Uusi täällä, ehkä jännitysniskaa?

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

ViestiKirjoittaja anzqu » 11 Syys 2012, 18:02

Korkea verensokeri aiheuttaa kaukotaittoa eli lisää plusvahvuuksia. Ja purentalihasten jumiutuminen aiheuttaa "sumua" näkökentässä. Naisimmeisenä sitä on tottunut jo näihin "sumuihin", kun niitä aiheuttaa jopa tietty hormonaalinenvaihe ;) Nyt on niska jumissa ja pää sumussa, piti tarttua virkkuukoukkuun ja jännittää hartioita ja roikottaa päätä alaspäin kun tarkkaa työtä teki... :roll:
anzqu
Erittäin kiivas niskoittelija

Täältä uunituore niskavaivainen

ViestiKirjoittaja Ukkometso-84 » 06 Marras 2012, 20:31

Morjens!

Täältä ilmoittautuu uunituore foorumilainen, kyseessä 28v ukko Helsingin suunnalta. Sanotaan, että pärjäsin hyvin ensimmäiset 27 vuotta elämästäni ja niskojeni kanssa ei juurikaan ollut mitään ongelmia. Viimeisen vuoden aikana oireita on alkanut tulla (alkuun nämä tulivat yleensä työpaikalla, saattoi yhtäkkiä iskeä huonovointisuus + tasapainohäiriöitä ilman mitään syytä). Keväällä kävin emännän kanssa Thaimaassa ensimmäistä kertaa ja kyllä harmitti, kun monet hienot asiat (esim upeassa sirkusesityksessä käyminen) menivät puoliteholla, ei voinut täysin rinnoin nauttia vaan epämiellyttävät olot pilasivat juttuja.

Totuin näihin oireisiin pikkuhiljaa ja töissäkin niiden kanssa pärjäsi, alkuun olin töissä näiden kanssa ihmeissäni ja pari kertaa lähdin kesken päivää töistä pois kun oikein kunnolla huimasi (vetosin yleensä päänsärkyyn tai johonkin). Tosin minulla on ollut jo pitkään pieniä ongelmia mahani kanssa (herkkämahainen), joten pistin osittain näitä sen piikkiin - arvelin että mahavaivoja vain.

Nyt semmoinen parisen kuukautta sitten kävin polkemassa kesän ensimmäistä kertaa kunnolla pyörällä (syyskuussa) ja samalla innostuksella poljinkin yhden viikon aikana neljänä iltana pyörällä. Seuraavalla viikolla töissä iski tajuttoman huono olo, huimasi merkittävästi enemmän kuin aiemmin ja päätä särki. Lähdin hetken kuullosteltuani pois töistä ja seuraavana aamuna meininki jatkui joten lääkäriin - sieltä tuli 3pv sairaslomaa mahataudista johtuen (olin oksentanut edellisenä iltana). Perjantai oli jo etukäteen sovittu vapaaksi.

Maha helpotti, mutta huimaukset ei. Ei niitä koko päivää kestänyt, aina satunnaisesti ihan arvaamatta iski ja kestivät vaihtelevasti, ehkä 10min kerrallaan ja sitten pikkuhiljaa helpottaen paremaan suuntaan taas. Oireiden jatkuessa aloin arvella, että nuo yhden viikon pyöräreissut saattaisivat olla vaikuttava tekijä, eli niskat olisivat menneet lukkoon. Hieroin itseäni kipukoukulla jonkun verran illalla ja se helpottikin oloa. Tosin päänsärky lisääntyi tästä.

Olen nyt viimeiset 1,5kk ollut töissä normaalisti, mutta karmaisevat olot tuntuvat erittäin ikäville, kun ne vaikuttavat niin negatiivisesti omaan työntekooni. Olen myyntineuvottelija ja puhelimitse teen hommia, työntekoni kärsii merkittävästi kun pää ja ajatus eivät toimi välillä laisinkaan ja pääsääntöisesti heikommin kuin aikaisemmin. Mukaan tässä viime aikoina ovat astuneet myös epämiellyttävät rintapistot, jotka ovat ehkä tässä n. kuukauden sisällä alkaneet. Välillä tuntunut vihlaisevan oikein kunnollakin, onneksi harvoin. Yleensä nuo helpottaa sillä aika nopeasti, kun pyörittelee olkapäitä ja muutenkin pieniä venytyksiä tekee. Pari kertaa sattunut vaan kesken myyntitilanteen näitä oireita tulemaan ja tuntuu aivan karmealle siinä vaiheessa.

