotila. Siihen sanoin kyllä heti, että ei tässä olossa ole mitään normaalia eikä tähän totu vaikka kuinka kovin ja kauan koskisi. Tuntuu, että lääkäritkään ei ihan ymmärrä kuinka pahat nämä oireet ovat.
Eippi

ViestiKirjoittaja anzqu » 26 Tammi 2013, 20:05

No, minullakin oireilu on pistetty keskussairaalan psykiatrin tiimoilta uupumuksen piikkiin ja että henkinen sietokykyni on ollut niin kuormittunut, etten kestänyt kolareitani. Tjoo... eipä oireiden taustalla olekaan kuin niskavamma ja aivorunko/aivovamma. Siinäpä psykiatrille uupumusta! :lol:
anzqu

ViestiKirjoittaja Eippi » 26 Tammi 2013, 20:52

Sairaalan psykiatrian ylilääkäri oli pari viikkoa sitten sitä mieltä, että olen ahdistuksellani voinut saada yläniskani tähän tilaan vaikka kerroin fysiatrilla käyneeni. Minulla kun oli meneillään tämän kaiken alkaessa lapsettomuushoidot niin tuntuu, että osaksi siksi oireitani vähäteltiin ja laitettiin stressin piikkiin kun olin vielä edeltävänä syksynä ollutkin oikeasti ahdistunut lapsettomuuden johdosta. Nyt kun epäillään ligamentin löysyyttä tai vauriota niin kertokaa viisaammat, että voiko todella olla niin huono tuuri, että sellaisen olisi saanut osteopaatin käsittelyssä, koska sen jälkeen oireet huomattavasti paheni ja alkoi tämä päänsärky? Mitään ei kyllä rusauteltu, mutta niskan käsittely oli kovakouraisempaa mihin olen tottunut ja kipeäksikin tulin siitä. Tai voiko esim. liiallisella niskajumpalla niskansa vaurioittaa?
Eippi

ViestiKirjoittaja anzqu » 26 Tammi 2013, 20:57

Aika kova voima tarvitaan ligamenttivammaan. Osteopatia on voinut tuoda oireet esille, sillä vaurioitunut niska reagoi todella herkästi käsittelyihin. Minulla esim. on ligamenttivamman johdosta C2-nikamassa virheasento ja se pääsee painamaan hermoja aiheuttaen järkyttäviä kiputiloja.
anzqu

ViestiKirjoittaja Eippi » 26 Tammi 2013, 22:05

Sen käsityksen olen itsekin saanut kun olen lukenut teidän taustoja, joilla ligamenttivamma, että aikamoinen on tällin pitänyt olla. Ja minulla ei ole muistissa mitään onnettomuutta omalta kohdaltani. Oireet vaan ovat ihan kamalat ja kivut melkoiset. Minulla on vain se pieni siirtymä siellä C1-C2 välillä, en tiedä voiko se painaa mitään mikä selittäisi oireistoa. Kuinkahan nopeasti lyrica alkaa yleensä vaikuttamaan kipuun kun tosiaan viikossa ei oikeen mitään muutosta. Taitaa tosin olla pieniä sivuvaikutuksia kun jalat tärisee ja on tullut ihan uudenlaista kihelmöintiä päähän/kasvoille.
Eippi

ViestiKirjoittaja anzqu » 27 Tammi 2013, 13:56

Lyrican pitäisi auttaa jo parissa viikossa, mutta päänsärkyä se ei ole minulla koskaan poistanut. Vain "käsi rasvakeittimessä" -tuntemukset ovat poistuneet. Auttoi siis vain selkeään hermokipuun.

Minulla oli aiemmin takaraivossa kovia paineentunteita, mutta nykyään kiputilat lähtevät lähes poikkeuksetta toispuoleisesti päälaelta siirtyen sitten alaspäin ja lopulta vasta niskaan. Näin siis kipukohtauksissa. Itse niskavamma on kipeä 24/7 lääkityksestä huolimatta.
anzqu

ViestiKirjoittaja kojootti » 27 Tammi 2013, 15:30

Sama juttu rahikaisella, jos niin pystyis elämään, ettei tee MITÄÄN niin vois olla , ettei kipuja olisi. se lienee mahdotonta joten kivun kanssa on opittava luovimaan.
kojootti
kojootti

ViestiKirjoittaja Eippi » 27 Tammi 2013, 16:31

Minun täytyy siis odottaa kärsivällisesti, että tutkimukset jatkuisivat ja syy selviäisi. Minulla ei ole niska koko ajan kipeä vaikka onkin useimmiten jäykän oloinen, mutta minulla vetää vähän väliä niskan ja kaulan lihakset jumiin ja jumitus leviää hartioihin asti. Kipua on myös olkapäissä, korvissa ja leuassa. Päänsärky sen sijaan on päällä lähes koko ajan. Voi se olla, että minun kohdallani lyrica on väärä lääke, koska päänsärky on se pahin oire. Täytyy toivoa, että ensi viikolla olisi vastassa fiksu neurologi, joska laittaisi vaikka kipupolin puolelle.
Eippi

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)