Pään puutuilut ym. tuntemukset

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

Pään puutuilut ym. tuntemukset

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 23 Loka 2012, 14:12

Moikka, löytyiskö täältä kohtalotovereita mun moninaisille vaivoille. Mulla on ollut niskaongelmia nuoresta asti, nyt oon 35 v. ja kuten joku hieroja optimistisesti aikanaan ennusti, "sulla tulee olemaan kolmekymppisenä tosi pahat ongelmat niskan kanssa" :roll:

Niskoja on hoidettu silloin tällöin, mutta nyt ei tunnu tehoavan mikään. Tosin ei ole aikasemmin ollut moisia oireitakaan. Eli hankalin oire on pään vasemman puolen puutumistuntemukset/kihelmöinti, jotka lähtee niskan pienenä jumitteluna ja nousee siitä takaraivon ja päälaen kautta otsalle. Kun oire on kunnolla päällä, se alkaa heti aamusta ja jatkuu iltaan asti. Tunne on sietämätön, mutta tukan pitäminen kiinni tai jonkun huivin kietaiseminen päähän helpottaa.

Ongelmaa on hoidettu naprapaatilla ja OMT-fyssarilla. Myös purentalihaksia on hierottu ns. VoiceWell-terapialla. Ainut, joka homman on laukaissut on ollut niskan manipulaatio. Mobilisaatiosta ei ole ollut mitään apua ja manipulaatiostakin vain väliaikaisesti. Pari viikkoa manipulaation jälkeen oire on poissa, mutta palaa aina takaisin. Näin on käynyt neljä kertaa. Lisäksi on tullut muitakin oireita vasemmalle puolelle: pikkurillin ja nimettömän puutumista, fasettilukkoja yläselkään, iskiasta, tuntohäiriöitä jalkaan (tuntuu kuin joku kaataisi kuumaa vettä jalalle). Näihin kaikkiin fyssari on ollut löytävinään ratkaisun ja oireet ovatkin helpottaneet hetkeksi mutta palaavat sitten takaisin.

Luin tuosta pään puutumisoireesta jonkin verran netistä ja tältä palstaltakin, mutta aloitin uuden ketjun kun näitä muitakin vaivoja on siunaantunut. Kyseessä siis ilmeisesti ongelma jossain C0-4 alueella (näin fyssarikin mulle selitti). Lisäksi kyynärhermon pinnettä on hoidettu ja L4, L5 ja SI-nivel on olleet osallisina jalkaoireisiin.

Oon miettinyt, että voiko tuon puutumishomman laukaista esim. yskänkohtaus tai oksentaminen? Muistelen, että homma on alkanut uudestaan tuollaisissa tilanteissa. Kulkeeko nielu jossain siellä samoilla linjoilla nikamien kanssa?

Mulla on varattu aika Ortoniin parin viikon päästä. Kaularanka ja pää on magneettikuvattu, vasen jalka ultrattu (epäilin aluksi laskimotukosta...) eikä missään näkynyt mitään poikkeavaa. Mitähän mun kannattaisi siellä Ortonissa vaatia/ehdottaa? Pitäiskö koko ranka kuvata, ja mitä sieltä voisi löytyä näiden oireiden perusteella? Toki pieni pelko vakavasta sairaudestakin vaanii taustalla, mutta kun tutkimuksissa ei ole mitään selvinnyt, niin se on vähän helpottanut. Ja tietty myös se, että hoidot kuitenkin tepsivät edes hetkeksi. Relaksantteja otan usein iltaisin, niistä on pieni apu.

Todellakin haluaisin ratkaisun näihin ongelmiin, rahaa palanut tutkimuksiin ja hoitoihin lähemmäs 3000 euroa. Kohta loppuu rahat, hoitovapaalla kun olen. Lapsen nostelusta nää ongelmat lienevätkin lähtöisin, mutta se on asia, jota en nyt vaan voi välttää ihan lähikuukausina. Mulla on myös lievä skolioosi, joka ei varmaankaan ole mitenkään edistämässä toipumista.

