HELP! Nyt tarvis tsemppiä ja paljon!

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

HELP! Nyt tarvis tsemppiä ja paljon!

ViestiKirjoittaja carnival » 09 Heinä 2012, 16:13

Olen uusi käyttäjä ja tälläinen aihe on varmaankin jo täällä, mut pää niin jumissa ettei jaksa etsii :oops:

Kaipailisin nyt tosi paljon positiivista energiaa kun ei meinaa enää sitä mistään löytyä. Onko teillä oikeasti onnistumisen kokemuksia, oletteko saaneet jostain apua ja miten?

En tiedä johtuuko kaikki oireeni niskasta, mutta olen joutunut itse etsimään oireisiini tietoa kun en mistään apua saa. Olen nuori, 23-vuotias nainen ja ravannut nyt pari kk lääkärissä, itse asiassa vuodesta 2009 olen varsinaisessa lääkäri/sairaala/psykologi kierteessä ollut, mut siinä välissä oli hyvä puolitoista vuotinen jolloin kaikki sujui kuin leikki.

Tammikuusta asti on ollut taas paniikkihäiriö ja ilmeisesti ahdistuneisuushäiriö (vähemmästäkin), mutta nyt pari kuukautta sitten tuli poskiontelotulehdus ja sen jälkeen, n. kuukauden verran on ilmennyt ihmeellisiä oireita, mm.
-paineen tunne päälaella/ohimoilla (yleensä toispuoleista)
-välillä tuntuu kuin olisi kiristävä vanne pään ympärillä
-kuumotus/raju hikoilu (aina oon liikahikoilija ollut)
-huimaus (alkoi muutaman sekunnin veivauksina mutta parisen päivää ollut jatkuvaa)
-välillä jotain kohtaa päässä "kylmää" (esim tällä hetkellä oikealla puolella päälakea kohta, ihan kun kylmägeeliä ois laittanut)
-näköhäiriöitä (katse tulee viiveellä, sumenee, ei tarkenna kunnolla)
-voimakasta pahoinvointia (esim eilen illalla meinas laatta lentää)
-nenä on jatkuvasti tukossa
-sydämen muljahduksia (näitä siis ollut vuodesta 2009, jolloin alkoi paniikitkin)
-kasvojen puutumista
-todella häiritsevää jatkuvaa epätodellista oloa

Särkyä ei ole juurikaan, mut hartiat on lähes kosketusarat ja varsinkin kaulan edessä olevat "nyökyttäjälihakset" ja leuan takan olevat purentalihakset, auts!

Psyykkisiä oireita en lähde edes luettelemaan, mut häiritsevin on jatkuva kuolemanpelko. Pelkään aivan kuollakseni jotain aivoverenvuotoa tai -kasvainta, mikä nyt vissiin on suhteellisen normaalia! Mitään kuvauksia ei ole mulle tehty, odotan vasta pääsyä korvalääkärille.

Kysynkin, miten te olette lähteneet ratkaisemaan tätä vyyhtiä? Itse olen joka taholta apua hakenut, lääkäri, psykologi, homeopaatti ja kiropraktikko, mutta vielä en ole apua mistään saanut. Kaks ensimmäistä tuputtaa aina ensimmäisenä mielialalääkkeitä, mikä on mun mielestä nyky-yhteiskunnassa VÄÄRIN. En muutenkaan usko länsimaiseen lääketieteeseen enää kun heti kun eivät tiedä mikä vaivaa sanovat vaan "olet terve, kotia siitä" tai "otat vähän rauhottavaa nappia naamaan niin kyllä se siitä". Raivostuttavaa! On jo muutenkin tarpeeksi nöyryttävää juosta siellä epätoivoisena apua hakemassa ja sitten tulla haukutuksi lääkekammoiseksi ja neuroottiseksi.

Tämä alkaa olla jo sietämätön tilanne, enkä tiedä kuinka enää tästä eteenpäin. Kärsivällisyys kun ei ole koskaan ollut toinen nimeni. Tahtoo jo nauttimaan kesästä :)

Joten please, help me :D
carnival
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 09 Heinä 2012, 19:15

Moikka,

Useat noista oireista kyllä kuulostaa niskaperäiseltä. Oliko ennen oireiden alkamista silloin aikaisemmin kaatumista, kolaria tms.?

Onko tuo nenän tukkoisuus tutkittu? Onko katsottu onko poskionteloihin tai otsaonteloon jäänyt tulehdusta? Oletko fysiatrilla käynyt ja onko niskaa tutkittu millä tavalla?

