Niska/hartiavaivainen

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

Niska/hartiavaivainen

ViestiKirjoittaja Neiti87 » 13 Syys 2012, 14:41

Hei kaikille! Olen uusi tällä foorumilla ja kiitollinen että löysin tällaisen! Olen 25- vuotias nainen ja minulla on nyt 3-4vuotta ollut kaikenmoisia oireita, lääkärillä tullut juostua enemmän ja vähemmän. Olen jopa luullut sairastavani syöpää tai muita vakavia oireiden perusteella (ja kyllä, olen hieman hysteerikko mitä tulee sairauksiin.)

Oireitani ovat:
-lievä huimaus
-hengenahdistus
-syvään hengittäminen sattuu yläselän lihaksiin
-kasvojen nipistely/puutuminen
-vasemman käden puutuminen/tuntuu hassulta
-rintalihasten nipistely tietyissä asennoissa (luulin ensin kun tuli tällaisia oireita että minulla on sydämessä vikaa, lääkäri kuitenkin totesi sydämen terveeksi)
-olkapäitä ja hartioita kiristää kun venyttää taaksepäin
-otsaa kiristää/särkee ajoittain (tuntuu kuin otsanahkaa venyttäisi taaksepäin)
-niskalihakset kireänä (pää kuitenkin taipuu hyvin sivuille)
-yleinen väsymys/huonon olon tunne
-vasemman jalan särkeminen (tämä kipu tulee välillä ja häviää)
-ylösnouseminen lattiatasosta aiheuttaa huimausta
-palan tunne kurkussa
-kurkussa kuuluu outoa puhinaa kun liikuttaa yläkroppaa sivulta sivulle

Nämä tulivat nyt ekana mieleen. Olen käynyt omt:llä joka avasi rinta/selkä ja niskalukot. Nyt on menossa kolmas viikko kun käyn hierojalla. Kuinkakohan monta kertaa tarvitaan jotta lihakset alkavat aukeamaan? On tullu syötyä mm. motifeneä, buranaa, panadolia. Sirdaludiakin on määrätty. Lääkäri totesi tension neck sekä tietzen syndrooman. Kuvaavatko nämä oireet kyseisiä tauteja?

Ammatiltani olen siivooja ja työ on siis fyysisesti rankkaa ja yksipuolista. Salille on kehoitettu menemään mutta en uskalla mennä ennenkuin lihakset ovat kunnossa. Vai pitäisikö aloittaa nyt jo harjoittelu vaikka lihakset on vielä jumissa? Mitä te suosittelette että kannattaisi tehdä? Mitä hoitoja kannattaisi kokeilla? En ole siis harrastanut liikuntaa muutamaan vuoteen.
Olen siinä pisteessä että alkaa tuntumaan siltä että mikään ei auta. Aika epätoivoinen olo.
Neiti87
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Re: Niska/hartiavaivainen

ViestiKirjoittaja fedja » 14 Syys 2012, 19:11

Neiti87 kirjoitti:hierojalla. Kuinkakohan monta kertaa tarvitaan jotta lihakset alkavat aukeamaan? On tullu syötyä mm. motifeneä, buranaa, panadolia. Sirdaludiakin on määrätty. Lääkäri totesi tension neck sekä tietzen syndrooman. Kuvaavatko nämä oireet kyseisiä tauteja?

Ammatiltani olen siivooja ja työ on siis fyysisesti rankkaa ja yksipuolista. Salille on kehoitettu menemään mutta en uskalla mennä ennenkuin lihakset ovat kunnossa. Vai pitäisikö aloittaa nyt jo harjoittelu vaikka lihakset on vielä jumissa? Mitä te suosittelette että kannattaisi tehdä? Mitä hoitoja kannattaisi kokeilla? En ole siis harrastanut liikuntaa muutamaan vuoteen.
Olen siinä pisteessä että alkaa tuntumaan siltä että mikään ei auta. Aika epätoivoinen olo.

Moikka Neiti87. Odotin, että josko joku Tension Neckin parempi asiantuntija olisi vastannut sinulle. Kerron tässä nyt omia mutuja. Kyllä selkeää muutosta olisi hyvä nähdä, jos kolme kertaa olet käynyt hierojalla.

Onko kukaan ehdottanut, että kyse voi olla neuraalikudoksen ärsytystilasta? Jos oireet laajenevat koko kehoon, niin hermokudoksen ärsytys voisi selittää sitä. Oletko pyytänyt välillä sairaslomaa? Parin viikon sairasloman aikana voisit nähdä, että helpottuuko oireet, jos rasitus poistuu. Kuntosalilla ei kyllä mitään rajua kannata tehdä, jos kroppa on noin ärsyyntynyt.

