Pään puutuilut ym. tuntemukset

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 25 Loka 2012, 13:33

Mistä olet anzqu saanut parhaan avun? Ootko huomannut, että esim. hatun päässä pitäminen helpottaa oireistoa? Tai olisiko sulla muita vinkkejä, miten tämän kanssa tulee toimeen?

Myös mun fysioterapeutti on höpissyt jotain "yläniskan mekaanisesta toimintahäiriöstä", että ilmeisesti samassa veneessä ollaan...
Rautanaula
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja torvelo » 25 Loka 2012, 15:35

no, diag. alarialigamentit revenneet molemmin puolin, nikaman siirtymä(c1 ja c2), rotaatiot voimakkaasti rajoittuneet c0-c3 tasolle ja koko kaularangan alueelle. sitten on hydropsia yläniskan nivelissä(okkipitoatlantaali ja atlantoaksiaali). vikaa ei voida korjata joten tilanteen pitäminen stabiilina olisi hyvä. kipulääkkeitä ja kaularankaortoosi. ei siedä kylmää eikä vetoa, myöskään takaraivo.
lisänä myös neuropsykoloogisia oireita. aiemmin keskivaikea/vaikea av. sitten on ollut tos epäioly, cprs ja hermopleksuksen venähdys vamma. nyt tuli uutena löytynä rintarangasta nikama joka on ollut lukkiutuneena jo pidemmän aikaa, vuosia?

-torvelo-
torvelo

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 25 Loka 2012, 16:39

Hui, nyt alkaa pelottaa... Nämä kaikkiko näkyivät vain siinä fmri:ssä? Onko sinulla torvelo taustalla tapaturma/onnettomuus? Minkälaiset oireet sinulla on, ilmeisesti kipujakin on? Itsellä tosiaan vaan nuo tuntoharhat. Siksi hiukan kyllästyttää, kun lääkärit käskevät ottaa buranaa ja laittamaan niskaan kipugeeliä... :roll:
Rautanaula

ViestiKirjoittaja torvelo » 25 Loka 2012, 17:17

fMRI:sssä näkyivät nuo niskaan kohdistuvat ongelmat. kuvattiinkin vain niska. oireita on puutumisia, kipuiluja, tunnottomuutta ja kaiken näköistä omituista tuntemuksia. ajan saatosaa tilanne hiukan huonontunut, mutta...
taustalla on kaksi työtapaturmaa.
kysy tk:sta lainaksi kaularankaortoosia(ts. niskatuki) josko se yhtään lievittäisi oloa. ainakin suojaa hyvin vedolta. niska eikä takaraivo itselläni siedä kylmää eikä vetoa. toisilla taas kylmä auttaa. tai, alkuun oli tuon liki surkastuneen käden kanssa että kylmä auttoi ja lämpö teki huonoa. nyt toisinpäin. neuvoja en muita osaa antaa, toiset voivat olla viisaampia.

-torvelo-
torvelo

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 26 Loka 2012, 14:33

No niin. Nyt mulla on naprapaatilta mustaa valkoisella näistä vaivoistani, osaisikohan joku suomentaa?

Yläniskassa selvästi havaittava toimintahäiriö, jossa rotaatio vasemmalle rajoittuu. Segmentaalisesti C0 fleksio lähes kokonaan rajoittunut. C2 l.a. arka ja toiminnassa selvä puoliero. Suboccipitaalialue palpoiden arka ja voimakas lihasjännitys todettavissa. Kova kireys myös prevertebraalilihaksissa.

Tos-tyyppistä oireilua yläapertuuran osalta. Yläraajan hermotensiotesteissä koko pleksuksen osalta kireyttä.

OMT-fyssari on lisäksi sanonut, että C2-alueella on liikehäiriö ja T2 segmentissä hypomobiliteetti.

Oonko mä ihan toivoton tapaus :roll: ?

Fysioterapiaan laitettiin pari aikaa lisää, muuten tänään olisi ollut viiminen. Yläniska on kuulemma nyt auki niin ei tarvinnut manipuloida. Oireet ei kyllä olekaan tällä hetkellä kovin pahat.
Rautanaula

ViestiKirjoittaja torvelo » 26 Loka 2012, 18:09

neuvoisin varaamaan ajan (oma)lääkärille näiden lausuntojen kanssa, ja sieltä sitten lähete erikoislääkärille (fysiatri). tai jos on hillo tarpeeksi niin yksityisesti erikoisläkärille(fysiatri). mutta kuitenkin joudut tapaamaan oman lääkärin, koska jos tulee etuuksia haettavaksi, niin julkisen puolen lääkärin on vahvistettava yksityisen lausunnot.
joko niskassa on jotain rikki, tai sitten ei.
et ole toivoton, toisaan hoito vain kestää kauemmin.

-torvelo-
torvelo

ViestiKirjoittaja anzqu » 27 Loka 2012, 12:46

Rautanaula kirjoitti:Mistä olet anzqu saanut parhaan avun? Ootko huomannut, että esim. hatun päässä pitäminen helpottaa oireistoa? Tai olisiko sulla muita vinkkejä, miten tämän kanssa tulee toimeen?

Myös mun fysioterapeutti on höpissyt jotain "yläniskan mekaanisesta toimintahäiriöstä", että ilmeisesti samassa veneessä ollaan...