Pahinta tässä on ollut se, että ei ole tiennyt mikä näitä aiheuttaa ja työterveyslääkärikäynneiltä aiemmin noihin heikkoihin oloihin (joita oli siis n. vuosi takaperin -> tähän kesään asti) oli ilmoitus, että minulla on ehkä jonkinlaista paniikkihäiriötä ja mitään muuta syytä ei löytynyt (otettiin jos jonkinnäköistä verikoetta ja muita vastaavia).

Nyt viime aikoina mieli on oikeasti alkanut valua alaspäin kuin kissanhäntä, kun tuo työnteko ei tahdo luonnistua oikein lainkaan ja epämiellyttävät olot pilaavat päivät. Välillä on ollut jo ajatuksena, että voisinko jollain keinolla päästä pois töistä niin, etten saisi karenssia (koska pärjäisin myös ihan ok ansiosidonnaisella päivärahalla). Tottakai parasta olisi, jos pääsisin vaivoista eroon ja voisin jatkaa terävin mielin työpaikassa ja tehtävässäni, josta pidin erittäin paljon varsinkin aiemmin.

Hirmuinen vuodatus tullut kerralla ja ensimmäiseen tekstiini, no onpahan tullut ainakin jo suht hyvin avauduttua tilanteestani. Erittäin hyvälle tuntui täällä lukea näitä aiheita (googlen kautta tulin tänne foorumille, en ollut aiemmin tietoinen tästä), aloin jo miettiä ja vähän tutkia, että onkohan minulla ehkä jotain sydänvikaa. Kuitenkin tuntuu, että oman työterveyteni kautta asiaa on vaikea lähteä selvittämään joten kaipaisin teiltä kokeneemmilta kehäketuilta hieman apua:

1. Mitä minun kannattaisi tehdä / mihin paikkaan hakeutua ongelmieni kanssa saamaan toivottavasti diagnoosia tähän hommaan ja jatkotoimenpiteisiin, jotta saataisiin mies taas paremmin elämään kiinni.

2. Onko näillä oireilla mahdollista saada sairaslomaa, koska nämä ovat nyt merkittävästi hankaloittaneet työntekoani ja alan olla todella loppu töissä juurikin näiden vaivojen kanssa, nyt ainakin osaan kuvitella, minkälaiselle masennus mahdollisesti tuntuu?

3. Uskotteko, että olisi vielä hyvät mahdollisuudet saada niskat tässä vaiheessa kuriin ja järjestykseen ja tulevaisuus voisi olla hyvinkin valoisa?

++ Olen ollut hieman yli 2 vuotta nykyisessä työpaikassani ja uskon, että epäergonomiset asennot yhdistettynä pääkaupunkiseudulle muuttoon ja ruumiillisen työn vähentyminen ovat myös edesauttaneet sitä, että niskani ovat mahdollisesti hyvinkin paljon heikentyneet ja tähän tilanteeseen olen ajautunut.

Kiitos etukäteen kaikille vastauksista ja hyvää viikonjatkoa! :)
Ukkometso-84
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Re: Täältä uunituore niskavaivainen

ViestiKirjoittaja fedja » 06 Marras 2012, 23:23

Ukkometso-84 kirjoitti:1. Mitä minun kannattaisi tehdä / mihin paikkaan hakeutua ongelmieni kanssa saamaan toivottavasti diagnoosia tähän hommaan ja jatkotoimenpiteisiin, jotta saataisiin mies taas paremmin elämään kiinni.

2. Onko näillä oireilla mahdollista saada sairaslomaa, koska nämä ovat nyt merkittävästi hankaloittaneet työntekoani ja alan olla todella loppu töissä juurikin näiden vaivojen kanssa, nyt ainakin osaan kuvitella, minkälaiselle masennus mahdollisesti tuntuu?