Paras neuvo, minkä osaisin sinulle antaa, on että hakeudu niskan tutkimisen ja diagnosoinnin HYVIN osaavalle fysiatrille. Sellainen osaa katsoa, onko niskassa jotakin ongelmaa. Hän voisi antaa sinulle vastauksia niskan osalta ja ohjata sopivaa kuntoutusta. Paniikkihäiriö ja niskaongelmat kulkevat monesti käsi kädessä ja ruokkivat toinen toisiaan. Paniikki aiheuttaa niskalihasten ja lihasten jumiutumista ja toisaalta niskaongelmat aiheuttavat paniikinomaista tunnetta, joka helposti menee paniikiksi. Niskaongelmissa autonomisen hermoston häiriö (Vagus-hermon ärtyminen) aiheuttaa sykkeen nousua, hikoilua/palelua, epätodellista oloa, pahoinvointia jne.

Yksi mitä voi kokeilla autonomisen hermoston rauhoittamiseksi on kraniosakraaliterapia. Jos on voimakas kuolemanpelko tai sellainen, että jotakin on tosi pahasti pielessä, niin hyvähän siitä pelosta olisi päästä. Tuollainen pelko voi olla tosi lamauttavaa.

Juu, ja täällä on 14vuotta ollut jatkuvasti paine päässä.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja carnival » 09 Heinä 2012, 19:46

Kiitos vastauksestasi!

Kaaduin pahasti häntäluu edellä vuonna 2008, mutta se aiheutti enemmänkin alaselkään kipua jolloin en pariin päivään voinut kunnolla liikkua. Liekö sitten sillä osuutta tähän.
Poskiontelot kuvattiin pari viikkoa sitten mutta siellä ei enää merkittävää turvotusta ja tulehdus saatiin antibiooteilla pois. Otsaontelon kohdalta en tiedä onko tutkittu, lääkäri ainakin vakuutti että kaikki mahdollinen on tutkittu ja pasitti korvalääkärille jonoon. Paineen tunne on kyllä poskionteloissakin vielä voimakas, tai sitten se vain tuntuu poskilihaksissa poskionteloiden kohdalla. Tämä on vähän tälläistä kun on montaa juttua päällekkäin (henkistä ja fyysistä) niin on vaikea erottaa oireet toisistaan...

Kävin kiropraktikolla joka tutki kallon ja niskan, sanoi että juuri nuo nyökkääjälihakset ovat erittäin jumissa (eivät kuulemma jumiudu helpolla), samoin takaraivo kallonpohjan kohdalla. Puren öisin hampaita voimakkaasti yhteen joten kaikki leuat yms. aivan jumissa. Huomaan myös päivisin purevani joskus hampaita yhteen, sekä joudun useaan otteeseen "laskemaan" hartiat alas kun ne on niin pinkeenä. Kiropraktikko sanoi myös pääni olevan hieman epäsymmetrinen ohimoiden kohdalta ja suositteli kallonpohjanlihasten manipulaatiota.

Tänään olen ottanut jo 1100mg särkylääkettä ja paine ja särky ovat poissa mutta edelleen sellainen tykyttävä ja väsynyt olo päässä... huolestuttaa todella. Tuo kuolemanpelko on kyllä erittäin lamauttavaa kun koko ajan pitää pelätä jotain. Tuntuu että puoli vuotta tässä nyt mennyt ja olen "meinannut kuolla" jo varmaan 15 kertaa... Ei kovin tervettä ei.
"Elämä on kuin maratonjuoksu - koko ajan sattuu ja *ituttaa" - Helsingin Herra
carnival
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja torvelo » 09 Heinä 2012, 20:35

tuo kaatuminen on saattanut aiheuttaa vammoja myöskin ja mitä luultavammin niskassa. onhan ranka jatkumo. osa oireista/vaivoista/tuntemuksista/luuloista ovat mitä todennäköisemmin niskaperäisiä ja autonominen hermostokin lienee häiriintynyt, mutta voipi olla(tää on mutu) aivorungossakin vaurioita. ne oireet laitetaan usein masennuksen tai luulotaudin piikkiin.
älä huoli, mä olen ollut omasta mielestä kuoleman sairas tai muuta paskaa aaiemmin, mutta onneksi on nyt napannut diagnoosit kohdilleen ja sitä kautta asiat rullaa, paitsi eläkkeiden yms. korvausten kohdalla.

-torvelo-
torvelo
Erittäin kiivas niskoittelija
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja campus » 20 Heinä 2012, 11:00

Suosittelisin mittauttamaan kilpirauhasarvot TSH ja T4V sekä ionisoituneen kalsiumin. Lääkäri voi sanoa, että arvo ovat normaalit. Mutta vajaatoimintaa voi silti olla.

Poskiontelovaiva voi jäädä pitkäaikaiseksi. Minulla se on kroonisena ja oireilee lievästi silloin tällöin juuri posken, silmäkulman tai koko päänpuoliskon alueella. Mitään nuhaa ei ole koskaan. Nyt yksi lääkäri sanoi, että tarvitsen antibiootin, ja olen kuurilla nyt. Viimeksi 2010 ja sen jälkeen sinnitellyt ilman. Jos tämä edelleen jatkuu, niin sitten avarretaan poskiontelon aukkoa.

