Kaularangan välilevypullistuma ja siihen liittyvä hoito?

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

Kaularangan välilevypullistuma ja siihen liittyvä hoito?

ViestiKirjoittaja Kristiina78 » 22 Loka 2012, 18:21

Heippa! Olen uusi tällä palstalla, mutta jonkin verran olen seurannut palstan kirjoituksia ja rohkaistuin nyt itsekkin kirjoittamaan omista ongelmista ja oireista.

Olen käynyt niskavaivojen vuoksi fysiatrilla yksityispuolella. Kaularangasta on otettu parit röntgenit sekä mri. Fysiatrin mukaan välissä 4/5 olisi prolapsi joka tulee kontaktiin selkäytimeen ja mahdollisesti discus repeytynyt. 3/4 välissä lievää protruusiota. Lisäksi fysiatrin lausunnossa lukee ligamenttivamma (onko se jotain nivelsidevammaa, vai mitä?).
Taivutusröntgenin osalta 3/4 välissä degenmaisema (mitä se sitten tarkoittaa?) ja runsas kulumamuutos ja liikkuu enemmän kuin ympäröivät nikamavälit.. 4/5 kippaa ja jaloissa vilkkaat refleksit.

Oireita minulla on ollut niskasärky, päänsärky (pari kertaa olen ollut tiputuksessa), pahoinvointi, huimaus, käsien puutuminen sekä nyt mös toisen jalan puutuminen. Pahoinvointi äityy välillä nopeasti sen verran pahaksi että yrjö lentää. Oksentamisen jälkeen nousee lämpöä n. 37,5.

Noh, saikulle jouduin ja tukikauluksen kanssa. Tukikulusta pidin parina päivän tunnin tai kaksi, kun oireet pahenivat ja sen käyttö kiellettiin. Fysiatri suositteli neurokirurgille menoa koska mahdollinen leikkaushoito oli fysiatrin mielestä aiheellinen.

Pienen odottelun jälkeen pääsin tai oikeastaan jouduin neurokirurgille. Kävin yksityisvastaanotolla, mutta tämä leikkaa myös julkisella puolella. Neurokirurgin vastaanotto oli minulle suorastaan järkyttävää kirurgin asenteen ja asiakaspalvelun vuoksi. Hänen mukaan minulla ei ole pullistumaa ollenkaan, enkä kyllä saanut selvää mistä oireeni hänen mukaansa johtui. Kirurgi katsoi siis samat mri kuvat kuin fysiatri, radiologi sekä kaksi fysioterapeuttia. Koska hänen mielestä niskassani ei ole mitään vikaa, niin sitä ei voida myöskään hoitaa. Kysyin kunka kauan näitä kipuja/oireita tarvitsee sitten kärsiä, että asialle tehdään jotain. Vastaus oli että minun täytyy kärsiä näistä koko loppuelämä. Tämän jälkeen minut ohjattiin sirdalud reseptin kanssa kassalle ja lähdin sata euroa köyhempänä.
Menin toiselle neurokirurgille, joka diagnosoi prolapsin, mutta sanoi että leikata ja ohjeisti hakemaan tens-laitteen. Vielä en ole saanut laitetta kotiin, joten en tiedä miten vaikuttaa. Onko muilla kokemuksia tens laitteen toimivuudesta oireisiin?
Fysioterapeutti on todennut lihasten olevan aivan jumissa päästä varpaisiin ja niitä nyt yritetään aukaista.

Kuulisin mielelläni kokemuksia vastaavanlaisista ongelmista/oireista/hoidoista sekä siitä että millaisilla oireilla/diagnooseilla on lähdetty leikkaamaan?

Nyt en itse enää tiedä mitä tekisin tai mihin menisin jos tämä tens hoito ja fysioterapia ei auta. Tuntee itsensä idiootiksi näiden neurokirurgien edessä, eikä sinne ainakaan enää kovin mielellään menisi.