3. Uskotteko, että olisi vielä hyvät mahdollisuudet saada niskat tässä vaiheessa kuriin ja järjestykseen ja tulevaisuus voisi olla hyvinkin valoisa?

Moikka. Sitä kannattaa miettiä, että oliko elämässä muutoksia oireiden alkaessa ja oliko lievempää oireilua ollut jo aiemmin? Oletko liukastunut, kaatunut, ollut kolarissa tai muuta vastaavaa?

Hyvä ois päästä tapaamaan hyvää fysiatria, joka manuaalisesti osaa tutkia niskasi ja rintarankasi, ja osaa myös lukea Rtg ja MRI-kuvia. Paniikkihäiriö on usein yhteydessä niskahäiriöihin, mutta ei kyllä välttämättä syy, vaan seuraus niskasta johtuviin kummallisiin oireiluihin.

Käytätkö puhelinta jollakin hands free menetelmäll?

Työpaikan kautta voisi päästää työfyssarille, joka voisi arvioida tilannetta.

Hyvälle fysiatrille ja fysioaterapeutille sinun olisi päästävä. Oletko saanut mitään niskajumppaohjeita ja vastaavia.

Jos olet niin väsynyt oireiston kanssa, ettet jaksa olla töissä, niin silloin kannattaa sanoa se lääkärille. Ja sanoa, että tarvitset hetkeksi sairaslomaa.

Jos syypää on jännitysniska, niin niskan voi hyvinkin saada kuntoon, jos vaan löytää hyvän fysiatrin ja fysioterapeutin (OMT-terapeutin) kuntoutusta ohjaamaan, ja kuntouttaa niskaa myös itse. Ei kannata oottaa siihen asti, että pää on niin pökkyrässä, ettet pysty enää oikein mihinkään.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Eippi » 24 Marras 2012, 11:07

Nyt lukasin tämän ketjun ihan alusta asti ja täytyy kysyä kuinka voit Byller? On meillä nimittäin sen verran paljon samoja oireita ja itselläni nuo silmäoireet ja päänsärky alkoivat sen jälkeen kun olin käynyt osteopaatilla. Viimeeksi kun kävin silmälääkärissä niin hänkin veikkasi ensimmäiseksi, että näköhäiriöni johtuisivat niskastani ja olen huomannut, et mitä enemmän se on jumissa niin sitä enemmän niitä näköhäiriöitä on.

Itsellänikin on alkanut olemaan jo sellainen vaihe, että tuntuu kaikki käsittelyt ärsyttävän lisää, samoin liikunta että ei oikein voi tehdä mitään tämän asian eteen enää. Myös estolääkityksestä klotriptyl mite/triptyl on tainnut mennä teho vaikka annosta on nostettu. Minulla ei missään vaiheessa ole auttaneet tähän mitkään tulehduskipulääkkeet eikä lihasrelaksantit.

En muista olenko maininnut, että minulta magneettikuvattiin pää ja kaularanka jo vuoden alussa ja sen jälkeen sitten uskaltauduin jopa mennä kokeilemaan osteopatiaa. Olen käynyt myös toisella osteopaatilla, joka antaa kraniosakraaliterapiaa ja sen olen huomannut hyvin rentoutttavaksi ja hän onkin sanonut, että kalvoni ovat todella kireät aina kun tulen vastaanotolle, mutta hoidon aikana alan selvästi rentoutumaan. OMT-fyssarilla kävin ekaa kertaa ja hän ei juuri uskaltanut tehdä minulle mitään kun kuuli kuinka helposti niskani ja pääni reagoi kaikkeen. Hänestä tämä ei kuulostanut lainkaan jännitysniskalle ja epäili näinkö päänsärkyni liittyisi mitenkään niskaani. Mutta minulla on myös korvakipua/lukkoilua, joten kyllä tuntuisi oireilla olevan yhteys niskaan. Välillä puutuu toinen jalka, lisäksi on elohiiriä ympäri kehoa/kasvoja ja llihasten nykinää, mutta niitä onneksi vähemmissä määrin nykyään. Minulla menee yöt joko pyöriessä tai sitten vaivaa jatkuva väsymys ja nukun viikonloppuisin puolet vuorokaudesta.