Minulla meni kesäkuussa omenaa haukatessani leukanivelen välilevy paikaltaan. Leukavaivaa hoideetaan nyt fysioterapialla ja purentalihasten voimistelulla. Noiskaan saan lihasdystonian vuoksi fysioterapiaa.
campus
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja carnival » 20 Heinä 2012, 17:11

Kiitos vastauksistanne!

Kilppariarvot on lääkärin mukaan ihan ok. Kaikki on verenkuvasta tutkittu ja seuraavaksi jonotan tosiaan sinne korvalääkärille.

Tällä hetkellä olo on ihan hyvä, pärjäisin kyllä kaikkien muiden oireiden kanssa mutta meinaan tulla hulluksi tämän todella voimakkaan epätodellisuuden tunteen kanssa!! Haluaisin vain "oman pääni" takaisin... Olen nyt mennyt yli kuukauden ihan kuin unessa, ihan kuin jonain robottina joka suorittaa tätä elämää ilman että itse pysyn perässä. Välillä tuntuu että "katoan". Tätä on todella vaikeata selittää mutta se on todella häiritsevä tunne!

Oletteko kärsineet myöskin tästä oireesta ja oletteko päässeet siitä eroon?
carnival
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Hmm

ViestiKirjoittaja floge » 05 Syys 2012, 19:51

Hei,
minulla on myös esiintynyt suurin osa luettelemistasi vaivoista. Oletko saanut minkäänlaista ratkaisua tai lievitystä ongelmillesi? Eniten vaivaa pään kuumotus, punoitus ja ylimääräinen hikoilu. Eikö tämä lopu koskaan.. Stressaan myös paljon.

Olin viikko sitten aika kovassa flunssassa ja minulla oli myös poskiontelontulehdus. Sain reseptillä antibiootteja ja minulla oli JOPA 1 PÄIVÄ elämässäni, jolloin en tuntenut liiallista kuumuutta ja hikoilua, sekä itsetuntoni parani huomattavasti.

Olen 23-vuotias mies.
floge
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja SannaS » 10 Syys 2012, 18:37

mulla on ollut kohta 2v kanssa mitä kummallisimpia oireita rytmihäiriöistä huimaukseen ja lihasten nykimisestä sympatokotoniaan... Mitään ei koskaan ole selvinnyt, mutta mua on tutkittu päästä varpaisiin ja diagnosoitu ainoastaan mielenvikaiseksi :roll: Niskassa on ollut pullistuma, samoin lannerangassa, yliliikkuvuutta ja muutenkin olen aistiyliherkkä = hermostoni reagoi kaikkeen stressiin ja häiriöön kovasti.

Tsemppiä teille kanssataistelijoille.
SannaS
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

Väliaikatietoa

ViestiKirjoittaja carnival » 29 Syys 2012, 19:33

En ole vieläkään saanut minkäänlaista selvennystä näihin kummallisiin oireisiin. Minulla puhkesi n. 3 viikkoa sitten aika inhottava tauti nimeltä mononukleoosi eli rauhaskuume. Olin yli viikon kovassa kuumeessa ja jälkitilaksi jäi väsymysoireyhtymäksi kutsuttu uupumus ja väsymys. Harmikseni tämä virusperäinen tauti toi taas ikävät rytmihäiriöt takaisin sekä kummalliset tuntemukset rintakehässä/päässä. Epätodellinen oloni on nyt huomattavasti pahempi kuin ennen tätä tautia.
Kävin lääkärissä kuumeviikolla ja hän määräsi kaikkii kokeisiin, ekg (taas jälleen kerran), verikokeet ja pissatesti. Mitään muuta normaalista poikkeavaa ei tosin ollut kuin tämä mononukleoosi (ja tulehdusarvot koholla kun kyseessä virustauti.)

Olen aivan sanoin kuvaamattoman uupunut tähän olotilaan ja en enää tiedä kenen puoleen kääntyisin. Pää tuntuu vieraalta ja koko ajan on olo kuin unessa. Pienikin ponnistelu väsyttää ja syömisen jälkeen olo tuntuu lyijyn raskaalta.

En vain enää tiedä ketä uskoa ja mitä ajatella.
carnival
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 29 Syys 2012, 23:30

Nyt kyllä taitaa olla oikea osoite täällä, mistä kannattaa kysyä apua:
http://cfs.gehennom.org/foorumi/

Tuo mononukleoosi pitää hoitaa pois ennen niskan hoitamista. Ja tuolla foorumilla puhumasi asiat ovat erittäin tuttuja.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja fedja » 03 Loka 2012, 11:44

Tässä vielä mykoplasmasta samaisilla sivuilla.
http://cfs.gehennom.org/?mykoplasma
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)