Eipä tuohon auta oikein mikään. Lääkitykset ja yksilöllinen niskatuki auttavat jonkin verran, mutta kun oireisto aktivoituu jostain ärsykkeestä, niin sitä on vain kestettävä.
anzqu

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 31 Loka 2012, 22:36

No niin, lääkärissä käyty. Konservatiivisella hoidolla aloitetaan/jatketaan, eli lisää fysioterapiaa, lisäksi suositteli akupunktiota. Kirjoitti myös reseptin Norflexia, jonka sanoi olevan "väsyttämätön lääke" eli sitä voisi päivälläkin ottaa. Äsken kyllä huomasin, että lääkehän on käytännössä sama kuin Dolan (jota mulla on jo kaapissa) ilman parasetamolia. Ja mua se kyllä on väsyttänyt... :?

Niin juu, magneettikuvat katsoi myös ja ne on kuulemma niin siistit, ettei ole epäilystä mistään vakavammasta. Ellei oireisto ala hiipumaan vuoden loppuun mennessä niin sitten laitetaan ilmeisesti puudutuspiikki tai tutkitaan ehkä lisää.
Rautanaula

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 14 Marras 2012, 14:16

http://fysiatria.net/Niskastatakaraivokipu.html

Tämä oirekuvaus on kyllä kuin mun kynästä lähtöisin. Onko kellään kokemusta tästä Markku Tunnisesta? Mietin, kävisinkö hänen vastaanotollaan vielä. Vaikka en tosin tiedä, onko hänelläkään varsinaista ratkaisua tähän mun oirevyyhtiin... Tekstissä puhutaan vain keinoista, joita olen jo kokeillutkin (lääkehoito, mobilisointi ja omatoiminen harjoittelu)
Rautanaula

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 14 Marras 2012, 20:05

Tunnisella on asenne ja osaaminen mielestäni kohdallaan, joten omasta puolestani voin suositella. Minä kävin selkäasioissa hänellä, mutta joku palstalainen oli saanut niska-asioissa hyvän avun. Onko muilla kokemuksia?
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 14 Marras 2012, 20:30

Ok, taidan seuraavaksi kääntyä hänen puoleensa ellei homma ala pikkuhiljaa helpottaa. Tällä hetkellä puutuilu tosin on taas katoamassa, kun naprapaatti rusautti niskan kohdilleen toissapäivänä. Hitto, kun keksisin vaan keinon millä sen saisi pysymään paikoillaan :?
Rautanaula

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 14 Marras 2012, 20:45

Rautanaula kirjoitti: Hitto, kun keksisin vaan keinon millä sen saisi pysymään paikoillaan :?

Mulla on vähän sama ongelma selän kanssa, tulee vähän väliä nikamalukkoja ja pitää rusauttaa auki. Sanovat, että nikamien liikehäiriöt sen aiheuttaa. Niinbä, mutta millä ne liikehäiriöt sais pois? :shock:
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Pumelo » 14 Marras 2012, 21:19

DirtyDeeds kirjoitti:Tunnisella on asenne ja osaaminen mielestäni kohdallaan, joten omasta puolestani voin suositella. Minä kävin selkäasioissa hänellä, mutta joku palstalainen oli saanut niska-asioissa hyvän avun. Onko muilla kokemuksia?

Mulla on kokemusta sekä n. puolentoista vuoden takaa että tältä syksyltä, nää viimeisimmät kokemukset ei niin 100-prosenttisen positiviisia kuin aikaisemmat. Laitoin Rautanaulalle yksäriä tarkemmista kokemuksistani.
Pumelo
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 28 Marras 2012, 11:40

Kyselin tuolla jännitysniskaketjussa tätä jo, mutta kokeillaan vielä tätä kautta :) Eli millaisia kokemuksia löytyy puudutuspiikeistä?

Onko piikistä siis hyötyä muihin oireisiin kuin kipuun? Tarkoitan nyt tätä pään/naaman puutumisoireistoa. Ortonissa tosiaan lääkäri väläytteli sellaista mahdollisuutta, ellei oire muuten ala parantua hoidoilla ja harjoitteilla.

Sitten mua kiinnostaisi, että kuka olisi paras piikittäjä :) ? Ymmärtääkseni Suomessa ei kovin moni fysiatri piikitä ylimpiä nikamavälejä, ja sinne mäkin ilmeisesti sen tuikkauksen tarvisin.

Kuinka tehokas tuo piikki on, vai onko teho ihan yksilöllinen? Kuinka usein se pitää uusia, ja "tottuuko" siihen? Eli auttaako uusi piikki, vai kasvaako toleranssi?

Tämä puutumisoire käyttäytyy kyllä oudosti ainaki mun kohdalla :? Välillä olo on melkein normaali ja toiveet nousee, ja sitten tulee romahdus ja on pakko käydä maate, että helpottaa. Oon kyllä ahkerasti jumpannut yläniskaa. Miten teillä, jotka ootte päässeet oireesta eroon - helpottiko hiljalleen vai tuliko juuri tällasia oireeton-oire päällä -hetkiä?

Ainakin Janskulla oli hyviä kokemuksia kraniosakraaliterapiasta, miten muut puutuilijat? Mulla on huomenna aika kranioon, toivon mukaan saisin siitä apuja.
Rautanaula

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 28 Marras 2012, 23:15

Kyl se perskutti vaan on oltava tuo C1-C2-väli joka mulla kahnaa pahiten :? Siis se suurin syyllinen. Maanantaina tosiaan naksautettiin sieltä lukko auki ja tänään olo on ollut lähes normaali :shock:

Edellisellä kerralla avattiin C2-C3-väli eikä apua kyllä pahemmin ollut ainakaan oireisiin. Pää kyllä kääntyi liukkaammin.

Osaako kukaan viisaampi sanoa, mistä se korvan lukottelu ja soiminen johtuu? Onko se sitte siellä ihan C0-tasolla?
Rautanaula

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)