Kiitos vastauksista jo etukäteen:) ja voimia!
Kristiina78
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja kojootti » 23 Loka 2012, 12:48

Heippa vaan Kristiina78 ja tervetuloa sivustolle!

Kirurgisesta hoidoista ei ole niskan osalta kokemusta mutta TNS laite on itsellä ( hinta n 100 euroa) ja siihen olen ollut tyytyväinen. Helppo käyttää ja auttaa lihasjumeihin yllättävän hyvin. Käytän itse sitä ihan pitkin päivää.

Itsellä myös alarialigametti repeymät ja prolapsi C V-VI välillä. Neurokirurgi todennut , että konservatiivinen hoito, ei leikattavaa.
kojootti
kojootti
Erittäin kiivas niskoittelija
Erittäin kiivas niskoittelija

Re: Kaularangan välilevypullistuma ja siihen liittyvä hoito?

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 23 Loka 2012, 15:38

Moi, Kristiina! Ja tervetuloa palstalle!

Kristiina78 kirjoitti:Fysiatrin mukaan välissä 4/5 olisi prolapsi joka tulee kontaktiin selkäytimeen ja mahdollisesti discus repeytynyt.

Tämä prolapsi kuulostaa siltä, että jos se ei piakkoin itsestään ala vetäytyä, niin leikkaushoito voisi olla paikallaan. Erityisesti on huonoa, että se pääsee jo painamaan selkäydintä. Se voi aiheuttaa jalkaoireita yms. Se ensimmäinen neurokirurgisi oli selvästi aika ääliö. Toinen sitten näköjään oli sitä mieltä, että katsotaan josko lähtisi itsestään kuivumaan ja vetäytymään tuo pullistuma. Jos se ei lähde, niin sitten leikkaushoitoa on syytä harkita uudestaan. Jollei se 1-2 kk:n sisällä ala helpottamaan, niin leikkaushoitoa olisi syytä harkita.

Sen fysiatrin kanssa voisit edelleen asioida, että minkä aikaa konservatiivisella hoidolla vielä yritetään. Ja tietysti jos oireet alkavat pahentua, niin kiireesti uudestaan lääkärille.

Muut havainnot eivät kuulosta kovin huolestuttavilta, ainoastaan tuo pullistuma on sellainen, että sitä on syytä tarkasti seurata. (En tosin tiedä, mitä degenmaisema tarkoittaa, mutta ei kuulosta pahalta...) Yksi nikamaväli sulla liikkuu turhan paljon ja lihashallinnan jumppaamisella se olisi tarkoitus saada kuriin.

Mulla on niska leikattu 1999 ja muutaman muunkin niskaleikatun tarinoita täältä palstalta löytyy, esim. Vaivaisakka. Niistä löydät enemmän kuvausta oireista yms. minkä takia leikkauksiin on lähdetty.
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kristiina78 » 24 Loka 2012, 08:47

Kiitos vastauksista :) pahat niskasäryt ja päänsärky alkoi jo heinäkuussa, magneettikuvat on otettu elokuun loppupuolella. Minulla on ollut vuosia niskojen kanssa ongelmia kipuilujen suhteen ja olen ollut peräänajo kolarissa sekä nokkakolarissa n.6vuotta sitten. Silloin omaa tyhmyyttäni en käynyt lääkärissä,,koska en kokenut tilanteessa päivystyshoidon tarvetta vaikka niskaan kyllä sattui :roll: Fysiatrin mukaan nikama on voinut silloin jo liikkua ja röntgen kuvassa näkyy tosi pieni murtuma, näyttäisi omissa silmissä sellaiselta että ihan kun nikaman alaosasta olisi irronnut pikkuinen pala. Luulen että pullistuma on tullut nyt heinäkuussa jolloin niska kipeytyi oleellisesti enemmän. Pikkuhiljaa mukaan on tulleet näitä muita oireita.

