Taas yksi uusi apua ja tietoa kaipaava

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

Taas yksi uusi apua ja tietoa kaipaava

ViestiKirjoittaja Solmunen » 21 Elo 2012, 08:59

Olen kolmekymppinen, ainakin tähän saakka perusterve mieshenkilö. Kuitenkin viime aikoina minulla on alkanut esiintyä erilaisia oireita, joiden voisin kuvitella olevan niskasta johtuvia. Niinpä ajattelin kysyä neuvoa tältä foorumilta (joka vaikuttaa muuten hyvinkin asialliselta ja järkevältä keskustelupaikalta).

Mutta niihin oireisiin. Jo tässä vaiheessa todettakoon, että mitään yksittäistä iskua tai laukaisevaa tekijää en niille keksi, vaan oireet ovat ikään kuin pikkuhiljaa hiipineet mukaan elämääni. Oireet ovat myös hieman epämääräisiä, tarkoittaen että en itsekään osaa täysin paikantaa kaikkia niitä.

Yleisesti ottaen, minulla esiintyy kireyden tunnetta hartioissa, niskassa ja kallonpohjassa. Kireyden tunteella tarkoitan, että kyseessä ei ole varsinainen kipu, vaan enemmänkin sellainen tylppä jomotus, jota on vaikea kuvailla tarkemmin. Tavallaan paineen tunnetta, tavallaan kipua. Pää kääntyy kuitenkin normaalisti, minkä fysioterapeuttikin totesi. Venyttelyllä tai liikunnalla en ole päässyt näistä eroon, vaan päinvastoin jotkin liikuntamuodot tuntuvat vain pahentavan tilannetta.

Rangassa tuntuu niin yläselän-niskan kuin rinnankin puolella jäykkyyttä. Niska rutisee usein.

Ajoittainen päänsärky, etenkin aamuisin. Tähän liittyy usein voimakasta hartiajumitusta. Särky hellittää useimmiten sängystä nousun jälkeen. Muuten päätä ei yleensä särje, mutta sellainen "jäykkä" olo (hyvin vaikea kuvailla) päässä ja kasvoissa on yleistä. Myös paineen tunnetta ajoittain.

Mitään näköhäiriötä tai huimausta ei esiinny, mutta silmäni kylläkin väsyvät helposti ja ovat valonarat. Uskoisin tämän olevan yhteydessä tuohon yllä kuvailemaani jäykkyyteen kasvoissa.

Väsymys, yleisesti ottaen. Yllä kuvailemani aamusäryt ovat varmaankin merkki siitä, että myöskään unen laatu ei ole paras mahdollinen, mikä taas osaltaan selittää väsymystäkin.

Sellaista. Kuten kertomuksestani varmaankin ilmenee, kipu ei ole mitään infernaalista tai ylipääsemätöntä. Käyn töissä ja harrastan liikuntaa. Kuitenkin oireet heikentävät elämänlaatua varsin paljonkin, siinä mielessä että olen usein väsynyt ja kireä, enkä välttämättä oikein jaksa tehdä asioita ellei ole pakko. Tuo kuvailemani jäykkyys tuntuu jotenkin heijastuvan, jos nyt ei suoraan henkisiin ominaisuuksiin, niin sosiaaliseen kanssakäymiseen ainakin. Keskittymiskykyäkin se haittaa jossain määrin. Tietysti minua huolestuttaa se, että jos esim. rangassa onkin jotain pahemmin pielessä, ja tilanne saattaa muuttua huonompaan suuntaan.

Lähinnä kaipaisin apua siinä, että mistä tällaista vyyhtiä kannattaisi lähteä purkamaan? Millaiseen lääkäriin kannattaisi ensin ottaa yhteyttä, jotta asianmukaiset tutkimukset saataisiin käyntiin, eikä kotiinviemisinä olisi vain Bepanthenia ja Buranaa? Asun pääkaupunkiseudulla.
Solmunen
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 21 Elo 2012, 12:51

Mahdatkohan tehdä toimistotyötä? Tai etupäässään istua paljon tietokoneen äärellä?