Jos joku jaksoi lukea sepustuksen ja viitsisi antaa neuvoja, niin olisin tosi kiitollinen.
Rautanaula
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja torvelo » 23 Loka 2012, 15:07

tutun kuuluista oireilua. mri ei vielä välttämättä kerro koko totuutta ainakaan niskan osalta, suurimmat löydökset näkyvät mutta piemmät vasta fmri:llä.
kysymys, oletko koskaan laoukannut niskojasi?

-torvelo-
torvelo

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 23 Loka 2012, 15:47

En niskoja varsinaisesti, mutta pari aivotärähdystä kyllä on ollut pyörällä kaatumisesta ja liukastumisesta (pää lojahti suoraan asfalttiin). Ihan lapsena putosin myös keinusta, minkä seurauksena puhkesi lievä epilepsia (lääkitys lopetettiin alle 10-vuotiaana). Ja nuorena hyppäsin benjihypyn, minkä seurauksena koko ranka tuntui pitkään omituiselta. Että onhan hoita tapaturmia näköjään sattunut, kun ne noin yhteen niputtaa... :roll:

Missä noita fmri-tutkimuksia tehdään? Yksityisen kautta kävin mri:ssä, mutta tästä fmri:stä en ole ikinä kuullutkaan.
Rautanaula

ViestiKirjoittaja torvelo » 23 Loka 2012, 16:49

vantaan magneetti on ainakin yksi yritys joka niitä tekee, luullakseni ainoa. kuvaus on kallis, ja tehdään kahdessa eri otossa. omat vaivat ovat osaltaan niska peräisiä, vaan syynä ei ole kireät niskalihakset koska ne ovat lähes surkastuneet.
toivottavasti löydät apua.

-torvelo-
torvelo

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 23 Loka 2012, 17:18

Ok. Mitä sairauksia/ongelmia tuolla tekniikalla sitten voidaan diagnosoida? Saako kysyä, minkä diagnoosin itse sait?
Rautanaula

ViestiKirjoittaja fedja » 23 Loka 2012, 18:28

Minkälaisen lääkärin vastaanotolle olet menossa? Oletko menossa yksityisesti Ortoniin? Kannattaa mennä KuntoutusOrtonin fysiatreille ainakin, jotka tuntevat niskan retkahdusvamman. Kyllähän tuolla on aineksia pohjalla (tapaturmat), jotka voivat aiheuttaa nykyisiä ongelmia. Niistä kannattaa mainita, kun menee lääkärille? Kannattaa myös miettiä, että oletko huomannut tapaturmien tai hypyn jälkeen viiveellä heti oireita ja mitä oireita. Luultavasti pääset paremmin asian kanssa eteen päin, jos vaan löytyy tarpeeksi asiantunteva lekuri ja fyssari hoitamaan tilannetta.

Yskiminen ja oksentelu on tosi rajua puuhaa niskalle/niskalihaksille, joten voivat hyvin laukaista oireilun.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 23 Loka 2012, 19:35

Yksityisesti olen menossa ja fysiatrille. Simo Järvinen oli muistaakseni lääkärin nimi. Ainakin ajanvarauksessa suosittelivat häntä, kun kuulivat oireeni. Tuolloin tosin oli vasta sitä pään puutuilua.

Tämä oireisto kyllä masentaa aika pahasti ja koko kroppa on tavallaan hälytystilassa. Koko ajan odotan, että milloin vihlaisee jalkaa ja milloin puutuu sormi. Oon aina ollut vähän hysteerinen terveyteni suhteen ja helposti jään tarkkailemaan vaivojani. Ja kehittelen itelleni ties mitä tappavia tauteja :roll:

Mutta täytyypä vältellä yskimistä. Oksentelin aika paljon raskaana ollessani ja hiljattain oli oksennustauti, en tiedä sitten onko nämä vaikuttaneet niskaongelman kehittymiseen/pysymiseen. Toivon mukaan tauti ei ihan heti iske uudestaan.
Rautanaula

ViestiKirjoittaja fedja » 23 Loka 2012, 21:51

Kuulostaa, että pitäisi olla ok lääkäri. Anzqu sai häneltä ainakin alkuapua ongelmiinsa.

