Uusi täällä, ehkä jännitysniskaa?

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

ViestiKirjoittaja Byller » 04 Heinä 2012, 19:16

Hei, meinaatko että peräänajo 5 vuotta sitten olisi voinut noin vaan laueta? Mulla on hartiaseudun ongelmia ollu pienestä pitäen, 15v olin ekan kerra hierojalla..

Tosiaan ei meinannu että tarvetta kuvata, mutta vietin kuitenkin puolitoista tuntia siellä lääkärissä ja kolme lääkäriä kävi, yksi yli lääkäri, että kyllä ne kai sit aika hyvin tutki.. nyt meinasivat siis että jumppaa ja jumppaa, sillä syvät lihakset kuntoon niin helpottaa pinta jumitkin..

En tiiä sitte jos ens viikolla ei ala yhtää helpottaa jos rupeis vaatimaan niitä kuvia.. mutta mä uskon ettei tartte olla mitää vakavaa niin niskat voivat silti oireilla pahasti,vai?
Byller
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Byller » 04 Heinä 2012, 19:26

Ainiin ja kaiken lisäksi narskuttelen hampaita.. käytän kyllä purentakiskoa, aina kun muistan.

mikä olisi hyvä lääke mikä auttaisi särkyyn?

tosiaan burana, panadol ei auta mitään ja lääkäri määräs nyt napromeksi, ei mitää vaikutusta..

sirdalundia hän kehotti välttämään, jos vaikka pahentaakin huimausta :o oon ottanu sitä puolikkaan iltasin, silloin tällöin..
Byller
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 04 Heinä 2012, 20:06

Tuossa onkin aika merkittävä (osa)tekijä oireiden suhteen - hampaiden narskuttelu. Eli purentalihakset ovat jumissa ja ne saavat herkästi aikaan näköhäiriöitäkin, sillä purentalihakset kulkevat näköhermojen vieressä. Pyydäppäs fyssaria, että seuraavan kerran hieroo purentalihaksetkin.

Purentaviat lisäävät myös migreeniherkkyyttä ja tekevät utuisen olotilan, ikäänkuin olisit sumun keskellä, etkä näekään kunnolla.

Purentalihasten harjoitusohjeet
anzqu
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 04 Heinä 2012, 20:22

Lääkeasiaan taasen on vaikeaa ottaa kantaa, sillä kipuja on monenlaisia kuten lääkityksiäkin. Minullakin menee 2x päivässä jatkuvana naprokseeni, mutta en kyllä tosiaan osaa sanoa onko siitä mitään apua :lol: Neuropaattiseen kipuun on sitten kaksi muuta lääkitystä.

Lääkäreistä vielä, että omalla kohdallani törkeimmän hoitovirheen teki juuri ylilääkäri. Pään MRI-kuvauksen yhteydessä löytyi käpylisäkkeestä kysta ja ylilääkäri jätti tämän kontrolloimatta! Samainen lääkäri ei myöskään osannut kysyä kuntoutussuositukseni tehneeltä neuropsykologilta, millaisesta kuntoutuksesta oli kyse, vaan kirjasi epikriisin ettei tiedä mitä neuropsykologi ajoi takaa. Ja tämän jälkeen jätti työkyvyttömälle ihmiselle sairasloman kirjoittamatta, koska se ei tulisi menemään Kelalla läpi!! Ei siis viitsinyt kirjoittaa saikkua, vaikka minun riskinihän se Kelan päätös olisi ollut. Vasta 2kk myöhemmin Ortonin kipulääkäri kirjoitti minulle sairasloman takautuvasti sanoen, että työkyvyttömän ihmisen paikka on sairaslomalla. Saikkuhan ei ole edelleenkään mennyt Kelalla läpi, mutta

Itse asiassa kaikki keskussairaalan lääkärit, joilla olen käynyt ovat olleet ylilääkäreitä ja jokainen on kirjannut minut polilta pihalle, koska tietämys on loppunut kesken. Tämä sairasloman kirjoittamatta jättänyt ylilääkäri ei edes laittanut minua kipupolille, koska "sinne on niin pitkät jonot". Saas nähdä miten käy, kun minua yritetään nyt saada Ortonista käsin yliopistollisen sairaalan piiriin jatkohoitoon. Onko siellä sama meininki, mene ja tiedä :roll:

Täällä niskapalstalla tulee huomaamaan, että aika monella on melkoista kyynisyyttä tätä meidän sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmää kohtaan. Ja yleensä kyllä ihan syystäkin... ;)
anzqu

ViestiKirjoittaja Byller » 06 Heinä 2012, 16:22

Heippa, eli tänään oli taas käynti fysiolla, hän hieroi todella hellästi hartioita ja alkoi sitten särkeä niskaa, siis ihan yläniskaa, tuli ns painon tunne. Hän ei sitten käsitellyt niskaa ollenkaan. Antoi muutaman hellän jumppa ohjeen ja sanoi, että nyt voisi olla hyvä syödä sirdalundia kuurimaisesti, 5 pv ajan, sitten on uusi aika. Hän meinasi, että jos yläniskassa on kuitenkin vielä joku lukko, joka saattaisi tarvita kiroa. Mun on siis tosi vaikea löytää mitään hyvää asentoa ton yläniskan kanssa, kun yrittää olla selkäsuorana jne, sattuu. Ja siis painaa, tuntuu kuin pää painaisi paljon. Löhö asennossa vähän helpompi, ei kuitenkaan täysin..
Byller
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 06 Heinä 2012, 21:14

Tuttua, niin tuttua... Jääpalapussilla on tullut jokusen kerran makoiltua, kun niska on ollut häijynä ja niskatuki on aivan ehdoton apuväline.
anzqu

ViestiKirjoittaja Byller » 07 Heinä 2012, 12:23

Mistä tommose niskatuen sais? miten sitä käytetää?