Kertomasi kuulosti näin maallikon korviin aika pitkälle lihaskireysperäiseltä, joten ensimmäinen asia mitä itse lähtisin purkamaan on ryhti. Onko kaularangassa oikoryhtiä?

Niinkin yksikertainen pikkujuttu, millä tilannetta voisi lähteä kokeilla purkamaan olisi niska-hartiaseudun kinesioteippaus.
anzqu
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja kojootti » 21 Elo 2012, 13:43

Jos sattuisit löytämään ensi alkuun hyvän ja kokeneen yleislääkärin tai sitten kannattaa ottaa heti ohjat käsiin ja varata yksityisesti aika esim Ortoniin hyvälle fysiatrille. Eiköhän vyyhti lähde aukeamaan sitä kautta.
kojootti
kojootti

ViestiKirjoittaja Solmunen » 21 Elo 2012, 14:16

Kiitoksia kaikille vastauksista!

En kyllä muista henk koht historiastani ainuttakaan kunnon kolausta, jossa niska tai pää muutenkaan olisi saanut osumaa. Tietysti ihan lapsena tuli pompittua ja telottua itseä ihan jatkuvasti, mutta ainakaan mitään isompaa ei ole jäänyt mieleen.

Fysioterapeutilla kävin jokin aika sitten, ja hän ei ainakaan löytänyt mitään isompaa vikaa. Ryhtikin kuulemma hyvä, kunhan siihen vain muistaa kiinnittää huomiota. Ja kinesioteipit laitettiin myös. Valitettavasti niistä ei ollut liiemmin apua. (lue: ei lainkaan)

Ravintotekijöistä sen verran, että uskon sen puolen olevan kunnossa. Eli syön monipuolisesti kotona tehtyä ruokaa, ei pikaruokaa, paljon vihanneksia, ei karkkia tai sipsejä (juuri koskaan).

Työni ei varsinaisesti ole toimistotyötä, mutta joudun kuitenkin istumaan paljon, ja nykymaailmassa tietysti tietokoneiden kanssa joutuu muutenkin tekemisiin koko ajan. Vapaa-ajalla koitan kuitenkin pitää näytön tuijottamisen minimissä. Työaikani ovat kuitenkin hyvin vaihtelevia, joten unirytmiä ei oikein pääse syntymään. Ja kuten aiemmin kirjoitin, unen laatu ei välttämättä oikein ole paras mahdollinen läheskään aina.

Stressiä minulla on viime aikoina kieltämättä ollut, ja voin kuvitella sen olevan mahdollisesti laukaiseva tekijä näille oireille. Perimmäisestä syystä en kuitenkaan ole aivan varma...

Aiemmassa viestissä en ehkä tuonut tarpeeksi esille sitä, että oireet ovat kausittaisia, mutta toistuvia. Eli about viikko tai parikin voi mennä ilman kummempia kolotuksia (hartiat tosin lähes aina kireät), ja sitten kun tilanne pahenee, kestää se usein muutamia päiviä.

Tuo Kojootin neuvo fysiatrista tuli tarpeeseen. Kun näin amatöörinä en oikein ole tietoinen siitä, millaiselle lääkärille kannattaisi heti aluksi mennä... eli ilmeisesti fysiatri voisi tosiaan olla näihin ongelmiin paras apu, ainakin lähtökohtana? Lähinnä kiinnostaisi selvittää, löytyykö mitään fysiologista vikaa mistään, vai onko kaikki "vain" esim. stressiperäistä. Toki ihminen lienee kokonaisuus, ja monikin yksittäinen asia saattaa olla taustalla?
Solmunen
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja CH » 21 Elo 2012, 14:34