Jos on niskan retkahdusvammaa tullut ja neuraalikudoksen ongelmaa, niin
myös virustaudit menee tuonne hermo/kalvotasolle itsellä ainakin ja tauti jyllää oirealueella ja pahentaa oireita, mutta sitten yskinnässähän on mukana iso läjä rintarangan, kaulan, niskan ja pään alueen lihaksista. Samoin kuin oksentelussa.

Kannattaa myös rauhoitella itseään välillä. Se edistää hermoston rauhoittumista ja sitä kautta lieventää oireistoa. Minulla rentoutussessiot ovat tärkeimpiä oireiston hoidossa. Tällöin hoen itselleni, että tietyt alueet rentoutuvat ja kaikki on kunnossa ja olen turvassa ja niin edelleen. ja se rauhoittaa ja rentouttaa ü.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 24 Loka 2012, 17:40

En oikein jaksa uskoa, että mistään voisi löytyä pysyvää ratkaisua tähän mun ongelmaan. Kun tähän mennessäkään ei ole löytynyt. Tosin "vasta" reilut kolme kuukautta tässä on oireitten kanssa tapeltu :roll: Mutta ei mulla ole varaa käydä jatkuvasti kolmen viikon välein rusauttamassa niskaa paikoilleen.

Mitähän muuta tähän vaivaan voisi ylipäätään kokeilla? Puhun nyt tästä pään puutumisesta, se on kuitenki suurin ongelma. Tosiaan manipulaatio on ollut ainut, joka vähäksi aikaa vie oireet pois. Miten homman saisi pysymään? Auttaisikohan joku puudutuspiikki? Onko kellään niistä kokemusta?

Mietin, voiko ihan nielaiseminenkin vaikuttaa sinne ongelmakohtaan ja suistaa sen raiteiltaan. Että jos se paikka mun niskassa on niin herkkä, niin jääkö se enää ikinä pysyvästi paikalleen. Syömistä ei kuitenkaan voi välttää ja tuleehan se yskäkin välillä.

Saanen ainakin joitakin vastauksia näihin kysymyksiin Ortonista. Ei vaan jaksaisi odottaa.. Ja miten ne maksujutut mahtaa siellä mennä? En ole pääkaupunkiseudulta (reilun tunnin ajomatka Helsinkiin), joten voiko ne laittaa mut oman aluesairaalan hoitoon vai joudunko maksamaan kaiken itse jatkossakin?
Rautanaula

ViestiKirjoittaja fedja » 24 Loka 2012, 20:04

Muualta saa vaan apua ja tietoa, mutta taitaa olla niin, että lopulta kuitenkin pitää itse löytää etsimällä ja kokeilemalla oikeat hoidot (kenties lekurien avulla) ja lekurit ja sen, miten pääsee eteenpäin.

Laitan tähän vielä Tampereen hyvän fysiatrin tiedot. Hänellä tietoa ja kokemusta myös itsellä manipulaatiosta ja mobilisoinnista. Hän myös käyttää joissain tapauksia injektiohoitoa. On tarkka tutkimaan ja analysoimaan tilannetta. Jos asut yhtään Tampereella päin, niin suosittelen harkitsemaan Ortonin lekurin sijaan häntä. Hän ymmärtää myös erittäin hyvin vammoissa tapahtuneet niskan retkahduksesta aiheutuneet kudosvammat. Luulenpa, että on noissa asioissa pätevämpi vielä kun Ortonin fysiatri, jonne olet menossa.
http://www.tampereenfysiatripalvelu.fi/esittely/

Jos on huono tilanne, niin Ortonilta voidaan hakea maksusitoumusta kuntoutukseen Ortonille, mutta en tiedä mikä on kriteeristö, että milloin näin tehdään. Aika moni rahoittaa hoitonsa alkuun yksityisesti senkin takia, että saa pätevämpää hoitoa ja pääsee nopeammin hoitoon.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 24 Loka 2012, 20:16

Mulle sanottiin Ortonista aikaa varatessa että tämä mun lääkäri on ainakin joskus antanut puudutuspiikkejä tämän tyyppisissä tapauksissa. Mutta varmasti tosi tarkkaan harkitaan, pistetäänkö vai ei. Pahoin pelkään, että en ole kärsinyt tarpeeksi pitkään :roll:

Valitettavasti Tampereelle on liian pitkä matka (3-4 tuntia suuntaansa) ainakin tällä hetkellä. Kiitos kuitenkin tiedosta. Jos Ortonin kautta ei ala homma pelittämään niin pidän tätä Tampereen paikkaa sitten viimeisenä oljenkortena :)

OMT-fyssarini on täällä meillä päin hyvin arvostettu tyyppi ja valtakunnallisestikin tunnettu. Siinä mielessä kyllä luotan häneen. Ongelma vaan on tosiaan se, että niska vinksahtaa aina niin helposti uudestaan ahkerasta kotijumpasta huolimatta. Hänellä olen käynyt viisi kertaa, lähetteessä vielä viisi jäljellä.

Mikähän mahtaa olla se hoitokertojen määrä, että pysyvää tulosta pitäisi alkaa saada? Ja kuinka usein niskoja ylipäänsä "saa" manipuloida?
Rautanaula

ViestiKirjoittaja Orkidea » 24 Loka 2012, 22:33

Minäkin suosittelisin menemään Tampereen Fysiatripalveluun, siellä osataan tutkia ja hoitaa vähän haastavampiakin tapauksia ja Tampereen fysiatri tosiaan käyttää tarvittaessa injektiohoitoja. Minulle pistetään siellä piikki niskaan säännöllisesti ja se kyllä helpottaa oireita aina vähäksi aikaa :).
Orkidea

ViestiKirjoittaja anzqu » 24 Loka 2012, 23:22

fedja kirjoitti:Kuulostaa, että pitäisi olla ok lääkäri. Anzqu sai häneltä ainakin alkuapua ongelmiinsa.

Joo, Järvisellä kävin maaliskuussa ja hyvin sai napattua oireistosta kiinni. Minulla puudutuspiikkejä ei voinut antaa, koska kiputiloja oli laajalti koko kaularangassa, mutta Järvinen oli se lääkäri joka paikallisti yläniskan mekaanisen problematiikan, joka 4kk myöhemmin fmri-kuvauksessa Vantaan Magneetissa paljastui alaria-ligamenttivammaksi.

Minulla pään puutumis/kihelmöintioireiston aktivoitumiseeb riittää pelkkä kylmä veto niskaan, pidempiaikainen sivulle katsominen jne. Kuumetaudit, oksentaminen ja itkeminen ovat myrkkyä, huutaminen laukaisee yskänpuuhkan jokapahimmillaan meinaa saada oksentamaan ja nielu on muutenkin ihan outo. En voi puhua ruokasuussa tai ruokaa on välittömästi henkitorvessa, hikka tulee herkästi ja nielu on muutenkin herkkä lukkiutumaan.

Minulla oireisto on kolarien jälkimaininkeja, ensimmäistä retkahdusta en edes tajunnut ennenkuin niska kipeytyi ja meni tönköksi. Toinen olikin sitten tuhoisampi...
anzqu

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 25 Loka 2012, 09:32

Onko teillä ollut korvan lukkoilua? Mulla tää vaiva oikeestaan alkoi korvasta, sen jälkeen kun olin laulanut (=huutanut) monta tuntia karaokea :) Puutuilut alkoivat sitten hiljalleen pari kk myöhemmin ja pamahtivat kunnolla päälle kun kävin lapsen kanssa huvipuistolaitteissa.

Anzqu, kuinka monta kertaa kävit Järvisellä vai tekikö hän diagnoosin heti ekalla käynnillä? Miten ongelmaasi on hoidettu? Kuinka kallis se fmri-tutkimus on?
Rautanaula

ViestiKirjoittaja anzqu » 25 Loka 2012, 10:46

Kävin Järvisellä vain kerran ja hän antoi suosituksen 5pv osku-kuntoutuksesta, johon en lopulta saanut maksajaa. Työkkärin kustannuksella olin lopulta Ortonissa 3pv työ- ja toimintakykytutkimuksissa.

Minulla on niskaoireilun lisäksi voimakas neuropsykologinen oireisto, joten hakeuduin vielä Ortonin jälkeen aivovammaspesialistille ja hän laittoi lisätutkimuksiin, jolloin tehtiin fmri. Tutkimus maksoi yli 2000e, minulla senkin maksoi työkkäri.
anzqu

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)