Mitäkähän osaisin sinulle suositella hoidoksi. En osaa suositella muuta kuin niitä, mistä itse olen kokenut saavani apua, eli kraniosakraaliterapiaa tai osteopaatti, joka osaa kraniaalista osteopatiaa, hoitaa siis pehmeästi, ei niks-naks tyylillä. Hyvältä fysiatrilta voisi jotakin lisäapua saada. Fysioterapeuteissa on myös eroa, että tajuaako ongelmasi ja osaako ohjata oikeita liikkeitä.

Onko taustalla kaatumista, liukastumista, putoamista, kolaria?

Jos vinkkaat missä puolella Suomea olet, niin kenties voisimme vinkata, minkälaisia asiantuntijoita kannattaisi kokeilla.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja CH » 15 Syys 2012, 16:11

Moi!

Mulla on taustalla kaatumisonnettomuus, ja sitä seuranneen oirekirjon mukana on muutamia samoja oireita kuin sulla:

- syvään hengittäminen sattuu yläselän lihaksiin (mulla sattuu välillä pitkin yläkroppaa)
-yleinen väsymys/huonon olon tunne
-ylösnouseminen lattiatasosta aiheuttaa huimausta (tosin mulla on myös matalahko verenpaine)
-palan tunne kurkussa
-kurkussa kuuluu outoa puhinaa kun liikuttaa yläkroppaa sivulta sivulle

Olen aina luullut, että tuota viimeksi mainittua tapahtuu kaikille - tunnistavatko muut tuon oireen? Se kuulostaa ja tuntuu aika hassulta.

Kuten Fedja kysyikin, muistatko kaatuneesi/pudonneesi/lyöneesi pääsi/olleesi kolarissa tms. viime kuukausina tai jopa vuosina?
CH
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 15 Syys 2012, 17:06

CH. Mulla kuuluu tuota outoa rahinaa tai kohinaa myös. Minä sijoitan äänen tulevaksi keuhkoista. Kun kuulin ensimmäisiä kertoja niin ihmetytti.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja CH » 15 Syys 2012, 17:31

Joo, mä en osaa kuvailla sitä muuten kuin että keuhkot henkäisevät ikään kuin itsekseen ;)
CH

Re: Niska/hartiavaivainen

ViestiKirjoittaja Neiti87 » 19 Syys 2012, 15:11

fedja kirjoitti:Moikka Neiti87. Odotin, että josko joku Tension Neckin parempi asiantuntija olisi vastannut sinulle. Kerron tässä nyt omia mutuja. Kyllä selkeää muutosta olisi hyvä nähdä, jos kolme kertaa olet käynyt hierojalla.

Onko kukaan ehdottanut, että kyse voi olla neuraalikudoksen ärsytystilasta? Jos oireet laajenevat koko kehoon, niin hermokudoksen ärsytys voisi selittää sitä. Oletko pyytänyt välillä sairaslomaa? Parin viikon sairasloman aikana voisit nähdä, että helpottuuko oireet, jos rasitus poistuu. Kuntosalilla ei kyllä mitään rajua kannata tehdä, jos kroppa on noin ärsyyntynyt.

Mitäkähän osaisin sinulle suositella hoidoksi. En osaa suositella muuta kuin niitä, mistä itse olen kokenut saavani apua, eli kraniosakraaliterapiaa tai osteopaatti, joka osaa kraniaalista osteopatiaa, hoitaa siis pehmeästi, ei niks-naks tyylillä. Hyvältä fysiatrilta voisi jotakin lisäapua saada. Fysioterapeuteissa on myös eroa, että tajuaako ongelmasi ja osaako ohjata oikeita liikkeitä.

Onko taustalla kaatumista, liukastumista, putoamista, kolaria?

Jos vinkkaat missä puolella Suomea olet, niin kenties voisimme vinkata, minkälaisia asiantuntijoita kannattaisi kokeilla.

Hei ja kiitos vastauksesta! Taustalla ei ole mitään tapaturmaa (tai en osaa ainakaan yhdistää mihinkään), oireet ovat tulleet pikkuhiljaa. Olen kyllä kerran kaatunut mutta en satuttanut kuin nilkkani joka nyrjähti.

Porvoossa majaillaan. Huomenna olisi tarkoitus käydä kiropraktikolla jos hän osaisi jotenkin auttaa. Lisää vastauksia/vinkkejä saa antaa! Olen jo kohta varma että tämä on jotain vakavampaa (syöpä tms)... :/

Sairauslomaa on ollut ja kesälomakin oli mutta en huomannut mitään muutosta parempaan.
Neiti87
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Neiti87 » 19 Syys 2012, 15:16

CH kirjoitti:
Olen aina luullut, että tuota viimeksi mainittua tapahtuu kaikille - tunnistavatko muut tuon oireen? Se kuulostaa ja tuntuu aika hassulta.

Joo siis se tuntuu todella oudolta ja kuulostaakin hassulta. Lääkäri sanoi mulle tosta et on lihakset niin jumissa että painaa jonnekin mikä aiheuttaa tuota ääntä.
Neiti87
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)