Niskavamma(ko) vai jotain muuta:/

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

Niskavamma(ko) vai jotain muuta:/

ViestiKirjoittaja Eema » 08 Heinä 2012, 13:55

Hei,

uskaltauduin vihdoin itsekin tänne ihme oireistani tulla kirjoittelemaan, jos jollain olisi vaikka antaa neuvoja.

Eli: Vuosi sitten keväällä (ihan tarkkaa ajankohtaa en muista) huomasin näössä jotain muutoksia. Aloin nähdä jatkuvasti näkökentässä väriseviä valopisteitä, tuntuu kuin kattois koko ajan jonku valoverhon läpi :lol: + tän lisäksi tuli jossain vaihees mukaa tosi epätodelline olo (tuntuu koko ajan et kävelis jossain promillen humalas) ja sellane huimaus jonka en oo kyllä huomannu vaikuttavan paljoo tasapainoon mut muuten on sellainen olo esim. nopeasti kääntyessä, että silmissä sumenee vielä 'normaalia' pahemmin ja pitää ottaa jostain tukea ettei kaadu.

Niskojen oon huomannu olleen välil aika juntturassa (lue koko ajan). Nukun yleensä tosi huonosti tyynyongelmien takia.? Ja aamul sit tuntuu ku olis pää ja niska täyn jtn hiekkaa ku ratisee ja naksuu ja kaiken päälle kauheet niska ja päänsäryt:/

Viime syksynä käyty silmälääkäril ja kaikki ok. Ainoastaa plussaa kummaskin jtn 0,25tä ni en usko et silmälasit asiaa kauheesti auttais.

Ja oikojahammaslääkärillä kävin samoihi aikoihi. Alaleuka kasvaa kuulemma iha p****sti (kohta 15 olen). Ihmettelen vaa, että voiko kaikki noi näköhäiriöt ym. johtua noista leuoista?

Oon useamman vuoden harrastanut break dancea ym. extremeä ja tippunut päältäseisonnasta n.6v sitten, jolloin niska kiertyi pahasti, josta pariin päivään en pystynyt nostamaan päätä ylös oikeasta hartiasta kun joku otti vastaan ja päätä suoristaessa kauhea niskasärky. Toi parani silloin itsestään ei jäänyt mitn paitsi nykyään toi niskasärky/jumi enemmän oikeella puolella.

Ens viikolla lupas äiskä et mennää johonki lekurii. Pikkase alkaa jo ottaa tää koko juttu päähän.

Ja oon todella kiitollinen jos joku jaksoi edes jotain lukea, kun välil tuntuu et harva ottaa näit oikeesti tosissaa tai sit tää koko juttu on vaa niin sanotusti mun "omien korvien välissä".

Teidän muiden jutuista on ollu tosi suuri apu. Thänks!

En ehk olekaan nii hullu kuin luulin. Eikä täst tekstistäkään tullu niin pitkä ku luulin.:lol:
Eema
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja CH » 08 Heinä 2012, 22:25

Moi!

Hyvä, kun kirjoitit tänne! Täällä jäsenillä on monenlaista niskaan ja selkään liittyvää vaivaa, joten kohtalotovereita ja vinkkejä saat varmasti :)

Oman kokemuksen ja sen perusteella, mitä olen muiden juttuja lukenut, voisin kommentoida seuraavaa:

- Kaikki mainitsemasi oireet voivat olla niskaperäisiä. Purennallakin on yhteys niskaan. Ja niskaoireet voivat tuntua leuoissa saakka. Lupasiko hammaslääkäri korjata purentaasi?

- Niskavaivat saattavat alkaa vuosienkin kuluttua onnettomuudesta. Sulle on käynyt aika hurja juttu silloin 6 vuotta sitten, joten on hyvin mahdollista, että kaikki johtuu siitä. Myös pienempikin niskanretkahdus (esim. kolari hiljaisessa vauhdissa) voi aiheuttaa pahat oireet niskaan ennemmin tai sitten vasta myöhemmin. Olin itse 16-vuotias, kun aloin hiljalleen kärsiä päänsäryistä, omituisesta "poissaolevasta" olosta ja paineentunteesta niskassa. Vuosien varrella outoja oireita tuli jatkuvasti lisää, kunnes lopulta tajusin, että oireiden syy oli kaatuminen. Se ei ollut tullut aiemmin mieleenkään, koska oireet olivat alkaneet vasta pari viikkoa kaatumisen jälkeen.

- Lääkäri (fysiatri) ja fysioterapeutti kannattaa valita huolella. Valitettavasti lääkäripuolellakin on kaikenlaisia puoskareita, jotka diagnosoivat vaivat väärin / vähättelevät niitä / väittävät vaivan olevan korvien välissä. Jos haluat kertoa, missä päin asut, joku täällä osaa ehkä vinkata hyvän asiantuntijan.

Tsemppiä matkaan!
CH
Erittäin kiivas niskoittelija

Huohh..

ViestiKirjoittaja Eema » 02 Elo 2012, 15:47

Kiitti paljon kun viitsit autella! :)

Noh, kävin tossa viime viikolla neurolla. Ei kuulemma tod näk mitn vakavaa ja epäili vaa migreenistä + tosi kireistä niskoista johtuvan kaikki (silti liikkuu niska kuulemma tosi hyvin vaikka kuiteskin kaikki nivelet ym naksuu ja lihakset super kireinä :lol:)

Eipä osannu sanoa mistä noi mun näköhäiriöt ym kiva vois johtua sen enempää ku niskoista ku en kuiteskaa niitä miksikään auraoireiksi vois sanoa.

Sano kyllä, että saan lähetteen fyssarille tai johonki kunha vaan pyydän.

Ja pkk- seudulla asun. :wink:
Eema
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 03 Elo 2012, 12:18

Nuori kun olet, niin nosta meteli ja vaadi tutkimuksia!

Parhaat niskaexpertit löytyvät ORTONista, jonne voi toki hakeutua itsekin ilman lähetettä, tosin silloin joutuu maksamaan tietty myös kalliit yksityisen sektorin lääkärimaksut. Mutta apua sieltä saa.

Ja neurologeista liputan Helena Huhmarin puolesta, hän ottaa vastaan Ympyrätalon Mehiläisessä. Olen itsekin käynyt nyt kolmella eri neurologilla ja ainoastaan Huhmar on ymmärtänyt ja tunnistanut oireistoni. Normaalit neurologiset testit eivät näytä minulla mitään.

Näkökeskus sijaitsee aivojen takaraivolohkossa, joten niskavamma aiheuttaa helposti näköhäiriöitä. Minulla on todettu aivorunkovamma niskan retkahdusvamman vuoksi ja näen päivittäin valopilkkuletkoja tai "sateen valumista" näkökentässäni.
anzqu

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)