Sain eilen tk:sta lainaksi tens-laitteen ja kokeilen onko siitä apua itselleni, toivotaan nyt parasta. Olen kuullut hyviä tuloksia leikkaushoidosta, vaikka ajatuksena se vähän pelottaa.

Työterveyslekuri laittoi lähetteen työterveyden neurologille, mutta sekin on vasta kuukauden päästä. En kyllä tiedä miten neurologi voisi auttaa tässä tilanteessa..

Kiva kun olemme maksaneet kuukauden matkan Aasiaan tammikuussa ja mietin nyt että mitkä riskit sinne olisi lähteä jos tämä ei ala helpottamaan.. Onko tietoa siitä miten esim.pitkä lentomatkantms.voi vaikuttaa tilanteeseen?

Onko teillä tietoa siitä voiko niskaan kehittyä krooninen kiputila, olen senkin kokenut 10 vuotta sitten polven osalta. Sen vuoksi jouduin vaihtamaan alaa ja fysioterapia kesti kolme vuotta, jolloin opettelin uudelleen kävelemään jne. Sitä helvettiä en haluaisi kenellekkään ja nyt kun olen siitä päässyt yli, niin pelottaa että seuraavaksi se iskee vielä tuohon niskaan :evil:

Niin ja sitä vielä piti kysyä, että kuinka nopeesti tens-laite on vienyt kipuja pois?

Kiitos jos jaksatte vastailla :)
Kristiina78
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 14 Joulu 2012, 21:51

Onkin näköjään aikanaan unohtunut vastata... Onko sulla, Kristiina, asiat edenneet johonkin suuntaan?
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kristiina78 » 27 Tammi 2013, 22:53

DirtyDeeds kirjoitti:Onkin näköjään aikanaan unohtunut vastata... Onko sulla, Kristiina, asiat edenneet johonkin suuntaan?

Moi, tulin pitkästä aikaa lueskelemaan palstaa :oops:

Mutta joo, ei oo edennyt asiat mihinkään suuntaan tai oikeestaan mennyt pahempaan suuntaan oireiden ym.kanssa.
Kokeilin tens-laitetta pari viikkoa, ei toiminut mulla. Sitten menin työterv.lekurille joka laittoi neurologille. Neurologi teki parit testit ja epäili TOS:a, laittoi taas neurokirurgille. Neurokirurgi katsoi jälleen samat kuvat ja kertoi että ei leikata niskaa. Sen jälkeen neurologi laittoi fysiatille ja enmg-tutkimuksiin. Fysiatri diagnosoi pullistuman lisäksi TOS:n, kaikki nivelet yliliikkuvia, si-nivel lantiossa vinksallaan ja koko yläkroppa aivan jumissa sekä paljon virheasentoja. Lisäksi määräsi yläniskan tt-kuviin epäillessään että eka nikama olisi "luistanut pois paikoiltaan" kallosta, joka selittäisi myös jatkuvaa päänsärkyä..

Enmg-tukimuksissa oli kynärvarressa hermo puristuksessa ja jotain pientä muuta käsitääkseni normaalia pullistumatapauksille..

Nyt odottelen taas neurologin kantaa ja ehdotuksia miten lähdetään hoitamaan. Todellakin toivon että asiat alkaisi liikahtamaan johonkin suuntaan!

Oireita siis tällä hetkellä: niskakipu, päänsärky, käsien/sormien puutuminen, ajoittainen huimaus.. Noin pari kuukautta on ollut niin että en pysty pitämään käsiä koholla ollenkaan kun alkaa heti särkemään käsiin ja voimat menee. Lisäksi kädet puutuu enemmän nukkumaan mennessä kylkiasennossa ja aamulla sormet on turvoksissa ja sellaset kohmelot. :?

Onkohan täällä mitään tietoa TOS: n kuntoutuksesta tms.??
Kristiina78
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 28 Tammi 2013, 06:21

DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)