Miltä toi fysioterapeutin ohjeistus teistä kuullostaa?
Byller
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 07 Heinä 2012, 13:07

Kiro ei kyllä ajatuksena tunnu hyvältä, jos ei niskaa kuitenkaan olet tutkittu ja kuvattu kunnolla. Ennemmin suosittelisin menemään hyvälle OMT-fysioterapeutille. Mutta, ei kannata mennä kenelle tahansa, vaan ottaa vähän selvää, kuka on keskittynyt niskan hoitoon, miten hoitaa jne. Niskaa hellästi hoitavaa osteopaattia voisin kyllä suositella.

Jumppausohjeet kuulostaa ihan järkevältä ja se, että ei yritä hieroo, jos kerran se pahentaa. Hieronta ei välttämättä ole ollenkaan se paras hoito niskaan. Tärkeä saada siihen oikeanlaista hoitoa ja kuntoutusta (aluksi kevyet niskajumppaliikkeet). Jumppaliikkeet tulisi käydä kunnolla fyssarin kanssa läpi niin, että fyssari katsoo teetkö ne oikein ja kohdistuuko liike oikeisiin lihaksiin.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja anzqu » 07 Heinä 2012, 13:08

Niskatuen saa hankittua terveyskeskuksen fysioterapiasta (saattaa tarvita lääkärinlausunnon) tai apteekista ja fysiokeskuksista. Ihan normaali pehmeä tukikauluri riittää auttamaan yli pahimman. Itse käytän niskatukea aina matkustaessa ja kun niskassa on häijy kiputila. Niskatuella tuetaan niskan lihaksia ja autetaan rankaa ja lihaksia pään kannattelussa.

Jos sinulla todellakin on niskalihakset aivan jumissa, niin kuuriluontoinen lihasrelaksantti voi olla ihan paikallaan. Taisin itsekin syödä lihasrelaksanttia risteyskolarin jälkeen muutaman viikon kera särkylääkkeen. Sittemmin särkylääkitys vaihtettiin tujumpaan ja lihasrelaksantti jätettiin pois.

Jumppaan en uskalla ottaa kantaa, kun en tiedä mitä tämä hellä jumppa pitää sisällään. Ja se on kyllä totta, että niskanikamien fasettilukot tekevät kovia kiputiloja, mutta niin tekee myös välilevyoireisto. Joten jos käsittely tekee pahaa, niin sitä ei varmaan kannattaisi tehdä ennenkuin niska on kuvattu.
anzqu

ViestiKirjoittaja Byller » 07 Heinä 2012, 13:12

Terveyskeskuksessa ei suostuta niskaa kuvaamaan, kun oireet viittaa vain jännitysniskaan, eikä mitään suurempaa kolaria ole takana. Eli ei uskota mihinkään murtumiin tms.. Mitä muuta kuvaksesta voisi selvitä?

Jumppa ohjeena oli pyyhkeen kanssa tehtävä niskan vahvistus, eli pyyhe yläniskaan, käsillä kiinni, vedetään hieman taaksepäin. Toinen oli että käsi pääntaakse ja painetaan ihan vähän päätä taaksepäin ja kolmas käsi otsaan ja painetaan vähän eteenpäin..

Mä oon noita Omt fyssareit koittanu katella mut aika huonost löytäny :s

En tiiä voisko toi tuki auttaa..
Byller
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Byller » 07 Heinä 2012, 13:14

Byller
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 07 Heinä 2012, 13:32

Esimerkiksi juuri tuollainen tuki :)

Käyttökohteet
Piiskanisku, jäykkyys, hermo pinne, niskakipu ja niskan jäykkyys
anzqu

ViestiKirjoittaja Byller » 07 Heinä 2012, 18:00

Mä haluun niin eroon tästä huimauksesta ja epätodellisesta olosta, kaatuvasta ja kelluvasta :/ ihan tosi tää niin pilaa elämän. tai kyl te tiiätte. nyt oli vaa pakko tulla purkaa. kävin kylässä parilla kaverilla, en mä voinu täysillä nauttii ku koko aja heitti päässä.

Mä en vaa jotenki luota et kaikki lähtis vaa niskan kuntoutuksel pois.. varsinki ku tää ny on vaa kestäny ja kestäny..
Byller
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Byller » 08 Heinä 2012, 13:54

Jansku, todettiinko tuo pelkällä röntgenillä vai?
Byller
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 08 Heinä 2012, 19:00

Välilevynpullistumat näkyvät vasta MRI-kuvassa...
anzqu

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)