Oireilua on nyt kestäny vuoden ja alan olla todella uupunut ja ahdistunut. Hommaa ei helpota, että työni on istumatyötä tietokoneen äärellä, mutta lyhyistä sairaslomista ei ainakaan ole ollu apua. Olisiko kenelläkään suositella hyvää fysiatria esim. pääkaupunkiseudulta, joka vastaanottaa mehiläisessä, koska sinne pääsisin työterveyden kautta.
Tulipa pitkä sepostus, mutta niin on pitkään kestänyt oireilukin. Tsemppiä kaikille kohtalotovereille! Ei näitä vaivoja ymmärrä ennen kuin omalle kohdalle sattuu.
Eippi

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 24 Marras 2012, 11:32

Mä just tajusin et mullahan alkoi nää kaikki oireilut pahentua hiljalleen sen jälkeen, kun kävin silmien laser-leikkauksessa. Tuossa aikaisemmin oli tässä ketjussa vaan puhetta silmistä/näköhäiriöistä. Vasen silmä tulehtui leikkauksen jälkeen ja kaikki mun oireet on juurikin vasemmalla puolella. Oliskohan lääkäri sohaissut laserilla johonki väärään paikkaan... :?
Rautanaula

Re: Täältä uunituore niskavaivainen

ViestiKirjoittaja Ukkometso-84 » 14 Joulu 2012, 21:28

fedja kirjoitti:
Ukkometso-84 kirjoitti:1. Mitä minun kannattaisi tehdä / mihin paikkaan hakeutua ongelmieni kanssa saamaan toivottavasti diagnoosia tähän hommaan ja jatkotoimenpiteisiin, jotta saataisiin mies taas paremmin elämään kiinni.

Moikka. Sitä kannattaa miettiä, että oliko elämässä muutoksia oireiden alkaessa ja oliko lievempää oireilua ollut jo aiemmin? Oletko liukastunut, kaatunut, ollut kolarissa tai muuta vastaavaa?

Hyvä ois päästä tapaamaan hyvää fysiatria, joka manuaalisesti osaa tutkia niskasi ja rintarankasi, ja osaa myös lukea Rtg ja MRI-kuvia. Paniikkihäiriö on usein yhteydessä niskahäiriöihin, mutta ei kyllä välttämättä syy, vaan seuraus niskasta johtuviin kummallisiin oireiluihin.

Käytätkö puhelinta jollakin hands free menetelmäll?

Työpaikan kautta voisi päästää työfyssarille, joka voisi arvioida tilannetta.

Hyvälle fysiatrille ja fysioaterapeutille sinun olisi päästävä. Oletko saanut mitään niskajumppaohjeita ja vastaavia.

Jos olet niin väsynyt oireiston kanssa, ettet jaksa olla töissä, niin silloin kannattaa sanoa se lääkärille. Ja sanoa, että tarvitset hetkeksi sairaslomaa.

Jos syypää on jännitysniska, niin niskan voi hyvinkin saada kuntoon, jos vaan löytää hyvän fysiatrin ja fysioterapeutin (OMT-terapeutin) kuntoutusta ohjaamaan, ja kuntouttaa niskaa myös itse. Ei kannata oottaa siihen asti, että pää on niin pökkyrässä, ettet pysty enää oikein mihinkään.

Moikka, nyt vasta pitkän ajan päästä vastailen. Homma alkoi itseasiassa täällä tarinoiden luvun jälkeen paranemaan, verryttelin ja venyttelin enemmän niskan ja rintakehän seutua. Sain samalla myös hyvää "helpotusta" siihen säikähdykseen, että taustalla ei todennäköisesti ole mitään vakavaa. No nyt tuossa reilu kuukausi sitten sairastuin flunssaan, joka kesti yli kolme viikkoa (kolme viikkoa sairaslomalla), sitten olin välillä viikon terveänä ja sit mahatauti iski nyt, sitä jo lähes viikon jatkunut, onneksi alkaa olla talttunut.

Oireet pahenivat tuon viimeisen kolmen viikon flunssakauden aikana, joka vei muutenkin voimat aika pahasti. Nyt niskat ovat olleet tässä mahataudin aikana todella heikossa hapessa, päätä kiristää ja olot todella matalalla (mahatauti ja niskavaivat eivät taida olla mikään paras mahdollinen yhdistelmä).