**Ehditkin jo vastata, mutta laitan kuitenkin tämän kirjoitukseni, jossa toistan samaa, mitä on jo sanottu ;) **

Kirjoituksesi on kuin omasta kynästäni silloin kun niskani alkoi hitaasti ja salakavalasti oireilla pari viikkoa kaatumisen jälkeen (liukastuin taaksepäin ja löin takaraivoni). En osannut yhdistää kaatumista oireisiin, kävin vääränlaisilla asiantuntijoilla ja venyttelin niskaa paljon - vaikka nimenomaan sitä mun ei olisi kannattanut tehdä... Totesit, että "kuitenkin oireet heikentävät elämänlaatua varsin paljonkin, siinä mielessä että olen usein väsynyt ja kireä, enkä välttämättä oikein jaksa tehdä asioita ellei ole pakko. Tuo kuvailemani jäykkyys tuntuu jotenkin heijastuvan, jos nyt ei suoraan henkisiin ominaisuuksiin, niin sosiaaliseen kanssakäymiseen ainakin." <-- Juuri noin niskaoireet vaikuttivat minuunkin!

Sinunkin vaivojesi taustalla saattaa olla jonkilainen niskan heilahdus/pään kolahdus. Ehkä jossain vaiheessa muistat jonkin tapauksen (heilahduksen ei tarvitse olla edes voimakas aiheuttaakseen myöhemmin oireita), josta oireet saattavat juontua. Jos et muista, ei sekään haittaa. Riittää, että osaa edes epäillä jotain sellaista.

Itse ehdin etsiä apua kauan, mutta vasta OMT-fysioterapeutilla oli minulle jotain annettavaa. Ehkä sinun kannattaa ottaa sellaiseen yhteyttä.
CH

ViestiKirjoittaja anzqu » 21 Elo 2012, 16:18

Solmunen kirjoitti:Tuo Kojootin neuvo fysiatrista tuli tarpeeseen. Kun näin amatöörinä en oikein ole tietoinen siitä, millaiselle lääkärille kannattaisi heti aluksi mennä... eli ilmeisesti fysiatri voisi tosiaan olla näihin ongelmiin paras apu, ainakin lähtökohtana? Lähinnä kiinnostaisi selvittää, löytyykö mitään fysiologista vikaa mistään, vai onko kaikki "vain" esim. stressiperäistä. Toki ihminen lienee kokonaisuus, ja monikin yksittäinen asia saattaa olla taustalla?

Kun "runko" vaivaa, niin fysiatri on oikea osoite erikoislääkärikunnasta. Ortonissa on todella hyvät fysiatrit, tunnistavat monialaisesti erilaisia vammamekanismeja, joten saavat kyllä aika hyvin kiinni mistä ongelma on lähtöisin. Esim. kävin itse maaliskuussa 2012 Ortonissa fysiatrilla, joka omien tutkimustensa pohjalta kumoni kesäkuussa 2010 minulle annetun fibromyalgiadiagnoosin virheellisenä. Olin siis tuolloin vuonna 2010 joka paikan kipeä ja stressin ja orastavan työuupumuksen sijaan fyysinen oireiluni diagnosoitiin fibromyalgiaksi. Ortonissa vajaa 2v. myöhemmin fysiatri teki kattavat tutkimukset ja sanoi, ettei hän kyllä ala kiputuntemuksia epäilemään, mutta eivät ne kyllä alunperinkään ole mitään fibromyalgiaa olleet vaan muista mekanismeistä aiheutuvia. Tällainen sivulausunto tuli kun olin Ortonissa tutkituttamassa niskani retkahdusvammoja.

Niin ja minulla siis stressi aiheutti työuupumuksen, joka oireili mm. niska-hartiaseudun tulehduksina, pöhnäolonä ja kestoväsymyksenä. Kroppa huusi armoa yli vuoden, ennenkuin viimeinen niitti tuli ja työnteko loppui sitten siihen paikkaan. Ja sittemmin tuli vielä parit kolarit ja sillä tiellä ollaan...
anzqu

ViestiKirjoittaja fedja » 21 Elo 2012, 16:20

Edellisten lisäksi tuli mieleen vielä tyyny ja patja. Molemmilla voi olla suuri merkitys rangalle ja niskalle, jos on jotain häiriötä rangassa jossain kohdassa. Oletko kokeillut erilaisia vaihtoehtoja ja onko niissä ollut eroa? Onko oireita myös loma-aikaan, vai helpottavatko silloin?

Hyvälle fysiatrille menoa suosittelen myös.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)