Sokea täplä & välkkymistä silmissä - niskasta johtuvaa?

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

Sokea täplä & välkkymistä silmissä - niskasta johtuvaa?

ViestiKirjoittaja VaniljaSydän » 05 Syys 2012, 17:21

VaniljaSydän täällä kirjoittelee pitkästä aikaa... Nyt olisi sellaista kysyttävää, että voiko niska/hartiavaivoihin liittyä sokeita pisteitä ja valonvälähdyksiä näkökentässä (kohtausmuodossa)?

Mulle siis kävi toissapäivänä niin, että kun katsoin kaikessa rauhassa televisiota, huomasin yhtäkkiä etten jotenkaan näe koko kuvaa kunnolla. Siis kun tv:ssä näkyi ihmisen kasvot ja katsoin henkilön toista silmää, en nähnyt toista kun tuntui olevan sokea piste edessä. Tuon jälkeen siirryin tietokoneelle ja sama juttu; lukeminen ei onnistunut, kun näin ainoastaan sen sanan mihin tarkensin, viereinen sana oli sokean pisteen takana. Pian tämän jälkeen aloin nähdä näkökentässä kummallista sateenkaarenväristä välkettä, mikä laajeni ja voimistui pikkuhiljaa (en osaa sanoa tarkkaan, että näkyikö vain toisessa silmässä vai molemmissa, mutta välkettä näkyi myös silmät kiinni ollessa). Pian välkkyi niin, että hyvä kun eteeni näin. Päänsärkyä tai muita kipuja tuohon ei liittynyt.

Soitin päivystykseen ja sieltä kysyttiin että olenko ollut paljon tietokoneella / katsonut tv:tä. Käskettiin vain levätä silmiä ja suositeltiin ottamaan särkylääke, vaikka kerroinkin ettei päätäni särje. Pidin liinaa jonkin aikaa silmillä (särkylääkettä en ottanut) ja pikkuhiljaa näkö palautui normaaliksi. Kohtaus kesti suunnilleen 30 min.

Päivystyksestä ei sanottu tarkemmin että mikä mahtaisi olla syynä. Puhuttiin vain rasituksesta ja siitä että esim. lapsille tulee helposti tuollaista valojen välkettä jos pelaavat kauan tietokonepelejä tai ovat koneella. Enkä sitten huomannut kysyä sen tarkemmin että mikä mahtaisi olla syynä kun olin todella peloissani, tuollaista kohtausta kun ei ole koskaan aiemmin ollut.

Nyt sitten mietin että mitä ihmettä tuo mahtoi olla? Voiko (todella) jumissa olevat niska/hartialihakset aiheuttaa tuollaista? Silmien liikarasitustakin olen miettinyt, kun tietokonetta ja tv:tä on tullut tuijotettua melkoisesti yön pikkutunneillekin saakka, vaikka niska on tuntunut jo valmiiksi kipeältä ja silmät väsyneiltä...

Ajattelin että täällä saatettaisiin tietää tarkemmin, voiko olla niska/hartiaperäistä.

// Johtui muusta syystä kuin niskasta.
Viimeksi muokannut VaniljaSydän päivämäärä 07 Loka 2013, 19:06, muokattu yhteensä 1 kerran
VaniljaSydän
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 06 Syys 2012, 11:00

Minulla on ollut vastaavia aikoinaan ja ne tulkittiin päänsäryttömäksi migreeniksi. Ihmisen kasvoista kirjaimellisesti puuttui puolet. Etenkin opiskelu- ja odotusaikana noita tuli usein.

Ja nyt niskavamman jälkeen on tullut noita valonvälähdyksiä, valopalloja, sumeita kohtia yms. näkökenttään.

Janskun neuvo on hyvä.
anzqu
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja kojootti » 06 Syys 2012, 12:46

Juu on tutttu oire. Menee ohi levolla ja särkylääkeellä. Mulla helle tekee ton aina.
kojootti
kojootti

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)