Kävin ensimmäistä kertaa lääkärissä tänään nimenomaan näiden niskavaivojen takia, kyseessä oli ihan yleislääkäri työterveyden kautta. Sain maanantain sairaslomaa, lähetteen fysioterapiaan (maksan itse puolet, puolet työpaikka), lääkkeeksi sirdaludeja (en oo ennen testannut) ja burana 800mg. Fysioterapian lähetteessä "jännitysniska oireyhtymä".

Toivottavasti tää mahatauti on nyt tehnyt nämä erittäin jäätävät olot + pään kiristyksen, jos ei niin sitten alan olla ihmeissäni. Kävin sunnuntaina hierojalla/osteopaatilla, joka teki osteopaattisen hoidon. Tästä tuntui olevan apua, mutta tuo mahatauti iski ja taisi mennä se hyöty siitä. Tosin rintakivut hän sai tuolla käsittelyllä poistettua, ne siirtyivät alkuun pallean kohdille (alaosiin rintalastasta) päiväksi ja sitten lähtivät lähes kokonaan, nyt ei ole juuri rinnan kanssa ollut ongelmia.

Ja kiitokset Fedjalle aiemmista vastauksista, luulen, että tuo pyöräily kylmässä laukaisi nää niskajumit kunnolla, aiemmin ne eivät oireelleet huimauksina ja muutenkaan noin voimakkaasti. Olen kuitenkin jo kuutisen vuotta tehnyt myyntityötä / näyttöpäätetyötä, niin varmaan ajan kanssa niskat heikentyneet. Jotain ohjeita toivon saavan niskan vahvistamiseen tuon fysioterapian kautta, koska uskoisin, että vahvemmilla niskalihaksilla oireetkin alkaisi helpottamaan.
Ukkometso-84
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 18 Joulu 2012, 15:16

Joo-o kokemuksesta voin sanoa, että niskavaivat + kuume on helvettiä ja niskavaivat + mahatauti on vielä syvempi helvetti. Kuume kiristää lihaskalvot ja pahentaa tätä kautta kiputiloja. Ja sitä kun oikein "syvävenyttelee" mahataudissa niskalihaksia Arabian äärellä, niin avot kun kumoutuu kerralla n. 15x fysioterapiaakin.
anzqu

Morjens

ViestiKirjoittaja Ukkometso-84 » 14 Helmi 2013, 21:13

Täällä päässä oireet myös jatkuneet ja hyvin samankaltaisia oireita edelleen. Kunnon romahdus yleisvoinnissa tapahtui joulukuussa (sinne asti olin töissä kitkutellut), loppujen lopuksi syyksi löytyi mykoplasma. Söin siihen antibioottikuurin 3vk ja se paransi huomattavasti oloa onneksi taas. Olen nyt uudella sairaslomalla ja lääkäri arveli homman johtuvan paniikkihäiriöstä (olin itse ajatellut pidempään, että homma johtuu niskoista). Minulla on siis epätodellista ja pahaa oloa, huimausta, rintakipuja ym. Aloitan nyt tuohon lääkkeet ja parin viikon päästä pitäis sitten nähdä, alkaako olo helpottaa.

Veikkaan kuitenkin itse nyt kun tarkemmin ja syvällisemmin asiaa olen miettinyt, että minulla on ollut tuo paniikkihäiriö jo pidempään (n. 2v, pahentunut pikkuhiljaa erinäisten asioiden johdosta) ja myös nuo niskat saanut työhistorian aikana jumiin ja ne ovat pahentaneet oireilua. Eli kannattaa myös tuo paniikkihäiriö pitää yhtenä mahdollisuutena jos oireet ovat alkaneet vähän ilman mitään ihmeempää syytä yhtäkkiä ja jos kohtaukset tulevat kuin salama kirkkaalta taivaalta ja pahimmat oireet kestävät ehkä noin puolisen tuntia.

Aloitan nyt lääkityksen tuohon vaivaan niin pitää käydä myöhemmin kirjoittelemassa alkaako helpottamaan :) toivottavasti
Ukkometso-84
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Edellinen

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)